ik heb een stoute pony gekocht; hij staakt en luistert niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yvonne1408

Re: ik heb een stoute pony gekocht; hij staakt en luistert niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:43

Alle tips zijn al gegeven maar ik wil je toch succes wensen met Gino.
Het kost gewoon tijd en soms veel tijd, maar op den duur is het het waard. Maar wel echt super van je dat jij hem dit gunt Toppie!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:18

popje2505 schreef:
als hij in de les moeilijk doe(gebeurt bijna nooit) roepen mijn instructeurs alleen maar dat ik hem een knal moet geven:
h.

Misschien de oorzaak van het probleem? Helaas zijn er nog instructeurs die dat als oplossing zien en niet verder kijken dan dat. Dat maakt dan meteen duidelijk welke aanpak in deze manege gebruikelijk is en dat maakt dan weer duidelijk waarom de pony is zoals hij is.

Sommige pony's schikken zich in hun lot, anderen proberen nog steeds (soms tegen beter weten in) duidelijk te maken dat ze niet lekker in hun vel zitten, zoals deze.

Ik zal heel eerlijk zijn. Als je mijn dochter was, bracht ik je met pony naar een andere manege met andere aanpak, waar de pony ook dagelijks buiten komt met soortgenoten.

Maar voor nu staan er veel tips over het doen van leuke dingen met het beestje. Een band opbouwen zodat hij begrijpt dat hij geen allemans gebruiksvoorwerp meer is, maar van jou en dat je om hem geeft.
Leer hem weer dat mensen niet alles oplossen met het 'geven van een knal' dus laat de sporen en zweepgebruik achterwege en begin bij het begin. Leuke dingen doen in de bak, wandelen, grasjes laten eten etc,. Geef hem tijd en zoek hulp van mensen met een paardvriendelijke aanpak

Knallen heeft hij al meer dan genoeg gehad, denk ik.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:30

popje2505 schreef:
het begin is heel vervelend. ik reed altijd al op die pony, hij heet gino is een 20-jarige ruin en eerst een lange tijd manegepony. hij was heel stout maar ik kende hem zo goed. ik rijd f7 met hemen heb al veel prijzen gewonnen. ik rij hem al drie jaar. hij was al een keer bijna weggedaan maar nu was het serieus |( . hij moest weg omdat bijna niemand hem in meer beweging kon krijgen. en als hij dan bewoog, was dat omdat hij bokte of achteruit liep. dus we hebben hem gekocht. ik was in de wolken. eindelijk een eigen pony en ook nog een die ik al zo lang kende. maar toen ging het mis. in de les gaat het bijna altijd goed. dat is nog steeds zo. maar als ik ga vrijrijden krijg ik hem soms niet eens meer in draf. hij deed altijd al moeilijk bij het vrijrijden, maar het was nog nooit zo erg. je zou denken: rij dan altijd in een les mee, probleem opgelost. maar dat kan echt niet op mijn manege. dus het vrijrijden is onvermijdelijk.
in de stal:
in de stal, bij het poetsen, het opzadelen en het uit de stal halen gaat het ook heel moeilijk. mijn moeder moet me vaak helpen. maar ook haar kost het veel moeite(trouwens, de stalhulpen ook). hij is ook nog eens bang voor van alles en nog wat. bij het rijden en in de stal. ik ben zelf in de stal ook wel eens bang van hem, maar ook bij het rijden. ik rijd met zweep en sporen, maar als hij echt niet vooruit wil, helpt dat niks. je zou denken; waarom vindt zij die pony nog leuk. nou, hij is heel nieuwsgierig en slim, hij is ook heel goed in stoer doen 8-) . ik ben 11 jaar en rij sinds mijn 8e.
please help me!!

Je hebt een paard wat niet vooruit wilt en je rijd met sporen? Sporen zijn er niet om een paard voorwaarts te krijgen hè. Uit die dingen dus!!
Staat je pony ook op de wei of alleen op stal? Als hij daar niet op de wei kan staan zou ik echt verhuizen, dat is gewoon zielig en dan wordt je pony nooit vrolijk.
Als ik jou was zou ik niet meer rijden. Beestje heeft er duidelijk geen plezier meer in en jij wilt hem ook nog eens vooruit branden met sporen en zweep. Ook niet zo leuk.
Ga eerst maar eens leuke dingen doen voor het paard! Dus wat vind jouw pony leuk?

Mijn algemene tip: denk eens na voor het paard ipv voor jezelf en kijk hoe je voor hem de lol weer terug kan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:45

ik weet niet of ik het wel eens ben met al dit commentaar..
Wij hadden een pony verkocht aan een meisje. De pony was eerst altijd braaf, maar zij een beetje bang. Na een tijdje kregen we hem terug. Hij rende de bak uit met haar erop, of stopte ineens zodat ze eraf viel.
Hij was lichamelijk ok, dus heb ik hem een tijdje doorgereden. De eerste x dat ik er weer op ging, gallopeerde ik aan en ja hoor daar fging hij. Heb hem omgetrokken en goed hard aan het werk gezet.
Daarna het meisje lesgegeven op hem, zodat ze wist wanneer ze hem aan moest pakken. Is uiteindelijk goed gekomen.

Pony's kunnen zeker wel zomaar stout zijn, als ze ontdekken dat ze dan niet aan het werk hoeven. Maar wij kunnen vanaf hier niet zien of het stoutigheid is of misschien pijn.. Misschien vind hij het wel heel saai.

Je moet er ook niet verdrietig om zijn als hij zo doet, want bedenk maar eens dat jij ook weleens vervelend bent of ruzie hebt met iemand (bijv je moeder) waarvan je toch heeel veel houd!!

Ik denk dat je aan je ouders moet vragen of iemand van buitenaf je een keer mag helpen. Iemand die veel verstand van paarden heeft en goed kan rijden!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:10

TS, waar woon je? Want het klinkt echt alsof je ontzettend veel meer hulpen begeleiding zou kunnen gebruiken. Ik zou graag een keer langs komen als jij dat ook wil, en het niet idioot ver reizen is.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:54

Hoi Pop!

Ik vond het al geweldig te horen dat je Gino had gekocht maar vind het al helemaal geweldig dat je hulp voor jullie tweetjes zoekt!
Ik vraag me af of het al wat beter gaat? Volgens mij wel als ik je zag rijden vandaag met de wedstrijd :) En anders zijn er iig heel veel mensen die je hulp willen aanbieden! Als ik iets voor je kan doen wil ik dat ook wel doen!

Groetjes, Celine (sta ook op prinsenstad :) )

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:58

Hoi Popje,

Ik was vandaag julie jury en ik vond het best goed gaan!

Ik ga mee met de adviezen die mensen hier geven,
Gino goed laten nakijken,
rust geven en regelmaat,
goed lessen en niet te veel ineens verwachten.

Hou vertrouwen in jullie 2!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 00:23

Waarom loopt hij nog steeds in de manegelessen?
Dat is het eerste wat ik zou veranderen hem uit de manegelessen halen.
Staat hij in de winter ook buiten in een paddock? Zoniet dan zul je dat ook moeten veranderen.
Daarna zou ik hem medisch laten nakijken en misschien gewoon even een tijdje vakantie geven dus niet rijden gewoon af en toe een poetsbeurt, laat hem deze winter gewoon lekker in de wei/paddock staan en pak het in het voorjaar met goede begeleiding weer op.
Zodat je zelf ook even een pauze hebt, als je beide gefrustreerd bent werkt dat alleen maar averecht dus even een pauze voor jouw en je paard is helemaal niet verkeerd. In die tussentijd kun je eens wat grondwerk gaan doen om hem wat beter te begrijpen, leer hem de stemcommando's goed aan stap, draf enzo zodat als het onder het zadel niet wil lukken je dat kan ondersteunen met je stem.
Begin gewoon van voren af aan.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 00:29

Gezien de problemen die je aangeeft zou ik er een osteopaat bij halen en met name zijn rug na te kijken.
Succes met je pony

annemiek1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 01:27

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik herken het wel een beetje. Mijn paard ging ook staken, huppen, andere paarden achterna lopen, andere kant dan wat ik bedoelde enz. nu kende mn paard niet zoveel en ik reed altijd gewoon voor de lol op mn pony dus ben ook geen geschikte ruiter voor hem, met iemand die hem aanpakte ging het wel goed. Maar hij had rare hupjes/niet regelmatig. ik heb er een fysio bij gehad 2x en een keer een kraker en een keer kliniek en inmiddels mn 3e en hopelijk laatste zadel voor hem. Zn zadel zat hem voor geen meter (zadelpasservice van zeer bekende zaak, weet niet of k dat neer mag zetten? Maar die vertrouw ik dus niet meer!) en zn stuitje zat scheef en ook een ruggenwervel. Verder zat hij erg vast in zn lichaam. Nu is hij toch beter te rijden, is braver en voorwaartser. Geen streken meer gehad. Ik had wel gehad stapte ik erop en wou ie alleen achteruit of wat omhoog maar nu stapt ie vrolijk vooruit! Je kunt je pony altijd laten nakijken als het mag van je ouders. Het zou misschien kunnen helpen! Ook al helpt het maar een beetje, scheelt toch. Ik rij met mn paard nog niet zo goed, maar in ieder geval een stuk prettiger!:)

Ohja: mijn paard is ook een stuk vrolijker buiten samen met zn vriendinnetje dan telkens op stal. Ik weet niet hoe het bij jou op de manege geregeld is, maar lekker in de frisse lucht met vriendjes vind ie vast wel fijn!