Ibbel schreef:liljebo schreef:Ik spreek geen oordeel uit over het al of niet geven van een klap. Ik zeg alleen... noem het beestje bij de naam.
Zeg dat je slaat omdat je in die situatie geen andere oplossing weet en gebruik dan niet het excuus....in de kudde doen ze het ook.
Nee, je slaat omdat er op dat moment geen andere oplossing IS, niet omdat je die niet weet. En wat mij betreft sla je inderdaad 'omdat ze dat in de kudde ook doen' maw omdat dat de TAAL is die ieder paard verstaat - mits correct uitgesproken (lees: op het juiste moment en de juiste manier)
Is dat zo?
Ik bedoel... is er iets mis of beschamend met het feit dat je in een bepaalde oplossing zelf geen andere oplossing weet en dat doet waarvan je vind dat dat het goede is, en niet omdat het in de kudde zo gebeurt?
Ik zal geen seconde ontkennen dat ik, zoals eerder gezegd, mijn eigen vege lijf zal redden in de situatie waarin een paard agressief wordt.
Maar ik sluit niet uit dat er mensen zijn die dat op andere wijze kunnen pareren.
Er zijn te veel mensen die stukken beter zijn als ik.
Plaats mij in een situatie van Hemfling met een wilde hengst. Reken maar dat ik een boom grijp.
Want dat wat hij doet... dat kan ik niet.
Dat geef ik grif toe.
Heeft niets met al dan niet kuddegedrag te maken
Ik sla omdat ik voor mij geen andere mogelijkheid vindt en omdat ik wil overleven.
(nog even afgezien van het feit dat de betreffende hengst mij waarschijnlijk alsnog vermoord...)
Nee... ik denk echt niet de wijsheid in pacht te hebben. Maar ik vind het een leuk nadenkertje op een regenachtige dag over de rol die wij hebben en waarom we steeds zeggen dat we dat moeten doen wat een ander paard zou doen. Want zoals gezegd... dan zouden we een paard nergens voor gebruiken.
Overigens ben ik 100% mee eens dat de mens de leider moet zijn. Ook in het belang van het paard.
En de ene is daar wat beter in dan de ander.