Arabier trapt zomaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 18:06

Akhal_Teke schreef:
was het wel voor jou bedoelt en niet voor een ander paard? staat de arabier bovenaan in rang?

er was geen ander paard bij, maar hoe ze in de rang staat weet ik niet...

Anoniem

Re: Arabier trapt zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:06

Blijkbaar boven jou :)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 18:07

ja, maar dat mag dus niet

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:24

Je hoort wel de rangorde te weten als je regelmatig een of meerdere paarden uit de groep haalt.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 22:23

nee we lieten haar met een paar los in de buitenbak, en er waren geen andere paarden bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:24

Al deed je de vogeldans. Je hoort boven je paard (boven elk paard) te staan.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 22:29

weet ik, maar dat kan ik niet weten als ik dat paard voor de 2e keer losliet

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:33

het maakt niet uit met welk paard je te maken hebt en hoe vaak je er mee bezig ben geweest.
jij ben mens dus jij staat ALTIJD hoger in rang dan welk paard dan ook!!!
maar het is de taak van jou om aan de paarden te bewijzen dat jij die plek verdient!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:34

Paarden trappen nooit zonder waarschuwing. Waarschijnlijk had je die waarschuwing niet herkend.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 22:34

nou sorry hoor ik zoek alleen een oplossing en het lijkt net of iedereen mij nu aanvalt dat dit 1x is gebeurd ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:40

Nee, punt is dat ze jou zo nog een keer dood in de weide vinden :)
Een paard trapt, en jij redeneert of het misschien te druk voor hem was. Dat is wat mij zorgen baart.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 22:43

maar ík zei niet dat het te druk was, maar diegene die er op rijd.. maar hoe laat je een paard dan zien dat jij hoger in de rang staat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:47

Dat is niet uit te leggen via internet. Dat is een stuk gedachte gang, een stuk theorie, een stuk ervaring en een stuk gevoel. Vraag eens iemand in de buurt die verstand heeft van paarden, die heeft meer zicht op jou situatie, ziet veel beter wat je fout doet, en hoe je het eigenlijk had moeten doen.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 22:49

ow.. oke

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:51

ja dat is idd niet iets om effe zo te vertellen.
en om eerlijk te zijn: ik dacht daar ook nog totaal niet aan op die leeftijd!!!

let gewoon heel scherp op wat de paarden doen, hoe hun oren staan, of ze extra rimpels in hun mondhoeken hebben, of een achterbeen word opgetild, zulk soort dingen zijn belangrijk.

de instelling van een leider leer je wel als je wat ouder wordt en ook door ervaring met verschillende paarden!!

ik probeer je niet aan te vallen, ik probeer je uit te leggen hou ik tegenover elk paard sta.
dat is niet iets wat er in 1 dag opeens was.
ik heb in het ziekenhuis gelegen na een trap van mijn vorige paard!! dus ik spreek uit ervaring.

pas gewoon erg goed op, en kijk naar de paarden!!!

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 22:56

als de manegepony`s op de wei staan, ga ik wel eens bij het hek zitten kijken als ik niks te doen, hebt en op het begin als ze er allemaal in worden gezet laat één pony zien dat ze de baas is door andere vreselijk hard te trappen. en vandaag ook, iemand haalde haar uit de wei en ze trapte een pony naast haar.. dan weet ik dat zij boven die ander is.
en laatst beet een andere pony een tinker bij het eten en iemand mepte die pony omdat ze dat zielig vond.. en ik zei zo: maar dat is kudde gedrag en kun je niets aan doen

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 23:02

Mister01 schreef:
het maakt niet uit met welk paard je te maken hebt en hoe vaak je er mee bezig ben geweest.
jij ben mens dus jij staat ALTIJD hoger in rang dan welk paard dan ook!!!
maar het is de taak van jou om aan de paarden te bewijzen dat jij die plek verdient!!!

Ik wilde me eigenlijk niet moeien in deze discussie, maar ik vind deze reactie wel wat overdreven.
Natuurlijk staat een mens altijd boven het paard (of zo zou het in ieder geval moeten zijn), maar je kan niet van elk paard verwachten dat ze je gelijk met alle respect behandelen. Hiermee bedoel ik, als dit paard geen respect heeft voor een mens, dan zal hij dit niet zomaar gelijk aannemen van de eerste de beste die hem even in handen neemt en hem dat probeert duidelijk te maken. Hier is veel tijd en werk voor nodig voordat je op zo'n punt bent dat een paard je voor de volle 100% vertrouwt en respecteert. De TS geeft aan dat ze dit paard voor de 2de keer buiten losliet. Je kan onmogelijk verwachten dat zij dit paard dan al zo ver heeft dat hij haar ten volle respecteert, zeker gezien de ervaring die ze overduidelijk mist.

Kortom, het maakt wel degelijk uit met welk paard je te maken hebt (karakter en opvoeding die een paard kent verschillen immers per paard) en zéker hoe vaak je met het dier bezig bent. Je kan trouwens nooit in 2 handelingen (2 keer het loslaten van het paard in de paddock) aan je paard bewijzen dat jij die plek van 'leider' verdient.

Dit is allemaal niet aanvallend bedoeld, en ik volg je verder wel in je opvatting over het respect van paarden tov mensen, maar ik wilde dit toch even zeggen.

Om dan ook even ontopic te blijven: Als je een paard niet goed kent moet je altijd heel goed opletten met dit soort dingen. Ik raad je inderdaad ook aan (zoals al enkele anderen hier) om het paard zodra je de paddock inkomt, een 'rondje' om je heen te laten lopen zodat ze opnieuw met haar hoofd naar jou en de poort/deur/ingang toegedraaid staat. Vervolgens maak je het halster los en ga je naar buiten. Zo zal je minder snel getrapt worden. Daarbij moet je er altijd rekening mee houden dat je met vreemde paarden altijd goed moet blijven opletten. Je kent ze immers niet en je kan hun gedrag/reacties dus ook niet voorspellen.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 23:08

tja, je hebt wel gelijk. en dit was dan ook de eerste paar x dat ik een arabier losliet, en ze is in de stal ook niet het echte ''lieverdje''. Ik heb eigenlijk geen ervaring met gevoelige arabieren. Ik zal ervoor zorgen, de volgende keer bij het loslaten, jullie tips en informatie te gebruiken :)