Mist een paard een individu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:33

Nou, bij ons op stal herkende een pony na lange tijd WEL zijn oude vriend en omgeving weer terug! En dit was 3 jaar later!
Hij stapte de trailer uit, en stond stil om te kijken en gelijk begon hij helemaal wild te doen en te hinniken, en ook zn oude vriendje hinnikte en hield niet meer op. We liepen met hem naar stal en hebben hem in de stal gezet waar hij 3 jaar eerder ook in stond, en hij ging gelijk knuffelen met zn vriend en rollen en het leek echt of hij alles herkende en blij was er weer te zijn.

La_ruette

Re: Mist een paard een individu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:38

Ik denk dat paarden elkaar wel kunnen missen, een merrie en veulen missen elkaar ook als ze uit elkaar worden gehaald, na verloop van tijd zal dit minder worden.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:40

comeback schreef:
Ik denk dat paarden elkaar wel kunnen missen, een merrie en veulen missen elkaar ook als ze uit elkaar worden gehaald, na verloop van tijd zal dit minder worden.

Ja dit ook inderdaad :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:02

Mijn paard heeft in de opfok gestaan op stal bij mijn instructeur. Hij stond daar o.a. in de wei met een aantal Gribaldi's. Een half jaartje terug ging ik als experiment op vreemd terrein oefenen (om evt te gaan starten) met mijn toen 6 jarige bij mijn instructeur in hun grote wedstrijdbak. De wei met hun volwassen ruinengroep grenst aan de bak maar is onwijs lang. Op een gegeven moment was ik al behoorlijk lang aan het rijden en toen viel me op dat Wibaldi (een vos uit de groep van de opfok die daar nog op stal staat) de hele tijd als enige in zijn uppie ongeveer 5m naast de bak aan het grazen was en naar ons keek. Dat was zoooo lief !! En na een kwartier of zo ging hij naar de rest van de paarden die zo'n 50 tot 75m verderop in de wei stonden. Wibaldi was een van de paarden die wij als mensen ook altijd begroeten en aaiden in de opfok en die met mijn paardje omging.. Zijn eigenaar was er ook en die zei "dat doet ie anders nooit" ;-)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:05

Naaltje schreef:
Dit schoot gisteren door mijn hoofd! :)
Ik heb mijn pony verhuisd. Hij heeft 3 jaar samen met een tuigmerrie en een welshruintje gestaan. Nu is hij verhuisd en staat bij 3 merries in de wei. (Zelf een ruintje)
En nu vroeg ik me af of hij ''de tuigmerrie'' zou kunnen 'missen' of dat het gezelschap=gezelschap is.
Gut als ik het zo moet beschrijven valt het me tegen, maar ik hoop dat bokkers begrijpen wat ik bedoel ;)

Ja hoor! Het is bekend dat paarden, onafhankelijk zelfs van de rangorde(!), vriendschappen kunnen ontwikkelen met elkaar. Ook zijn er verhalen bekend van paarden en hond/geit/konijn/kat/ezel/mens die vriendschapsbanden hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:23

ik denk wel dat paarden een bepaald paard kunnen missen.

mijn pony heeft een paar jaar samen met een haflinger gestaan en ze waren hele dikke maatjes.
de haflinger ging verhuizen en mijn pony kwam bij een ander paard te staan.
toen ik zelf een flinke tijd later ook verhuisde en we tijdens een buitenrit een haflinger zagen staan in een weiland werd mijn pony ineens helemaal druk,ging hinniken en wilde heel duidelijk naar de haflinger toe.

pas toen we dichtbij kwamen en hij doorhad dat het een ander dier was voeld ik hem ontspannen en was het gedrag meteen over..

het kan ook nog anders...!
toen ik mijn pony net had stond hij altijd samen met een kleine zwarte shetlander.
ze speelden samen, en waren echt dikke maatjes.
was de een niet in de buurt dan stonden ze naar elkaar te roepen :D
helaas...de zwarte shetlander was zomaar ineens van de een op de andere dag verdwenen.
ik weet nog wel dat hij toen sjaggerijnig was tegen andere paarden waar hij bij stond
en sindsdien heeft hij echt een aversie gekregen tegen kleine zwarte shetlanders.

bruin,wit,gevlekt maakt niet uit,die vind hij wel aardig,. maar kom niet met een zwarte shetlander aan want die jaagt hij weg _O-

ook na overlijden van een ander stalmaatje was hij toch echt enkele dagen heel erg rustig,liep met het hoofd laag en was duidelijk in de rouw.
een en ander heeft er wel toe geleid dat ik heel duidelijk merk dat mijn pony zich nu dus niet meer aan een paard hecht.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:25

Tsja, of ze echt een menselijke emotie als 'missen' hebben... Denk het niet. Wel denk ik dat ze het minder leuk kunnen vinden na vertrek van een vriendje of vriendinnetje.
Mijn bejaarde manegepony, die op de manege in een groep stond, is na het vertrek van haar 2 vriendjes echt behoorlijk sip geworden. De rest vond ze kennelijk gewoon niet leuk. Nu ze bij mij staat, met nieuw gezelschap dus, is ze een stuk vrolijker.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:48

Ik denk wel dat ze een ander individu kunnen 'missen'. Paarden zijn toch gewoontedieren en als ze altijd een maatje hadden waarmee ze speelden of kroelden, dan denk ik zeker dat ze dat wel missen op momenten dat ze anders ook zouden kroelen of spelen. Daarbuiten niet.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 17:49

maar als ze op die momenten nou een ander soortgenootje hebben staan?

Ik vind het een boeiend iets eigenlijk :o

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:50

Een soortgenoot hoeft niet per se een vriend te zijn. Aangezien het bekend is dat paarden vriendschappen kunnen ontwikkelen geldt dat de een de ander niet is.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 17:53

dan maakt de mijne heel makkelijk vrienden ofzo?
die kroelt zich een breuk met zijn gloednieuwe vriendin :))
Ik snap wat je bedoelt hoor :) maar als het dier nieuwe vriendjes heeft, ''weet'' hij dan nog van zijn eerdere vrienden af..

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:30

Ik denk niet dat een paard er dan nog 'mee bezig' is, maar hij zal zijn oude vriend (zelfs na jaren!) nog steeds herkennen als hij hem tegenkomt. :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:40

ik denk dat dat ook weer ligt aan het karakter van het paard.
niet elk paard is gelijk, je hebt open types,maar ook introverte gesloten types.

er zijn paarden die lol hebben met alle andere 20 paarden om hun heen en er zijn paarden die er maar 1 in de buurt dulden.