papagroom schreef:Ik zeg "kunnen" er is een beperkt aantal eitjes beschikbaar deze zijn bij geboorte in aanleg reeds aanwezig als een paard om een of andere reden de eitjes niet per stuk maar met 2 of 3 tegelijk loslaat zijn de eitjes te vroeg op en komt het dier dus in de overgang.....
Meestal is bij dieren de voorraad ruim voldoende en gaan ze dood met nog een voorraad. Dat was vroeger bij mensen ook zo , maar we worden nu ouder.
Het is heel onwaarschijnlijk dat een paard in de overgang komt, zelfs als ze 40 worden en dan nog heeft het nauwelijks invloed op gedrag omdat het juist de hormonen zijn die (het voor ruiters) onwenselijk gedrag veroorzaken. Zijn die hormonen afwezig dan gaat ook dat onwenselijke gedrag weg. Overgang komt alleen voor als de eierstokken zijn verwijderd. En ik zou niet weten hoe dat zich uit in merries? Het is niet pijnlijk er komt alleen geen hengstigheid meer, dus dat lijkt mij meer rust geven? Maar misschien kun je daar wat meer over vertellen? (mag per pb)
Enfin om op het paard van TS terug te komen, het is ook mogelijk dat ze nu wat kan ruiken of horen wat ze niet thuis kan brengen en haar nerveus maakt. Jij denkt dan dat er niks veranderd is omdat wij het niet ruiken of horen.
Verder zou ik haar dan dus gewoon wel steeds verplaatsen. 'sNachts op stal (zodat ze in elk geval rust en eet), overdag in dagdeel in de paddock en een dagdeel in de wei. Vaste uren, paarden houden van routine en voorspelbaarheid. Of overdag op stal en 'snachts in de wei.
Maar wellicht heeft de DA een andere oplossing. Bloeduitslagen kunnen wel een paar dagen tot een week of langer duren, afhankelijk wat ze zoeken. Je kunt vragen wanneer je kunt bellen voor de uitslag.