Verwilderde Mustang merrie - kan dat nog goed komen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Thirty

Re: Verwilderde Mustang merrie - kan dat nog goed komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 19:23

Super dank je wel!

Ik ga ze bekijken en me er alvast een beetje in inlezen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 19:24

Overigens: CA heeft een paardenprogramma op TV, kun jij dat ontvangen? De uitzendingen zijn ook op DVD te krijgen: Clinton Anderson RFD/TV series

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 19:29

Kan ik ontvangen! Yay!

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 19:31

Aurora3 schreef:
Of alleen zetten nou zo'n heel goed idee is weet ik niet hoor. Het lijkt mij juist veel beter als ze samen staat met een gehoorzaam paard/pony. Dan kan ze die een beetje volgen en voor haar gemoedsrust zal het ook goed zijn. Een paard dat niet goed in haar vel zit omdat ze totaal geïsoleerd is van soortgenoten zal het je echt niet makkelijker maken dan een paard dat wat steun kan zoeken bij een vriendje.

Bij mij heeft het geholpen :)
Maargoed, verschilt ook per paard natuurlijk ;)

Ts; ik snap dat het bij jou niet gaat lukken om haar te isoleren. Hoop dat ze niet haar gedrag aan de andere geeft. Maar, verwacht het niet.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 19:34

Die anderen zijn al ouder en goed bevestigd, dus die zullen zich niet zomaar van de wijs laten brengen. Hoop ik tenminste.

Heb via PB ook de tip gekregen van Bach Bloesems, en dat is zeker iets om me ook in te gaan verdiepen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 19:40

Ik zou zeggen: ga ervoor. Garanties heb je niet, als je de middelen hebt om dit dier een goed tehuis te bieden, zou ik het persoonlijk doen. Maar goed: ik ken je persoonlijke situatie niet, kan niet in je portemonnee kijken, kan niet beoordelen of een mond meer die je moet voeden echt een probleem is. Hulp is te krijgen...genoeg mensen met kennis in de USA die echt weten waar ze mee bezig zijn: zoals Kitty Lauman, en Jay o Jay....

http://www.youtube.com/watch?v=ZkerwjqPzP0

http://www.youtube.com/watch?v=no91ntah ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=a2ZCMgtn ... re=related

andere delen moet je even zoeken (zijn er 8)
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 24-08-10 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 19:42

Als jij het ziet zitten en je hebt de tijd ervoor en de ervaring dan zou ik er gewoon voor gaan! Geweldig in elk geval dat je het al wil overwegen om dit paard een kans te geven

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 19:44

Op stal zetten, de drinkbak afsluiten en alleen nog uit een emmer laten drinken die jij vast hebt.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 19:49

Cassidy schreef:
Ik zou zeggen: ga ervoor. Garanties heb je niet, als je de middelen hebt om dit dier een goed tehuis te bieden, zou ik het persoonlijk doen. Maar goed: ik ken je persoonlijke situatie niet, kan niet in je portemonnee kijken, kan niet beoordelen of een mond meer die je moet voeden echt een probleem is. Hulp is te krijgen...genoeg mensen met kennis in de USA die echt weten waar ze mee bezig zijn: zoals Kitty Lauman, en Jay o Jay....

http://www.youtube.com/watch?v=ZkerwjqPzP0

http://www.youtube.com/watch?v=no91ntah ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=a2ZCMgtn ... re=related

andere delen moet je even zoeken (zijn er 8)

Nou een clinic van een paar duizend dollar als extra word een beetje lastig op het moment aangezien we nog aan het verbouwen zijn en alles al duur genoeg is!
Maar een extra kostganger maakt niets uit. Ze staan 24/7 op de weide, en krijgen wat muesli er extra bij, en in de winter extra hooi. Dat is het wel zo'n beetje. Hebben een goede vriend als DA dus voor die kosten hoeven we ook niet bang te zijn, betalen alleen materialen/medicijnen.
Bovendien, ik betaal niet voor de andere drie, die zijn van mijn schoonvader :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 19:54

Via mail en met filmpjes erbij zul je misschien hulp kunnen krijgen.
Je kunt ook lid worden van de No Worries Club, meer info, korting op spullen, en misschien (hopelijk) een directe lijn naar CA.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:00

Gewoon ervoor gaan, ze kost je weinig tot niets en als je haar vertrouwen wint heb je straks misschien wel een geweldig paard, veel liefde en aandacht van een persoon kan wonderen doen met schuwe paarden ( krijg echt van die Spirit-flashbacks)
straks galopeer je ook over de prairie met je palominomerrie *\o/* *\o/*

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 20:02

haha beetje weinig prairie hier :P en geen bergen. Wel bos.

Mja, ik wacht nog steeds *zucht* op de foto's en wat meer info, want ze moet me natuurlijk wel aanspreken :P

NU lijk ik wel ongeduldig maar dat valt best mee hoor ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:03

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 20:16

Cassidy schreef:
Nog een filmpje, Clinton Anderson met Mustang "Boemerang"

Voorbeeld van grondwerk...

http://www.youtube.com/watch?v=BMoNFEXsSLM

Off-topic, maar...hoe lang zal hij met dat paard hebben getrained voordat dit mogelijk was denk je?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:22

Hij zegt zelf in de film dat hij op de "obstacle course'' een aantal dagen bezig is geweest.
Aan het uiterlijk van het paard te zien is het nog een jonkie. Twee jaar maximum, ouder niet. Dus geen vastgeroest patroon door verkeerde benadering. Niets wat hij moet oplossen van vorige eigenaren. Een blanco pagina. Zo zie ik het. Of dat op waarheid berust, zul je CA persoonlijk moeten vragen.

Ik denk zelf dat deze merrie een kans heeft, als je haar correct benaderd. Ik zou het vraagstuk aan CA voorleggen. Helemaal vertellen dat de huidige eigenaren met zijn methode aan de gang zijn, en jij er geen kaas van gegeten hebt. Vraag om advies, als hij echt om paarden geeft, wie weet of hij een "special deal" met je gaat maken?

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:35

Ik volg dit topic al even en ik vind het geweldig cassidy dat je sancha zo helpt +:)+
en sancha mijn vader zegt altijd, wie niet waagt niet wint. Heb je gewaagd en is het mislukt kan je het jezelf nooit meer kwalijk nemen dat je het niet hebt geprobeerd ;)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 00:10

Fotootje:

Afbeelding
Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:13

Wat vind je er zelf van? Spreekt ze je aan? Staat ze ver bij je vandaan, kun je eens persoonlijk gaan kennismaken?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:05

Eén van mijn paarden heb ik als anderhalfjarige gekocht. Heeft tot die tijd alleen maar met haar moeder op de wei gelopen bij 80 koeien. Was nooit in mensenhanden geweest.
Toen ik haar kocht hebben we haar in de stal gedreven en zijn van daaruit aan de slag gegaan. Ik heb regelmatig getwijfeld of ik er wel goed aan gedaan had, maar ze is inmiddels 12 jaar, 6e veulen loopt erbij, is Z2 dressuur en je kunt er een kind mee wegsturen.
Dus ja, zoiets kan hélemaal goed komen.

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:12

ze komt op mij heel rustig over via de foto's.

wel een heel leuk dier!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:23

Persoonlijk zou ik zeggen zet haar lekker in de 'kudde', niets met haar doen en dan ziet ze gauw genoeg hoe leuk de andere paarden het met jou hebben en laat haar uit haar eigen komen om wat op te bouwen. Dat de andere paarden ouder zijn zie ik als een groot voordeel! Geven veel meer rust en kunnen haar juist goed 'opvoeden'.
2 jaar terug een pony verkocht naar mensen ergens in groningen. Zij kochten er tegelijkertijd een andere pony bij die totaal verwaarloosd en verwilderd was. Dit werd absoluut geen succes. Hoe lief ze ook voor hem waren en hun best voor hem deden. Toen hebben ze besloten hem weg te doen naar kennissen met een grote kudde. Het ging er nog wel eens hard aan toe, maar het gaat nu ontzettend goed met hem!!
Heel veel succes met je beslissing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 13:37

Wat een schatje i het! Ben erg benieuwd naar wat je beslissing gaat worden en als je haar besluit te kopen wil ik heul graag weten wat er verder gebeurt!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 14:12

Ik weet niet! Vanaf deze foto's komt ze heel normaal en rustig over, zie er niet zoveel bijzonders aan.

Ik ga waarschijnlijk dit weekend bij haar kijken, maar ik heb ook al gehoord dat er misschien andere mensen zijn. Even afwachten dus :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:25

Ik zou er niet aan beginnen of je moet engelen geduld hebben en veel wijsheid om er mee om te gaan en dan nog blijft het altijd een moeilijk karakter ben ik bang hoe schattig ze ook kan zijn!

Ik zou zo iets aan proffesionals overlaten.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 14:36

Ja dat is het hem ook :) ik weet niet of ik wel kundig genoeg ben om haar 'goed' te krijgen.

Een prof ben ik zeker niet, en als ik het verknal wat dan?

Maar goed, ik ga eens kijken dit weekend, en dan merk ik snel genoeg of het wel of niet gaat lukken.