3,5 maand oud veulen is niet te vangen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 3,5 maand oud veulen is niet te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:58

Ik zie ook niet in wat er niet eerlijk aan is, ze doet juist een positieve ervaring op bij de mens.
Een paard gaat heus niet dood als hij niet constant water tot zijn beschikking heeft.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:02

Lia_ schreef:
Ik zie ook niet in wat er niet eerlijk aan is, ze doet juist een positieve ervaring op bij de mens.
Een paard gaat heus niet dood als hij niet constant water tot zijn beschikking heeft.

nope mee eens als ze maak voldoende krijgen .

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 21:23

Hoi bedankt allemaal weer voor de reacties :)
Het idee van het water, voeren we inderdaad ook al uit ze krijgen op vaste tijden water uit een voerbak die je met haken aan de deur kunt hangen.
Vandaag heb ik weer geprobeert of ze de sedatie op wilde eten omdat ze nu ook al 2 dikke achterbenen heeft en de nood toch wel een beetje hoog begint te komen om haar na te laten kijken :(
Ze had de sedatie wel op maar ze werdt toch echt niet suf genoeg om haar te kunnen pakken.
Ik heb haar na de sedatie wel voorzichtig kunnen aaien en kriebelen terwijl het andere veulen haar aan het kriebelen was zo was de schrik van het aanraken niet zo groot voor haar en ging het eigenlijk best goed.
Ze keek ook wel afentoe om en zag dat ik het was maar reageerde niet meer zo vel maar ja er zat dan ook een hele spuit sedasan in.
Op een bepaald moment dacht ik zal ik nu een touw om haar hals gooien maar ik was te bang dat het weer een nare ervaring op zou leveren voor haar omdat ze gewoonweg nog te allert was.

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:02

dat ze zo slecht reageert op sedasan zeg, de mijne was met een spuit flink suf
misschien een ander middel gebruiken, of de dierenarts vragen om een middel dat hij toe moet dienen, misschien inderdaad door een blaaspijpje
ik hoop maar dat het snel goed komt, als nu haar beentjes ook al dik worden
kun je niet aan iemand anders vragen om dan evt een touw om haar nek en gelijk neus te proberen doen, dan hoef je het niet zelf want bij jou zit de schrik er goed in natuurlijk

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 22:36

Ik heb in overleg met de dierenarts afgesproken dat we nu domesedan door het voer gaan proberen en dan ga ik haar samen met de dierenarts proberen te pakken er is nu gewoon echt haast bij dus het is niet anders ben ik bang.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:22

ajesca123 schreef:
Ik heb in overleg met de dierenarts afgesproken dat we nu domesedan door het voer gaan proberen en dan ga ik haar samen met de dierenarts proberen te pakken er is nu gewoon echt haast bij dus het is niet anders ben ik bang.

goed idee , misschien is de dierenarts minder bang als jij , hij is immers nog niet aangevallen door jou veulen .
hoe komt hij aan dikke benen dan? door een wond of onbekende oorzaak ?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:40

Ik heb momenteel geen werk (en dus inprincipe tijd zat ;) ) en je woont in de buurt, dus als je hulp nodig hebt zou ik kunnen komen. Weet alleen niet wat ik dan voor je kan doen. :+

Anders als je haar eten geeft, erbij blijven staan met het halster bij de voerbak zodat ze ziet dat het niet eng is?

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 20:39

dikke benen is inderdaad onbekende oorzaak en komt bovenop het vermoeden van mijn kant dat ze gewrichtsontsteking zou hebben.
Ik heb haar vandaag in de gaten gehouden en ze is gewoon echt niet fit kijkt suf en heeft nu dus ook dikke benen dus waarschijnlijk een virus.
net Domesedan opgehaald bij de veearts en als ze dat op heeft moet ik de veearts bellen dan komt hij langs om haar na te kijken.
@absque: langskomen mag altijd hoor maar ik zou inderdaad op dit moment echt even niet weten wat we nog kunnen doen en hoop dat ik morgen meer weet.
We hebben al zoveel pech met haar moeder ik hoop echt dat het allemaal goed komt met deze kleine meid.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 00:11

poe een virus ws , ik hoop iig dat alles snel iets beter gaat worden , kan ook zo zijn dat als ze behandeld is en zich er aanzienlijk beter van gaat voelen ze juist wel wat meer vertrouwen wint in de mensheid. alleen moet ze eerst gevangen worden snap ik ook wel ,

heel veel sterkte iig , blijf je ff volgen want vind het wel echt balen voor je ,,

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 00:18

Ik zou nu toch maar even wat mankracht gebruiken hoor. Dan nog maar een slechte ervaring, maar een doodziek veulen is nog slechter.
Met een paar sterke mannen krijg je zo'n veulen echt wel onder controle, desnoods op de grond. Dan platspuiten en behandelen. Na een paar dagen onde de dope ziet ze het leven misschien ook weer een heel stuk anders. Kan nog beter uitpakken dan je denkt. Veel sterkte.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 15:26

nou de Domesedan zit er in.
Nu wachten tot ze gaat slapen en dan komt de dierenarts om haar helemaal na te kijken.
Gelukkig kon de Demosedan door het voer dus die nare ervaring van het toedienen blijft haar bespaard.
Oorspronkleijk moet het onder de tong maar dat was bij haar dus echt geen optie.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 16:30

helaas slapen doet ze nog steeds niet.
de dierenarts heeft net ook gekeken maar er gebeurt werkelijk helemaal niets.
Ze staat nog net zo wakker om zich heen te kijken als een uur geleden.
We hopen nu dat het nog in gaat slaan en dat ik dan alsnog het halster om kan doen.
Ik heb wel antibiotica gekregen ivm haar dikke benen de veearts vermoed ook een virus omdat het andere veulen een snotneus heeft.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 17:21

durft de DA momenteel niet gewoon een poging te proberen tot benadering ? versuft of niet ?

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 17:30

Nee dat hebben we al samen geprobeert met de dierenarts en die kent mij ook wel want ik ben echt geen misselijke als het om lastige jonge beesten gaat want die heb ik echt vaak genoeg in de hand of onder mijn kont dus als het mij niet lukt gaat hij het ook echt niet nogmaals proberen.
Deze is gewoon zo extreem vlug met draaien dat je echt een behoorlijke klap te pakken hebt voor je het in de gaten hebt.
En de dierenarts moet ook gewoon verder kunnen met zijn werk dus die heeft er niets aan als hij onderuit geslagen wordt dat snap ik echt wel van hem.

Bontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:05

Wat een herkenbaar onderwerp! Heb ook twee veulens die totdat ze hier kwamen nog niet in handen zijn geweest. (Voordat ik heel bokt over me heen krijg: dit had ik niet in eigen hand, dit was de keuze van de fokker). Na ze vier weken in een box te hebben gehad was het me nog steeds niet gelukt om ze een halster om te krijgen. Na veel oefenen en geduld lukte het me om het halster om de neus te krijgen maar zodra ik mijn hand omhoog bewoog om het halster over de oren te doen schrokken ze zich dood, keerde geschrokken om en kon er dus niet meer bij in de buurt komen (uit paniek, niet uit kwaad probeerde ze dan ook te slaan).
Wij hebben ze afgelopen weekend verdoofd met Sedasan en ruim een uur later gevangen met een 'lasso'. Na wat getrek (zag er best triest uit vond ik) liet het veulen zich vallen omdat hij wat versuft was. Er snel opgedoken en een halster opgedaan. We hebben er gelijk een stukje touw aan vast gebonden zodat we ze nu makkelijker kunnen 'vangen'. Nu kunnen we dus eindelijk echt beginnen met het mak maken. En ik moet zeggen dat ze de afgelopen dagen al een stuk handzamer zijn geworden. We hadden het natuurlijk ook zonder kalmeringsmiddel kunnen doen maar denk dat dit het minst stressvol voor de veulens was
Ik kan je alleen heel veel succes worden want ik weet hoe moeilijk dit is!

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 18:15

ik heb inderdaad al aan iets van een soort lasso gedacht ja maar in mijn eentje lukt dat gewoon niet ben ik bang en ik had echt gehoopt dat ze van die domesedan wel voldoende onder zeil zou gaan om op zijn minst een halster om te krijgen maar helaas dat werkt dus ook niet.
Op dit moment ben ik echt even helemaal klaar met het veulen en ben ik echt op het punt dat ze het maar even uit zoekt want ik kan nu alleen nog maar heel boos worden en daar schieten we natuurlijk helemaal niets mee op.
En voordat ik nu ook heel bokt over me heen krijg met de mededeling dat ze het niet expres doet en weet ik het wat allemaal nog weer...
Dat begrijp ik allemaal wel maar ik ben nu 3 weken verder en ben echt alleen maar heeeeeeel geduldig geweest en vriendelijk enz en het enige dat ik terug krijg is een boos veulen en geen milimeter vooruitgang dus ik baal er echt behoorlijk van.
Zoals het er nu voor staat is de band die ik bij het fokken van dit veulen gehoopt had te krijgen erg ver te zoeken en ik twijfel of zon slechte start ooit helemaal vergeten wordt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:35

En Sedasan? Door het voer en zodra je erbij kan nog wat in de mond?

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 18:39

sedasan werkte ook niet vandaar dat ik via de dierenarts Domesedan heb gekregen en daar gooien we normaal jonge hengsten bijna mee plat.
Helaas werkte dat dus ook niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:43

ajesca123 schreef:
sedasan werkte ook niet vandaar dat ik via de dierenarts Domesedan heb gekregen en daar gooien we normaal jonge hengsten bijna mee plat.
Helaas werkte dat dus ook niet.

Er moet vast wel iets zijn. Hogere dosering of anders verdovingspistool die ze bij wilde dieren of in circussen hebben. Veearts kan daar wel aan komen denk ik.

En anders insluiten met een tractor met een grote strobaal erop. Klem zetten in een hoek ofzo.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 18:46

er is een hele spuit domesedan ingegaan en dat is normaal voor 700 kilo geloof ik dus daar zou een veulentje van 3,5 maand toch wel behoorlijk plat mee moeten gaan.
De veearts was ook echt stom verbaast dat ze totaal geen reactie gaf op de Domesedan.
Insluiten met de tractor zie ik echt niet zitten ten eerste heb ik er geen en daar valt natuurlijk altijd wel aan te komen maar ten 2de springt ze tegen de muur omhoog en ik wil niet dat ze zich zo beschadigd dat het allemaal niet meer nodig is.
Het blijft gewoon een lastig verhaal

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 18:48

Ik denk ook dat we aan het schieten vanaf afstand gaan komen maar de dierenarts vond haar niet in dien mate ziek dat hij dat als noodzaak ziet.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:49

Kan je dan ook niet bijvoorbeeld de stal steeds kleiner maken door het met schotten te doen? Of dan komt ze daar misschien ook overheen..

lastig zeg!

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:25

En ondertussen al kunnen vangen?

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 13:59

Hoi,

Nou nee hoor ik kom nog steeds niet in de buurt helaas.
Het gaat zo op het oog met haar gezondheid wel al veel beter.
Ze speelt met het andere veulen en overdag staat haar echte moeder er bij en dat vind ze helemaal geweldig.
Wonder boven wonder accepteerd mijn merrie de veulens nu wel ze staan elkaar zelfs te krabbelen.
Ik merk ook dat ze iets nieuwschieriger is richting mij.
Ze komt in de wei soms heel voorzichtig op me afgelopen en staat me dan van heel dichtbij aan te kijken en ze snuffelt ook een beetje vanaf een afstandje.
Wel moet ik dan echt stil blijven staan want als ik dan beweeg dan gaan haar oren meteen plat en draait ze zich om.
Het directe slaan is nu wel al een stuk minder en als ze opstal staan te eten dan zorg ik dat het andere veulen tussen ons in staat en dan kan ik haar heel voorzichtig aan raken maar echt niet te lang want dan draait ze meteen weg.
Maandag komt er iemand langs die doet veel in NH geloof ik en die gaan kijken of ze me kunnen helpen met vangen.
Belangrijkste vind ik dat er een halstertje om moet met desnoods een touwtje er aan.
Ik denk namelijk echt dat als ze eenmaal in de hand is het snel veel beter zal gaan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:05

Het mogen dan kleine stapjes zijn maar zo te horen zit er wel degelijk vooruitgang in! Goed werk!