Hoe oog zalven als het paard niet wil?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 20:43

zandvangers schreef:
en als je dit doet terwijl je naast je paard staat .
altans zo deed ik het altijd .
je staat naast je paard met de gezichten dezelfde kant maar wel aan die kant waar de zalf in moet .
dan doe je de tube in de buitenste hand en slaat de andere arm onder de kaak en dan over de neus om het hoofd zo vast te houden .
en met die hand kun je ook het oog iets openen of je moet er handig in zijn om met 1 hand en het oog te openen en de tube te knijpen .
zo bleef mijn paard tenminste rustig staan en kreeg hij uiteraard ook snel zijn beloning nadien .

snap je het ? ik kan het altijd zo slecht verwoorden op internet

Snap het, zo heb ik het al geprobeerd. Heb ook geprobeerd om heel rustig te oefenen, gewoon relaxt naast hem staan, schouders laten langen, rustig ademen tot hij helemaal ontspannen was. Beetje bij de oren kriebelen. Heeft toen anderhalf uur geduurd en toen kon ik een beetje in zijn ooghoek krijgen. Maar de keer daarna ging dat hem al niet meer worden helaas :(

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 20:45

Kentaro schreef:
Het is op zich heel logisch dat je normaal wel aan z'n oog kunt komen en nu het pijn doet niet!!!
M'n pony heeft ook weleens last van een (licht) onstoken oog en de ene keer gaat het zalven prima en de andere keer blijft hij maar klooien... :P Ik was m'n handen goed, doe een kloddertje zalf op m'n vinger en kan het dan zo een beetje aan de binnenkant van zijnonderste ooglid smeren!!
Hij knippert het vanzelf door zijn oog :P Werkte heel goed!

Op zo'n manier heb ik het vandaag moeten doen, want bij het zien van de tube stond hij al achterin de box met zijn hoofd in de lucht.
Ging iets beter, maar het was niet ideaal. Heb niet het gevoel dat het er goed in kwam zo, aangezien hij alsnog aan het zwaaien was met zijn hoofd...

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 20:49

Oogzalven en paarden die niet willen is altijd een hel. Mag je de beste technieken gebruiken, als paardlief niet wil dan komt die oogzalf er niet in. Je kan het ze eigenlijk niet kwalijk nemen, oog is pijnlijk en dan willen we er nog aan prutsen ook.
Paard 2x per dag platspuiten is ook geen optie dus kom je idd bij een praam uit.
Een eye-lavage-kit (zoals bij de ezel) is wel een oplossing als er echt langdurig meermaals daags medicatie moet gegeven worden. Uiteraard niet geschikt voor zalven. Die dingen zijn vrij duur en gaan makkelijk kapot, maar ze zijn makkelijk te plaatsen.
Hoewel het bij vele paarden op die manier wel te doen is om oogmedicatie te geven, heb ik er ook al gezien die ook met dat systeem niet te behandelen waren. Zonder kit waren ze enkel kopschuw, met kit waren ze compleet schuw en mepten je de stal uit als je nog maar in de buurt kwam. Kwam gewoon doordat het echt pijnlijk was en de behandeling bleef op welke manier dan ook onaangenaam. Niet alle paarden kunnen dat verdragen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 20:50

Helpt niet bij het zalven :P , maar wat die van mij wel heel lekker vindt wanneer zijn oog ontstoken is, om er een doekje dat ik gedrenkt heb in gekookt water (uiteraard wel even af laten koelen :D ) en dat even op het oog houden!!

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 20:57

Kentaro: Ook dat is op het moment een ramp, terwijl ik normaal alles kan doen bij de ogen. Het moet echt zeer doen nu, want hij is intussen zo mak en alles gewend. Ik maak zoiezo eerst de oogleden even schoon met een doek en uitgekookt water.
Daarna pas zalven, anders heeft de zalf ook minder effect...

Thioro: Inderdaad, dat vertelde mijn collega mij ook. Ze snappen ook niet hoe het in het oog terecht komt en vinden het vaak heel erg eng.
Zo veel stress hoop ik mijn paard niet aan te moeten doen.

Ik ga voor de praam en ga het morgen testen als ik er dan eentje kan vinden.
Ik laat het jullie weten of het goed ging!

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 13:20

Even een update:
Vandaag kwam ik op stal met mijn zelf gemaakte praam... Is zijn oogje beter! Jeeeee! *\o/*
Wat een geluk!
Was helemaal blij. Hij heeft wel een beetje een ieniemini traumaatje nu. Want als ik het hoofdstel om wil doen denkt hij dat ik wil gaan zalven, dus worden we eerst even de hele box door gesleurd terwijl normaal meneer heel droog zijn mondje al open deed. Maar dat slijt vast weer :)

Bedankt allemaal voor de tips!

NicoleLoonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:58

Wij in de dierenartsen wereld maken dankbaar gebruik van een praam.
Ik wil even benadrukken dat dit absoluut niet dieronvriendelijks is.

Door de praam op de bovenlip vast te zetten worden bepaalde zenuwen geprikkeld, hierdoor
wordt in de hersenen een stofje aangemaakt wat werkt als een soort rustgevend middel.

Hierdoor is behandelen makkelijker en zeker niet vervelend voor het paard. Let wel op dat je je paard ten alle tijde beloond met iets lekkers
als je klaar bent. SUCCES

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 21:23

NicoleLoonen schreef:
Wij in de dierenartsen wereld maken dankbaar gebruik van een praam.
Ik wil even benadrukken dat dit absoluut niet dieronvriendelijks is.

Door de praam op de bovenlip vast te zetten worden bepaalde zenuwen geprikkeld, hierdoor
wordt in de hersenen een stofje aangemaakt wat werkt als een soort rustgevend middel.

Hierdoor is behandelen makkelijker en zeker niet vervelend voor het paard. Let wel op dat je je paard ten alle tijde beloond met iets lekkers
als je klaar bent. SUCCES

Bedankt voor de reactie!
Vind het ook niet dieronvriendelijk.
Maar als het niet nodig is, is het niet nodig. En gelukkig was dat het geval bij mijn paard :D

Mungbean

Re: Hoe oog zalven als het paard niet wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:38

Mooi dat het goed gaat, scheelt een hoop gedoe.