leren wennen aan singel.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:07

Ik vind wat khalid zegt echt niet kunnen!
Waarom zou je een paard meteen tsraffen als hij ergens van schrikt of iets voor het eerst spannend vind?? Nee dan bouw je een lekkere vertrouwensband met je paard op!

Ik zou lekker een singeltje om doen in de bak. Als je in het midden staat. En dan met halster (of als je bang bent dat je m mniet houdt met hoofdstel) en m dan met een singeltje longeren. Laat m maar bokken! geeft toch niet ? dan leert hij meteen dat dat niet helpt om dat ding er af te krijgen.

TIP: doe nog even een halstertouw om zijn boeg zodat ze singel (of zadel) niet naar achter schuift! daar kunnen ze behoorlijk van in paniek raken.

Zo deed ik het

Afbeelding

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:08

je klettert met je benen toch ook niet tegen de flanken.
Rustig laten voelen dat de beugels bestaan ok, maar kletteren....

@Khalid; maar je gaat toch niet de weg op met een paard die nog niet gewend is aan trekkers vrachtwagens e.d.? die zou je dan imo op beter moeten trainen voordat je ermee naar buiten gaat...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:08

Leuke foto :j

Goeie tip van het halstertouwtje. Krijg je rare situaties van ja, als de singel wel onverhoopt naar achteren schuift.

liesjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:09

bij mijn paardje heb ik het met een longeersingel gedaan.. eerst even longeren, en na een paar minuten de longeersingel erop.. De eerste 3 rondjes ging die flink tekeer aan de longe. Daarna liep die braaf rond..

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:10

Pollewoppy schreef:
Logisch, de flanken zijn super gevoelig. Ik begrijp niet waarom je de beugels in de flanken laat kletteren?

Hoe kan ik ze dan niet laten kletteren? Die dingen hangen daar en als ze loopt bewegen die dingen en botsen dus een beetje op de zijkant.. Wat moet ik er anders aan doen? Als ge het mij kunt zeggen graag!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:10

Eh, opsteken? Lijkt me niet zo moeilijk

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:12

Je kan ze met een extra beugelriem aan elkaar maken onder de buik door
dan beweegd het wel maar "slaan" ze niet tegen de buik (of met een stro trouwtje aan de singelgespen?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:12

GaelleS schreef:
Pollewoppy schreef:
Logisch, de flanken zijn super gevoelig. Ik begrijp niet waarom je de beugels in de flanken laat kletteren?

Hoe kan ik ze dan niet laten kletteren? Die dingen hangen daar en als ze loopt bewegen die dingen en botsen dus een beetje op de zijkant.. Wat moet ik er anders aan doen? Als ge het mij kunt zeggen graag!

in stap los laten is misschien handig, maar in draf en galop zou ik ze opsteken.
Wanneer je ze los wilt, maak ze dan met dunne touwtjes (dunne zodat ze kunnen knappen als het moet) vast aan de singel, zodat ze niet kletteren.
ik hoop dat jou benen niet zo kletteren als lossen beugels :+

@Beli, leuk om te zien dat je paard er maar bij gaat zitten :')

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:13

Pollewoppy schreef:
Eh, opsteken? Lijkt me niet zo moeilijk

tzijn van die westernbeugels :/ (maar ik kan er wel andere aan hangen)
En hoe zit dat dan met 'benen geven' ? Vantijd zie je van die mensen schoppen met hun hielen omdat paard niet vooruit gaat:p

Ben zelf geen super-paardrijdster, wat als ik dan wel een keer 'kletter' met mijn benen (okok kzal wel niet zo hard kletteren dan xD)? Ze moet er dan ni gelijk vandoor springen of mij eraf smijten :p

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:14

Dunne touwtjes is een goe idee ! :o

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:15

haha Ja hij had best veel moeite met de singel.
Uit eindelijk heb ik hem een paar uur p het land gezet met een singel en toen was het over!

Pollewoppy

Re: leren wennen aan singel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:16

Dan is het wel een volhouder zeg ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:18

kehdra schreef:

Er tegen aan "meppen" nee, maar als paard rare beweging maakt of bv zichzelf uitschud gaan de beugels ook flink in beweging. Is wel fijn als paard weet hoe dat voelt voordat dat zonder begeleiding gebeurt.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 07:04

tamary schreef:
kehdra schreef:

Er tegen aan "meppen" nee, maar als paard rare beweging maakt of bv zichzelf uitschud gaan de beugels ook flink in beweging. Is wel fijn als paard weet hoe dat voelt voordat dat zonder begeleiding gebeurt.

Maar dat is toch niet te vergelijken met je been?
Tenminste.. ik zie de overeenkomst niet :n

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 08:41

GaelleS schreef:
tzijn van die westernbeugels :/ (maar ik kan er wel andere aan hangen)
En hoe zit dat dan met 'benen geven' ? Vantijd zie je van die mensen schoppen met hun hielen omdat paard niet vooruit gaat:p

Ben zelf geen super-paardrijdster, wat als ik dan wel een keer 'kletter' met mijn benen (okok kzal wel niet zo hard kletteren dan xD)? Ze moet er dan ni gelijk vandoor springen of mij eraf smijten :p

Je komt met been geven toch niet in de flanken hoop ik?
De tip die genoemd werd met de touwtjes vind ik wel een goede. Kunnen de beugels wel blijven hangen en wiebelen, dus went ze eraan, maar kunnen ze niet tegen de flanken komen.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 14:16

Hmm misschien heb ik verkeerde plek genoemd XD met flanken bedoelde ik haar zijkant waar de beugels en benen komen :o dus vanvoor ergens vlak achter de voorpoten :p
Ja idd touwtje is goed idee :p
Laatst bijgewerkt door GaelleS op 11-08-10 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 14:18

GaelleS schreef:
Hmm misschien heb ik verkeerde plek genoemd XD met flanken bedoelde ik haar zijkant waar de beugels en benen komen :o dus vanvoor ergens vlak achter de voorpoten :p
Ja idd touwtje is goed idee :p

Oops.. even iets verkeerd gedaan met quoten ipv wijzigen...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 14:46

Dat is wel even iets anders dan de flanken :+
Met een touwtje kun je altijd een keer proberen, klappert het in ieder geval wat minder.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 14:49

Pollewoppy schreef:
Dat is wel even iets anders dan de flanken :+
Met een touwtje kun je altijd een keer proberen, klappert het in ieder geval wat minder.

Zal ik volgende keer doen :p
*schaamt zich diep voor een studente dierenzorg die blijkbaar haar cursus anatomie opnieuw moet bekijken :o *

Kellywyf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:37

Beugels zowiezo niet los laten, dat vind ik het domste van het domste. Gewoon longeer singel erom, laat hem maar bokken en stijgeren, in het begin losjes, daarna ietsjes strakker en oevenen maar.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:39

Dit ging over als je een stapje verder bent en het zadel erop hebt. Het zadel zal er namelijk toch een keer op moeten ;) Dus gewoon een longeersingel erom gaat op voor in het begin ja, maar daarna ben je toch echt toe aan de volgende stap :j

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:47

Ja dat was mijn vraag met die beugels:p Maar TS vroeg echt wel 'hoe aan de singel laten wennen' :p
maar idd het zadel gaat er ook een keer op moeten :p

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 16:05

Dekensingel erop, of longeersingel.
Natuurlijk gaat ie dan bokken, doen ze allemaal.
De ander steigert er ook bij. Bij de een duurt het langer voor ze rustig worden dan bij de ander. Als hij het helemaal gewent is dan oefenen met zadel, heb je ook nog de keuze beugels op/af.

Vooral veel herhalen en zodra hij kalm is, klein rondje lopen en het ding eraf.
Geen neusgaten dichtknijpen!
En als je paard er toch echt bang voor is, tsja dan heeft ie pech, bange paarden kun je alleen van hun angst afhelpen wanneer je ze er veel mee confronteerd.

Ik heb ook zo'n muts hoor. Longeersingel omdoen is na 2 jaar nog steeds eng, terwijl ik heel rustig ben en ze met het werken ermee super haar best doet. Muts.....

paardKed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 16:12

Wij hebben het ook eerst met een longeersingel opgebouwt ;).

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 16:21

@Suus, niet alle paarden :) Die van mij had het niet door, hij was toen net 2 ofzo, at rustig door...
Ik heb er jammer genoeg geen foto van.
Wel van een zadeltasje toen hij anderhalf was kijk maar eens hoe eng hij het vond : http://94.100.115.110/491450001-4915000 ... _P1hq.jpeg :+
En ik heb dan een woeste arabier :')
Ook de eerste keer erop (3,5 jaar) is geen enkel punt door de juiste training:
http://94.100.124.44/1053100001-1053150 ... _9USI.jpeg

ik snap dus misschien vanuit mijn eigen beleving het probleem niet helemaal... en denk te kunnen zeggen dat het grootste gedeelte van de paarden zo relaxed kunnen doen, zolang je het op de juiste manier oppakt...