Paard laat zich niet vangen en ziet het als 'spelletje'.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Re: Paard laat zich niet vangen en ziet het als 'spelletje'.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 23:43

Maar zijn anderen er dan zo goed in om na 20 minuten niet boos te worden. (20 minuten in de wei wachten/banjeren is echt LANG) :P

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 23:45

nee hoor dat is helemaal niet lang,ik ben wel langer bezig geweest .het gaat erom dat hte goed komt investeren heet dat

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 23:48

Tsja... hier was d'r ook zo een, die wilde ook de wei niet uit en ging dan rennen (of viel je aan). In het eerste geval... jij wilt lopen? Prima, maar dan blijf je ook lopen als ik dat wil :D nou toen was het snel over.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 23:56

Weet niet of het lukt, maar je kunt het proberen, je hebt de tijd tenslotte ;). Als je nou eens een emmer voer neerzet en zelf op een meter afstand blijft staan, hem redelijk negeren. Als hij het op heeft, pak je de emmer loop je weg.
Volgende dag zet je weer de emmer neer en ga je ernaast staan. De dag erna weer, probeer hem aan de raken. Lukt dit niet, haal de emmer weg en negeer hem, loop weg met emmer. Dit moet lukken, de liefde van het paard gaat door de maag.
Negeren vinden paarden helemaal niet leuk. Je bereikt met negeren meer dan hem vaak te roepen / boos te worden etc, boos worden is nl ook aandacht.

lisaahx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:07

het is echt irritant he?
ik heb het ook,
een vriendin van me zei dat als je een stuk of 10 mensen mee neemt en allemaal ergens anders in de wei gaan zitten met je hoofd tussen je knieen wachten tot hij vanzelf naar iemand toe gaat;)

xx

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:16

lisaahx schreef:
het is echt irritant he?
ik heb het ook,
een vriendin van me zei dat als je een stuk of 10 mensen mee neemt en allemaal ergens anders in de wei gaan zitten met je hoofd tussen je knieen wachten tot hij vanzelf naar iemand toe gaat;)

xx

Hahahaaaa geweldig, is zie dit al helemaal voor me. Hele wei vol met zittende mensen tussen de grazende paarden!

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:24

Het is toch jouw houding/uitstraling die hij niet vertrouwt, die maakt dat hij op afstand blijft en hem onrustig maakt. Dus daar zul je wat aan moeten doen, niet aan hem, maar aan jezelf, ben ik bang.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:27

Ik had ook zo'n pony,de enige manier om haar te kunnen pakken was:Weg jagen,steeds weer weg jagen en lekker laten rennen.Op een geven moment werd ze moe en kon je haar zo pakken.Het is natuurlijk niet de juiste manier,maar als je niet als anders kan?

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:44

Ik heb niet alle tips door gelezen, maar wat misschien kan helpen, is hem achteruitlopend te benaderen, met halster/touw uit het zicht. Terwijl je dat doet ook niet naar hem kijken over je schouders. (Dus van te voren goed inschatten waar hij staat..)
Misschien heeft hij je niet door dan.. of heeft hij zoiets van 'wat ben jij aan het doen'?

Bij mij wil dit wel eens helpen.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 17:06

Ik ga dit maar eens even volgen. Niet dat ik zelf dit probleem heb, nee, bij mij komt hij (meestal) wel. Maar bij de meiden van stal (weideservice) steekt ie negen van de tien keer z'n middelhoef op zo van: 'en jij denkt dat ik met jóu meega?' Zelfs in de paddock kost het ze moeite...lekker hoor, als je aan het werk (net in een belangrijke bespreking zit) bent en je wordt gebeld 'je paard wil er niet uit...' :D

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:30

Kan het ook zijn dat je paard op die dagen spierpijn heeft ? Je zegt dat je wat fanatieker bent gaan rijden.
En aangezien je paard al op 20 meter afstand echt zenuwachtig worden.
Weet je zeker dat er niks medisch achter zit ? Dus geen pijn tijdens het rijden bijvoorbeeld ?

Lindsey_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:39

hooi
ik heb ongeveer het zelfde probleem mijn jaarling staat ook op het land en zodra ik op het land kom. komt die wel meteen bij me kijken maar blijft op een afstand van ongeveer een meter zodat ik hem net over ze neus kan aaien elke stap die ik naar voor zet zet hij naar achter na 5 min heeft die me wel weer gezien en is die weg en elke keer als ik dan in de buurt bij hem kom rent die als een gek naar de andere kant van het land ook met eten komt die niet en alle andere jaarlingen lopen als hondjes achter me aan en heb inderdaad ook het idee dat mij paard er een spelletje van maakt heb het ook al geprobeert om een ander paard waar die veel mee optrekt aandacht te geven en dan blijft die op een afstandje kijken zet je een stap dichter bij hem in de buurt is die weer weg.
Terwijl die een half jaar geleden voor een maand als overbrugging voor de opfok op een stal heeft gestaan daar ging die ook in het land en als ik aankwam stond die al bij het hek op me te wachten helaas heb ik geen tips maar wel hetzelfde probleem dus

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:50

Waarschijnlijk associeert je paard jou met "het niet leuke werk".
Het paard geeft toch duidelijk aan dat ie liever niet met je mee gaat omdat ie dan weer iets moet doen wat ie leuk vind.

Ga je ook wel eens de wei in om hem iets lekkers te geven en daarna gewoon weer de wei uitlopen?
Maak je ook buitenritten,gewoon in ontspannen sfeer?
En is je paard lichamelijk ook in orde?ZIt het tuig allemaal goed en pijn vrij?

Paarden houden je niet voor de gek,paarden zijn wel heel duidelijk in het uiten van het feit dat er iets niet helemaal lekker gaat.
Observeer je paard in de wei,werk veel op stem en beloning zo leerd ie je nóg beter kennen.
En houd vooral de ontspanning erin!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 12:51

Monster_tos schreef:
Kan het ook zijn dat je paard op die dagen spierpijn heeft ? Je zegt dat je wat fanatieker bent gaan rijden.
En aangezien je paard al op 20 meter afstand echt zenuwachtig worden.
Weet je zeker dat er niks medisch achter zit ? Dus geen pijn tijdens het rijden bijvoorbeeld ?

Ik denk van niet. Omdat hij woe/donderdag niet gelopen heeft en ik hem vrijdag niet kon pakken.

Gisteren ben ik de kruiwagen gaan legen, emmertje mee/touwtje mee en toen kwam hij al aanwandelen. Dus toen maar mee naar binnen genomen. Daarna in het bos gaan rijden.

Ow ja iemand schreef dat ik mijn houding moet veranderen en nog iemand (of dezelfde) dat ik me erbij neer moest leggen dat er geen klik is. Maar als hij zo'n bui heeft kan niemand hem pakken, mijn vader niet (die gaat hem ook echt niet rijden :+), mijn vriend die paardenleek is niet en andere mensen ook niet. De hoefsmid kan hem wel altijd uit de wei vissen, gelukkig maar, zou erg zijn als hij hem moest vangen :+ Lijkt me stug dat hij met al die mensen denkt: ow ik moet lopen of van: ow jou moet ik niet...

En andere dagen komt hij zo aangewandeld. Tis meer met periodes dat hij zo doet. Periodes van dagen achter elkaar of om de dag, er is geen touw aan vast te knopen.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 04-10-10 12:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 12:52

funnyhorses schreef:
Waarschijnlijk associeert je paard jou met "het niet leuke werk".
Het paard geeft toch duidelijk aan dat ie liever niet met je mee gaat omdat ie dan weer iets moet doen wat ie leuk vind.

Ga je ook wel eens de wei in om hem iets lekkers te geven en daarna gewoon weer de wei uitlopen?
Maak je ook buitenritten,gewoon in ontspannen sfeer?
En is je paard lichamelijk ook in orde?ZIt het tuig allemaal goed en pijn vrij?

Paarden houden je niet voor de gek,paarden zijn wel heel duidelijk in het uiten van het feit dat er iets niet helemaal lekker gaat.
Observeer je paard in de wei,werk veel op stem en beloning zo leerd ie je nóg beter kennen.
En houd vooral de ontspanning erin!

Helaas woon ik niet meer bij stal, dus veel al ff de wei in lopen zit er niet meer in. Ik ben alleen op stal om hem te verzorgen of te rijden. De rest is denk ik in andere bericht verduidelijkt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:52

Is hij niet gewoon heel dominant? Die van mij is heel dominant en deed dit dus ook bij veel mensen, maar als je d'r dan gewoon flink door liet lopen kreeg ze snel genoeg door dat ze nu extra moest lopen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 12:55

Misschien is het wel omdat hij gewoon 'de baas' wil spelen? Het lijkt een spel, vooral omdat hij ook heel hard piept als hij aanzet om weg te rennen. Soms komt hij op je af gerend en springt ineens aan de kant en doet dan maf. Hij gaat dan ook in de hoeken ENORM HARD staan te snuiven en kijkt dan in de verte of er iets te zien is....wat ik dus niet zie.

Als zijn bui voorbij is is hij weer schaapmak.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:57

Dat bedoel ik dus ;) die hier viel ook mensen aan in de wei, liep weg, etc... is een dominante dame maar als je daar niet van onder de indruk bent en haar gewoon wegjaagt en laat lopen kan je haar snel genoeg pakken, dat heeft ze wel door. Maar sommige mensen zijn bang of geven het snel op en staan er maar een beetje onzeker bij, en dan is het natuurlijk een handig truukje. ;) Zou best kunnen dat jouw paard je gewoon uitprobeert.

kimmetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:58

Wat bij mn vorige pony heeeeel erg heeft geholpen, is trainen in een aparte land.
Hij staat dan in een afgezet stuk land en kan geen contact hebben met andere paarden. Hier 2 weken mee getraind, met halen met snoepjes, altijd met snoepjes, en sindsdien nooit meer last gehad.. Wellicht een goede tip voor jou :j

( Wij hadden regelmatig dat we gewoon 3uur in het land stonden en zo ons wedstrijd misten..... :+ )

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 12:59

Ik vind het allemaal prima als hij de clown uit wil hangen maar niet als ik op dinsdag moet gaan trainen :+ :+. Ik zal hem influisteren dat hij dat op dinsdag niet meer mag doen :P

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 12:59

kimmetje01 schreef:
Wat bij mn vorige pony heeeeel erg heeft geholpen, is trainen in een aparte land.
Hij staat dan in een afgezet stuk land en kan geen contact hebben met andere paarden. Hier 2 weken mee getraind, met halen met snoepjes, altijd met snoepjes, en sindsdien nooit meer last gehad.. Wellicht een goede tip voor jou :j

( Wij hadden regelmatig dat we gewoon 3uur in het land stonden en zo ons wedstrijd misten..... :+ )

Jullie paarden zijn allemaal gefixeerd op eten maar mijn paard geeft daar niks om. Hij komt echt niet aanlopen als je met brokjes rammelt (nooit :+). Als dadelijk de veulens kuilvoer krijgen zal hij wel weer komen, dat vindt hij dan wel lekker. Dan voer ik de veulens als ik hem uit de wei ga vissen.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 04-10-10 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:00

Dan zonder brokjes lokken, maar wel belonen met iets lekkers, of een schouderklopje.... Maar het afzetten en trainen hielp bij ons enorm ;)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:05

Zonnetje81 schreef:
kimmetje01 schreef:

Jullie paarden zijn allemaal gefixeerd op eten maar mijn paard geeft daar niks om. Hij komt echt niet aanlopen als je met brokjes rammelt (nooit :+). Als dadelijk de veulens kuilvoer krijgen zal hij wel weer komen, dat vindt hij dan wel lekker. Dan voer ik de veulens als ik hem uit de wei ga vissen.

Is toch een teken dat je paard heel gespannen is!
Ik zou ook echt gaan werken aan de ontspanning,ook bij karakterpaardjes kan dit goed helpen. ;)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 13:07

Dat mijn paard niet gefixeerd is op brokjes betekend dat hij gespannen is?? Lijkt me niet. Mijn paard lust niet eens suikerklontjes. Zoals mijn broer zegt: hij tuft ze uit. En als ik hem smorgens op de wei zet en daar voer dan gaat hij eerst gras eten :+.

Niet alle paarden zijn uitgehongerde wezens :D

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:10

Je paard zal heus wel lekkers lusten maar heeft moeite met het aannemen ervan.
Dat is wat ik met spanning bedoel ;)