Hoe slim is je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:24

mijn pony wijst altijd met haar neus aan waar ik moet krabbelen :P

BlixtsnabbBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:30

Als de knip niet op het hekje zit en de stroom staat niet aan, dan pakt Piet heel vakkundig het touwtje en die trekt hij van het hek, dan doet hij het poortje open, wat naar binnen toe open gaat. Dan gaat hij onder de draad door naar het voerhok. Als het schuifje met de pin omhoog staat krijgt hij het los, anders niet. Als hij het los krijgt gaat hij het voerhok in en anders gaat hij naar het gazon. :Y)

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:33

Haha geweldig die foto!

Mijn pony weet presies wanneer ze onder het draad door kan rennen als er stroom op staat. Ik had vorig jaar het weiland door de helft gedaan zodat ze niet zo veel in een keer had maar gras is altijd groener aan de overkant. Stond ze een paar keer te heen en weren en daarna stoof ze er onder door.

En ze kan ook voerzakken, prullebakken en alles openmaken waar eten inzit. Het voer voor mijn paard zit in een ijzeren prullebak met een deksel die veel herrie maakt. Als ik mijn pony aan het poetsen ben duwd ze elke keer met haar neus die deksel op, maar dan zo hard dat hij tegen de muur klapte en te veel vaart had en weer dicht viel. Na een tijdje deed ze het minder hard dus gooide ik de deksel snel dicht, dus had ze nog geen eten. Toen duwde ze gewoon haar hoofd tussen de deksel, dus met de deksel op haar hoofd om toch bij het voer te komen.

Nummus

Re: Hoe slim is je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 23:21

Nog wat pony's herinnerd die niet dom zijn! ;)

Ik ken iemand die mij leert grondwerken, en haar shet/falabella kruising doet een soort lenige knie-schuif onder het draad door, ook als er stroom op staat. Hij heeft inmiddels heel snel geleerd dat ook al ben je nat, als je heen snel op je knietjes er onderdoor schuif voel je de tik niet. _O- Dat hebben we op een vrij hardhandige manier af moeten leren.

Ook schijnt het dat de Fjord die zij heeft je probeert op te vangen als je om wat voor reden dan ook van hem af valt. Wat op zich al zeldzaam is.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:00

Hahaha, geweldige reacties!

Deuren openen hoorde ook bij mijn paard. Tegenwoordig vindt hij het niet leuk meer ofzo, doet het iig niet meer. Elastiekjes uit je haar halen (toch maar gauw afgeleerd ivm kinderoortjes...), stroom van draad = paard in maisveld en t allerleukste:

Weigeren bij een hindernis (liefst oxer), met je voorbeen ALLE balken eraf tikken en vervolgens doodleuk erover heen stappen. Ik heb er een filmpje van maar die staat bij mijn ouders op de pc. Zal m opzoeken en hier posten.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:19

De mijne begint het ook te snappen.
Open staldeur? Nope, meneer gaat niet de voorstal in (wij hebben maar 2 boxen), want hij weet goed dat dat niet mag!
Stalhalster voor zijn neus houden -> meneer steekt er zo zijn neus in.
En gelukkig heeft zijn vorige baas hem aangeleerd zijn hoofd omlaag te doen bij het aandoen van het hoofdstel. Bit zit er in, hoofd gaat omlaag, hoofdstel over zijn oren en hoofd gaat een stukje omhoog! IDEAAL!!!

En hij begint het te leren dat omdraaien en ik bukken betekend dat hij naar de andere kant moet van zijn stal. Dat schilt kilometers lopen!
Als ie ook nog gaat snappen dat lege hoeken niet eng zijn en de zijkant van zijn deur niet mee geeft en dus een klap verzorgt, dan is het helemaal een ideaal paardje!

En tot die tijd blijf ik om hem lachen!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 09:41

Hihi geweldig allemaal dit :P schoten me nog wat dingen te binnen; vorige vp kon 'jas aantrekken', als ik dr deken open hield voor dr stak ze netjes dr hoofd erdoor, ook als ik achter in dr stal ging staan. Erg handig aangezien die deken aan de voorkant geen gespen had en over dr hoofd moest :D En mijn poown heeft me 2x 'gered'; 1x liep ik met m op de dijk waar 2 rijen fietsplaten liggen, poown begon ineens vreselijk te klieren en moest en zou naar een inham, dus ik werd al boos op m, zag ik ineens dat dr achter ons een fietser aankwam. En 1x wilde ie niet van de zijkant de weg op, ik kwaad en wilde net zelf de weg opstappen, poown trok aan t touw, ik bleef staan en zag dak zowat was aangereden door een wielrenner als ik die stap de weg op had gedaan! Dus als ie nu gaat klieren kijk ik eerst goed om me heen hihi.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:48

mijn knol krijgt haar staldeuren open.
ze weet de snoepjes bak uit de kast te pakken.
snoepjes uit de poetskist pakken.
poetskist open maken.
blikjes drinken pakken.
stopen waar ze mee bezig is als ze denkt dat het fout kan gaan.
hek open maken.
touw losmaken waarmee ze vast staat aan de muur.
halster pakken.
me paardje voelt ook heel goed aan als het niet goed gaat haalt dan hulp of gaat roeppen.(hinkeken)
klot op de rug van de gene die hoest met haar neus.

veder weet ik het even niet

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 23:35

Mijn stalhouder zet mijn pony's buiten 's ochtends. Aurora is vaak hoefbevangen geweest en weet dat ze meer aandacht krijgt als ze moeilijk loopt. Dus die doet nog weleens heel voorzichtig, dan mag ze zelf naar de wei lopen (stalhouder loopt vast vooruit met Saros). Op het moment dat Aurora dan los staat loopt ze de andere kant op richting vers gras, andere paarden, hooischuur etc.

Beide pony's kunnen wat vrijheidsdressuur. Bij mij doen ze netjes hun kunstjes voor een worteltje. Geen worteltje in je hand = geen kunstjes.
Als mijn vriend het probeert met een wortel in zijn hand gaan ze lief staan kijken, ze weten dat hij die wortel uiteindelijk toch wel geeft zonder dat ze er moeite voor hoeven doen :+

En Saros kan apporteren. Als het hem dan te lang duurt voor ik hem nog eens vraag te apporteren gooit hij zelf zijn ding weg en gaat het dan vrolijk halen "goed he! koekje?"

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 12:48

haha best grapig, die doet zich inderdaad slim voor maar als dat al jaren zijn routine is weet hij dat mischien en staat hij al op je te wachten ;)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:08

Die foto is echt geweldig!

Bubs is ook slim, gelukkig, maar soms ook wel jammer genoeg.
Vooral samen met 1 geit weten ze hele complotten te smeden...
- Bobby is in geen velden of wegen te bekennen, ik doe trucje met geit, waarbij ze op mijn rug springt. Geit mekkert, Bobby komt in volle galop om mijn snoepjes te stelen.
- We hebben een kar waarop voerzakken staan. Bobby is maar klein, dus die komt daar echt niet bij. Wel weet ze een trucje: op een strobaal staan. Toegepaste kennis: je werkt de voerwagen de andere kamer in, zet hem naast een paar strobalen en gaat uitgebreid schransen. Kon het niet laten om verscholen in een hoekje te kijken hoe ze het deed. Kont tegen de wagen, en echt achteruit parkeren. Je zag haar echt denken 'als ik dat nou daar krijg... en ik daarop ga staan, dan word ik groter.'

Ze weet heel goed als ik een zak appels of wortels meeneem, ze daar niet zomaar van mag eten. Normaal gesproken krijgt ze als ze zich goed heeft gedragen na het poetsen een appel. Nu was het zo dat een van de geiten daar verkeerd van een speeltoestel af sprong en gilde, dus ik daar meteen naartoe. Was gelukkig niets aan de hand, draai ik me om: staat mevrouw daar, zakje appels in haar mond, en maar oren achterover naar geiten die ze wilde jatten.

En natuurlijk aangeven waar ze gekriebeld wil worden, wanneer ze naar buiten wil, wanneer Jacoba komt (paard van vriendin, de rest van de paarden vind ze ook leuk, maar omdat ik Jacoba ook even aanhaal, komt ze me daarvoor halen)

Freestyle heeft ze snel door, veters zijn erg leuk...

Wie van jullie heeft trouwens een paard dat met succes emmertje-emmertje kan doen? misschien kan ze het ook wel ruiken hoor, maar als ik onder 1 van de drie emmertjes een appel leg, en daarmee op en neer schuif (en snel ook), heeft ze 9 van de 10 keer meteen de goede te pakken.

Als ik haar meeneem naar mijn ouders, kan ze de garage deur en de koelkast open maken. Ze heeft al geleerd dat ze er niets uit mag halen... Als mijn moeder naar binnen gaat om wat lekkers voor haar te halen, beet ze eerst in het kozijn als het te lang duurde, gelukkig afgeleerd ;)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:51

Die grote van mij kan sowieso alle staldeuren open krijgen- ze heeft stal met uitloop, maar heel soms is het zaak (vanwege levering van vlas o.i.d ) zaak om haar op stal te houden-en dat is bijna niet mogelijk. Soms houdt ze snachts "evacuatie oefeningen" en laat de andere paarden ook "vrij" :')

De handvaten van het schrikdraad pakt ze in haar mond- en kan ze dus ook open krijgen |( En de poort van mijn erf (die naar de weides gaat) moet je optillen- en dit hou ik zo, omdat ze die anders ook open maakt *D

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:36

Mijn paardje maakt deuren, jassen, knopen en tassen open, hij heeft laatst geprobeerd iemand van zijn horloge te beroven :')
en als het niet lukt iemands rugtas open te maken, dan trekt hij de tas gewoon de stal in, met gevolg dat hij dus een verrast persoon aan de tas heeft hangen XD

ook is hij snugger genoeg om te bedenken dat als de stalhulpen hem zonder halster naar de box aan de overkant proberen te 'wapperen' zodat zijn stal uitgemest kan worden,hij ze makkelijk omver kan lopen. Hij rent zo snel mogelijk naar de hooiberg en is daar met geen mogelijkheid weg te krijgen. als de schuifdeur dicht en op slot zit, dan blijft meneer in de binnenbak (100x25 meter) en maakt er een leuk spelletje van. Als mensen hem in een hoek drijven, wacht hij met hoofdje omlaag tot er eentje naar hem toe komt en zo dus een 'gat' in de menselijke omheining maakt, neemt een sprint, en paradeert de komende 10 minuten weer in volle galop door de bak heen, met mazzel springt hij over de scheiding van de lesbak heen en schopt de les ook nog even door de war :D

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:34

die van mij deed altijd alvast voor mij de haken van haar stal en van het andere paard eraf als ik ze buiten wilde zetten en ze het allemaal te lang vond duren. :+: hihi en normaal had ze mij nooit echt nodig ofzo, voor een aai of aandacht. en toen een keer kwam ik bij de wei en toen had ze zich 's nachts verstapt ofzo, komt mevrouw ineens hinnikend aangegaloppeerd op 3 benen. :+
haha en een keertje hadden ze samen een gemeen plannetje. :+ ik stond in de wei en riep ze, en ze kwamen allebei op me af gerend. dus ik dacht "aaah wat lief!". toen kwamen ze steeds dichterbij en remden niet af dus leek net of ze over me heen gingen rennen. := ze waren vlak naast elkaar, ineens splitsen ze op en gaan ze allebei om me heen aan een kant (aan beide kanten op 1m afstand een rennend paard naast me :+ ) en gaan ze achter de hond aan die achter me stond. _O-
en het hek werd natuurlijk ook altijd opengemaakt als ze in de bak stonden.

die foto trouwens. :') zie ook echt een paardje lopen met een emmer en helemaal geïrriteerd van "krijg ik nog eten of hoe zit dat??".

Musicfan12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:19

hehe.. ik mag echt hopen dat die intelligentie optreed tussen 2,5jr en 3 jr.. :+ zo niet blijft die mij lief maar lomp, onbehouden en af en toe zo *** als een ezel :P
Hopefully it won't rub off on me :+

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 22:24

heb er ook een.
Loopt regelmatig los over het erf. Vroeg haar of ze mee ging brokjes halen maar ze raakte me kwijt. Heeft dus niet gezien waar ik heen was gegaan. Maar zag me wel terug komen. Via die weg heb je de mogelijkheid 4 schuren binnen te gaan en moet je eerst nog door een poortje die ze normaal nooit nam. De dag erna liet ik haar los, loopt ze toch meteen naar de voerschuur.... Voer stond daar vroeger niet maar omdat zij altijd de staldeur open maakte en iedereens voor opat is het verhuisd.

Heb er achteraf wel spijt van dat ze het nu weet want ze kan ook niet meer los op het erf zonder alles goed af te sluiten, maar gelukkig maakt ze geen modder en kan ze dus nog lekker in haar eentje op de wei staan.

Vind van jou paard wel knap dat ze dingen linkt. Zou zeer zuinig zijn op zo'n paard voor de kudde, laat haar lekker haar eigenschappen ontwikkelen :D

zyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:56

Kweet niet hoe slim, maar wel lief.
Hij kan echt kusjes geven op commando.

lief hoor... <3

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 20:04

vroeger toen ik op mijn shetje reed, rete eigenwijs, wou hij nooit wijken, of na geven. als dan de instructeur er aan kwam, een forse dame, hup! dan schoot i' in de krul, en week alsof zijn leven er vanaf hing! _O-

Frieshy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 10:23

Die van mij kan zelf zn halster afdoen, dus alleen laten voor 2 seconden zit er niet in. Hoofd omlaag, onder het halstertouw door, en dan gewoon over zn hoofd trekken. maakt ook echt niet uit hoe strak je m doet. Ook de deur, voerkar en jassen en tassen zijn niet veilig voor hem haha.

Wat ie ook wellis doet is doen alsof tie gaat springen en dan in het midden stil staan (dus met 2 benen erover en 2 benen ervoor) e
n dan ook echt doodleuk zn nek naar beneden doen als jij al voor t zadel zit. :')

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 10:28

Dat doet mijn fjord ook. wat werkt is een halster en een halsriem of strak tussen 2 touwen.

Doet jou paard zo als je met hem wilt springen?
Ik heb een merrie gehad die voor de hindernis in de remmen ging, met hoofd laag en vervolgens achteruit ging rennen. Uiteindelijk bleek de merrie spat te hebben.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 10:34

Het was mijn paard gelukt om z'n prullebak te openen waar je met je voet op het pedaal moet staan.
Ze snapte het echt, het was geen eenmalige toeval.

Frieshy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 10:51

lailapri schreef:
Dat doet mijn fjord ook. wat werkt is een halster en een halsriem of strak tussen 2 touwen.

Doet jou paard zo als je met hem wilt springen?
Ik heb een merrie gehad die voor de hindernis in de remmen ging, met hoofd laag en vervolgens achteruit ging rennen. Uiteindelijk bleek de merrie spat te hebben.

ik maak gewoon een vlechtje in de top van zn manen en dan met n touwtje aan het halster vast. werkt ook gelukkig!

Hij doet het alleen als ie er even geen zin meer in heeft! En als je er dan nog op zit dan geef je m gewoon weer benen en dan springt ie de laatste helft! Dat van die merrie is dan wel weer jammer :( Maarja, als ze dat elke keer doet dan kan je het tenminste verwachten!

Joelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 15:45

Ik had ooit een verzorgpaard. Ik zat eens zijn achterhoeven te krabben, en begon daarna zijn sokken schoon te maken. Daar was tie altijd superbraaf mee. Begint ie opeens allemaal met zijn been op de gornd te stampen en met zijn staart te slaan. Dus ik sta op om even boos naar hem om te kijken wat er nou weer aan de hand was. Begint ie te mesten. Als paardlief gewoon had staan mesten zonder een seintje te geven was het bovenop me gevallen xD. Wilde dus gewoon ff waarschuwen dat ik uit moest kijken omdat ie moest mesten. haha...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 01:41

Mijn paard kijkt 2 of 3x af hoe ik iets open, vast of los maak en dan kan hij het zelf. Hij staat dus vast met een trailer lijn. Voorheen liet ik tijdens het doen van de paarden het stroomdraad en het touw van het hek nog wel eens los, stond ie ineens achter me. Tegen woordig dus altijd of het stroomdraadje erop of het touwtje om het hek heen. Ook kan hij het licht aan en uit zetten, als ik hem binnen haal laat ik het licht branden tot ik de laatste ronde hooi geef, als hij wil slapen zet ie het licht uit. Als hij naar buiten wil of eten wil hebben zet hij 's morgens het licht aan. Echt prachtig, kan hier zo van genieten.