Respectvolle paarden, waar zijn ze gebleven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:29

Tsja, je hebt gelijk dat een paard opgevoed moet zijn, maar dat moet iemand dat natuurlijk wel doen, als een paard niks leert zal die het heus zichzelf niet leren.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:32

Dat zeg ik ook geloof ik, dat de mens dat moet doen? :+

_Rhiannon_ schreef:
Maar een jong paard moet kunnen ravotten met leeftijdsgenoten en ze zetten elkaar daarbij op hun plaats.
Dat kunnen wij mensen nooit vervangen, daarmee wil ik overigens niet zeggen dat een mens een veulen niet kan opvoeden.
Ze missen dan alleen de peuterspeelzaal.

En waarom gaan mensen er altijd van uit dat een veulen dat niet kan als er een mens aan te pas komt? :D
Die van mij hebben nooit in de opfok gestaan, ik ben gewoon niet voor opfok. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet met andere paarden (verschillende leeftijden!) staan, geen sociaal contact hebben, niet spelen... Kortom: niet paard kunnen zijn.

LBLGypsyCobs

Re: Respectvolle paarden, waar zijn ze gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:35

Opfok kun je inderdaad vervangen voor welke kudde dan ook.
Het gaat mij om de gevallen van veulens die na hun moeder nauwelijks meer met paarden in contact komen, alleen met hun mens.
Maar dat die situatie niet ideaal is geldt ook voor volwassen paarden die niet tussen de soortgenoten komen.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:39

Dat ben ik met je eens! :j

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:41

@ TS, Niet helemaal mee eens.. Wel met het deel dat paarden opgevoed moeten zijn en respect voor je moeten hebben.
Maaar, dat ligt niet aan het paard zelf. (Tuurlijk zijn er uitzonderingen waarbij het paard echt levensgevaarlijk is).

Maar 9 van de 10 keer ligt het toch echt aan de mensen, en niet aan de paarden.
Ik vind een onopgevoed paard verschrikkelijk, maar het is niet het paard zijn schuld..

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:42

Ja, het is blijkbaar normaal dat je paard jouw als slee gebruikt, af en toe een hapje neemt of een keer gericht of niet gericht uithaald etc.
Mijn paard staat te koop als erg braaf paard waar zowel een beginner als gevorderde mee om kan gaan.
En dan nog vragen is hij braaf?bijt die? trapt die?..pfffff ja hij doet dat allemaal daarom is hij zo braaf :Z

angy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:33

Als mijn paard weet dat hij iets lekkers krijgt staat hij met zijn neus in de voerbak te wachten tot ik het erin doe. Hij mag ook niet aan mijn kleren schurken of kijken of ik iets lekkers in mijn zak heb. Hij ziet het verschil niet tussen kleding voor mijn werk, wedstrijd of rijkleding, dus wil ik dat niet hebben. Ook wil ik dat hij wacht tot het halster af is bij het in de stal zetten terwijl er voer in zijn bak ligt. In het land zetten moet hij ook wachten tot hij los wordt geklikt voor hij een sprintje trekt. Dus ja, mijn paard is opgevoed en ik ben er heel blij mee. Nadeel van een opgevoed paard is dat ik andere paarden gauw minder opgevoed vind of zelfs irritant zoals de voorbeelden die de TS geeft. :o

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:34

Vie schreef:
Dat zeg ik ook geloof ik, dat de mens dat moet doen? :+

.

Ja las dat pas later..:D

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:57

Anya schreef:
Eens. En fatsoenlijk mee te lopen, stil te staan als je opstapt, gewoon stil te staan als je afzadelt en ook als ze niet vastgebonden zijn,niet door je heen te schouderen, trekken, gewoon de trailer oplopen, bukken met het hoofd als je er een hoofdstel om doet, niet te bijten etc. Er zijn vrij veel onopgevoede paarden op de wereld. En zo moeilijk is het niet om ze dat te leren.

Overigens krijgen ze van mij wel eten uit de hand, zolang ze zicht gedragen.

Daar ben ik het 100% niet mee eens !.
het hangt echt totaaaal van je paard's karakter af en hoe slim hij is..

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 23:56

Amaretto27 schreef:
Ben het helemaal met je eens hoor!
Zie ook veel paarden die de leider zijn, ipv dat hun baas dat is!
Ik denk ook wel dat veel mensen het niet belangrijk vinden of ze weten gewoon niet hoe het moet of dát het moet! Je ziet veel dat veulens in de opfok worden gezet en met een leeftijd van 3 of 4 jaar terug komen en dat dan alles nog eens geleerd moet worden. Verkeerde volgorde dus..

daar ben ik het dus niet mee eens. laat hem eerst even lekker veulen zijn.
we hebben 7 weken geleden een paard gekocht uit de opfok. hij kon helemaal niks. meelopen en je omver walsen.
de eerste basistrainingen met hem waren dan ook gronwerk en reken maar dat zo'n jong paard dat nog snel leert. hij ziet me ook echt als leider en heeft gewoon respect. alleen sommigen vinden dit saai om te doen.
ik vind dat dit gedeelte eerst goed moet zijn, daar haal jij je winst uit met het verder beleren en zeker in de toekomst. paarden hebben ook grenzen nodig en zijn nooit te oud om te leren.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 00:08

Ben ik met je eens.
Mijn paarden waren gelukkig altijd wel netjes opgevoed. Als mijn paard gaat staan drammen of over me heen wilt lopen geef ik eerst een flinke schreeuw, werkt dat niet krijgen ze toch mooi een flinke tik op de neus. Ik ga het niet riskeren dat ik omver gelopen wordt door 500 kilo vlees. Ik irriteer me mateloos aan van die mensen die alles 'zielughh' vinden. Een paard is niet van suiker en heeft net zoals een kind wel eens een opvoedende tik nodig. Als je vroeg begint met een consequente (maar wel eerlijke!) opvoeding is er later niks aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 00:09

Maar dat ligt toch niet aan de paarden, maar aan de eigenaren?

Dat soort paarden hebben in den regel amperwetende eigenaren...die snappen niet dat die paarden al een hele grote stap over de grens hebben gezet tot vervelend gedrag en akelige situaties, die ze dan ineens niet meer terug kunnen draaien.

Er zijn meer mensen met paarden dan paardenmensen in de paardenwereld en paardenmens ben al snel als je je verantwoordelijkheid neemt in de verzorging en opvoeding van een paard..

BlixtsnabbBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 00:10

Je ziet het inderdaad veel, dat over je heen gedender. Ik ben er ook niet zo blij mee maar mijn paarden en de paarden waar ik mee te maken heb, die zijn allemaal prima opgevoed.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 00:12

nanoeh schreef:
Anya schreef:
Eens. En fatsoenlijk mee te lopen, stil te staan als je opstapt, gewoon stil te staan als je afzadelt en ook als ze niet vastgebonden zijn,niet door je heen te schouderen, trekken, gewoon de trailer oplopen, bukken met het hoofd als je er een hoofdstel om doet, niet te bijten etc. Er zijn vrij veel onopgevoede paarden op de wereld. En zo moeilijk is het niet om ze dat te leren.

Overigens krijgen ze van mij wel eten uit de hand, zolang ze zicht gedragen.

Daar ben ik het 100% niet mee eens !.
het hangt echt totaaaal van je paard's karakter af en hoe slim hij is..

Tja... eerlijk gezegd zegt dat meer over jou dan over die paarden.
Ik heb twee behoorlijk slimme en dominante paarden (te zien aan hun gedrag in de wei).
En beiden zijn meer dan goed opgevoed. Ho is ho, ze lopen los mee, gaan mee achteruit als ik achteruit ga. Bukken als ik dat vraag met het hoofd, staan keurig stil bij een trapje, lopen niet als de ruiter gaat zitten tot het ze gevraagd wordt, je kunt ze los longeren zonder een touw en de stal open laten, ze weten dat ze er niet uit mogen tenzij ik dat zeg.

Ik heb in mijn leven meerdere 'opgegeven' paarden opgevoed en bij alle paarden (mét karakter en slim) is het een zaak van consequent zijn en duidelijk zijn. En zaken zo brengen dat een paard het ook snapt en ook nog een beetje leuk vindt. Daarvoor heb je ervaring nodig, en liefst iemand die je dat kan leren. Maar alles bij elkaar: het is echt niet moeilijk een paard enige 'opvoeding' bij te brengen.

Maar het is inderdaad ook waar dat sommige mensen het nooit zullen leren. Dat klopt. Maar die leren het met een dom en minder dominant paard ook niet.
Laatst bijgewerkt door Anya op 06-09-10 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 00:12

Het ligt altijd aan de eigenaar. Ik ken er ook genoeg hoor. Paard staat 13x per dag op je voet en dan zeggen: ach dat deed hij per ongeluk. Of even dreigen met zijn achterbeen als je langsloopt..

Gelukkig doet de mijne al die dingen niet!

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 00:16

russel schreef:
Maar dat ligt toch niet aan de paarden, maar aan de eigenaren?

Dat soort paarden hebben in den regel amperwetende eigenaren...die snappen niet dat die paarden al een hele grote stap over de grens hebben gezet tot vervelend gedrag en akelige situaties, die ze dan ineens niet meer terug kunnen draaien.

Er zijn meer mensen met paarden dan paardenmensen in de paardenwereld en paardenmens ben al snel als je je verantwoordelijkheid neemt in de verzorging en opvoeding van een paard..

Ja klopt heb je gelijk in! Ik bedoel ook niet dat het aan het paard ligt, dat lijkt idd wel zo omdat ik heb getypt; 'ben ik met je eens.' Niet de bedoeling dus, denk dat maar weg. :Y)

Een paard is van zichzelf nooit onrespectvol imo, maar je moet wel weten hoe je er mee om moet gaan. Er zit altijd een reden achter zulk gedrag. Soms door pijn of angst, maar soms ook gewoon om te klieren en uit te proberen. Alleen veel mensen zien het verschil niet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 00:17

_Chanel_ schreef:
Het ligt altijd aan de eigenaar. Ik ken er ook genoeg hoor. Paard staat 13x per dag op je voet en dan zeggen: ach dat deed hij per ongeluk. Of even dreigen met zijn achterbeen als je langsloopt..

Gelukkig doet de mijne al die dingen niet!

100 punten voor het paard. Ze kunnen zo fantastisch goed mikken ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 00:20

Bij ons op stal is een onopgevoed paard echt een uitzondering. Gelukkig maar!

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 00:39

Ik ben het helemaal met je eens!
Ik zie zo vaak verpeste, respectloze verwende krengetjes die alles mogen flikken :n echt triest.

Niet dat ik hier geen Haflinger heb lopen die er een houtje van heeft om gewoon over mij heen te denderen,
ik pik dat niet dus zijn we vollop bezig met opvoeding.
Bij sommige paarden is dat stukje opvoeding ver te zoeken, helaas.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 00:45

Ligt ook aan het paard zelf. Een nerveus type is het nogal lastig te leren om in een stresssituatie stil te laten staan en geen stap te laten verzetten. Mijn ervaring is juist als je die paarden wat meer ruimte geeft ze hun stress beter kwijt kunnen en uiteindelijk vanzelf rustig worden. Mijn paard krijgt trouwens best vaak snoepjes en lekkers uit mijn hand, maar niet als hij vervelend gedrag vertoond. Staat hij onrustig op de poetsplaats zal hij nooit iets krijgen, staat hij netjes stil dan wel. Duwen tegen mijn hand of jaszak levert hem bijvoorbeeld ook niks op, zolang je alleen iets lekkers geeft wanneer een paard goed gedrag vertoond, krijg je echt niet zo maar een vervelend opdringerig paard.
Verder denk ik dat de meeste paarden heel snel door hebben wat ze wel en niet kunnen flikken. Ken genoeg paarden die hun eigenaar of de stagiaire door het hele gangpad sleurde, maar waar de staleigenaresse nooit een probleem mee had. De meeste paarden hebben zodra ze met een nieuw iemand omgaan na een paar dagen echt wel door wat wel en niet mag bij die persoon.
Ik vind het dan ook vreemd dat je zusje zoveel onrespectvolle paarden treft. Ik denk dat als een paard net nieuw is op zo'n trainingstal dat je de eerste week niet bij ieder paard perfect gedrag kan verwachten omdat een paard ook moet wennen en nou eenmaal toch een vluchtdier blijft. En zodra een paard een beetje op zijn gemak is moet hij eigenlijk al heel snel gewoon luisteren met de juiste aanpak tenzij je echt een probleem geval hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 01:01

Elk paard moet gewoon opgevoed worden of nu nerveus is of niet. Ik haat het echt als iemand aan mij vraagt om hun paard even in het land te zetten en ik gelijk problemen heb met een halster omdoen, om dan eens lekker door de bagger gesleurt te worden.

Bij mij op stal zijn echt veel van zulke paarden. De mijne heb ik zo goed mogelijk opgevoed zoals ik dat wil. Als ze met haar hoofd ergens heen wil en mijn hoofd zit in de weg dan tilt ze haar hoofd gewoon net zo hoog op zodat ze bovenlangs mijn hoofd kan gaan en mij dus geen kopstoot geeft. Blijft netjes stilstaan ook als ze niet vast staat en loopt makkelijk mee. Loopt de stal niet uit als de deur openstaat maar als ik voer aan het pakken ben wil ze nog eens wel de stal uitlopen en een simpel UHUH en ze stapt alweer achteruit de stal in.

Mij trappen heeft ze 2x gedaan. 1x in de bak en galoppeerde daarna keihard weg en toen 1x in stal en ja ik schop nu eenmaal gewoon terug. Bijten heeft ze gelukkig nooit gedaan en bedelen doet ze heel soms maar dat is mijn "fout" geweest en ik vind het niet erg. Ze weet dat als ze eenmaal uit het land is en met mij meeloopt ( gewoon los dus zonder halster) dat ze dan een snoepje krijgt.

Ik voed mijn paard ook echt op zoals ik dat wil en niet zoals anderen dat graag zien al is trappen en bijten echt niet toegestaan en mensen omver sleuren mag ze ook echt niet.

Ik zit maar met 1 opvoedingsprobleem en dat is dat ze haar hoofd naar beneden doet als ik het halster om wil doen, ze is nogal klein van stuk en al is het goed bedoeld voor mij maakt ze het dan alleen maar moeilijker haha.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 01:12

op de vraag waar ze zijn gebleven geef ik het antwoord in mijn stalletje :D

en ben het verder helemaal met je eens.
de mijne durft wel eens te schooien als je met haar bezig bent in de vorm van voetje geven al vraag je daar dus niet om..
vorige eigenaresse heeft dit aangeleerd en is blijven hangen.
ze doet dit eigenlijk alleen als je met haar bzig bent en alleen maar wijst richting been ( al bedoelde jij naar achter nu )
maar verder geen iritante dingen.

stopt netjes, hapt niet, slaat niet, is braaf in stal,, wacht rustig tot het eten in haar stal ligt en valt de gene die voert ook niet aan.
andere paarden moge gerust uit haar bak mee eten,, maar zemoeten haar niet gaan weg pesten,, want dan wordt ze wel opdringerig..

maar tegen over de mens een engeltje :j

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 01:21

eens,
die paarden zijn toch wel even iets zwaarder dan wij zijn.
en als ze dan over je heen gaan lopen, of in ieder geval proberen kan dat gevaarlijk zijn.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 01:30

TS, helemaal met je eens, heb sinds maart een 8-jarige merrie die niet opgevoed is
en daarnaast ook nog eens erg onzeker is, dat compenseert met "haantjesgedrag"
dank zij mijn instructrice en stalgenote Anya is Platoor aardig bijgedraaid, zij weet
dat zodra ik mijn passen vertraag zij ook langzamer moet lopen, ik krijg geen buts
meer tegen mijn schouder als wij "samen door 1 deur" gaan, als ik achteruit ga, gaat
zij ook, heerlijk ! het heeft even wat tijd gekost maar dat was het dubbel en dwaars
waard ! wij hebben geparellied, maar er zijn zeker legio andere manieren, en dan heb
ik het uiteraard over "goede manieren" om je paard respect te leren.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 01:32

Er zijn vast nog wel respectvolle paarden. Maar helaas zie ik er ook genoeg die dat inderdaad niet zijn. En ja, gebrek aan opvoeding ligt daaraan ten grondslag.
Mensen krijgen net hun paard, verwennen het diertje tot op het bot, accepteren alles en een consequente aanpak is ver te zoeken en na verloop van tijd is het een rotknol want beest luistert niet, schooiert, heeft geen respect voor persoonlijke ruimte van de mens en noem maar op.

Natuurlijk zal het karakter van het paard meespelen. Het ene paard is al wat nerveuzer, brutaler of wat dan ook. Maar ook daar kun je meteen op inspelen.

Mijn reus was toen ik hem net kreeg ook een vreselijk ongeleid projectiel. Net hengst af en vond het nodig om met de nodige bombarie over het erf te gaan. Nou, dat heeft ie geweten ~~}> . IK ben er ook nog!! En tegen een goede 650 kilo heb ik niks in te brengen. Dus meneer werd af en toe even flink op zijn plek gezet en dat kon ook weleens met een flinke tik over zijn neus gaan. Ik heb enorm veel respect voor mijn paarden maar dat moeten ze ook voor mij hebben, als ze dat niet hebben wordt het levensgevaarlijk!

Die van mij is nu zo braaf dat een klein kind met hem rond zou kunnen lopen ( doe ik niet, het blijft een dier ). Zelfs mijn zusje die in een rolstoel zit brengt hem naar de wei en stal. Hij heeft zoveel respect dat ie iedere beweging van zijn leider volgt en daarop reageert.