aerdenhout1 schreef:Ach..ik sta ook wel eens op s' morgens en denk...moet het nu echt weer? Weer naar stal, weer uitmesten? Weer eten geven, weer honden uitlaten, weer stofzuigen of bedden verschonen enz. enz.
Ook ik heb mijn dag wel eens niet en waarom zou een paard dat ook niet hebben?
Die is ook wel eens de baas zat en denkt...nu even niet hoor, ik ga even dwars liggen vandaag!!
Welnee, zo denkt een paard niet.
Een paard misschien zijn dag niet hebben omdat bv de vliegen erg irritant zijn, hij niet helemaal goed in het vel zit, beetje last heeft van hormonen etc... maar een paard denkt echt niet: ik zal vandaag eens de baas dwars zitten.
Veel vaker is het zogenaamde dwars zijn van een paard echter te wijten aan de gemoedstoestand van de eigenaar/ruiter.
En wel om drie redenen:
1.Eigenaar zit niet goed in zijn vel/baalt/heeft zijn dag niet en gedraagt zich daardoor anders naar het paard. Vaak onbewust; iets minder geduld, beetje overgevoeltig etc.
Dier verandering pikt het dier onmiddellijk op en daar reageert het op.
Paard is uiteindelijk een prooidier en dankt overleven aan gevoeligheid voor iedere (minimale) verandering in zijn omgeving/wezens in zijn omgeving.
Ooit gezien hoe prooidieren gewoon staan te grazen terwijl leeuwen in het gras liggen en hoe het gedrag accuut verandert als de leeuwen zelfs maar denken dat het tijd wordt voor de jacht?
2. Eigenaar/ruiter reflecteert zijn eigen gevoelens op het paard. Ja... wij mensen hebben de neiging om dat te doen, zowel bij een medemens als bij een dier.
Het bekende 'Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten' komt daarvan daan.
In de psychologie een zeer bekend gegeven. Maar we passen het dus ook op onze dieren toe. Onbewust.
3. We verwachten (onbewust) dat het paard een probleem gaat geven. En we gedragen ons (onbewust) daarnaar.
Het bekende selffullfilling prospecy. Maw. Je wilt dat het paard die rechterachtervoet geeft, maar je verwacht dat het dat niet doet, want gisteren was het ook al een probleem. Natuurlijk ga je er toch aan werken, maar je verwacht problemen en handelt daarna.
En daarmee werk je het probleem verder in de hand.
Selffulfilling prospecy is ook een zeer bekend en bewezen gegeven in de psychologie en speelt ook een grote rol in de omgang met dieren. (ja, alle dieren.)
Daar komt ook het hele verhaal vandaan over namen bij een paard. Het veranderen van naam als hulp bij problemen bij een dier wordt door sommigen aangegeven als zijnde beter voor het dier. En het werkt vaak. Maar dat heeft geen bal met het dier zelf te maken. Al noem je hem Theekannetje... het zal het dier worst zijn. Waar het om gaat is dat wij mensen de neiging hebben om naar die naam te handelen. Heb je een paard met de naar Devil en dan ook nog eens gehoord dat hij die naam met recht draagt, dan zul je daar (weerom onbewust) naar handelen en zal het paard zich idd daarna gedragen. Bij iemand die datzelfde paard met de naam Angel in handen krijgt en dan ook nog geen voorgeschiedenis kent, zou hetzelfde paard zich weleens heel anders kunnen gedragen
Het idee wat vele mensen hebben dat paarden met opzet dwars zijn/eigenaar of ruiter willen pesten, is regelrechte onzin. Een paard is gewoon eerlijk en laat weten hoe het ergens over denkt. Dat wij dat niet altijd leuk vinden, is een ander verhaal.