Zou moeders haar zoon herkennen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilyano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:24

een merrie herkent haar veulen aan de geur.
deze veulen geur is allang verdwenen na 2,5 jaar dus ben niet bang ze herkent hem niet als haar veulen! ;)

Chaos

Re: Zou moeders haar zoon herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:31

En toch ook wel enigszins uiterlijke kenmerken. Niet dat ze het als "hare" beschouwt, maar ze herinnert hem wel. Onze merrie althans. Maar dat kwam omdat we 6 pikzwarte Friezen hadden, met 1 merrie met een bont veulen. Dus toen ze na het afspenen de bonte weer zag is ze altijd verliefd gebleven, hihi.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 19:16

Nou, ik merk er nog steeds niets van dat ze hem herkend. Ze is nog steeds hartstikke agressief tegen hem :(:) .
Ze staan nu wel naast elkaar in de stal en dat gaat aardig. Soms komt ze nog over het schot heen met de tanden bloot vooral met voeren, eigenlijk met name met voeren :Y)
Maar hij weet tot hoever ze kan komen en doet dan een stap opzij.

Ik hoop dat we met de kerstvakantie zover zijn dat we ze weer een keer bij elkaar in de wei kunnen zetten. Dan is hij hier bijna twee maanden.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 22:13

Zou het ermee te maken kunen hebben dat normaal in het wild veulens vaak de kude uit gaan? De merrie heeft haar taak volbracht als het veulen gespeend wordt en richt zich dan op haar nieuwe veulen of op de rest van de kudde. De binding tussen moeder en kind is alleen van belang tijdens de zoog periode.
Bij mij kwam pas een veulen terug (moeder bleef op een ander adres) en de kudde bij mij thuis herkende haar wel. Toen vorig jaar een veulen bij haar moeder terug kwam, was er geen echte herkenning van de moeder. Veulen herkende haar wel.

Deborah__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:21

onze shetlander merrie heeft een paar jaar geleden een veulen(merrie) gekregen na een tijd hebben we haar verkocht aan een goede
kennis die aan huis stallen had! sinds een jaar staat dat veulen gewoon bij ons op de manege,in een grote uitloop stal met haar moeder en nog 8 andere shets , nou 100% dat hun elkaar niet herkende ze vochten elkaar de tent uit(allemaal trouwens) en nu
nog gebeurd dat wel eens als ze kuil ofzo krijgen en die 2 tegelijk meenemen met een wandeling dat is ook niet altijd even leuk :D

sietske83

Re: Zou moeders haar zoon herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:31

Mijn jaarling is 10 maanden weggeweest van de moeder.
Toen ze uit de trailer kwam hinnikten ze allebij naar elkaar en erna dook ze direct met haar hoofd in haar moeders stal.
Was direct weer liefde op het eerste gezicht.
In het land s'middags ook ze wachten elkaar op en gaan dan verder. Als ze gepest word door de a welshjes dan rent ze direct naar haar moeder en die helpt haar wel even.
Ik was zelf heel erg verbaasd dat ze elkaar nog zo goed herkenden.