4-jarige leren meelopen aan een halster

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:01

Trennie schreef:
Pfff, ik lees met verbazing sommige "tips".
Idd zoals dat vast knopen???

Ga gewoon lopen met het dier en wees de leider.
Door te doen kom je er gauw genoeg achter hoe je dient te handelen.
Zorg iig dat het veilig is, dat is het belangrijkste.
Dus een redelijk kort touw waar die niet met zijn benen in kan komen en oefenen in een afgesloten stuk. Wei of bak.
En zo simpel is het...

En als een paard steigert of omdraait heb je niks en ben je nog verder van huis. En ik heb het niet over vastknopen! Een dusdanige knoop dat ie ook direct weer los kan! Maargoed zoiets is ook niet uit te leggen via bokt, dat is aanvoelen

kimmiepimmie

Re: 4-jarige leren meelopen aan een halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:04

hmmm ja maar als je je paard vast zet en hij gaat hangen dan maak je hem los dat bedoel je toch..?
dan denkt het paarde de volgende keer oww zo kom ik los

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:05

Vastknopen is handig met een veulen,niet met een paard van 4.
Een trainingsweekend is een goede investering :j niet alleen voor de eigenaar, maar ook voor jezelf. Misschien elk de helft betalen oid.

vooralsnog zou ik er niet mee aan gaan knoeien...

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:43

PercyLeen schreef:
En als een paard steigert of omdraait heb je niks en ben je nog verder van huis. En ik heb het niet over vastknopen! Een dusdanige knoop dat ie ook direct weer los kan! Maargoed zoiets is ook niet uit te leggen via bokt, dat is aanvoelen

Maar zoals jij zegt, zal bij een gevaarlijke situatie de knoop juist los schieten en ben je het dier kwijt toch? Plus dat je in zulke situaties veelal niet de tijd hebt om tussen 2 paarden te springen en het betreffende paard te grijpen. Dan kan je het dier beter al in handen hebben denk ik maar zo :)
Ik heb gek springende paarden naast me gehad en ja, je wordt er uitgeput van om ze te houden maar het voordeel van in handen houden is dat je die situaties ook beter kunt aanvoelen en voorkomen als je enige spanning voelt van het dier af.