Paard stampt gericht naar mens, wat kan je eraan doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ussiethree

Re: Paard stampt gericht naar mens, wat kan je eraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:38

kleine dingen. Opgetrokken neus, driftig orenspel, onrustige staart, onrustig met stilstaan, mensen van hun plek afduwen, door je heen denderen. dat soort dingen

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:38

pff kan gaan van in stal niet direct naar de deur te komen als je passeert, dus oninteresse
oren in de nek of zuur kijken of juist steeds wegkijken
staart zwaaien terwijl je het aanraakt/borstelt
niet opzij gaan als je wil passeren of juist steeds proberen weg te draaien of aan de andere kant gaan staan
...
kan dus vanalles zijn en hangt samen met het temperament van het paard en het gedrag in het begin

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:40

Je schrijft in een van je eerdere berichten dat het om een 12-jarige eigenaresse gaat?
Als dat klopt, is de oplossing duidelijk. Dit meisje niet alleen laten modderen met een sterk paard. Dat is vragen om problemen. Dan liever zoeken naar een andere pony/paard. (lett. en fig. een maatje kleiner)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:45

idd als professionele hulp niet snel verbetering geeft, verkopen en een ander paard. net bij ons op stal een 17-jarig meisje. jong maar ingereden paard gekocht, na 3 maand geen land meer mee te bezeilen, voor heropvoeding bij iemand gestald. Ok het gevaarlijke probleemgedrag leek verholpen, maar enkele maanden later opnieuw problemen. dit escaleerde totdat het paard steeds ging steigeren en het meisje wenend afstapte...

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:16

_Lauraaaa schreef:
jodi schreef:
Dit paard heeft duidelijk de overhand gekregen en het is eigenlijk al een beetje laat om te reageren.
Bij de minste eerste dreiging moet je meteen ingrijpen en dat is niet gebeurd.Nu is het een gewoonte geworden...
Persoonlijk slaak ik een doodskreet en schop terug als het lukt(het liefst als ze nog heel klein zijn :+ )

Als er lelijk gedaan wordt,ben ik ook niet te beroerd om de emmers gewoon weer op te bergen(mèt voer!).
Volgende keer is iedereen veel beleefder... :P

Voor de duidelijkheid: het paard draait zijn kont naar je en schopt met de achterbenen (gelukkig is tot nu toe nog niemand geraakt geweest), het is moeilijk om dan terug te schoppen, niet? :n

Daarom ook het liefst als ze nog klein zijn! }:0
En dus ruim voordat het probleem zich installeert.
En anders iid met een 'verlengstuk',maar dat is gelukkig niet snel nodig als je op tijd 'stop' zegt.

Wat ik niet pik,zijn platliggende oren als ik met een emmer aankom,dringen om door het hek te komen(richting hooi)terwijl ik nog bezig ben te openen of onderling knokken als ik ertussen sta.Het zijn de kleine dagelijkse dingen die het verschil uitmaken.

Ik merk direct het verschil in gedrag als ze een paar dagen gevoerd worden door iemand die over zich heen laat lopen/een beetje schrik heeft.Daar profiteren ze direct van! :+

Wie doet de dagelijkse verzorging?

_Lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 18:30

@ Jodi -
De dagelijkse verzorging wordt zowel door de mama, papa en dochter (mijn vriendin dus) gedaan.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 07:45

Alle drie zullen mee moeten werken aan de heropvoeding,anders wordt het werk van een eventuele 'pro' dagenlijks teniet gedaan tijdens het voeren.
Niet makkelijk met een sterk paard met slechte manieren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 08:00

Dat er uberhoubt nog mensen zijn die een paard laten vereenzamen, en dat hoef je niet te ontkennen, als een kudde dier alleen neer zet, tja dan vraag je erom toch, neem een shet erby ofzo. Kosten verder niets, je zegt dat het ondmogelijk is nog een pony erbij te nemen, mischien is het dan verstandig om deze weg te doen, en aan iemand verkopen die hem wel maatjes kan bieden, wat natuurlijk ook zo hoord.

_Lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 14:23

volbloedfan schreef:
Dat er uberhoubt nog mensen zijn die een paard laten vereenzamen, en dat hoef je niet te ontkennen, als een kudde dier alleen neer zet, tja dan vraag je erom toch, neem een shet erby ofzo. Kosten verder niets, je zegt dat het ondmogelijk is nog een pony erbij te nemen, mischien is het dan verstandig om deze weg te doen, en aan iemand verkopen die hem wel maatjes kan bieden, wat natuurlijk ook zo hoord.

Het zou fijn zijn moest je tips geven, over de heropvoeding van dit probleem, in plaats van mensen af te breken.
Ik weet ook wel dat dit niet de ideale omstandigheden zijn, maar hier kan ik helaas niets aan veranderen!
En dat een shet verder niets kost is ook niet waar he, een shet moet evengoed eten krijgen, ook een schuilstal hebben, en noem maar op...

_Lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 14:24

jodi schreef:
Alle drie zullen mee moeten werken aan de heropvoeding,anders wordt het werk van een eventuele 'pro' dagenlijks teniet gedaan tijdens het voeren.
Niet makkelijk met een sterk paard met slechte manieren...

Ik zal dit aan hen zeggen, bedankt voor je tips!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:33

Ik snap ook niet zo goed waarom dit paard bij huis is gestald waar geen plek is voor een maatje. Ik zou dus zorgen voor een ander plekje waar wel soortgenoten zijn. En dan met iemand met ervaring het trapprobleem gaan oplossen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:23

VSW-->OPG

_Lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 18:16

Tanja schreef:
VSW-->OPG

Wat wil dit zeggen?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:18

Hier kun je onmogelijk via internet een antwoord op geven, je moet echt eerst uitzoeken waar het gedrag vandaan komt.
Mogelijkheden zijn: Pijn, overvraging (soms ook ondervraging), geen zin in werken, ziek (niet hetzelfde als pijn), slechte basis, aangeleerd gedrag... etc.
Daarna kun je een oplossing gaan bedenken.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:34

Snap niet zo goed waarom er wel ruimte is voor 1 paard, maar een shet erbij zo vreselijk onmogelijk is... Mijn pony staat met nog 3 op t land, en zouden er nog wel 4 bij kunnen. Ze hebben dus mooi voldoende ruimte. Als er al geen shet bij kan vraag ik me ernstig af of er uberhaupt voldoende ruimte is voor dat ene paard.

Maar goed, dat terzijde. Een paard dat steeds gericht trapt mag van iig mij flink op zn donder krijgen. Longeerzweep mee en zodra t paard agressief gaat draaien flink waarschuwen. Trappen = klappen. Verder absoluut en pro bijhalen ivm de onervarenheid van de eigenaars. En miss blijkt t idd nog beter te zijn om te kijken naar een ander paard.

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:41

Klinkt misschien heel vervelend maar dit probleem ga je echt niet oplossen als het paard alleen blijft staan.

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:53

onzin, ook een paard alleen heeft zich te gedragen naar de mens, mits deze zich als een waardig leider gedraagt. Aanpakken die knol, jaag hem de wei door als hij probeert jou op te jagen. Laat hem respect leren voor jouw ruimte en af en toe een stapje terug zetten. Een maatje erbij zou natuurlijk wel leuker en eerlijker zijn voor het dier, misschien een ideetje om in de zomer ergens anders te weiden waar andere paarden zijn. Dat hoeft de wereld niet te kosten. Ik snap niet waarom er zo makkelijk over shetjes gedacht wordt. Een shetje heeft ook aandacht en liefde en zorg nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:08

je mag niet zeggen van ts dat dit probleem niet opgelost word zonder een paardenvriend.

gewoon het paard weg doen of er een bij kopen. klaar.

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:01

ik geloof er gewoon niet in dat een paard erbij DE oplossing is. Met een verkeerde aanpak worden ze door 2 paarden dan de wei uitgestampt

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 23:52

Jade15 schreef:
ik geloof er gewoon niet in dat een paard erbij DE oplossing is. Met een verkeerde aanpak worden ze door 2 paarden dan de wei uitgestampt

Dat ben ik me je eens. Maar waarschijnlijk wel een onderdeel van de oplossing. En verder moet er idd een professioneel iemand bij komen die eens goed naar het gedrag van dat paard kan kijken en samen met de eigenaars de beste oplossing zoekt. Die oplossing kun je toch niet aanreiken van achter een beeldscherm. Ik in ieder geval niet.

_Lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 20:15

amyz schreef:
Snap niet zo goed waarom er wel ruimte is voor 1 paard, maar een shet erbij zo vreselijk onmogelijk is... Mijn pony staat met nog 3 op t land, en zouden er nog wel 4 bij kunnen. Ze hebben dus mooi voldoende ruimte. Als er al geen shet bij kan vraag ik me ernstig af of er uberhaupt voldoende ruimte is voor dat ene paard.

Maar goed, dat terzijde. Een paard dat steeds gericht trapt mag van iig mij flink op zn donder krijgen. Longeerzweep mee en zodra t paard agressief gaat draaien flink waarschuwen. Trappen = klappen. Verder absoluut en pro bijhalen ivm de onervarenheid van de eigenaars. En miss blijkt t idd nog beter te zijn om te kijken naar een ander paard.

Tja, er is geen plaats voor een tweede paard, tweede paard = tweede stal, en nog een heleboel andere noodzakelijke dingen...
Maar bedankt voor de tip!

hazellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:30

ik heb nu al 2 jaar mijn eigen paard en vorig jaar konden wij haar super goed uit de weide halen en nu loopt ze weg als je haar wil nemen en je hebt haar dan stampt ze! als het zo voort gaat gaan mijn ouders haar mss verkopen wat kan ik eraan doen? (Ze heeft alle nodige zorgen eten,stal,snoepjes,elke dag komt er iemand bv men papa ik men mama men broer , enzo)

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:37

volbloedfan schreef:

helemaal mee eens _/-\o_
een paard hoort niet alleen te staan neem een shet of verkoop het paard!!!
een paard is een kuddedier, dit is gewoon pure mishandeling
en ik vind het niet gek dat die gekke dingen gaat doen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:40

Ik denk dat in dit geval de topicstarter al een antwoord heeft gekregen op haar vraag, het topic is al enkele jaren oud.

Hazellover, als je een vraag hebt, kun je met de knop 'nieuw onderwerp' een nieuw topic openen. :)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:52

Ik had ook zo'n pony..een klootz*k eerste klas als je hem of te lang binnen liet staan of hem zonder maatjes hield. Stond toen ik hem kocht op een stal waar ze s'winters ampet buiten kwamen. De winter was een hel..de zomer had ik geen kind aan hem..