beslagen en onbeslagen samen in één kudde ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Floor_x

Re: beslagen en onbeslagen samen in één kudde ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 00:39

Wij hebben een groep van 6 ruinen samen staan
2 rondom op ijzers
2 met voor ijzers
en 2 zonder ijzers.

Nooit problemen gehad, tja soms wordt er wel is uitgehaald naar elkaar, maar als een paard zonder ijzers een trap naar achter geeft en een pees raakt oid heeft het geraakte paard daar net zoveel last van als dat ie wordt getrapt door een paard met ijzers.
Ik heb er eigenlijk nog nooit bij stilgestaan om ze gescheiden te houden

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 04:17

Ik zie geen reden om ze apart te houden.
Als je echt een trapper hebt is het misschien niet handig om die met ijzers in de wei te zetten maar zou het verschil uitmaken als er een groep staat met allemaal ijzers? Ook voor het andere paard met ijzers is het niet fijn als ie geslagen wordt.
Het is niet zo dat de onbeslagen paarden niets doen omdat ze geen ijzers hebben :=

Mijn paard heeft tijdelijk in een wei gestaan met paarden zonder ijzers, daar is ie uit gegaan omdat de andere eigenaren moeite hadden met zijn achter ijzers. Echter mijn paard trapte niet maar werd getrapt :=
Al heeft ie er wel één een keer flink gebeten ;)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:24

Als een paard met ijzers echt zo een 'gevaar' voor de anderen zou zijn, dan zou het dat ook zijn naar andere beslagen paarden en dan zou het logisch zijn dat 'verantwoorde' paardeneigenaren hun paard met ijzers alleen op de wei lieten staan. Aangezien ik veel kuddes heb gezien waar paarden met ijzers liepen en relatief weinig benoemenswaardige blessures (kan natuurlijk altijd, maar zoals gezegd, zonder ijzers kan een paard ook wel uithalen) denk ik niet dat het nodig is om je daar zorgen over te maken. Behalve misschien als er eentje rondloopt die ook nog eens een dominant rotkarakter heeft met losse voetjes.
Nu je moet het zelf natuurlijk weten, als jij je geruster voelt met een kudde onbeslagen paarden dan moet je dat gewoon doen. De ene eigenaar gooit zijn paard gewoon ineens en onbeschermd in een grote kudde onbekende paarden, de andere eigenaar wikkelt hem rond in beschermers, laat ze eerst een paar dagen kennis maken vanop afstand voor de zekerheid en staat er dan nog als een moederkloek op te kijken als het paard bij het eerste lijfelijke contact ruzie krijgt. Dat is een beetje ieder voor zich :) .

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:30

Bij ons staan ze ook beslagen en onbeslagen in een kudde.
Staan ongeveer 10 paarden waarvan 2 á 3 beslagen.
Gaat prima, zijn geen problemen geweest.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:31

Hey, kwam dit topic tegen. Ga je er een paardje bij nemen?

Is het paard achter beslagen of alleen voor?

Je moet echt weten hoe hij in je kudde ligt. Je hebt er natuurlijk al 3 die een tijd samen staan. Hoe reageren zij op een ander? Als een paard met ijzers gaat meppen, kan het goed mis gaan. Als de groep rustig is, is er niks aan de hand.

In de wei ijzers onder laten is persoonlijk. Als je veel wedstrijden of buiten rijdt en je hebt ze nodig, is het zonde afhalen. Maar als het echt heel drassig is, glad, modder etc, is het soms beter ze af te halen. Paaarden kunnen lelijk glijden. Bij modder als de ijzer wordt afgezogen, kan het ook lelijk gaan, maar dat is allemaal als................ Want 9 van de 10keer gaat het gewoon goed allemaal.

Je moet het alleen in je achterhoofd houden dat als het wel mis gaat, je dit wel wist. Vroeger heeft een pony van mij weleens een lelijke klap gehad. Maar dan had ik hem dara niet neer moeten zetten als je vooraf weet dat het een keer zo kan gaan. Feitelijk kan er in het land zoveel mis gaan. ( maar op stal en met rijden ook etc)

Succes, ben benieuwd!