Weglopen bij opstijgen ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tietse438

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:43

hoi ik zou even alles goed na kijken of er geen scherpe voorwerpen in het zadel zitten en past het zadel goed
en ik zou eens op stappen met een opstap trapje zodat het gewicht niet te lang in zadel hangt

groetjes

cyn23

Re: Weglopen bij opstijgen ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:50

anders als ze achteruit loopt laat je haar een paar meter achteruit lopen

Gekkie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:29

laat haar vasthouden door iemand,
gebruik een opstapje, is minder belastend voor de rug of zet haar in een hoek, veel geduld en oefenen.

kijk verder of ze nergens last heeft van haar rug ofzo

NoowNoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:59

Ik wou eerst zeggen laat hem door iemand vasthouden, Maar het vervelende juist is dat er soms niemand.
Dus geef ik je als tip:
Zet hem met ze kont in de hoek, Dan kan ie namelijk niet meer achteruit. *D

_babbel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:19

ik ben vandaag opgestapt via de bakrand en moet zeggen ze liep wel weer weg maar ze was echt wel rustiger , dus we gaan dat vanaf nu oefenen :)

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:24

JoyenKatinka schreef:
Daniellejody:
Het lukt al aardig, en mijn vriendin helpt me er ook mee.
Ik heb heel veel aan je tip gehad, bedankt! :D

Mooizo :D

viviandl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:38

belonen net als met clicker training dus positief belonen, zo kan je ook trailer oefenen

Wiannaber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:44

Mijn paard liep ook steeds weg als ik wilde opstappen. Ben op aanraden van iemand begonnen met het geven van een snoepje als ze stil staat met opstappen. Heel snel is het opstappen het leukste onderdeel van het rijden geworden :+ en staat ze netje te wachten!

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:58

Hier werk ik met mijn warmbloedmerrie ook met een stoel als opstapje, ik kan er dan ook nog niet op en ik moet toch nog de stijgbeugels gebruiken, maar dan hang ik tenminste niet aan één kant te bengelen. En als je erop zit, je paard eerst eventjes laten stilstaan en niet direct gaan stappen, zo leren ze het ook.

Wat ik ook gemerkt heb (maar dat is niet volgens het boekje, velen zullen het gevaarlijk vinden, maar hier werkt het wel) dat hier bijna alle paarden die niet stilstaan als je teugelcontact houdt, wel blijven staan als je de teugels niet aanneemt bij het opstijgen (ik hou met mijn linkerhand de manen vast, en mijn rechterhand de achterboom).

Maar aangezien ze achteruit gaat, hou je idd mss de teugels te kort?

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:44

nou, fijn ...

Paard wat ik rij kan alleen opstappen op hardigheid ( niet in de bak dus ) , wou ik gisteren proberen in de bak optestappen... hang ik er half op komt het paard de lucht in, laat ik me vallen en ja hoor paard gaat boven op mn voet staan... nu mn enkelbanden en een pees verrekt.... fijn :/

toewine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:58

ik deed altijd eerst samen met iemad die haar dan vast houd en dan op het moment dat ik in het zadel zit en ze braaf bleef staan kreeg ze een paar brokjes.
En uit eindelijk wist ze gewoon als ze maar bleef staan kreeg ze wat lekkers dus bleef kurig op de plek staan.
Enige nadeel dat als voelde dat ik ging zitten deed ze gelijk haar hoofd richting mijn voet voor de brokjes.
maarja als dat het enige is en je wel rustig kan op stappen!!
lijkt me niet zo erg

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:00

Een paard deed dat ook bij mij en toen ik een klein tikje gaf op de achterhand was het ook meteen over ;)

_babbel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:55

nou het opstappen bij de bakrand was voor korte duur , helaas is ze te slim hihi .. ze loopt netjes met me mee naar de juiste plek dan ga ik bij het hek staan en hup draait ze haar kont naar t midden van de bak ,, en zo kan ik wel 100 rondjes lopen maar ze blijft gewoon niet langs de rand staan helaas , hebben al vanalles geprobeerd maar niks werkt , baal er wel van want nu moet ik dus toch via de stijgbeugels opstappen ,

cunemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:53

als je haar goed strak houdt bij de teugels dan en in een hoek met de kont kan ze niet meer achteruit lopen

cunemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:54

of je loopt gewoon een stukje mee ze geeft het vanzelf wel op

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:02

Het ogen opensperren doet mij denken aan angst of pijn. Je beschrijving doet mij denken aan een paard dat ik gekend heb. Het paard had singeldwang.

Dat uitte zich haast niet tijdens het aangsingelen (dan verstijfde ze een beetje), maar als je dan opsteeg ging ze achteruit rennen. Levensgevaarlijk..

Oplossing bij dit paard was heeeeeel lief de singel in de eerste instantie alleen vastmaken, dan opstijgen terwijl iemand anders aan de andere kant van het paard stond om het zadel recht te houden. Na een rondje stappen en briesen de singel pas iets strakker doen, en daarna nog een beetje, tot het goed was. Vooral heel rustig en geleidelijk..

Pammes84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:57

Mijn paard heeft een periode gehad dat ze begon te springen met opstijgen, en dan als ik er naast hing vol aan de kletter te aan.
Vervolgens maar eens haar rug na laten kijken enz. maar niets aan de hand.

Vervolgens deed ze hetzelfde bij een ander, weer bokken springen racen..geen beginnen meer aan ze liep al te klieren als ze de bak in ging.

Ik had zwaar het idee dat ze gewoon geen zin had om te rijden (ze stond ook voor het eerst in haar leven net een week of 2 dag/nacht in het land)

Ik weet dat kwaad worden niet altijd zin heeft, maar ken haar goed genoeg om te weten dat ze donders slim is dus heb haar even heel goed laten weten dat ik er niet van gediend was.
Vervolgens bleef ze verschrikt staan, kon ik opstappen en heeft ze het tot nu toe niet meer gedaan.
Sterker nog, ze komt gewoon weer naar me toe in het land en kan er zelfs opklauteren zonder zadel!

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:41

ik pak de teugels iets strakker of zet idd dr in de hoeken. ( bak) :)

as90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:51

Voet in de beugel en je "binnen" teugel kort zodat ze rondjes om je heen loopt. Is niet ideaal, maar zo kom je er in ieder geval op.

_babbel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:21

ohw das wel een goeie tip inderdaad
:):D

JoyenKatinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 22:45

stopt. :)

lovesofenzor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:48

Als je op het paard stapt prik je vaak met de voorkant van je voet in de buik van het paard, probeer anders meer zijwaarts op te stappen, zodat je voet niet in haar buik prikt. Gewoon veel oefenen;)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 08:15

Waarom denk jij dat je paard haar ogen wijd open spert? Wat zou dat voor teken kunnen zijn?

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:57

kleinvosje schreef:
met de kont in de hoek zetten, dan kan ze niet meer achteruit. Als je alleen bent, is dat een oplossing, maar je moet het er uit zien te krijgen, liefst met hulp van iemand. Laat in het begin vast houden, gaat dat goed, dan loslaten maar er wel naast blijven staan, en zo steeds verder weg gaan staan...

Zo doe ik het ook met mijn pony. Bijrijdster gaat erop en ik houd hem vast. Heb bij hem het idee dat hij het niet snapt, maar tis ook nog maar een jonkie.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:09

Ik lees vaak dat er advies wordt gegeven bij vooruti of achteruit lopen om hem dan in een hoek te zetten. Maar als het uit angst/ pijn is en ze toch proberen weg te komen vraag ik me af of dat wel zo veilig is. Stel het paard loopt al;snog achteruit, raakt aan de achterkant de bakrand, schrikt daarvan en gaat vervolgens in volle vaart vooruit...dan heb je het probleem alleen maar erger gemaakt in mijn ogen?
Of zie ik berne op de weg die er niet zijn?