koop je een paard op karakter of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:05

mam80 schreef:
ik vind de "klik" wel belangrijk hoor, soms ga je kijken en denk je gelijk 'laat maar'. Maar als je dat niet hebt dan zijn de andere dingen zeker zo belangrijk, het is meer een totaalplaatje wat je aanstaat of niet denk ik.

Die hebben wij hier ook eens gehad. Een vader had een 3 jarige hier gekocht, zonder dat de dochter het wist. Hij kon super lopen, maar was nog echt jeugdig en groen, kwam net van de wei af. Zijn dochter zag hem en zei meteen: "Laat maar, die hoef ik dus écht niet he pa!!" en ze zat alweer in de auto. Maar ze kwam toch terug, en na een uur wat gedaan te hebben met hem, vond ze hem toch wel een klein beetje leuk. Uiteindelijk was het dus een supercombinatie en is ze er Grand Prix dressuur mee geworden.

petitparis

Re: koop je een paard op karakter of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:07

tja ik denk wel dat als je advertenties bekijkt je er al een heel deel "schrapt" op basis van kleur en je pas als de foto's je aanspreken de kwaliteiten goed gaat bekijken...

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:21

Klopt, maar daarnaast kunnen tegenwoordig maar weinig mensen een groen paard op de juiste manier bekijken.
Bijvoorbeeld een 2,5 jarig paard dat rond deze tijd of nog later van de wei af komt heeft een wat dikker pak haar, zo groen als gras, enzovoorts. Hoeveel mensen kunnen daar doorheen kijken en kijken naar de kwaliteiten?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:27

Niet veel in ieder geval.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:31

nee helaas, maar mensen die daar niet doorheen kunnen/wille kijken, wil je als verkoper daar je paard aan verkopen? In het geval met ouders die kiezen voor hun kinderen kan het nog een andere zaak zijn. Maar "onervaren" mensen...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:33

Als ze er niet doorheen kunnen/willen kijken willen ze hem niet kopen valt weinig keuze aan te hebben? En net of zo iemand niet voor het paard kan zorgen...?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:34

Je hebt je bericht aangepast: ik zou liever niet aan onervaren ouders verkopen dan aan mensen die zich op dat moment niet kunnen inbeelden hoe het paard eruit komt te zien. Want er zijn maar weinig mensen die van een jong dier kunnen zien of het een topper wordt ja/nee.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:42

Het ging er in dit geval om dat het meisje van de pony's afkwam, had Z gereden, dus geen beginnertje. Pa vond het een goed sportpaard, maar dochter vond dat hij er absoluut niet uitzag. Klopt, hij kwam net van de wei, nog niet getoiletteerd, noem maar op. Maar hij had een superfijn karakter en kon heel goed lopen en daardoor kocht pa het paard.

Maar naar mijn idee schort het daar de laatste jaren wat aan qua kopers. Lees hier wel vaker dat mensen graag bij fokkers willen kopen, maar het kan best zijn dat ze dan een paard aantreffen wat nog niet veel kent en alles wat daarbij komt kijken. Die willen ze dan niet, maar eentje die met zn 2,5 is ingereden en er netjes blinkend bij staat in zijn witte bandages, maar wat minder kwaliteit is dan die groene die nog niets kent, kopen ze dan wel.

Conclusie is eigenlijk dat ik denk dat er te weinig mensen zijn die op karakter kopen, maar meer alleen naar het plaatje kijken.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:46

Mijn berichtje was voor PP bedoelt.

Citaat:
nee helaas, maar mensen die daar niet doorheen kunnen/wille kijken, wil je als verkoper daar je paard aan verkopen? In het geval met ouders die kiezen voor hun kinderen kan het nog een andere zaak zijn. Maar "onervaren" mensen...

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:52

De klik is heus wel belangrijk :D
Maar het is ook wel belangrijk wat je met je paard wil gaan ondernemen.
Als je op een type bent gevallen wat errrug relaxt is en je wilt wedstrijden gaan rijden kom je een beetje van de koude kermis thuis.
Er zijn ook zoveel mensen die een paard kopen omdat er bijv jazz achter staat of gribaldi.

En die mensen willen alleen maar lekker een rondje rijden eh eh geen goed plan. :n
uitzonderingen daargelaten

Je moet soms een beetje verder kijken dan je neus lang is en dat is heul moeilijk :+

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:58

Bij mijn huidige paard (toen veulen) heb ik in eerste instantie alleen geselecteerd op papier (Bewezen moeder/moederlijn).
Vervolgens gebeld wat hij moest kosten en toen van Brabant naar Groningen gereden....
Bij aankomst bleek hij erg stoer qua uiterlijk te zijn en goed genoeg te kunnen bewegen, dus toen was de deal snel rond ;-)

Karakter is altijd afwachten, niet alleen genetisch, maar ook opfok, hoe de eigenaar ermee omgaat en ook de rijcapaciteiten......

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 14:59

gelukkig ben ik niet de enigste. Deze persoon verweet mij ook wel meer omdat de nieuwe dieren snel na een ander zijn gekomen. En vondt dat ik te snel weer een dier in de wei wou (wou ik ook wel maar dat was al geregeld als deze 2 dames niet op mijn pad waren gekomen)

Ik had een paar eisen
+ tinker/Irish cob
+ boven de 1,50
+ merrie (mocht niet drachtig zijn)
+liefst bont maar een effen is ook prima zolang de bouw goed is (dan moet er wel een hele goede zijn want bij mij hoort een tinker bont te zijn)
+ niet duurder dan 3500 (dan kom je bij de 2 a 3 jarige merries uit.)

Ik wil wel ooit weer veulens daarom perse een merrie als er dan veulens komen dan wel graag een goed rastypes veulen. Mijn paarden zijn een soort van therapie en ik heb zelf het idee een band/klik kan je niet in 1 keer hebben. En zoals tellom zegt als je soms je hard volgt kom je met een paard thuis waar je wel van houdt maar je ambities niet mee kan uitvoeren. En dan gaat het later toch nog mis.

Maar leuk om te horen dat meer mensen eerst echt met verstand kijken dat het past kwa ambitie en niet alleen naar het plaatje kijken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:05

Ik ben echt op zoek gegaan naar een paard wat bij mij en bij mijn andere paarden zou passen. Daarnaast had ik nog heel veel andere "eissen", maar karakter was net zo belangrijk als een goede bouw of goed beenwerk.

Misschien meer geluk als wijsheid, maar ik heb 4x over gevonden wat ik zocht! En bij alle 4 de keren wist ik het meteen.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:07

Zo ken ik iemand die echt waar 2 jaar lang naar een zwarte heeft lopen zoeken :+
En waar is ze mee thuis gekomen?
Een schimmel _O-
Tja dus een goed paard heeft geen kleur zeggen ze wel eens :Y)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 15:09

daarom kleur moet niet doorslaggevend zijn heb ook wel naar effen gekeken maar dan hadhet te weinig sok te klein. En was dan het plaatje compleet dan was het prijskaartje iets te hoog wat eraanhing.

Maar naar een zwarte zoeken en met een schimmel thuiskomen is wel heel knap. Net als 2 jaar zoeken vindt ik.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:10

Tja ik was niet op zoek naar een Z paard, wilde dat ze max M1 hadden gelopen... waar kom ik mee thuis met een Z2 paard :+ Tja, ik ben er nog altijd blij mee want op rij gebied/karakter/instelling is het echt wat ik zocht :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:16

Tja, ik had die 'klik' dus wel meteen met mijn paard, toen ik hem op MP ineens zag staan :D . Ik noem het eigenlijk meer 'liefde op het eerste gezicht', want dat was het. Het was net of die foto riep 'IK BEN HET VOOR JOU'. Echt waar!!! Ik was namelijk gewoon aan het rondkijken (deed ik al maanden), want de planning was dat we pas een paard zouden aanschaffen als onze dochter wat groter was (die was net 1 jaar destijds). Maar ja, wat doe je als dat ene paard je zo enorm aantrekt, dat je het niet meer los kunt laten???
Want mijn toenmalige man vond het in eerste instantie toch geen goed plan om al aan een paard te beginnen met zo'n jong kindje thuis. Oh, wat vond ik dat erg!!! Een paar weken later stemde hij toch toe en heb ik meteen Sam's eigenaresse weer gemaild, want hij was al een tijdje van MP af, dus ik vreesde het ergste. Godzijdank, had ze hem nog staan, maar ze had de advertentie er af gehaald, omdat er zulke rare lui reageerden. :+

We zijn hem gaan bezichtigen en zodra ik hem in het echt zag, wist ik ook al dat het hem ging worden. :D
Straalverliefd, ja, dat was ik en ben ik nog steeds. ;)
Zijn uitstraling, zijn doen en laten en dan zijn warme kleur, echt mooier dan mooi met die mooie aftekeningen en niet bepaald standaard. Zijn karakter, tja, hij was net 2 jaar en kwam over als een jong, onervaren, vriendelijk paard. Hij bleek een karakter te hebben waar ik nog dagelijks veel van leer, hij heeft een heel sterk karakter namelijk. Vind mijn Sam nog steeds een toppaardje, ruim 4 jaar later!!! <3

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:21

Ik heb ook met MP gehad dat ikd acht: hey die kat is leuk en die aantrekkingskracht. (terwilj ik er al 100en gezien had) Het kwam nog niet uit want ik had mijn huis nog niet. Ik ben hem ook 1 uur en 45 minten verderop gaan halen. Iedereen zo van: je rijdt er zoveel voorbij maar voor mij (en andern vinden dat ook) is het echt een kat uit miljoenen....zo makkelijk/lief, soms net een hondje zo goed luistert ze.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:27

FrankavdT schreef:
Maar naar mijn idee schort het daar de laatste jaren wat aan qua kopers. Lees hier wel vaker dat mensen graag bij fokkers willen kopen, maar het kan best zijn dat ze dan een paard aantreffen wat nog niet veel kent en alles wat daarbij komt kijken. Die willen ze dan niet, maar eentje die met zn 2,5 is ingereden en er netjes blinkend bij staat in zijn witte bandages, maar wat minder kwaliteit is dan die groene die nog niets kent, kopen ze dan wel.

Conclusie is eigenlijk dat ik denk dat er te weinig mensen zijn die op karakter kopen, maar meer alleen naar het plaatje kijken.

dat was wat ik eigenlijk bedoelde, mensen kijken in eerste instantie niet verder dan wat elke "leek" zou zien. Ik ken een verkoopster en die geeft haar paarden 1x mee op wedstrijd en neemt dan foto's met mooie witte bandages. Waarom? dit vinden klanten leuk, wedstrijdervaring en een mooi plaatje om te zien. En idd het plaatje klopt, maar verder heb iok toch mijn bedenkingen...

en als het om je enige paard gaat is die "klik" oh zo belangrijk. Ik zei voor ik mijn merrie kocht nooit in mijn leven nog een volbloed en al helemaal geen merrie meer. Wat heb ik? juist een engelse volbloed merrie terwijl ik met de vorige bijna verongelukt ben en geen seconde gerust op haar rug gezeten heb. En deze mag de raarste kuren uithalen en ook al ben ik er al een aantal keer afgevallen, toch heb ik het volste vertrouwen in haar. Ze heeft me nog nooit in de steek gelaten op "cruciale" momenten en dat is wat telt voor mij.
Laatst bijgewerkt door petitparis op 08-10-10 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:31

Tja helaas is de markt blijkbaar op dit moment zo. Dus betekend het dat we de paarden niet moeten verkopen als ze groen zijn maar eerst zadelmak moeten maken en netjes voorstellen.

Ik kan trouwens wel waarderen als ik naar een paard ga kijken dat hij er netjes bijstaat. Een vriendin vindt het gewoon een eis om je paard in bandages/vlechten te zetten. Zij zit in ponyhandel en doet niks anders en waarom...omdat het werkt!? En vaak zijn het mensen met wedstrijdambitie ipv de recreanten die hierop vallen.... De paarden die voor recreanten zijn zullen zo ook niet voorgesteld worden lijkt me.

Ik ben zelf tegen bandages en wil alle paarden zonder bandages zien. Het kan ook dingen verdoezelen :+

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:33

ze zeggen altijd: "het oog wil ook wat" een waarheid als een }:0

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:35

Zelfs een mooie accomodatie maakt mensen denk ik koop gewilliger :+

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:37

Ik vind de klik toch heel belangrijk.

Toen ik naar mijn haf ging kijken, had ik eerst op uiterlijk een andere gekozen, ik zat er op en ik dacht gelijk nee dit is ze niet.
Toen ben ik op de andere gegaan (Ja die vond ik iets minder mooi) en ik zat er op en ik dacht gelijk dit is ze!

Ik luister heel erg naar mijn gevoel bij een paard kopen, en mijn gevoel laat mij niet in de steek.Oke, 1 keer dan :o

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:47

Je moet van geluk spreken als je een goed passend paard kan vinden... Ik heb mijn merrie gekocht toen zij 3 maanden oud was, karakter is dan moeilijk te bepalen... Zij was nieuwsgierig, niet bang en knuffelig... Ik ben voor haar gevallen door vertrouwde blik in haar ogen. Merrie voor weinig geld in aanschaf, maar niet te vergeten dat zij nog ruim 2.5 jaar niet rijdbaar is gezien leeftijd toch duur.

Ik heb het getroffen hoe zij uitgegroeid is tot een geweldige merrie... Ik denk ook dat de omgang door de mens een heel belangrijk rol speelt in opvoeding en karakter van het paard...

Je kan een paard kopen met hele goede papieren blablabla. maar in karakter is het paard niet handelbaar. Ik zou niet voor zo'n paard gaan, ook al heeft het van die goede papieren... In dat geval betekend dat helemaal niets voor mij...

Sommige kiezen hun paarden met een bepaalde doel. De één wil dressuur rijden, vanzelfsprekend kijken velen naar een kwpner terwijl alle paarden de aanleg hebben dressuurmatig gereden te worden. Kijk bv naar Dravers, die kunnen goed dressuur rijden.. De potentie, inzet en vermogen hebben paarden wel nodig.

Eigenlijk wil zeggen; een paard aanschaffen vergt kennis net als bv een hond... Velen met een kind kopen een golden retriever, een trouwe mensenvriend, maar wel de nummer 1 bijters. Je moet je wat verdiepen in bepaalde ras... Sommige denken "wat leuk, zo'n arabier"... Ze zijn zo mooi etc. Ze zijn verliefd op uiterlijk, terwijl karakter best pittig kan zijn... En arabieren hebben vaak een gevoelige kant en dus speciale benadering voor nodig... Althans de arabieren die ik onder mij heb gehad, allemaal wel...

Ik heb een kennis dat een hond kocht omdat ie er leuk uitzag, maar het ras was geheel onbekend voor haar. Zonder erin te verdiepen het beestje gekocht, terwijl ik heb gezegd te verdiepen in het ras omdat zij anders spijt kan krijgen. Koppig dat zij is toch gekocht, maar het beestje is nu de dupe....

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:55

Ik kocht mijn paard als 3 jarige op basis van uiterlijk en gang werk (ondanks zijn haar enz). Hij was ook zo groen als gras, en wist haast zeker dat dat paard als je goed met hem omgaat hij het ook met jou doet. Dat is het voordeel van een onbeleerd/niet verpest paard. Deze groeien echt naar je toe, ik vind dat heerlijk. En het zadelmak maken was dus ook een eitje. Ik heb hem bijna 3 jaar en het is een super lekker dier geworden,
en ook nog eens getalanteerd.