wat als je een nieuwe pony hebt gekocht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MirjamRobin

Re: wat als je een nieuwe pony hebt gekocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:49

ík heb geen ervaring ermee. Maar voor het paard lijkt me het het prettigst als je hem eerst alleen op stal hebt staan zodat hij kan wennen aan de situatie.

En dan vervolgens naar buiten. Misschien eerst alleen naast een weiland met een andere pony en dan erbij (het blijft een groepsdier!)
en dan kun je er wel mee gaan wandelen enzo.
Als je het gevoel hebt dat jouw paard echt gewend is aan de situatie (per paard verschillend) kan je hem los in de bak laten en er op rijden ;)

succes ermee! Ik zal vooral kijken naar hoe je paard op nieuwe dingen reageert.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:02

itsmi schreef:
Valt me op dat iedereen paard eerst in stal laat wennen.

Waarom niet in de bak laten wennen?

Het is geen goed of slecht wat ik aanhaal, maar ik ben benieuwd naar de beweegredenen.
Of gaan we dan erg off topic?

Hangt van het paard af. Meestal laat ik ze eerst los in de bak, maar aan sommige merk je dat ze graag naar de "kudde" (stalgenoten) willen omdat ze onzeker zijn. Bij die laatste is de kans groot dat ze over de zeik gaan in de bak en zichzelf blesseren.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:17

itsmi schreef:
Valt me op dat iedereen paard eerst in stal laat wennen.

Waarom niet in de bak laten wennen?

Het is geen goed of slecht wat ik aanhaal, maar ik ben benieuwd naar de beweegredenen.
Of gaan we dan erg off topic?

ik wou m wel in de wei of bak zetten, maar mn paardje was hengst, dus stal leek me ietsje veiliger :P we wilden geen veulens op de manege xD

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 00:30

Di_the_Devil schreef:
ik wou m wel in de wei of bak zetten, maar mn paardje was hengst, dus stal leek me ietsje veiliger :P we wilden geen veulens op de manege xD

je paard in de bak zetten krijg je niet meteen veulens van hoor ;) Of d emerries worden van lucht drachtig? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 00:35

Ik heb met de mijne eerst een rondje over het erf gelopen want ze liep een beetje moeilijk na 4 uur in de trailer en daarna heb ik haar even in de bak gezet maar dat vond ze niet zo leuk zonder andere paarden en heb haar toen maar op stal gezet en met rust gelaten. De volgende dag heb ik haar eerst met wat makkelijke pony's buiten gezet en daarna ging ze de groep in.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:14

Ik denk niet dat er echt 1 manier is die goed is, laat het ook afhangen van je paard. Als hij lekker rustig en ongestoord het terrein op komt zou ik er best een zadel op kunnen gooien en gaan rijden. Als ze wat druk en gek zijn, ga ik er niet op klimmen, laat ze eerst maar even wennen.
Die van mij heeft 2 weken alleen maar stal en paddock gezien, mede doordat ik geen zadel kon vinden, maar ook omdat de omschakeling zo groot was naar deze stal, dat ik kon merken dat hij er heel erg beduusd van was.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:25

itsmi schreef:
Di_the_Devil schreef:

je paard in de bak zetten krijg je niet meteen veulens van hoor ;) Of d emerries worden van lucht drachtig? ;)

haha, nee dat niet, maar onze bak is afgezet met een draadje van nog geen meter hoog, dus grote kans dat meneer de macho daar overheen zou gaan :P

Suuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:26

Eerst even lekker het weiland op of in een paddock. Ff laten bijkomen en benen laten strekken van de reis. Dan rond voedertijd de stal in en daar laten eten en wennen. Dag erna weer in dezelfde buiten omgeving zetten als dag 1.

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:29

bij mijn pony's hebben ze eerst een rondje gelopen over het erf en waarneer het al begin avond was in de stal en anders in de wei :)

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:47

Ik zal eerst met hem lopen, gewoon langs de wei, de stal, zodat ze het even gezien heeft. Daarna wennen op stal. Eeen uur alleen, dan kom je even in de stal zitten, weer alleen. enz.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:51

hangt van beestje af lijkt mij!

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:11

dat hangt zeker van het paard af, hier sprong mijn haf namelijk in de avond toen ik goed dacht te doen om haar even in de bak te zetten ( stond er bij)

En die sprong over de bakrand heen... Is niet helemaal lekker afgelopen...

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:35

bij ons op stal worden ze eerst een poosje in de padock gezet. Het is daarna aan de eigenaar of ze gaan rijden of dat ze opstal gezet worden. Eigenlijk kiezen de meesten ervoor om ze na de padock op stal te zetten en om eventueel wat rondjes op en neer te lopen op het erf.

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 07:33

Wij hebben ze meteen in de wei gezet bij hun nieuwe maatjes. Hele sociale en vriendelijk paarden dus dat durfden we wel aan. Het ging echt perfect. Even rennen, snuffelen en een beetje gillen. Toen gingen ze gewoon staan grazen. We zijn er een paar uur bijgebleven en hebben de toegang tot de schuilstal open gezet. ´s Avonds nog een keer gaan kijken ze stonden al met zn allen in de stal.
De dagen erna lekker vaak de wei in gegaan om even te knuffelen. Een keer gepoetst en de 4e dag een stukje aan de hand wezen lopen. De 5e dag erop en meteen naar buiten met de merrie waar ze het heel goed mee kon vinden. Ging super!

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 07:53

Toen mijn pony 2 jaar terug kwam heb ik eerst even rond het erf gelopen, daarna heeft ze een tijdje in de bak gestaan, en toen mocht ze op stal.
De eerste dagen mocht ze lekker in de paddock staan, en pas na 4 dagen heb ik gereden. :)

lau_passion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:39

Ik zie reacties van mensen die er na een uur al op gaan?
zijn jullie wel helemaal lekker?

leentje91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:37

gewoon een dagje lekker op stal laten wennen en volgende dag op de weide alleen en daarna bij de rest

darkness666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 00:06

mijn ponys zijn verhuisd maar ik heb ze eerst in stal gezet toen de bak vrij was mochten ze even lekker rennen met z'n 2
en nu staan ze ook lekker op het land :D

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:59

Nieuwelingen gaan eerst even van de trailer in de bak zodat ze de omgeving kunnen verkennen.
Daarna gaan ze het land op in een eigen stukje naast andere paarden en als alles goedgaat kunnen ze met een week ongeveer bij een groepje in.

(die al wel kennis gemaakt hebben maar een draadje tussenzit om evt ongemakken/schoppartijen te voorkomen)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:46

Als hier nieuwe paarden komen dan gaan ze vaak een rondje over het erf lopen en dan even op stal of de paddock. Daarna gaan ze als het nog overdag is op de wei. Als ze dag en nacht buiten lopen dan gaan ze vrijwel meteen in de groep.

1Moon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:23

mij lijkt het lochish als je hem/haar eerst aan je laat wennen, en dat je hem/haar de baas wordt! voordat je erop gaat..

lottemarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:38

heb onze pony lekker in de wei gezet bij de andere paardjes. dat ging erg goed even snuffelen. en natuurlijk ff kijken wie de baas is. naara ging het prima.

Capricornia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:26

Ik zou de pony eerst de mogelijkheid geven om aan de stal te wennen (circa. 1 uurtje) dan een beetje stappen over het terrein, de tweede dag longeer ik zelf altijd om te kijk hoe die reageert. 3e dag het weiland laten verkennen (als dat er is) en vanaf daar gewoon voorzichtig beginnen met rijden, het liefst in een binnen bak, of een bak met hekken, zodat als de pony schrikt niet te ver weg komt.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:29

Ik heb mijn pony eerst even rondgeleid als het ware en daarna op de wei gezet bij de kudde, maar dat was in het voorjaar. De pony was heel relaxed bij aankomst.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:33

Ik heb mijn nieuwe pony toen ze uit de trailer kwam in de paddock bij mijn (sociale en rustige) shet gezet. Dat ging meteen best goed en ze bleven heel rustig. Ik heb haar verder met rust gelaten, op dag 2 gepoetst en op dag 3 wat met haar gaan doen.