Mister01 schreef:het maakt niet uit met welk paard je te maken hebt en hoe vaak je er mee bezig ben geweest.
jij ben mens dus jij staat ALTIJD hoger in rang dan welk paard dan ook!!!
maar het is de taak van jou om aan de paarden te bewijzen dat jij die plek verdient!!!
Ik wilde me eigenlijk niet moeien in deze discussie, maar ik vind deze reactie wel wat overdreven.
Natuurlijk staat een mens altijd boven het paard (of zo zou het in ieder geval moeten zijn), maar je kan niet van elk paard verwachten dat ze je gelijk met alle respect behandelen. Hiermee bedoel ik, als dit paard geen respect heeft voor een mens, dan zal hij dit niet zomaar gelijk aannemen van de eerste de beste die hem even in handen neemt en hem dat probeert duidelijk te maken. Hier is veel tijd en werk voor nodig voordat je op zo'n punt bent dat een paard je voor de volle 100% vertrouwt en respecteert. De TS geeft aan dat ze dit paard voor de 2de keer buiten losliet. Je kan onmogelijk verwachten dat zij dit paard dan al zo ver heeft dat hij haar ten volle respecteert, zeker gezien de ervaring die ze overduidelijk mist.
Kortom, het maakt wel degelijk uit met welk paard je te maken hebt (karakter en opvoeding die een paard kent verschillen immers per paard) en zéker hoe vaak je met het dier bezig bent. Je kan trouwens nooit in 2 handelingen (2 keer het loslaten van het paard in de paddock) aan je paard bewijzen dat jij die plek van 'leider' verdient.
Dit is allemaal niet aanvallend bedoeld, en ik volg je verder wel in je opvatting over het respect van paarden tov mensen, maar ik wilde dit toch even zeggen.
Om dan ook even ontopic te blijven: Als je een paard niet goed kent moet je altijd heel goed opletten met dit soort dingen. Ik raad je inderdaad ook aan (zoals al enkele anderen hier) om het paard zodra je de paddock inkomt, een 'rondje' om je heen te laten lopen zodat ze opnieuw met haar hoofd naar jou en de poort/deur/ingang toegedraaid staat. Vervolgens maak je het halster los en ga je naar buiten. Zo zal je minder snel getrapt worden. Daarbij moet je er altijd rekening mee houden dat je met vreemde paarden altijd goed moet blijven opletten. Je kent ze immers niet en je kan hun gedrag/reacties dus ook niet voorspellen.