Mijn paard heeft een hekel aan poetsen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:05

Ik heb ooit in een boek gelezen dat het pijn kan zijn.
Maar als dat het niet is kun je haar misschien in het begin eerst met een wollen lap poetsen.
Zodat ze went aan het fijne gevoel.
Ik weet niet of het werkt.

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:07

Ik denk niet dat ze ergens last van heeft hoor! Wat zeggen de eigenaren erover? Als ze dit altijd al doet is het toch niks ernstigs?

maranx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:07

ja, idd miss last van strakke spieren wat haar zeer doet?

_helga_

Re: Mijn paard heeft een hekel aan poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:11

Mijn merrie is precies hetzelfde ;)
we hebben vanalles geprobeerd
foto's laten maken/masseren
en een soort dieren fluisteraar
die heeft ons verteld dat ze als veulen weinig aandacht heeft gekregen en ze het dus niet gewend is om gepoetst te worden ;)
ze vind het gelukkig steeds fijner :)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:13

Mijn paard werd (en wordt soms nog) ook niet graag gepoetst :+
Met redelijk wat tijd en geduld heb ik hem er toch van laten leren 'genieten' of tenminste toch leren verdràgen (vooral zijn buik was een probleem). Hou in je achterhoofd dat je niet weet waarmee jouw paard die borstels assosieert, misschien ooit wel een flinke mep van gekregen ofzo?

Hoe ik het heb opgebouwd is heel simpel; eerst enkele dagen puur de basis met hoefkrabben, oogjes proper maken en dan met ZACHTE borstel de rest. Let er op dat je rustige, zachte bewegingen maakt met de borstel -en altijd met de haren méé- en probeer uit te vissen op je paard beter omgaat met lange halen of met korte. Van daaruit bouw je gewoon op zonder over je heen te laten lopen. Gaat dit goed, dan neem je er de volgende keer de harde borstel bij, daarna de finse roskam en pas daarna de gewone roskam (maakt de meest 'agressieve' bewegingen). Hou in het begin de poetsbeurten kort en zo stressvrij mogelijk, maar als je aan iets begint, maak het dan ook af en beloon je paard van zodra deze flink is.

Succes

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:20

Mijn paard word wel graag gepoets.
Maar mijn vorige 2 paarden kon ik echt niet poetsen met de harde borstel.

Tegenwoordig gebruik ik op geen 1 paard meer een harde borstel maar een rubberen poetshandschoen met van die kleine nopjes, een zachte borstel en ben ook nog opzoek naar een wollen handschoen.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:25

goh klinkt bekend, mijn ene verzorgpaard (merrie) doe je ook totaal geen plezier met
een poetsbeurt, tenzij ze verhaard dan vindt ze het nog wel lekker
Vreemd genoeg vindt ze het dan weer wel fijn als je haar hoofd borstelt daar staat
ze wel van te genieten

chantyyy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:16

hallo

ik volg dit topic nog niet zo lang..

maar jou probleem komt mij bekent voor,, wij hebben op stal ook een paard dat begint te bijten en de oren plat in de nek legt als het gepoets wordt..
wat bij dit paard het probleem was, was dat zij bij een vorige eigenaar heel ruw en harthandig werd geborsteld, toen is er geexpirimenteerd van hoe vind dit paard het wel lekker om gepoets te worden, en als het wel bijt heel duidelijk zijn dat dit niet mag

heel veel succes met dit paard

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:51

Alexia1982 schreef:
Sommige paarden houden gewoon niet van gefriemel! Net als mensen niet van gepluk houden.

Jaa, daar ben ik het mee eens. Geen moeilijk gedoe in dit geval met een dierenarts, ze vin dhet gewoon denk ik niet leuk :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:58

Chaos schreef:
Ik heb er een op stal staat die het ook doet. Paard heeft een gevoelige huid en zijn eigenaar smetvrees. Dier wordt min. 3x per dag gepoetst, en hij HAAT het!

Ah, dat is gewoon bruut. Mijn vorige paard wilde ook niet gepoetst worden, vooral niet met harde borstels. Het paard dat ik nu heb vindt het juist fantastisch en voor hem heb ik speciaal een ijzeren ros gekocht, hij vindt het geweldig! Als je paard niet van poetsen houdt, probeer hem er dan niet te veel mee te plagen en soms vinden ze het na het rijden prettiger dan ervoor.

LaLoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:26

Mijn paard heeft hier ook last van, als ik tussen haar voorbenen en waar de singel loopt poets.

Ze wil dan af en toe ( als ik niet oplet) een beetje happen in me jas, het wordt gelukkig steeds minder, maar toch blijft ze dat plekje echt vervelend vinden

Twinkeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:29

Komt wel vaker voor, sommige paarden vinden dat gewoon niet aangenaam. Zou ook kunnen zijn dat ze het als soort van 'spel' ziet, afhankelijk van haar uitdrukking. Hengst hier op stal vind het echt geweldig om naar je borstel te happen en er mee te gooien als je hem aan het poetsten bent. Je kan eens proberen met een 'ander soort' borstel: zachte, lange haren of een wollen?

naomi4394

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 13:01

misschien heeft ze een keer een nare ervaring gehad tijdens een poetsbeurt..

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 20:38

Ja mijn verzorgpaard heeft ook nog een andere verzorgster heb geen idee hoe die poetst volgens mij is die wel altijd heel erg lang bezig met poetsen ik heb gister wat nieuwe borstels aangeschaft dus die ga ik maar is proberen.
Moet wel zeggen nu ze geschoren is dat ze het al iets minder erg vind.
Ze heeft gelukkig wel een plekje bij dr staart wat ze echt heerlijk vind dus tussen het poetsen door kriebel ik dr daar even zodat ze beetje ontspant

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:08

Laat ze het wel gewoon toe als je met je handen haar overal aanraakt? Kan natuurlijk ook iets van bescherming zijn, of het niet fijn vinden van aanrakingen. En is het bij zachte borstels minder erg dan bij harde?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:17

Lovely schreef:
Chaos schreef:
Ik heb er een op stal staat die het ook doet. Paard heeft een gevoelige huid en zijn eigenaar smetvrees. Dier wordt min. 3x per dag gepoetst, en hij HAAT het!

Ah, dat is gewoon bruut. Mijn vorige paard wilde ook niet gepoetst worden, vooral niet met harde borstels. Het paard dat ik nu heb vindt het juist fantastisch en voor hem heb ik speciaal een ijzeren ros gekocht, hij vindt het geweldig! Als je paard niet van poetsen houdt, probeer hem er dan niet te veel mee te plagen en soms vinden ze het na het rijden prettiger dan ervoor.

Is ook bruut. Best sneu ook, de gem. dag gaat als volgt. Poetsen voor het rijden, poetsen na het rijden, 's avonds nog een keer komen om hem te poetsen als hij uit de wei komt. Hij heeft ook een godsgruwelijke hekel aan dekens, of wat voor vorm van aandacht op de poetsplaats ook. Maar je doet er niks tegen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:20

ik denk dat als je scheert dat die aanraking minder hard is als borstelen sommige paarden zijn hooggevoelig , ik persoonlijk ook. en das niet fijn ik voel bijna alles, ook een heel klein spatje water ergens en kan hem ook vinden dan.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:30

Niet alle paarden vinden poetsten leuk, dat hangt van paard tot paard af

Mijn paard vindt het ook maar niks om gepoetst te worden.
Hij doet niet vies: hij bijt of stampt niet, maar je kan aan hem zien dat het absoluut niet zijn favoriete moment van de dag is.
Dekens op én af doen is nog veel erger.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:07

Mijn paard heeft het nooit leuk gevonden, het was gewoon geen knuffeldier. Wel erg lief hoor, maar hield gewoon niet van poetsen, dus: vieze plekken verwijderen, zachte borstel en klaar.
Als een paard schoon is, is het toch prima!! :D

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:57

misschien zijn de haren van je paard te lang en doet het
daardoor zeer als je hem poetst omdat
je hem dan irriteert.
maar misschien houd ie wel
helemaal niet van
al dat getroetel of dat er
iemand de hele tijd
aan hem zit te frunniken
ik zou er proberen rekening