Help, mijn paard trekt me overal heen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:09

Je moet natuurlijk grondwerk doen enz. maar voor de korte termijn is een kinkettinkje misschien niet zo raar. Simpel maar doeltreffend. Kettinkje om de neusriem (door de ringen halen) van je halster, en de beide uiteinden van het kettinkje klik je vast aan je halstertouw. Als ze braaf met je meeloopt gebeurt er niks, als ze zich los probeert te trekken komt er druk op de neus.

DeHP

Re: Help, mijn paard trekt me overal heen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:28

@TS, heb even voor je gekeken, maar de enige die ik bij jou in de buurt weet neemt geen nieuwe lesklanten meer aan.

Sadeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:10

ik heb een hele leuke tip:

maak een hengstenketting, het is dan wel een merrie maar het werkt echt wel. probeer eerst met hoofdstel en daarna met halster

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:16

waar woont de ts (prov)?

Ditmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:46

Ik heb ook nog een tip voor op korte termijn:)

Je houd je paard vast aan zijn halster mede ook met nog je touw in je (zelfde)hand. Wil je paard wegrennen zet je jouw elleboog in zijn hals, dit is niet echt pijnlijk maar je hindert haar om weg te rennen door haar goed om te buigen richting jou. Grondwerk is zeer goed maar heb je niet op zeer korte termijn goed onder de knie

kientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:17

Emiel Voest is ook heel goed, hij heeft door heel Nederland instructeurs zitten moet je maar even googlen,
ik heb ook 4 weekenden bij hem training gehad en kan nu veel beter paarden "lezen" en zo bepalen hoe problemen aan te pakken,
en het werkt bij elk paard
Je krijgt heel goed inzicht waarom hij je wegtrekt, is het omdat jij geen leider bent, omdat hij angstig is of onzeker
vaak is het een combinatie van die factoren
Door het grondwerk wat je doet ga je goed inzien waarom je paard doet wat hij doet en wat je eraan kunt doen

succes

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:27

Ik heb een 20 jarige die zulke fratsen uithaalt als je het toe laat.
Streng zijn, zodra paardlief voor jouw gevoel tever voor je uit begint te lopen (ik hou schouder aan schouder aan, maar anderen lopen liever voor het paard) met een ferme stem paardlief een pas achterwaarts laten doen. (= paard laten aangeven dat jij de baas bent, en het duurt langer om te komen waar het paard heen wilt).
Na een paar keer hebben ze door dat trekken gelijk is aan stil staan (waardoor het dus langer duurt om te komen waar het paard heen wilt), dan is het nog een kwestie van herhalen tot je paard deze manier van meelopen als normaal beschouwt.
Wel consequent zijn, 1 keer vergeten en je kan opnieuw beginnen.

Wel raad ik je aan om hier hulp bij te halen, kan nooit kwaad om iemand met verstand mee te laten kijken, en waarschijnlijk zal diegene het altijd beter kunnen oplossen dan jij dat kan.

Sneezey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 00:31

Ik heb ook zo'n sterke drammer. Wat mij geholpen heeft is de cursus join up/follow up van monty roberts bij annemarie van der toorn. Je paard kan mee en daar overnachten. Het is een hele leuke cursus. Overigens is het geen wondermiddel hoor maar wel erg leerzaam.

xxlhorsy97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 09:01

Ditmer schreef:
Ik heb ook nog een tip voor op korte termijn:)

Je houd je paard vast aan zijn halster mede ook met nog je touw in je (zelfde)hand. Wil je paard wegrennen zet je jouw elleboog in zijn hals, dit is niet echt pijnlijk maar je hindert haar om weg te rennen door haar goed om te buigen richting jou. Grondwerk is zeer goed maar heb je niet op zeer korte termijn goed onder de knie

nou ik weet eigenlijk al dat dat niet gaat werken, als ik haar bij haar halster probeert te pakken draait ze haar hoofd omhoog om. en loopt ze gewoon weg,
ik denk zelf ook aan een hengstenketting, maar dat lijkt me ook weer zeer doen.
ik zal het toch proberen met mn elleboog, maar veel denk ik er niet mee te berijken.

xxlhorsy97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 09:03

Equidea schreef:
Ik heb een 20 jarige die zulke fratsen uithaalt als je het toe laat.
Streng zijn, zodra paardlief voor jouw gevoel tever voor je uit begint te lopen (ik hou schouder aan schouder aan, maar anderen lopen liever voor het paard) met een ferme stem paardlief een pas achterwaarts laten doen. (= paard laten aangeven dat jij de baas bent, en het duurt langer om te komen waar het paard heen wilt).
Na een paar keer hebben ze door dat trekken gelijk is aan stil staan (waardoor het dus langer duurt om te komen waar het paard heen wilt), dan is het nog een kwestie van herhalen tot je paard deze manier van meelopen als normaal beschouwt.
Wel consequent zijn, 1 keer vergeten en je kan opnieuw beginnen.

Wel raad ik je aan om hier hulp bij te halen, kan nooit kwaad om iemand met verstand mee te laten kijken, en waarschijnlijk zal diegene het altijd beter kunnen oplossen dan jij dat kan.

ik ga het proberen, maar dan wel in de wei, want op ons erf lijkt het me wel gevaarlijk
bedankt!

Lover97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:32

ik zou een join-up proberen, en dan een stukje op het terein of in de bak gaan lopen. op het moment dat ze IETS harder loopt dan jij, stilzetten. loopt ze dan door je heen, voor haar staan en tik met een zweepje op haar borstkast. het klinkt mischien hard, maar zo doen paarden het ook, wie niet luisteren wil moet maar voelen wat hij fout doet....
(wel eerlijk blijven he, niet af gaan ranselen lang nadat het gebeurt iss) gewoon een fel tikje, hoeft ook geeen harde klap te zijn..
succes!!

kientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:57

Lover97 schreef:
ik zou een join-up proberen, en dan een stukje op het terein of in de bak gaan lopen. op het moment dat ze IETS harder loopt dan jij, stilzetten. loopt ze dan door je heen, voor haar staan en tik met een zweepje op haar borstkast. het klinkt mischien hard, maar zo doen paarden het ook, wie niet luisteren wil moet maar voelen wat hij fout doet....
(wel eerlijk blijven he, niet af gaan ranselen lang nadat het gebeurt iss) gewoon een fel tikje, hoeft ook geeen harde klap te zijn..
succes!!

Je kunt ook achteruit lopen en dan naar voren springen met je handen omhoog en hoo roepen,
als dat goed gaat afbouwen tot je een stap naar voren doet zonder handen, dan gewoon lopen en halthouden met handen omhoog dat afbouwen tot gewoon stilstaan,
dan heb je geen zweepje nodig,
in de meeste gevallen als je dit 2 tot 3 keer een half uurtje doet volgen ze je en stoppen ze wanneer jij ook stopt

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:10

Toen ik mijn merrie net had was ze van mening dat zij de baas was en zoals gezegd maakt het geen hol uit of je een kwpn-tuiger hebt (zoals in mijn geval) of een shet, want beide zijn te sterk zodra ze gaan trekken. In mijn geval liep ze altijd veel te ver voor me uit, ze liep dus naar voren weg. Ikzelf houd altijd schouder aan schouder aan, omdat ik tevaak achter op mn hielen ben getrapt door een geschrokken paard (en dat gebeurd nu dus niet meer!).
Daarnaast duwde ze ook altijd tegen me aan, dus liep ik altijd tegen haar terug te duwen, maar helaas.... dat gevecht wint niemand!
Toen ben ik begonnen met het aangeven van 'mijn' ruimte. Ik heb haar stilgezet en draaide het uiteinde van mn leadrope rond. Hierdoor werd zij gedwongen achteruit te stappen om geen tik op dr neus te krijgen. Zodra ik stopte met draaien kwam ze weer naar me toe. Ik weer begonnen met draaien en toen kreeg mien muts een pets van het touw en sprong ze naar achter. Dit herhaal ik nog iedere keer als ze mijn ruimte niet respecteerd en waar het de eerste keer een half uur duurde voor ze het doorhad dat ik haar niet in mijn persoonlijke ruimte wilde hebben, duurt het nu nog geen half minuutje.

De ruin van mn moeder is net zo'n lompe boer als het paard van TS. Als hij zin heeft om in de berm te gaan eten, dan gáát hij daar eten. Athans, dat wil hij. Bij mn moeder (die nog niet zo heel goed/heel lang met paarden omgaat) krijgt hij die kans, omdat ze de signalen niet oppikt. Maar bij ieder paard kan je zien wat ze van plan zijn.
Zodra de ruin van mijn moeder met een scheef oog naar de berm kijkt móet ik ingrijpen, want anders is het 850 kilo wat met mij aan de haal gaat. Ik loop hem dan ook altijd met een lange zweep en geef hem achterlangs een tik op zn hol. Hierdoor schrikt hij wel even op, maar laat het wel uit zijn hoofd om richting de berm en het sappige gras te gaan.
Op sommige dagen is hij heel drammerig en wil hij te snel lopen, dan houd ik mijn zweep voor hem en krijgtiej een mep zodra hij niet reageerd op mijn hulpen via het halstertouw.

Nu weet ik ook dat er mensen zijn die gruwelen van de zweep, maar ik pak het liever zo aan dan van hot naar her gesleurd te worden en zelfs levensgevaarlijke situaties te creëren.
De zweep is echt niet zielig, mits eerlijk gebruikt, want in het wild slaan ze mekaar lens als er niet geluisterd word.
Het voordeel van 1x 'hard' aanpakken is dat het indruk maakt, 10x een klein tikje is veel zieliger omdat het paard zich daar niet aan stoort.
Ik hoef dan ook zélden een 2de mep te geven, omdat na de eerste mijn grens duidelijk is gesteld en mijn paarden geen zin hebben nog zo'n mep te krijgen.

Resultaat: 2 keurig volgende paarden die zich op mij richten om te bepalen hoe, wat, waar en wanneer.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:15

ja trekpaarden zijn nou eenmaal sterk

begin met te laten zien dat jij de baas bent en zij niet
als je aan voelt dat ze er vandoor gaat loop een klein rondje / volte
en ik zou even een bit/trends in doen dan kan je haar toch net iets duidelijker aan pakken

als ik zonder bit ga lopen met mijn trekpaard doet ze haar hoofd omhoog een gaat ze heel de tijd trekken geef ik haar 1 klein rukje en ze is er klaar mee omdat ze weet dat ik de baas ben
ik kan zelf een klein stukje met haar draven en ze loopt braaf met me mee
ik kan geen lang stuk omdat ze al 25 is en af en toe in de wei ook al draaft en anders word het een beetje veel voor haar

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:16

Wat bij mij toch gewerkt heeft (met de pony uit eerder genoemde topic :D ) is toch de leadrope. Als ze te veel in mijn ruimte komt dan zwaai/schud/zwiep (weet niet hoe ik het moet omschrijven) ik eerst met het touw als waarschuwing. Dit moet dan de staart van de leider van de kudde nabootsen. Blijft ze mij op de hielen zitten dan zwiep/sla ik wat heftiger met het touw links en rechts om mij heen naar achteren. Soms komt het touw dan tegen haar neus, maar dat is dan haar eigen schuld. In de natuur gebeurd dat ook en zou ze uiteingelijk een trap krijgen. Ik vind dit zelf fijner dan een bit of zweep.

Misschien kan je eens filmpjes zoeken van Emiel Voest met voorbeelden.

Als ze te dichtbij komt met eten geven of poetsen. Dan zet ik haar een pasje achteruit. Werkt nog niet altijd, maar soms al wel 8-)

En zelf rustig blijven (moet ik zelf ook nog goed leren :D ). Als je kwaad bent geef je aan dat je de situatie niet onder controle hebt. Een dominante merrie in een kudde hoeft vaak ook alleen maar even de oren naar achteren te doen en de andere paarden luisteren al.

Succes!

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:26

Ik zou idd proberen grondwerk lessen te gaan nemen of je in zulke boeken te gaan verdiepen.
Dit leer je niet binnen enkele weken super goed te doen.. dus tot die tijd zou ik gewoon hengstenketting gebruiken en een zweepje meenemen. Een leider van de kudde deelt hardere klappen uit als iet hem niet bevalt dan een klein corrigerend tikje..
Ben er eigenlijk tegen dat dit alles nodig is, maar ben er nog meer tegen dat een paard de baas over je is.
MIjn paard is ook groot, maar super netjes hierin. (Hij kwam al zo netjes dus was mijn verdienste niet.. ;-)).
Lastig hoor! Heel goed dat je er aan wilt werken!
Heeft jouw instructrice ook geen goede tips waar je met haar af en toe ipv les ofzo mee kan werken?
Succes!

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:36

Ik zou er toch een hengstenketting aan doen.
De eerstvolgende keer dat ze probeert je mee te sleuren één harde ruk eraan en ze weet meteen dat het spelltje gedaan is.
Ik vind er niets zielig aan, ze heeft te luisteren en daarmee uit. Als ze zich lostrekt en onder een auto belandt, dan is het zielig. Voor jou trouwens ook, jij mag de rekeningen betalen. En het wordt helemaal een ramp als er gewonden vallen door jouw loslopend paard. Dan liever die flinke ruk aan de ketting...

Van grondwerk ken ik niets, ik geloof best dat het werkt, maar dan heb je nog een lange weg te gaan. Wat je ook doet, doe het wel op een veilige plaats!

kientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 15:50

Van grondwerk ken ik niets, ik geloof best dat het werkt, maar dan heb je nog een lange weg te gaan. Wat je ook doet, doe het wel op een veilige plaats![/quote]

Valt wel mee hoor binnen een paar dagen is het klaar soms na 2 sessies al

Ditmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:27

nou ik weet eigenlijk al dat dat niet gaat werken, als ik haar bij haar halster probeert te pakken draait ze haar hoofd omhoog om. en loopt ze gewoon weg,
ik denk zelf ook aan een hengstenketting, maar dat lijkt me ook weer zeer doen.
ik zal het toch proberen met mn elleboog, maar veel denk ik er niet mee te berijken.[/quote]

Vandaag dat je ook gewoon je halstertouw ook nog in je hand mede houdt. Zodra ze dus haar hoofd omhoog doet, dat je dan een korte ruk aan het halstertouw kan geven. En dit net zolang doorzetten totdat je haar halster wel mede kan vast houden. Is even een kwestie van door zetten en zo laten zien wie er baas is. De eerste x zal je het zeker 3a4x moeten herhalen (die ruk aan het halstertouw) totdat je haar aan haar halster kan vast houden:) Succes

Ditmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:27

Vandaar dat je ook gewoon je halstertouw ook nog in je hand mede houdt. Zodra ze dus haar hoofd omhoog doet, dat je dan een korte ruk aan het halstertouw kan geven(touw niet langer dan 30a40 cm houden)Deze dan ook even strak na die ruk vast houden en laag. je ziet dan wel een verandering in haar ogen komen van whoo. En dit net zolang doorzetten totdat je haar halster wel mede kan vast houden. Is even een kwestie van door zetten en zo laten zien wie er baas is. De eerste x zal je het zeker 3a4x moeten herhalen (die ruk aan het halstertouw) totdat je haar aan haar halster kan vast houden:) Succes

xxlhorsy97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 14:27

DeHP schreef:
@TS, heb even voor je gekeken, maar de enige die ik bij jou in de buurt weet neemt geen nieuwe lesklanten meer aan.

oke maar toch bedankt!!

xxlhorsy97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 14:42

JessAndHope schreef:
Toen ik mijn merrie net had was ze van mening dat zij de baas was en zoals gezegd maakt het geen hol uit of je een kwpn-tuiger hebt (zoals in mijn geval) of een shet, want beide zijn te sterk zodra ze gaan trekken. In mijn geval liep ze altijd veel te ver voor me uit, ze liep dus naar voren weg. Ikzelf houd altijd schouder aan schouder aan, omdat ik tevaak achter op mn hielen ben getrapt door een geschrokken paard (en dat gebeurd nu dus niet meer!).
Daarnaast duwde ze ook altijd tegen me aan, dus liep ik altijd tegen haar terug te duwen, maar helaas.... dat gevecht wint niemand!
Toen ben ik begonnen met het aangeven van 'mijn' ruimte. Ik heb haar stilgezet en draaide het uiteinde van mn leadrope rond. Hierdoor werd zij gedwongen achteruit te stappen om geen tik op dr neus te krijgen. Zodra ik stopte met draaien kwam ze weer naar me toe. Ik weer begonnen met draaien en toen kreeg mien muts een pets van het touw en sprong ze naar achter. Dit herhaal ik nog iedere keer als ze mijn ruimte niet respecteerd en waar het de eerste keer een half uur duurde voor ze het doorhad dat ik haar niet in mijn persoonlijke ruimte wilde hebben, duurt het nu nog geen half minuutje.

De ruin van mn moeder is net zo'n lompe boer als het paard van TS. Als hij zin heeft om in de berm te gaan eten, dan gáát hij daar eten. Athans, dat wil hij. Bij mn moeder (die nog niet zo heel goed/heel lang met paarden omgaat) krijgt hij die kans, omdat ze de signalen niet oppikt. Maar bij ieder paard kan je zien wat ze van plan zijn.
Zodra de ruin van mijn moeder met een scheef oog naar de berm kijkt móet ik ingrijpen, want anders is het 850 kilo wat met mij aan de haal gaat. Ik loop hem dan ook altijd met een lange zweep en geef hem achterlangs een tik op zn hol. Hierdoor schrikt hij wel even op, maar laat het wel uit zijn hoofd om richting de berm en het sappige gras te gaan.
Op sommige dagen is hij heel drammerig en wil hij te snel lopen, dan houd ik mijn zweep voor hem en krijgtiej een mep zodra hij niet reageerd op mijn hulpen via het halstertouw.

Nu weet ik ook dat er mensen zijn die gruwelen van de zweep, maar ik pak het liever zo aan dan van hot naar her gesleurd te worden en zelfs levensgevaarlijke situaties te creëren.
De zweep is echt niet zielig, mits eerlijk gebruikt, want in het wild slaan ze mekaar lens als er niet geluisterd word.
Het voordeel van 1x 'hard' aanpakken is dat het indruk maakt, 10x een klein tikje is veel zieliger omdat het paard zich daar niet aan stoort.
Ik hoef dan ook zélden een 2de mep te geven, omdat na de eerste mijn grens duidelijk is gesteld en mijn paarden geen zin hebben nog zo'n mep te krijgen.

Resultaat: 2 keurig volgende paarden die zich op mij richten om te bepalen hoe, wat, waar en wanneer.

maar word ze dan niet kopschuw, en bang voor me, als ze dan van me een tik krijgt??
van de rest ben ik het wel met je eens, met streng zijn leert ze denk beter van me. ik heb zelf al wat geprobeerd met grond werk, maar daar reageert ze helemaal niet op, ( zal ook wel aan mij liggen). en de cursussen zullen daarin ook wel niet goedkoop zijn.
ben echt heel blij dat er zo veel paarden-mensen zijn die zo veel tips en adviezen geven!! bokt is super! *D :D

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 19:40

Je moet éen oplossing voor NU en als dat geregeld is, kun je serieus aan de slag met grondwerk etc. Je paard is ongehoorzaam en heeft z'n kop waarschijnlijk niet bij jou - daar moet je dus eerst wat aan doen. Daarom reageert ze niet op dat grondwerk....Ze moet opletten op jou en als ze iets fout doet (wat ie waarschijnlijk heel goed weet) moet je dat corrigeren. Correctie kan door een tik of doordat het kettinkje aantrekt over de neus. Behalve als het om echt bange of nerveuze paarden gaat (en volgens mij is die koudbloed van jou dat niet) moet je daar niet te moeilijk over doen. Met een leadrope is na 1 of 2 keer een tikje meestal het zwaaien al voldoende.
De meeste mensen hebben hun paarden 'gewoon' gehoorzaam zonder dat ze daar allerlei ingewikkelde cursussen voor doen. Consequent en duidelijk zijn is de sleutel. Je vraagt geen onmogelijke dingen, dus als ze niet doet wat je vraagt, moet jij aan haar duidelijk maken dat je dat niet accepteert. Dat is absoluut geen dierenmishandeling, ook voor het paard is het uiteindelijk prettiger als ze weet waar ze aan toe is.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:05

xxlhorsy97 schreef:
JessAndHope schreef:

maar word ze dan niet kopschuw, en bang voor me, als ze dan van me een tik krijgt??
van de rest ben ik het wel met je eens, met streng zijn leert ze denk beter van me. ik heb zelf al wat geprobeerd met grond werk, maar daar reageert ze helemaal niet op, ( zal ook wel aan mij liggen). en de cursussen zullen daarin ook wel niet goedkoop zijn.
ben echt heel blij dat er zo veel paarden-mensen zijn die zo veel tips en adviezen geven!! bokt is super! *D :D

Jij bent ook niet diegene die haar een tik geeft, dat doet je 'staart' (je touw). En dat mag best een flinke mep zijn hoog, in het wild worden ze gruwelijk afgeranseld als ze hardleers zijn!

Vorige keer kwam de tandarts, gaat die muts beetje aanstellerig trappelen en dr hoofd omhoog houden. Dus ik gaf een grote bek en een mep met het touw, waarop mijn moeder weer zei dat dat zieluuuug was....
Rara wat gebeurde er toen? Juist... truus stond gewoon rustig stil en wist dat ze zich niet hoefde aan te stellen (dit uiteraard niet doen bij paarden die écht bang zijn)

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:25

mag ik vragen waar je woont?