ollielief schreef:siskeh schreef:Ik ken genoeg paarden die ook lief zijn en zo achter je aanlopen, stil staan en je kan er zo opstappen en mee wegrijden.
Zegt niet dat ze niet dominant zijn
Er zijn waarschijnlijk ook genoeg mensen die de "baas" over jouw zijn die ook lief zijn.
ik denk niet dat hij dominant is. hij staat juist heel laag in rang en bijt nooit andere paarden of mensen. ik denk eigenlijk hetzelfte als CarpeDiem dat hij het gewoon doet om me een soort van knuffel te geven. ik vind het ook niet erg juist heel grappig!
Dus jij ziet het niet als teken van dominantie dat jou paard bepaald wanneer hij tegen jou mag schuren?
Jou paard neemt een beslissing over jou dat is wel zeker een teken van dominantie

Nogmaals, mijn paard schuurt me niet omver maar geeft een vriendelijk wrijf met zn hoofd tegen mij aan. Als ik zeg stop, is het gelijk over, als ik geen topdag heb zeg ik hallo paardje vandaag gaan we niet knuffelen, ook goed. Een goede band en dito communicatie met je paard doet wonderen. Bij de kinderen in de stal doet hij dit helemaal niet. Dit is mij voorbehouden. Ik hoor veel reacties dat het een teken van dominantie is en dat ik zelf niks meer te zeggen zou hebben. Voorlopig loopt hij achter mij aan zonder dwang of lijntje, hij wacht geduldig met eten tot ik zeg dat het mag (dit in het kader van omver lopen als hij mij met eten ziet), hij komt me hinnikend tegemoet rennen in de wei, ik longeer hem voornamelijk op mijn stem... bijzonder gedrag voor een paard die ERG dominant is