Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
dianaw33 schreef:Ik doe niet aan paralullen, bijdehandje, en ik ben ook zo'n ruiter van een kwart eeuw geleden, dus ik weet heel goed hoe het er toen aan toe ging, en dat willen we echt niet meer hoor! Ik gebruik mijn gezond verstand omdat ik in die kwart eeuw namelijk wel heel veel paarden met gedragsproblemen ben tegengekomen. En idd probeer ik op dit moment een eigenaar onder handen te nemen toch? In de hoop dat zij op een verstandige manier een heel jong dier opvoedt, zodat ik in de toekomst niet ook dit paard nog gestoord en wel in mijn klantenkring ga tegenkomen
Fem_daf schreef:Volgens mij is het een combi van: kijken wat het paard doet, tegen de schrik van plotselinge prik en misschien beetje ongevoeliger maken. Maar ik moet echt eerlijk zeggen dat dat puur een gok is.
1 jaar is echt jong en het is heel belangrijk dat hij nu goede ervaringen opdoet. Je kunt niet heel veel met m doen, maar schriktraining kan altijd en is leuk! Begin met een emmer en eindig op den duur met een zeil of paraplu. Misschien helpt dit wat.
Hoe reageer jij als de smid begint? En als hij raar gaat doen. Het is heel belangrijk dat je hem het gevoel geeft dat er niks engs is, pak hem niet bij voorbaat strakker of juist losser, maar gewoon zoals je hem altijd hebt. Niet van te voren geruststellen, het is normaal net zoals voor de smid kwam. Dit kan je oefenen bij je schriktraining. Elkaar aanvoelen. Misschien ook een keer iemand anders zijn hoeven op laten tillen zonder iets te doen.
Edit: voedselbeloning ben ik ook niet voor, gaan ze van happen. En al helemaal ruinen. Stem moet genoeg zijn. Tussen de oren slaan vind ik ook niet zo'n goede oplossing, het werkt in mijn ogen gewoon niet. Maarja, daarvoor zijn we 2 verschillende mensen.
Edit 2: succes met je ban
dianaw33 schreef:Het gaat hier over een heel jong paardje in paniek en jullie hebben het allemaal alleen maar over straffen?!! Wat willen jullie dan straffen, het feit dat hij in paniek is? En wat wil je daar mee bereiken, dat hij minder in paniek raakt? Als je jezelf even in zijn situatie verplaatst ga je wel zien dat dat niet de juiste weg is: je bent heel bang van een vreemde die hele rare nieuwe dingen met je doet waar je echt niets van begrijpt, en vervolgens slaat degene die je dan nog een beetje vertrouwd je ook nog heel hard op je hoofd. Je gelooft toch niet dat je zo goed gedrag gaat stimuleren hoop ik. De enige juiste weg, en dat weten alle mensen die met verstand en geduld met hele jonge paarden omgaan, is je paard tijdig en stapsgewijs voorbereiden op al die nieuwe handelingen waar hij mee te maken gaat krijgen in zijn leven. Dus moet hij naar de hoefsmid: besteed dan elke dag even een paar minuten aan het optillen van zijn hoefjes en evt aan het vijlen en bekloppen ervan zodat hij dat al kent voordat de hoefsmid komt. En zoek in godsnaam een hoefsmid met geduld voor jonge paarden, die zijn er echt! Als je nu geen geduld hebt verpest je dit paard voor de rest van zijn leven en zal hij altijd angst, protest en in het ergste geval agressie gaan vertonen. Dat is niet wat je wil hoop ik.
Diana van der Wal, gedragstherapeut voor paarden i.o
aeolusnr1 schreef:Het is niet de taak van de hoefsmid om jouw paardje braaf te leren stilstaan bij het bekappen.
De eigenaar moet het paard dit leren, dit hoort idd bij het opleren van het paardje, de opvoeding van je paardje.
En ja idd je hebt het hem eigenlijk al een hele tijd zo toegelaten, de fout zit dus bij jou en niet bij het paard.
Je kan uiteraard ook een privé lesgever/paardentrainer inschakelen, die kan dan samen met jou het probleem gaan aanpakken.
Maar een jaarling die nu al zo kan en mag reageren , dat kan alleen een rotpaard worden als het groot is, je moet dit dus nu zo vlug mogelijk gaan oplossen.
. Dus laat je alsjeblieft geen spartaanse methodes aanpraten. Idd is er ook soortspecifiek gedrag, een paard is een vluchtdier waar je extra rekening mee moet houden, maar het komt erop neer dat je dan gewoon met meer geduld en kleinere stapjes in je training moet gaan werken. Maar belonen van goed gedrag staat voorop, en dan hebben ze echt razendsnel door wat er van ze verwacht wordt. Afleiden met een emmer biks las ik ook ergens in dit topic als suggestie, in vaktermen is dit een concurrerende prikkel aanbieden, is ook prima! Je kunt ook hooi nemen als je geen biks wilt voeren. In elk geval maar je zo van een negatieve ervaring een positieve, en daar gaat het toch om. Succes

khirshanta schreef:Bij mijn pony was het zo dat ze inderdaad bang was, omdat de vorige eigenaar zelf ook wel vond hoeven te kunnen 'knippen'. Hij was er eentje van 'niet banketstaaf, omhoog die beentjes'. Straffen werkt bij haar sowieso niet, daar wordt ze alleen maar nog banger van, dus heb ik het heel rustig aangepakt, en de smid ook verteld dat ze bang was. Ik heb een rustige, maar cordate smid gelukkig, die echt de tijd nam om haar eerst weer kalm te krijgen en vervolgens weer begon. Elke keer dat ze dus in paniek raakte, was het loslaten (de hoef), het zo moeilijk mogelijk maken om te steigeren door meteen naar voren te vragen en een heel korte draai te laten maken en telkens heel duidelijk en krachtig, lage stem weer, NEE te zeggen. Zodra ze stil stond uitbundig zijn en blij, vrolijk, wat een geweldig paard toch! En ondertussen was de hoefsmid zodra ze niet meer op spanning stond weer aan de slag gegaan. Zo lang het goed ging, kreeg ze snoepjes, was ik heel erg blij over haar, en zodra ze de lucht in ging, was het meteen NEE! *korte draai dribbel dribbel* NEE. *korte draai minder dribbel* NEE. *korte draai, halve dribbel* NEE. *korte draai en stilzetten* GOEDZOOOO!