jaarling steigert bij da/hoefsmid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:50

Een tik op de kop moet eenmalig zijn. Ik ben helemaal niet voor slaan maar een goedgemikte tik levert vaak meer resultaat op dan 30 paralullisessies.
Een paard heeft behoefte aan duidelijkheid.
als een paard van nog maar amper een jaar oud behoefte heeft aan een gedragstherapeut voor paarden, dan denk ik dat je eerder de eigenaren onder handen moet nemen, Diana33.
Of de ruiters van pakweg een kwart eeuw geleden waren allemaal dikke fouterikken. Wel heel raar dat je toen weinig hoorde over gedragsproblemen.

Fem_daf

Re: jaarling steigert bij da/hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:59

Ga er maar vanuit dat je het niet tegen mij hebt..

Diana33, ben het met je eens over straffen en ja bijdehandje1: bij praktisch alle gedragsproblemen moet je naar de baas/ baas in het verleden kijken. Een paard wordt niet geboren met angst voor de smid.

Maar Diana33, ik vind wel dat je het een beetje genuanceerder kunt brengen. Ieder heeft zijn mening en daar hoef je het niet mee eens te zijn, maar breng het even anders. Met deze toon krijg je in mijn ogen niemand tot een andere mening.
Ben bang dat dit topic nu een ander onderwerp krijgt. Nog tips voor TS Diana33?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:01

Ik doe niet aan paralullen, bijdehandje, en ik ben ook zo'n ruiter van een kwart eeuw geleden, dus ik weet heel goed hoe het er toen aan toe ging, en dat willen we echt niet meer hoor! Ik gebruik mijn gezond verstand omdat ik in die kwart eeuw namelijk wel heel veel paarden met gedragsproblemen ben tegengekomen. En idd probeer ik op dit moment een eigenaar onder handen te nemen toch? In de hoop dat zij op een verstandige manier een heel jong dier opvoedt, zodat ik in de toekomst niet ook dit paard nog gestoord en wel in mijn klantenkring ga tegenkomen

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:35

k doe ook niet aan paralullen maar het verbaast me weer meer dan, dat we pakweg een kwart eeuw geleden bijna nooit te maken hadden met gedragsproblemen.

dianaw33 schreef:
Ik doe niet aan paralullen, bijdehandje, en ik ben ook zo'n ruiter van een kwart eeuw geleden, dus ik weet heel goed hoe het er toen aan toe ging, en dat willen we echt niet meer hoor! Ik gebruik mijn gezond verstand omdat ik in die kwart eeuw namelijk wel heel veel paarden met gedragsproblemen ben tegengekomen. En idd probeer ik op dit moment een eigenaar onder handen te nemen toch? In de hoop dat zij op een verstandige manier een heel jong dier opvoedt, zodat ik in de toekomst niet ook dit paard nog gestoord en wel in mijn klantenkring ga tegenkomen

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:43

Die van mij (enter) was ook aan het klooien bij de smid in het begin. De laatste keren heb ik er een emmer biks voor gehouden. neus erin en geen enkel probleem meer. Nu krijgt ze de emmer nog wel, maar wordt af en toe ook weg gehaald. Dit bouw ik af en dat gaat ook prima. Zo vind ze de smid nu leuk en gedraagd zich prima.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:03

Ieder zijn manier. Mijn manier is met veel geduld. De tijd nemen en oefenen. Elke dag eventjes, niet te lang doorgaan, stoppen op het moment dat het gedrag gewenst is en dan belonen. Duurt even, maar het werkt wel.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:44

Het is niet de taak van de hoefsmid om jouw paardje braaf te leren stilstaan bij het bekappen.
De eigenaar moet het paard dit leren, dit hoort idd bij het opleren van het paardje, de opvoeding van je paardje.
En ja idd je hebt het hem eigenlijk al een hele tijd zo toegelaten, de fout zit dus bij jou en niet bij het paard.
Je kan uiteraard ook een privé lesgever/paardentrainer inschakelen, die kan dan samen met jou het probleem gaan aanpakken.
Maar een jaarling die nu al zo kan en mag reageren , dat kan alleen een rotpaard worden als het groot is, je moet dit dus nu zo vlug mogelijk gaan oplossen.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 01:24

Fem_daf schreef:
Volgens mij is het een combi van: kijken wat het paard doet, tegen de schrik van plotselinge prik en misschien beetje ongevoeliger maken. Maar ik moet echt eerlijk zeggen dat dat puur een gok is.

1 jaar is echt jong en het is heel belangrijk dat hij nu goede ervaringen opdoet. Je kunt niet heel veel met m doen, maar schriktraining kan altijd en is leuk! Begin met een emmer en eindig op den duur met een zeil of paraplu. Misschien helpt dit wat.

Hoe reageer jij als de smid begint? En als hij raar gaat doen. Het is heel belangrijk dat je hem het gevoel geeft dat er niks engs is, pak hem niet bij voorbaat strakker of juist losser, maar gewoon zoals je hem altijd hebt. Niet van te voren geruststellen, het is normaal net zoals voor de smid kwam. Dit kan je oefenen bij je schriktraining. Elkaar aanvoelen. Misschien ook een keer iemand anders zijn hoeven op laten tillen zonder iets te doen.

Edit: voedselbeloning ben ik ook niet voor, gaan ze van happen. En al helemaal ruinen. Stem moet genoeg zijn. Tussen de oren slaan vind ik ook niet zo'n goede oplossing, het werkt in mijn ogen gewoon niet. Maarja, daarvoor zijn we 2 verschillende mensen.
Edit 2: succes met je ban ;)

Moet eigenlijk zeggen dat ik niet echt nerveus ben, het is wel spannend maar verder valt het eigenlijk wel mee. Ik probeer hem altijd (zo lang hij nog rustig en op zijn gemak is) gewoon lekker een beetje los touwtje maar wel zodat ik hem bij me kan houden natuurlijk.
Schriktraining ben ik eigenlijk redelijk snel mee begonnen na de eerste keer een paraplu gezien te hebben heeft hij eigenlijk alles wel gezien, geluiden doen hem weinig, oplaasbeesten zijn niet interessant, zeilen zijn niet eng en idemdito voor zeiltjes. We zijn nu dan buiten ook een beetje aan het oefenen en ik moet zeggen dat ik dit voor mijn gevoel wel goed kan handelen. Het wandelen is voor ons allebei leuk en leerzaam en we eindigen altijd op het hoogte punt (waar hij het dus het beste doet) na de schriktraining is hij dan ook al heel erg veranderd in zijn schrikreactie met nieuwe dingen, veel nuchterder.
De voedselbeloningen is een beetje offtopic, maar voor ons werkt dit wel goed. Dit zal per persoon en paard verschillend zijn :)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 01:32

dianaw33 schreef:
Het gaat hier over een heel jong paardje in paniek en jullie hebben het allemaal alleen maar over straffen?!! Wat willen jullie dan straffen, het feit dat hij in paniek is? En wat wil je daar mee bereiken, dat hij minder in paniek raakt? Als je jezelf even in zijn situatie verplaatst ga je wel zien dat dat niet de juiste weg is: je bent heel bang van een vreemde die hele rare nieuwe dingen met je doet waar je echt niets van begrijpt, en vervolgens slaat degene die je dan nog een beetje vertrouwd je ook nog heel hard op je hoofd. Je gelooft toch niet dat je zo goed gedrag gaat stimuleren hoop ik. De enige juiste weg, en dat weten alle mensen die met verstand en geduld met hele jonge paarden omgaan, is je paard tijdig en stapsgewijs voorbereiden op al die nieuwe handelingen waar hij mee te maken gaat krijgen in zijn leven. Dus moet hij naar de hoefsmid: besteed dan elke dag even een paar minuten aan het optillen van zijn hoefjes en evt aan het vijlen en bekloppen ervan zodat hij dat al kent voordat de hoefsmid komt. En zoek in godsnaam een hoefsmid met geduld voor jonge paarden, die zijn er echt! Als je nu geen geduld hebt verpest je dit paard voor de rest van zijn leven en zal hij altijd angst, protest en in het ergste geval agressie gaan vertonen. Dat is niet wat je wil hoop ik.
Diana van der Wal, gedragstherapeut voor paarden i.o

Ik train zelf honden en al zit er een groot verschil in paarden en honden er zijn ook veel overeenkomsten. Geduld en postieve bekrachtiging, vanuit hier werk ik het liefste. Een correctie wil ik alleen geven als hij dus echt aan het vervelen is en niet vanuit angst/ontwetendheid/aangeleerd gedrag.
De smid is een goede smid, jammer genoeg klikte het niet zo tussen mij en haar maar ze had zeker geduld en wist ook hoe het werkte met het goed afsluite en niet stoppen als meneer geen zin heeft, juist stoppen als hij braaf is. Hij kan super voetjes geven en het gaat ook ongeveer 2 hoefjes goed en dan lijkt zijn koppie vol te zitten, dan word het plots een klein monstertje ipv het opgevoede mini jaarlingetje.
Het bekappen is heel anders dan een enting, hier voelt hij wel degelijk iets en het is een vluchtdier. Ik hoop gewoon vanuit ervaringen en tips van andere met het bekappen om te leren gaan, wanneer hij volgensmij gewoon nukkig is, zodat ik ook beter om zal kunnen gaan met het enten.
Ik ben zelf bang dat hij dus misschien een beetje verkeerd aangepakt is bij de fokker, hier is nu eenmaal minder persoonlijke aandacht. Natuurlijk kan het net zo goed fout zijn gegaan omdat ik op die momenten niet streng genoeg ben geweest en hij het zo wel leuk en aardig vind. Ik wil gewoon een passende oplossing hebben en vooral tips hoe je hier mee om gaat en hoe ik dit gedrag kan herkennen, wanneer stelt een paard zich nou aan en is er een correctie nodig?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 01:40

aeolusnr1 schreef:
Het is niet de taak van de hoefsmid om jouw paardje braaf te leren stilstaan bij het bekappen.
De eigenaar moet het paard dit leren, dit hoort idd bij het opleren van het paardje, de opvoeding van je paardje.
En ja idd je hebt het hem eigenlijk al een hele tijd zo toegelaten, de fout zit dus bij jou en niet bij het paard.
Je kan uiteraard ook een privé lesgever/paardentrainer inschakelen, die kan dan samen met jou het probleem gaan aanpakken.
Maar een jaarling die nu al zo kan en mag reageren , dat kan alleen een rotpaard worden als het groot is, je moet dit dus nu zo vlug mogelijk gaan oplossen.

Lees ik verkeerd of heb ik het slecht uitgelegd?
Wisp is nu 1 keer bij mij bekapt en 2 keer geeent (1 keer was onder de narcose van de castratie dus hier kreeg hij weinig van mee) Verder is hij dus braaf, hij loopt je niet voorbij, trekt niet, stijgert niet om andere reden dan deze opgegeve redenen, bijt niet, is nuchter, laat (na oefening en geduld) super braaf zijn hoefjes optillen. Ik heb het idee dat sommige denken dat meneertje overal om stijgert, bijt, mij omver loopt en het een gevecht is om een hoefje op te tillen? Als mijn beredenatie van een redelijk braaf opgevoede jaarling verkeerd is laat het me weten, ik wil het graag goed doen.
Ben ik er juist niet optijd bij om na 1 keer bekappen en 1 keer enten aan de bel te trekken? Dus boeken lezen, internet doorspitten en aan bokt vragen wat jullie zouden doen?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:16

Ik denk dat je er in die zin op tijd bij bent, dat het nu nog geen ingesleten gedrag is, dus dat je er nog makkelijk ander gedrag voor in de plaats kunt trainen. Als je paard met twee hoefjes bekappen moe wordt( is ook heel moeilijk voor zo'n jong dier om balans te houden voor zo'n lange periode, want het mist gewoon de bespiering daarvoor) is het misschien verstandiger om het bekappen bijvoorbeeld in twee keer te laten doen. Als je zelf honden traint weet je echt precies hoe het moet, wij werken volgens dezelfde leerprincipes en ook vooral met positieve bekrachtiging, dat werkt bij echt alle diersoorten, inclusief de mens :D . Dus laat je alsjeblieft geen spartaanse methodes aanpraten. Idd is er ook soortspecifiek gedrag, een paard is een vluchtdier waar je extra rekening mee moet houden, maar het komt erop neer dat je dan gewoon met meer geduld en kleinere stapjes in je training moet gaan werken. Maar belonen van goed gedrag staat voorop, en dan hebben ze echt razendsnel door wat er van ze verwacht wordt. Afleiden met een emmer biks las ik ook ergens in dit topic als suggestie, in vaktermen is dit een concurrerende prikkel aanbieden, is ook prima! Je kunt ook hooi nemen als je geen biks wilt voeren. In elk geval maar je zo van een negatieve ervaring een positieve, en daar gaat het toch om. Succes

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:19

Is het zo dat hij dit gedrag alleen vertoont bij de smid en va?
Niet als je zelf voetjes vraagt en hem helemaal en overal aanraakt bv?

Het is zo moeilijk te zeggen vanachter een beeldscherm wat de oorzaak is van dit gedrag. Is het angst, of is het gewoon dominantie of slechte opvoeding, of een combie van dit alles??

Als jij zelf dus netjes zijn hoefjes kan oppakken zonder problemen, is de manier waarop de smid je paardje benaderd dan wel goed?

Is je paardje angstig van de smid? Of juist niet?

Ik weet nog dat ik nooit, maar dan ook nooit problemen met mijn andere fjord had bij de hoefsmid. Ze had dan ook in het beginprobleemhoefjes. De smid kwam om de drie a vier weken, om scheuren weg te werken en verzin maar..

Op een gegeven moment ging ik verhuizen en zou een vriendin op mijn fjord passen en die belde haar eigen smid. Ik ben er niet bij geweest, maar nadien, kon ik niet meer aan de hoeven zitten van mijn fjord.

Ze sloeg mij zelfs haast knock-out. Mijn eigen smid en ik zijn jaren bezig geweest om dat te herstellen, het is gelukt, maar vraag niet hoe..

Je doet het goed hoor, je bent heel bewust met je opvoeding bezig, je wil weten wat je aan het doen bent, zoekt naar info, je gaat niet zomaar zelf klooien..Ik vind dat je het super doet.

Maar misschien moet je gewoon iemand langs laten komen die er verstand van heeft en dan in levende lijve het probleem kan analyseren.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:27

[quote="bijdehandje1"]k doe ook niet aan paralullen maar het verbaast me weer meer dan, dat we pakweg een kwart eeuw geleden bijna nooit te maken hadden met gedragsproblemen.

...en ben je ze dan vergeten: de wevers, de luchtzuigers en de paarden die altijd aan het bokken, stuiteren en rennen waren van de pijn in hun rug. We hadden er geen oog voor, omdat het 'normaal' was, of misschien zelfs grappig, maar ze waren er wel degelijk hoor. En verder heb je ook nog zoiets als learned helplesness: een paard geeft het op een gegeven moment gewoon op als hij merkt dat hij wat hij ook doet, niets aan zijn toestand kan veranderen. Hij belandt dan in een geestelijke gesteldheid die heel veel overeenkomsten met een klinische depressie heeft: uitwendig is hij rustig en sjokt zijn rondjes, maar inwendig is het helemaal mis. Wel vreemd dat tie zo mager werd en niet meer vooruit te branden was... Misschien herken je die wel, ik hoop het!

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:37

Dianaw33, het ergste wat een paard van mij deed was af en toe miniem kribbebijten zonder lucht te zuigen. Wevers hebben we nooit gehad, luchtzuigers ook niet. En renners, bokkers en stuiterballen kocht ik al nooit en ga dit ook niet doen.
Verder is het wel degelijk waar, dat de wereld tegenwoordig vol zit met paarden met gedragsproblemen.
Maar de oorzaak van deze problemen zit meestal niet in het paard zelf maar in de mensen eromheen :)*
Er wordt over het algemeen gewoon veel te veel getrut met paarden, plus dat ze veel te veel op stal moeten staan.

Maar goed, we dwalen af. Daar ging dit topic niet over.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:58

Ik schrok wel een beetje toen ik las dat er toch een groot deel van de mensen meteen begon met lijfstraffen. Waarschijnlijk vindt hij het inderdaad eng, en het is erg lastig om bij entingen iets heel leuks te maken ervan.

Inderdaad, ga na wat er anders is aan de benadering van je hoefdmid. Misschien vindt je pony het eng dat er iemand 'in' zijn hoeven zit. Het blijft lastig hier een positieve draai aan te geven. Het ligt in mijn ogen volledig aan de reden van het gedrag en hoe het geuit wordt die tot de juiste oplossing zouden moeten leiden. Straffen is bij angst voor mij echt uit den boze. Je paard is bang, je doet nog een negatieve lading erbovenop en de volgende keer raakt hij misschien helemaal in paniek.

Bij mijn pony was het zo dat ze inderdaad bang was, omdat de vorige eigenaar zelf ook wel vond hoeven te kunnen 'knippen'. Hij was er eentje van 'niet banketstaaf, omhoog die beentjes'. Straffen werkt bij haar sowieso niet, daar wordt ze alleen maar nog banger van, dus heb ik het heel rustig aangepakt, en de smid ook verteld dat ze bang was. Ik heb een rustige, maar cordate smid gelukkig, die echt de tijd nam om haar eerst weer kalm te krijgen en vervolgens weer begon. Elke keer dat ze dus in paniek raakte, was het loslaten (de hoef), het zo moeilijk mogelijk maken om te steigeren door meteen naar voren te vragen en een heel korte draai te laten maken en telkens heel duidelijk en krachtig, lage stem weer, NEE te zeggen. Zodra ze stil stond uitbundig zijn en blij, vrolijk, wat een geweldig paard toch! En ondertussen was de hoefsmid zodra ze niet meer op spanning stond weer aan de slag gegaan. Zo lang het goed ging, kreeg ze snoepjes, was ik heel erg blij over haar, en zodra ze de lucht in ging, was het meteen NEE! *korte draai dribbel dribbel* NEE. *korte draai minder dribbel* NEE. *korte draai, halve dribbel* NEE. *korte draai en stilzetten* GOEDZOOOO!

De hoefsmid is nu geen enkel probleem meer, draait ze haar hoef niet meer voor om ;)

Mijn mening is dus: niet meteen lichamelijk straffen wanneer het angst is. Als het agressie of slechte opvoeding is, zou ik wel heel duidelijk met mijn lichaamstaal zijn en hem met je lichaam wegjagen, als dit de tweede keer nog geen succes heeft gehad, wel lichamelijk worden.

Cordaat zijn houdt naar mijn bescheiden mening niet in dat je er per definitie meteen op moet slaan. Ik denk dat dat verschilt per paard en per reden waarom een paard iets doet.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 15:57

khirshanta schreef:
Bij mijn pony was het zo dat ze inderdaad bang was, omdat de vorige eigenaar zelf ook wel vond hoeven te kunnen 'knippen'. Hij was er eentje van 'niet banketstaaf, omhoog die beentjes'. Straffen werkt bij haar sowieso niet, daar wordt ze alleen maar nog banger van, dus heb ik het heel rustig aangepakt, en de smid ook verteld dat ze bang was. Ik heb een rustige, maar cordate smid gelukkig, die echt de tijd nam om haar eerst weer kalm te krijgen en vervolgens weer begon. Elke keer dat ze dus in paniek raakte, was het loslaten (de hoef), het zo moeilijk mogelijk maken om te steigeren door meteen naar voren te vragen en een heel korte draai te laten maken en telkens heel duidelijk en krachtig, lage stem weer, NEE te zeggen. Zodra ze stil stond uitbundig zijn en blij, vrolijk, wat een geweldig paard toch! En ondertussen was de hoefsmid zodra ze niet meer op spanning stond weer aan de slag gegaan. Zo lang het goed ging, kreeg ze snoepjes, was ik heel erg blij over haar, en zodra ze de lucht in ging, was het meteen NEE! *korte draai dribbel dribbel* NEE. *korte draai minder dribbel* NEE. *korte draai, halve dribbel* NEE. *korte draai en stilzetten* GOEDZOOOO!

Aangezien je het nogal aan ziet komen is het lopen inderdaad wel een goed idee want dan kan hij niet omhoog, hoef ik geen hoeven te ontwijken en kan ik gewoon rustig denken in de situatie :o