Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Johanna59 schreef:Maakt niet uit waardoor het komt.
InekeH87 schreef:@NouJaDan, dat alphamerries als je ze voor je gewonnen hebt voor je door het vuur gaan weet ik heel goed. Dat is ook echt het gevoel dat ik met haar had voordat ze hiermee begon. Ik ben helemaal verknocht aan dit dier en er is voor ons geen berg te hoog en geen dal te diep. Samen hebben we al heel veel bedwongen en ik ben van plan om nog heel lang verder met haar te gaan.
Hold your grounds, en zet duidelijke regels! Of je haar dan aan het halster, touw of los achter je aan mee wilt nemen. Met duidelijke regels zal ze ( weer) schaapmak worden.ellepel schreef:ik heb eigenlijk wel een vraagje.
ik lees zo tussen de regels door dat alphamerries dus moeilijke paarden zijn?
waarom is dat zo?
inekeh87 is er in jullie paardenkoppel ook wat veranderd kwa samenstelling?
en ergens vraag ik me af...maar ze doet het dus als je haar pakt bij het halster?
ik vraag me dan toch af of er iets gebeurd kan zijn waardoor ze een pijnlijke plek heeft daar waar het halster drukt als je haar wilt pakken.
je moet gewoon alle mogelijke oorzaken gaan uitsluiten he?
Suelza schreef:Johanna59 schreef:Maakt niet uit waardoor het komt.
Dat maakt wel degelijk uit! Je kunt niets corrigeren waarvan je de daadwerkelijke oorzaak niet weet...
Paarden slaan, bijten en steigeren niet zomaar. Het zijn prooidieren en geen roofdieren. Een paard geeft tig signalen af, alvorens hij in de aanval gaat. En die heb je dan dus al gemist.
Mag je het paard dan straffen voor mogelijke onkunde van de trainer? Mag je het paard straffen voor een mogelijk heftige reactie op wellicht pijn? Mag je een paard straffen voor passiviteit van de trainer (waardoor het dier uiteindelijk de leiding wel over moet nemen, puur overlevingsdrang).
Mijn inziens niet...
Pas als je zeker weet... en dan bedoel ik ook echt ZEKER WETEN, dat het paard ongewenst gedrag vertoond waarbij zijn 'intentie' het uitschakelen van zijn trainer is, dan kan en mag je daar met harde hand tegen optreden.
Zolang dit niet zeker is of je niet zeker bent van je zaak, moet je er een kundig iemand bij halen, die de signalen en het gedrag van het paard leest en daar mee aan de slag gaat...
Jij hebt maar 5 minuten nodig om een paard gestoord te krijgen, maar soms wel 5 jaar om hem daarna weer goed te krijgen.
Ik kan zo via een verhaal (waarbij geen beeldmateriaal of wat dan ook) is geplaatst niet 1,2,3 zeggen dat het paard ongelijk heeft, ook niet dat hij gelijk heeft. Dus brand ik mijn vingers er ook niet aan.
Wel zeg ik erbij dat dit specifieke gedrag, vaak ten grondslag ligt aan een diepliggender probleem, waarbij soms kundige hulp geboden is...