want dat doen ze in de kudde ook....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 13:11

Ibbel schreef:
liljebo schreef:
Ik spreek geen oordeel uit over het al of niet geven van een klap. Ik zeg alleen... noem het beestje bij de naam.
Zeg dat je slaat omdat je in die situatie geen andere oplossing weet en gebruik dan niet het excuus....in de kudde doen ze het ook.

Nee, je slaat omdat er op dat moment geen andere oplossing IS, niet omdat je die niet weet. En wat mij betreft sla je inderdaad 'omdat ze dat in de kudde ook doen' maw omdat dat de TAAL is die ieder paard verstaat - mits correct uitgesproken (lees: op het juiste moment en de juiste manier)

Is dat zo?
Ik bedoel... is er iets mis of beschamend met het feit dat je in een bepaalde oplossing zelf geen andere oplossing weet en dat doet waarvan je vind dat dat het goede is, en niet omdat het in de kudde zo gebeurt?

Ik zal geen seconde ontkennen dat ik, zoals eerder gezegd, mijn eigen vege lijf zal redden in de situatie waarin een paard agressief wordt.
Maar ik sluit niet uit dat er mensen zijn die dat op andere wijze kunnen pareren.
Er zijn te veel mensen die stukken beter zijn als ik.

Plaats mij in een situatie van Hemfling met een wilde hengst. Reken maar dat ik een boom grijp.
Want dat wat hij doet... dat kan ik niet.
Dat geef ik grif toe.
Heeft niets met al dan niet kuddegedrag te maken
Ik sla omdat ik voor mij geen andere mogelijkheid vindt en omdat ik wil overleven.
(nog even afgezien van het feit dat de betreffende hengst mij waarschijnlijk alsnog vermoord...)

Nee... ik denk echt niet de wijsheid in pacht te hebben. Maar ik vind het een leuk nadenkertje op een regenachtige dag over de rol die wij hebben en waarom we steeds zeggen dat we dat moeten doen wat een ander paard zou doen. Want zoals gezegd... dan zouden we een paard nergens voor gebruiken.

Overigens ben ik 100% mee eens dat de mens de leider moet zijn. Ook in het belang van het paard.
En de ene is daar wat beter in dan de ander.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 13:14

Alane schreef:
Ik lees de tekst van TS, denk ik, anders....
ik lees: paard doet iets wat niet gewenst is... mens geeft paard een klap... en geeft als 'excuse' gebeurd in de kudde ook.
Maar lost niets op, er zit geen leermoment in die klap...
Dan kun je beter andere oplossingen zoeken/vragen dan blijven slaan zonder resultaat...
maar mischien heb ik het verkeerd gelezen...

Misschien ben ik niet duidelijk genoeg...
wat ik wil zeggen... noem het zoals het is.
Ik sla omdat ik op dat moment geen andere oplossing zie voor de situatie en omdat het m.i. wel opgelost dient te worden.
Of er ander oplossingen zijn, laat ik in het midden.
Soms wel, soms niet, denk ik.
We kunnen niet altijd alles weten
Hooguit openstaan om bij te leren

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 13:16

Bramasole schreef:
Ik denk zelf eigenlijk nooit "zo gebeurt het in de kudde ook" maar meer "even laten zien dat wij mensen dit niet accepteren".

Dat is gewoon een eerlijk argument.

Chantal1973

Re: want dat doen ze in de kudde ook....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:18

idd waarom slaan goed blijven praten als er idd misschien wel andere manieren zijn.
Als men die andere manieren niet wil zien/weten dan is het goed en is dat een keuze van diegene maar gelukkig zijn er zat mensen op aarde die wel inzien dat het anders kan.
Zoals een Klaus die met weinig heel veel voor elkaar krijgt.
misschien niet voor iedereen weggelegd maar toch een heel mooi streven om zo met paarden om te gaan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:19

liljebo schreef:
Misschien ben ik niet duidelijk genoeg...
wat ik wil zeggen... noem het zoals het is.
Ik sla omdat ik op dat moment geen andere oplossing zie voor de situatie en omdat het m.i. wel opgelost dient te worden.
Of er ander oplossingen zijn, laat ik in het midden.
Soms wel, soms niet, denk ik.
We kunnen niet altijd alles weten
Hooguit openstaan om bij te leren

oke, dan heb ik je dus verkeerd begrepen :)

Maar als dit het probleem voor 100 % oplost, wat is er dan mis mee om het welke naam dan ook te geven? En waarom zou je dan moeten zoeken naar andere oplossingen als er geen probleem meer is?
Waarom 10 handelingen gaan verrichten als die ene klap zo duidelijk is dat het paard het dusdanig begrijpt en daar mee ophoudt wat ongeenst was?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:20

Myrddin schreef:
idd waarom slaan goed blijven praten als er idd misschien wel andere manieren zijn.
Als men die andere manieren niet wil zien/weten dan is het goed en is dat een keuze van diegene maar gelukkig zijn er zat mensen op aarde die wel inzien dat het anders kan.
Zoals een Klaus die met weinig heel veel voor elkaar krijgt.
misschien niet voor iedereen weggelegd maar toch een heel mooi streven om zo met paarden om te gaan.

Omdat sommigen net iets anders met paarden omgaan dan anderen, en voorkomen dat er problemen ontstaan...
Waar TS het over heeft is de oplossing als er een probleem is....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 13:20

Ibbel schreef:
liljebo schreef:
Niet omdat dat in de kudde ook gebeurd...

Waarom niet? Het gebeurt in de kudde ook. Slaan (na dreigen) is paardentaal.

Natuurlijk gebeurt slaan in de kudde ook.
En reken maar dat een paard wat een hoger geplaatst dier aanvalt, ook een klap krijgt
En wellicht is dat op dat moment ook de enige optie
(ik zou iig geen andere weten/kennen)

Maar.... het wordt te pas en te onpas gebruikt
Loopt hij niet... sla je hem toch flink met de zweep op zijn kont
Verzet bij longeren... flink erop slaan, laten weten wie de baas is.... doen ze in de kudde ook
Vervelend met zadelen... geef hem toch een mep
Bij verzet.... laten zien wie de baas is...

etc...

Waar ik, denk ik, op deze regenachtige dag heen wil, is het besef dat we slaan omdat we denken dat dat op dat ogenblik de beste oplossing is en niet omdat paarden dat onderling doen.
En dat kan goed zijn en dat kan verkeerd zijn.
Dat ligt maar net aan de situatie
En dat is een situatie die de 'raadgevers' vaak echt niet kunnen beoordelen vanaf het toetsenbord.
Althans... mijn inziens na niet.
Maar het is altijd iets om bij stil te staan

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:21

Citaat:
Voor mijn gevoel een dooddoener eerste klas. Want als je werkelijk gedrag in een kudde wilt evenaren en alles wilt doen zoals het in een kudde wordt gedaan, ga je er niet op zitten, longeren, inspannen, kunstjes mee doen of wat dan ook.
Dan hoef je ook geen corrigerende tikken uit te delen, want dan heb je niets tussen/bij dat paard te zoeken.

Citaat:
Ja... paarden verkopen elkaar in een kudde zeker regelmatig een mep of bijten elkaar.
Maar wel in een ander context want ze verlangen op dat moment niets anders dan dat kuddegenoot aan de kant gaat omdat baasje daar wil staan/eten/merrie wil dekken etc.
Dus altijd met een functie.
Als het goed is geef je als mens ook alleen met een functie een tik.

Citaat:
De dingen die wij met een paard willen doen, heeft in de ogen van een paard geen functie, dus is het allerminst logisch dat hij doet wat we willen, noch logisch om er een pak slaag voor te krijgen.

Dat is natuurlijk niet waar. Een paard dat jou omver duwt snapt wel degelijk wat jij wilt als je hem terugzet. Dat is, nogmaals, gewoon paardentaal.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 13:24

Alane schreef:
Maar als dit het probleem voor 100 % oplost, wat is er dan mis mee om het welke naam dan ook te geven? En waarom zou je dan moeten zoeken naar andere oplossingen als er geen probleem meer is?
Waarom 10 handelingen gaan verrichten als die ene klap zo duidelijk is dat het paard het dusdanig begrijpt en daar mee ophoudt wat ongeenst was?

Niets. Althans... stukken beter dan het probleem aan te houden.
Punt is alleen dat het niet altijd alles oplost. Soms wel, soms niet... ligt aan de situatie.
Maar ik zie het 'slaan omdat het in de kudde gebeurt' hier erg vaak staan als advies aan een ts met een probleem en daar heb ik moeite mee.
Want hoe willen de mensen achter het toetsenbord zien dat de ts zelf geen blunders maakt.
Dat zal er niet bij worden verteld, veelal omdat ze het zelf niet inzien

Bovendien is het slaan omdat het in de kudde gebeurt ook een zeer veel gebruikt excuus om niet verder te hoeven kijken naar de eigen rol in het geheel
En die is niet zelden doorslaggevend bij het ontstaan van een probleem

Als dan idd een ander het mag oplossen... ja, dan kan ik mij voorstellen dat de betreffende persoon weinig andere opties meer ziet om het paard de slacht te besparen.
Vandaar ook dat ik er niet echt een waardeoordeel aan wil geven
Maar wel een nadenker

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 13:25

Ibbeltje... even mijn posts nog een keer goed doorlezen....???

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:28

Ik heb eerder het gevoel dat er op bokt de neiging is om slaan altijd SIELUGH te vinden, dan dat er te pas en te onpas wordt geroepen geef 'm een lel. Maar misschien lees ik de verkeerde topics...
Ik ben het met je eens dat 'geef 'm een lel' niet altijd een oplossing is, dat een lel uit onkunde of onvermogen absoluut uit den boze is, en dat 'geef 'm een lel' adviseren zonder de situatie IRL te kennen niet per se het juiste advies is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:30

liljebo schreef:
Ibbeltje... even mijn posts nog een keer goed doorlezen....???

Heb ik gedaan. Ik wilde op een paar dingen waarvan ik denk dat die een verkeerd uitgangspunt van je zijn reageren.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:38

Gaat daar dit topic niet over dat het idd te pas en te onpas gezegd wordt.
Klap geven kan en mag vooral als je zelf anders een road pizza wordt maar streven naar meer met minder lijkt mij toch beter. Vooral omdat de band met je paard zo heel intens en soms zelfs mysterieus wordt.
Iig vind ik het een goed topic en is dit wel degelijk stof om over na te denken.
Je moet niet vergeten dat er op bokt veel gelezen en geschreven wordt waardoor elke malloot denkt paarden te kunnen houden en opvoeden maar er worden veels te vaak topics geopend waaruit je kan opmaken dat de verhouding tussen leider en paard zeer klein is en de omgang zelfs zeer gevaarlijk wordt. Dit is jammer want het wezen paard is een geweldig dier waar men veel van kan leren

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:45

Myrddin schreef:

Ik heb het idee dat de TS op twee gedachten hinkt:
ten eerste dat zij het gevoel heeft dat te vaak geadviseerd wordt: "sla er maar op", maar ten tweede dat mensen in feite nooit 'paardentaal' kunnen spreken en dus nooit een lel zouden moeten uitdelen, omdat het paard dat niet zo begrijpen.

Met het eerste ben ik het eens, dat 'sla er maar op' geen goed advies is zonder de omstandigheden te kennen. Hoewel ik zelf niet het idee heb dat dat advies nou zo vaak langskomt op bokt, eerder het tegendeel, dat slaan 'zielig' is (zie eerdere post)

Met het tweede ben ik het oneens: kijken naar 'de kudde' en zelf zo goed mogelijk die taal proberen te gebruiken is voor het paard de duidelijkste communicatie. Mits goed gedaan. En míts goed gedaan, zou dat bij een normaal paard moeten betekenen dat je dan nóóit je toevlucht tot slaan zou moeten hoeven nemen. Maar slaan is imo echt een normaal communicatiemiddel bij paarden onderling, waar wij als mensen best gebruik van mogen maken, als de omstandigheden daar aanleiding toe geven.

Je grijpt je hond toch ook in z'n nekvel als-ie gromt, of legt 'm op z'n rug? Dan roept toch ook niemand, ja maar, die hond is in het wild geen postbode gewend, weet hij veel dat-ie daar niet naar mag grommen, je kunt 'm niet straffen, en zeker niet op z'n honds, voor iets dat voor hem geen functie heeft?
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 23-10-10 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 13:45

Ibbel schreef:
Ik heb eerder het gevoel dat er op bokt de neiging is om slaan altijd SIELUGH te vinden, dan dat er te pas en te onpas wordt geroepen geef 'm een lel. Maar misschien lees ik de verkeerde topics...
Ik ben het met je eens dat 'geef 'm een lel' niet altijd een oplossing is, dat een lel uit onkunde of onvermogen absoluut uit den boze is, en dat 'geef 'm een lel' adviseren zonder de situatie IRL te kennen niet per se het juiste advies is.

Beide situaties zijn, denk ik, niet wenselijk.
In sommige situaties zul je je eigen vege lijf moeten redden of in een klap duidelijkheid moeten verschaffen. In eigen belang en in belang van het paard.
In andere situaties zijn er tig andere mogelijkheden om een situatie op te lossen.

Een lel uit onkunde of onvermogen zorgt voor veel ellende en dan durf ik toch te beweren dat het veelvuldig gebeurd. Ook uit frustratie overigens.
En dat is nu precies wat ik bedoel met het noemen van de excuses... ja, maar dat doet hij in de kudde ook en hij is niet van suiker.

In het algemeen is een paard m.i. na niet op uit om ons het leven zuur te maken. Integendeel... paarden willen graag samenwerken met de mens die hem veiligheid, rust en zekerheid garandeert, want dat heeft hij nodig om zich te handhaven in onze wereld.
Als het mis loopt, heeft dat vaak een reden die vanuit het paard gezien logisch is, zoals pijn, ongemak, niet begrijpen wat er wordt gevraagd, niet kunnen, geen motivatie etc.
Het geven van een klap snoert het paard de mond.
Het is makkelijker dan nadenken over je eigen rol in het gebeuren.
Maar niet beter.

Opmerkingen als; ik heb zoveel paarden in handen gehad en als ze dat doen, krijgen ze een flinke oplawaai want dat.... (en dan heb ik het over verzet bij het werken, niet over gevaarlijk gedrag in de omgang) en dus moet je...
Daar krijg ik persoonlijk dan een beetje de kriebels van

Soortgelijk verzet bij verschillende paarden heeft verschillende redenen en moet op verschillende manieren worden opgelost, denk ik dan.

Als advies vind ik het iig altijd gevaarlijk. Kan me niet zoveel schelen wat TS zegt te kunnen, doen etc... als je de interactie niet werkelijk ziet, lijkt mij niet dat je dan kunt weten of een lel hier de beste oplossing is. Voor hetzelfde geld verdiend de eigenaar juist de lel.

Soortgelijke kriebels krijg ik ook als mensen een dergelijk advies krijgen bij een agressief paard in de wei... Niet laten merken dat je bang bent, erheen gaan en erop slaan.
Een paard prikt daar feilloos doorheen en maakt de bibberende eigenaar die daar een toneelspel van dapperheid probeert op te voeren met knikkende knieen met de grond gelijk.
Als je een wei binnengaat met een agressief paard, moet je dat alleen doen als je er 100% van overtuigd bent dat je in staat bent om hem weg te sturen, hoe dan ook. En als je je daarvoor tot op de tanden moet bewapenen, zei het zo. Als je je daardoor sterk voelt en dat uitstraalt, is het niet vaak niet eens nodig om het te gebruiken. Mits je de intentie hebt het wel te doen indien nodig. Een paard voelt dat feilloos aan. En natuurlijk ... bij sommige grondig verknoeide exemplaren kan het er werkelijk op aan komen dat je doet wat je moet doen. Maar als je aan jezelf twijfelt en bang bent, kun je beter weg blijven uit die wei.
Het advies om er dan toch in te gaan en te doen alsof, vind ik dan nogal gevaarlijk.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:49

Myrddin schreef:
Klap geven kan en mag vooral als je zelf anders een road pizza wordt maar streven naar meer met minder lijkt mij toch beter. Vooral omdat de band met je paard zo heel intens en soms zelfs mysterieus wordt.
Iig vind ik het een goed topic en is dit wel degelijk stof om over na te denken.
Je moet niet vergeten dat er op bokt veel gelezen en geschreven wordt waardoor elke malloot denkt paarden te kunnen houden en opvoeden maar er worden veels te vaak topics geopend waaruit je kan opmaken dat de verhouding tussen leider en paard zeer klein is en de omgang zelfs zeer gevaarlijk wordt. Dit is jammer want het wezen paard is een geweldig dier waar men veel van kan leren

zoiets als dat topic van dat meisje met haflinger.. dat vind ik nu een leuk voorbeeld van hoe het niet moet.
ze wil haar paard niet slaan, want dat vind ze soort van zielig. maar laat wel een filpje zien waar ze zelf trots op is en waar mijn nekharen van gaan overheid staan. dat zie ik vandaag of morgen nog weleens fout gaan, dat dier walst over haar heen zonder enig respect en zou van mij een pets krijgen. Ik zie alleen een dominant paard.
dat soort mensen vind ik gevaarlijker dan iemand die graag duidelijke grenzen stelt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 13:53

Ibbel schreef:
[mensen in feite nooit 'paardentaal' kunnen spreken en dus nooit een lel zouden moeten uitdelen, omdat het paard dat niet zo begrijpen.

Je grijpt je hond toch ook in z'n nekvel als-ie gromt, of legt 'm op z'n rug? Dan roept toch ook niemand, ja maar, die hond is in het wild geen postbode gewend, weet hij veel dat-ie daar niet naar mag grommen, je kunt 'm niet straffen, en zeker niet op z'n honds, voor iets dat voor hem geen functie heeft?

We kunnen wel paarden begrijpen en we kunnen proberen om de paardentaal enigszins machtig te worden, maar het blijft babytaal en het blijft noodzakelijk dat wij onze vragen zo begrijpelijk mogelijk voor het paard moeten stellen en vervolgens het paard de kans moeten geven om die vraag te begrijpen en duidelijk te krijgen wat het gewenste antwoord is.
En ik denk dat iedereen wel eens faalt in het stellen van de juiste vraag of het geven van een juiste uitleg aan een paard.
De een wat vaker dan de ander

Een agressieve hond bij de nek grijpen is geaccepteerd , net als jezelf verdedigen bij een agressief paard of voorkomen dat ie iemand anders ondersteboven mept.

Maar wat als je je hond vraagt om een rondje om je heen te lopen, hij begrijpt je niet en je verkoopt hem een lel?
Wat als je hond tijdens een wandeling de neiging heeft om te treuzelen terwijl jij wilt dat hij voor je uit loopt en je neemt een zweep mee om hem flink op zijn mieter te slaan.
Hoe zouden omstanders dan reageren...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:59

[quote="liljebo"][quote="Ibbel"]
Opmerkingen als; ik heb zoveel paarden in handen gehad en als ze dat doen, krijgen ze een flinke oplawaai want dat.... (en dan heb ik het over verzet bij het werken, niet over gevaarlijk gedrag in de omgang) en dus moet je...
Daar krijg ik persoonlijk dan een beetje de kriebels van

die was zeker stiekum naar mij gericht :+
als een paard zich verzet onder het werk, kan dat verschillende redenen hebben. Je moet dan kijken naar de context, een gebeurtenis staat zelden opzich zelf, er zit een oorzaak achter. Dat kan pijn zijn, onkunde of het paard kan de druk niet aan. daar moet je eerst naar kijken. en daar ben ik het volledig mee eens.

maar zoals ik al aangaf, zij mensen die geen actie durven te ondernemen nog gevaarlijker.. al is het maar voor het paard. Ik heb genoeg paarden op transport zien gaan, en ondanks dat het er zo'n beetje bij hoort (handel), vind ik het nog steeds vreselijk.
Die dieren zijn slachtoffer van een baas die gewoon het typ paard niet aankon.
dat denk ik ook altijd als ik met naturals praat, die houden dan een prachtig verhaal en dat vind ik super van ze. maar er zijn ook paarden die zo'n karakter hebben en hoog in het bloed staan dat ze gewoon nooit braaf meesjokken op buitenrit.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 14:13

ik denk dat het ook heel belangrijk is wat er gebeurd voor je je paard een lel geeft en hoe je de lel geeft. Als jouw communicatie voor die tijd duidelijk is en je geeft duidelijk aan wat er staat te gebeuren, is er al minder aan de hand dat dat je vanuit niks gaat slaan.
Als ik bijvoorbeeld een paard wil longeren geef ik hem eerst aan de voorkant ruimte om weg te gaan.(stap 1) Daarna begin ik op een ruime afstand aan de achterkant te drijven (stap 2), doet mijn paard het niet, kom ik iets dichterbij de achterkant drijven, en begin ik op het uiteinde van de staart te mikken. (stap 3) al die tijd zorg ik ervoor dat de voorkant vrij is en het paard daar ook een duidelijke uitweg ziet. Loopt mijn paard dan nog niet, dan mik ik met de drijvende hulp op het puntje van zijn staart en daar raak ik hem dan ook. (stap 4). Als het paard dan al weg is, jaag ik er niet achterna om hem alsnog te raken, maar ben ik blij dat ie loopt.
Dit is ook het gedrag wat ze in de kudde vertonen en wat het paard dus snapt. In de kudde vragen ze het ook eerst met een blik (stap 1), daarna iets dreigender (stap 2), dan met een belofte erin (als je nu niet gaat krijg je een klap) (stap 3) en als het paard nog niet weg is krijgt ie ook daadwerkelijk een klap van de ander (stap 4) Als je goed oplet in de kudde zul je zien dat het dominante paard slaat op de plek waar het andere paard stond, en hem niet achterna jaagt.

Als je als mens deze volgorde ook aanhoud vind ik slaan een oplossing, en geen actie die je doet omdat je geen andere oplossing weet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 14:15

gekvanfleur schreef:
[

die was zeker stiekum naar mij gericht :+
.

Nee hoor... Geen idee of je zulke adviezen bij problemen geeft.

Voor het overige heb je gelijk hoor... met een kleine opmerking.

Je wekt de indruk dat naturals per definitie geen heldere kijk hebben op situaties. Dat is dan weer een beetje jammer, denk ik. Ik denk dat er in de wereld van naturals en tradionals (om het maar eens zo te noemen... vind die benamingen beetje raar en voor veel uitleg vatbaar) zowel knuppels als zeer kundige mensen rondlopen.

(ben er nog niet uit of ik tot de categorie knuppels of -beetje- kundig hoor... soms het een en soms weet ik een beetje :+ )

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 14:21

DeHP schreef:
ik denk dat het ook heel belangrijk is wat er gebeurd voor je je paard een lel geeft en hoe je de lel geeft. Als jouw communicatie voor die tijd duidelijk is en je geeft duidelijk aan wat er staat te gebeuren, is er al minder aan de hand dat dat je vanuit niks gaat slaan.
Als ik bijvoorbeeld een paard wil longeren geef ik hem eerst aan de voorkant ruimte om weg te gaan.(stap 1) Daarna begin ik op een ruime afstand aan de achterkant te drijven (stap 2), doet mijn paard het niet, kom ik iets dichterbij de achterkant drijven, en begin ik op het uiteinde van de staart te mikken. (stap 3) al die tijd zorg ik ervoor dat de voorkant vrij is en het paard daar ook een duidelijke uitweg ziet. Loopt mijn paard dan nog niet, dan mik ik met de drijvende hulp op het puntje van zijn staart en daar raak ik hem dan ook. (stap 4). Als het paard dan al weg is, jaag ik er niet achterna om hem alsnog te raken, maar ben ik blij dat ie loopt.
Dit is ook het gedrag wat ze in de kudde vertonen en wat het paard dus snapt. In de kudde vragen ze het ook eerst met een blik (stap 1), daarna iets dreigender (stap 2), dan met een belofte erin (als je nu niet gaat krijg je een klap) (stap 3) en als het paard nog niet weg is krijgt ie ook daadwerkelijk een klap van de ander (stap 4) Als je goed oplet in de kudde zul je zien dat het dominante paard slaat op de plek waar het andere paard stond, en hem niet achterna jaagt.

Als je als mens deze volgorde ook aanhoud vind ik slaan een oplossing, en geen actie die je doet omdat je geen andere oplossing weet.

Goed... daar kom ik weer :+ :+ (tja wat wil je... zit eigenlijk te werken -nou ja werken- en het giet buiten, dus ben niet zo gemotiveerd om buiten bezig te zijn)

Je uitleg klinkt logisch... Ik kan mij ook voorstellen dat je een dergelijk advies geeft.
Maar... hoe vaak denk je dat het gebeurt dat iemand een dergelijk advies opvolgt terwijl hij net een tegenstrijdig signaal afgeeft met longeren? Of dat het paard het niet snapt omdat hij bijvoorbeeld op een andere wijze is gelongeerd -misschien wel met de vogeltjesdans... weet jij veel- of dat het paard wil aangeven dat hij niet linksom op de cirkel kan omdat hij pijn heeft aan een bepaald gewricht, of misschien wel vindt dat de longeerder in het midden een zool is die niet weet wat hij wilt...
Ik noem maar wat...

Longeren is toch niet hetzelfde als een paard van de plek jagen. In het laatste geval kan het paard elke gewenste kant uitrennen om een klap te vermijden. Aan de longe niet. Het paard zit tenslotte vast.
Dus wil je dat hij luistert, dan zul je het goed moeten uitleggen en in staat moeten zijn verzet goed te interpreteren. En dat lukt niet altijd iedereen

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:06

Daar komt dus de kunde van degene die het paard vast heeft om de hoek kijken. Als jij weet dat je signalen goed zijn, het paard de ruimte heeft om weg te komen dan is voor mij slaan een oplossing, en geen redmiddel omdat ik niet weet hoe ik het anders aan moet pakken. Ik denk dat het verschil daarin heel persoonlijk is en per situatie ook verschillend is. Elke keer voor je je paard waar dan ook mee raakt, (hand, zweep, touw) moet je goed nadenken of je al je stappen goed doorlopen hebt en zelf geen fout in je lichaamshouding hebt zitten. Als de randvoorwaarden kloppen, vind ik dat je je paard dus ook best mag raken. Kloppen de randvoorwaarden niet, dan heb je van je paard af te blijven.

Ook vind ik er een groot verschil in zitten of je je eigen ruimte verdedigd of dat je gericht een paard slaat.
Ik werk ook met gehandicapten, als er eentje rondjes staat te draaien op zijn plek met zijn armen weiduit en ik wil diegene vastpakken om hem te laten stoppen. Word ik dan geslagen door die persoon of loop ik dan tegen zijn rondzwiepende armen aan en word ik daardoor geraakt?
Als een paard in mijn ruimte komt en ik blokkeer hem zonder achter hem aan te jagen, vind ik dat minder kwalijk dan dat je achter ja paard aan blijft jagen en hem een klap verkoopt ookal is ie al lang een paar passen aan de kant gegaan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 15:23

Ik kan mij heel goed in je situatie inleveren en op zich is het zonder meer open en eerlijk en verstandig aangegeven.
Je opmerkingen dat de randwaarden moeten kloppen, verschil in situatie en het feit dat je je paard niet achterna mag jagen, zijn zeer waar.

Heb ik nog een vraag... maar vat die alsjeblieft niet verkeerd op.
Je geeft aan dat slaan in de genoemde situatie de oplossing is en geen redmiddel omdat je niet weet hoe je het anders moet aanpakken....

Kun je dan ook spreken van een bewuste keuze voor die oplossing?

(dat bedoel ik niet negatief, gewoon objectief... ff voor alle duidelijkheid)

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:45

voor mij is het een bewuste oplossing omdat dit zoals gezegt in de kudde ook gebruikelijk is. Een paard geeft eerst een kleine aanwijzing, dan een grotere, dan een aanwijzing met een belofte erin en dan komt die belofte pas echt. Zolang een opdracht/ het niet opvolgen van een opdracht geen consequenties heeft zal een paard niet gemotiveerd zijn om iets te gaan doen.
Een vogeltjes dans zegt een paard gewoon helemaal niks, dus is dat voor mij een veel minder natuurlijke oplossing dan een fysieke consequentie. Als je eerst alle voorgaande signalen geeft zal je paard dat snel doorhebben en niet eens de klap afwachten.
Ik ben al op zoek geweest naar andere oplossingen, maar ik heb ontdekt dat dit bij de meeste paarden het beste werkt en het duidelijkste is.

Zie het als werken met kleine kinderen, als jij constant tegen ze zegt dat als ze doorklieren ze naar bed moeten, maar je pakt dat nooit door, zullen ze ook blijven klieren. Als jij inerdaad na twee, drie keer waarschuwen doorpakt en ze naar bed brengt, zullen ze de volgende keer miner snel geneigd zijn door te klieren.
Zo werkt het bij paaren ook, als jij 3 duidelijke signalen afgeeft en je paard reageerd nog niet, moet je ook even doorpakken en doen wat je beloofd hebt. Daarna zal ie het bij het eerste signaal al doen.

Maar het belangrijkste blijft om eerst naar je eigen handelen te kijken, 3 duidelijke aanwijzingen te geven en dan ook echt even doorpakken, maar niet achter je paard aan gaan jagen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:04

liljebo schreef:
Ik kan mij heel goed in je situatie inleveren en op zich is het zonder meer open en eerlijk en verstandig aangegeven.
Je opmerkingen dat de randwaarden moeten kloppen, verschil in situatie en het feit dat je je paard niet achterna mag jagen, zijn zeer waar.

Heb ik nog een vraag... maar vat die alsjeblieft niet verkeerd op.
Je geeft aan dat slaan in de genoemde situatie de oplossing is en geen redmiddel omdat je niet weet hoe je het anders moet aanpakken....

Kun je dan ook spreken van een bewuste keuze voor die oplossing?

(dat bedoel ik niet negatief, gewoon objectief... ff voor alle duidelijkheid)

Hoe lang denk je de tijd te hebben als je paard iets ongewenst doet en jij daarop moet reageren?
Denk je dat er sprake kan zijn van een weloverwogen reactie, waar je een uur over hebt kunnen nadenken?
Een paard kan maar kort de link leggen tussen verkeerde actie en de reactie van jou kant
En soms is dat een reflex. Soms ook niet.
Dus definieer jou versie van weloverwogen/bewust.

En om nog even terug te komen op het feit dat je erover valt wat voor naam er aan de reactie gegeven wordt: doet dat ertoe? Heeft het paard er baat bij dat jij er een andere sticker op kunt plakken?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 23-10-10 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt