Irritant tijdens poetsen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lover111

Re: Irritant tijdens poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:57

juist negeren! als dat niet werkt indd het goede gedrag goed belonen! met stukjes wortel/ appel/ brood/ snoepjes! als dit goed gaat kan je het belonen met voedsel afbouwen. Dus als je normaal 2/3 stukjes geeft dan maar 1 en na een tijdje alleen een aai of een klopje. dit werkt echt! heb t zelf ook gedaan met enkele pony's

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:39

mijn paard vind het heerlijk om gepoetst te worden, maar af en toe hangt ze. het is vrezelijk iritant, eerst wond op haar hoofd en nu weer mijn nieuwe roze scapa halster kapot. maar nu gaat het steeds beter, en hangt bijna niet meer, toch zet ik haar niet graag vast.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:49

Elk probleem in de omgang heeft mijn ezel zo ongeveer gehad...Dus dit probleem ook. Als ik hem aan het poetsen was dan greep hij meestal naar mijn haar en trok er haren uit auw ja dat klopt. Ik bleef gewoon heel kalm. Ik zei steeds nee rommy niet doen, is niet grappig. Ik ging gewoon door met wat ik wou. Dit werkte echt supper. Hij bijt en doet nu niet meer...Dat schrapen doet hij ook als hij vaststaat en ik verder niks met hem doe, iets op moet halen ofzo...Ik hou gewoon dat been omhoog als hij ermee schraapt. Dan begint het vanzelf wel irritant voor hem te worden }> Bij hem was het, een knal aan mijn kop is aandacht. Negatieve aandacht maar wel aandacht. Leid je dier nooit met je eigen agressie. Dus ook niet straffen met je eigen agressie. Dit is heel fout....Paarden die kun je nog dwingen...met ezels moet je overleggen ;) Elk klein ding wat hij/zij doet goed belonen belonen belonen..

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:54

Als je paard naar je bijt tijdens het poetsen vind hij het poetsen waarschijnlijk niet zo leuk als jij ;)
schrapen kan verveling zijn, maar ook stress en onrust.
Kijk wanneer hij schraapt en bijt; is dat bij bepaalde plekken die jij aanraakt, is dat als hij vastgebonden staat, ga eens borstelen terwijl je paard los staat, kijk eens wat hij er dan van vind. Probeer dus uit te vinden wat het is dat hem zo irriteert, pas dan kan je bedenken wat een eventuele oplossing zou kunnen zijn.

Iemandiemand

Re: Irritant tijdens poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:59

Het hoeft geen irritatie te zijn, lees mijn bericht hierboven.

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 22:12

Ireentj schreef:
Ik heb ook zo'n verzorgpaard die dat deed. Elke keer dat ze iets 'verkeerd' deed (bijten, schrapen enz.) gaf ik haar een klap op dr borst of een tik op dr neus met daarbij steeds het zelfde geluid te maken, ik had een klik geluidje die ik voor de rest nergens voor gebruik. Na een aantal keer poetsen hoefde ik alleen maar te klikken als ze iets verkeerd deed en ze wist het meteen, en stopte er dus ook mee. Nu luistert ze ontzettend goed.

Is dat niet een beetje te erg?

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:07

Neus is ZO gevoellig MOET JE NOOID doen :( [quote="Ireentj"]Ik heb ook zo'n verzorgpaard die dat deed. Elke keer dat ze iets 'verkeerd' deed (bijten, schrapen enz.) gaf ik haar een klap op dr borst of een tik op dr neus

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:13

Rapperijder schreef:
Ik begin altijd met een korte scherpe stem, zoiets als 'héy'. Als ze dat hoort weet ze al dat ze iets aan het doen is dat niet mag.
Blijft ze dan nog doorgaan, krijgt ze een tik. Wie niet horen wil moet maar voelen...

Dat is een goede manier, maar wel een zacht tikje.

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:14

helmab schreef:
Neus is ZO gevoellig MOET JE NOOID doen :(
Ireentj schreef:
Ik heb ook zo'n verzorgpaard die dat deed. Elke keer dat ze iets 'verkeerd' deed (bijten, schrapen enz.) gaf ik haar een klap op dr borst of een tik op dr neus

Ze slaat er niet met een hark tegenaan, maar een licht duidelijk tikje