Schuren met hoofd, na het rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daaaphne

Re: Schuren met hoofd, na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:46

heeft het zelfde probleem, houd dit topic even in de gaten!

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:53

dit komt door het zweten van je paard onder het leer
dat gaat jeuken en als je zelf jeuk heb ga je ook krabbe
houd je paard gewoon goed in de gaten een tik geven heeft geen zin en je paard wordt er kopschuw van

gewoon een hoge stem op zette kan voldoende zijn dus (een boze stem met eeeyy ofzo) leer hem dat aan
en als hij dan stil staat doe je het hoofdstel af en beloon je hem door zelf op de plek waar hij jeuk heeft te krabbe voor hem zodat hij je ook niet omver duwd

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:53

In dit geval straf ik ook absoluut niet. Paardjes moeten gewoon even wachten en dan krabbel ik ze even lekker of ze mogen op stal naar harte lust schuren. Als het hoofdstel af is en ik heb ook jeuk dan draai ik m'n lichaam naar de goede plek en kunnen we beiden van het schuren genieten _O-

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:58

Ik heb ooit eens gehoord dat het komt omdat een hoofdstel (met name een hoge Engelse neusriem) op de neusingangen drukt. (geen idee hoe je die dingen wilt noemen, iig waar je paard doorheen ademt :') ) En helemaal tegenwoordig omdat iedereen z'n paard redelijk strak aansnoert en die buisjes plat worden gedrukt.

Weet niet of het waar is maar ik vond het wel logisch klinken. En het zweten in combi met leer en druk heeft er ook zeker mee te maken. Maar ik doe altijd het hoofdstel af en dan mag ze lekker schuren, maar ik zou hem geen tik geven. Zoals hier al wordt gezegd, juist belonen als ie wacht :)

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:59

mijne wacht met schuren tot ik zijn hoofdstel uit doe dan begint hij aan zijn been te jeuken en daarna verder aan mij. van mij mag dat altijd wel even, hij doet het wel zachtjes, daarna kan ik gewoon zijn halster om doen.

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:04

het maak niet echt uit wat voor een hoofdstel je gebruikt ook bij western hoofdstellen hebbe de meeste paarde jeuk na het rijden en die hebben niet eens een neus riem ;)

leer het je paard aan zo als in mijn eerdere post
dit heb ik erg veel paarden aan geleerd en werkt erg goed op tenduur kan je hem ook van een afstand wijzen op zijn fouten en hem daarna belonen voor zijn goede gedrag

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:08

Als je toestaat dat ze tegen je aan staan te schuren, is dat voor het paard een teken dat je onderdanig bent aan hen.
Als ze kriebels hebben, mogen ze aan hun been schuren, maar niet aan mij.
Doorgaans wachten ze tot het hoofdstel af is, daarna mogen ze hun gang gaan, aan voerbak, rand van de box of hun eigen been. Maar ik ben geen schuurpaal.

elsjevdw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:12

mijn paardje doet dit ook.. ik wist ook niet wat ik er in het begin mee moest. ik weet nu als ik klaar ben met rijden doe ik alles los en dan gaat haar hoofd al omlaag om het af te doen laat ik haar ff schuren of krabbel ik haar even over haar hoofd en dan is het goed en dan kan ik het halster omdoen...

ik ga haar hierdoor zeker niet straffen wij zelf hebben ook we eens jeuk.. en dan nemen wij ons ook die tijd om even te krabben

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:16

De mijne doet dat ook.. Bijzonder irritant. Daarom doe ik als ik afstap met mijn hand het zweet van haar ogen eraf halen.

Met hoofdstel afdoen mag ze van mij niet schuren. Krijgt ze ook gewoon een tik. Net zo lang tot ze op houd..

Ze mag van mij schuren waar ze wil, maar niet aan mij..

Dat mag overigs geen enkel paard hier. Er lopen hier cliënten rond die gemakkelijk omver kunnen worden geduwd door deze lochte manier van de paarden. Ze hebben het snel genoeg door dat ze het niet mogen.. anders herrinneren we ze er wel even aan..

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:23

Mijn paard wil ook regelmatig schuren na het rijden, best logisch. Hij mag van mij ook best schuren, als het hoofdstel af is, niet voor die tijd. Ik lijk wel gek, heb geen zin om iedere maand een nieuw hoofdstel aan te schaffen omdat mijn paard zijn hele hoofdstel kapotschuurt aan de bakrand. Zodra het hoofdstel helemaal af is mag meneer naar hartelust schuren met zijn hoofd.

Geen tik geven omdat dat zielig is? Tijdens het rijden heeft hij waarschijnlijk ook al jeuk van het hoofdstel, dan mag hij toch ook niet naar een paal rennen om even lekker te schuren? Dan stelt hij dat schuren nog maar twee minuten langer uit. Dit zijn de kleine opvoedkundige dingetjes die het verschil maken. Duidelijkheid. Geen reactie na een waarschuwing? Basta, tik er op als hij schuurt. Dat geneuzel.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:01

Cassidy schreef:
Als je toestaat dat ze tegen je aan staan te schuren, is dat voor het paard een teken dat je onderdanig bent aan hen.
Als ze kriebels hebben, mogen ze aan hun been schuren, maar niet aan mij.
Doorgaans wachten ze tot het hoofdstel af is, daarna mogen ze hun gang gaan, aan voerbak, rand van de box of hun eigen been. Maar ik ben geen schuurpaal.

Dan ben ik maar onderdanig zolang zij zachtjes kan schuren vind ik het best.
Gelukkig heeft ze dat geleerd.
Denk persoonlijk niet dat het met onderdanigheid te maken heeft, daarvoor heb ik voldoende meegemaakt met merrie }> .
Tenslotte vind ze een boom toch leuker.
Ben benieuwd hoe jij je paard leert om niet te schuren?
Krijgt ze ook een tik, imo is dat niet goed, maar goed we hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn toch ik respecteer jouw mening maar zou toch graag willen weten hoe jij jouw paard dan verbied om te schuren.
Dank je wel! :D

shirleyp schreef:
Geen tik geven omdat dat zielig is? Tijdens het rijden heeft hij waarschijnlijk ook al jeuk van het hoofdstel, dan mag hij toch ook niet naar een paal rennen om even lekker te schuren? Dan stelt hij dat schuren nog maar twee minuten langer uit. Dit zijn de kleine opvoedkundige dingetjes die het verschil maken. Duidelijkheid. Geen reactie na een waarschuwing? Basta, tik er op als hij schuurt. Dat geneuzel.

Ieder zijn ding maar nogmaals niet voor mij, mijn paard mag onderweg best schuren aan een boom als ze daar behoefte aan of jeuk heeft.
Nogmaals niet aan mensen behalve aan mij, denk dat het heel goed aan te leren is om ze zachtjes te laten schuren.

Wil nogmaals zeggen dat ik absoluut geleerd heb dat schuren als mindere word gezien.
Maar ik wet het niet, draai de boel maar eens om of het onderdanig is.
Ik kan bv ook rustig tegen mijn paard aanschuren, dat vind ze oke := dat zou ze dan toch eigenlijk niet moeten accepteren omdat zij dan onderdaniger is aan mij?
Leer je paard gewoon zachtjes schuren en er is geen enkel probleem.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:06

Ik hoef mijn paard geen tik te geven om te voorkomen dat ze mij gaat gebruiken om te schuren. Stemverheffing, woordje "nee" is voldoende.
Hoe ik haar dat heb aangeleerd, of beter gezegd afgeleerd? Geen idee, ik heb haar nooit de kans gegeven mij als schuurpaal te gebruiken, en ze probeert het ook niet.
Als ik nu merk dat ze jeuk heeft, wil ik weleens op haar voorhoofd en haar wangen wrijven. En anders gebruikt ze haar been maar.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:11

Dank je wel voor je antwoord @Cassidy.
Lijkt me prima in jouw geval iig zonder te slaan :D
Het is denk ik wel fijn voor je paard als je over haar voorhoofd en wangen wrijft en als zij daarna genoegen neemt met haar been prim toch!
Slaan vind ik ten onrechtte.
Ze snappen echt niet waarom ze geslagen worden, het is iets van instinct (is dit goed ned?, sorry!) wat je niet oplost door te slaan.
Maar nogmaals mijn insziens :o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:14

In een kudde zal een ranghoger paard niet accepteren dat iedereen zomaar tegen hem of haar aan gaat schuren. En aangezien gelijk niveau niet bestaat, ben ik ranghoger. Kan wel heel lief ogen, kan heel lief bedoelt zijn, maar ik heb het liever niet.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 19:35

Ik respecteer je mening :j .
Alleen denk ik dat het in de kudde niet nodig is om te gaan schuren tegen een ander en dan kan het inderdaad een dominantieprobleem zijn.
Anders dan in dit geval schuren door zweet en even geen boom in de buurt.
De kuddes hier zie ik nooit onderling schuren daar hebben ze bomen voor en uiteraad geen hoofdstellen/halsters om wat gewoon gaat jeuken.
Weet zeker dat mijn paard ook liever schuurt aan een boom dan aan mij.
Zachtjes mag ze even schuren het is ook zo over :D

xSproetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:12

Ik zie net dat iemand heeft gereageerd met tik op de neus geven : doe dit niet De neus is het gevoeligste plekje van het paard. ;)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:17

dan leert ie het meteen af. heb dat straks ook gedaan. Ik ben geen schuurpaal. Als ze even geduld had (ik had een balk in mijn hand had ik het ook gewoon gedaan. Ik heb de balk weggelegd en het zweet bij de ogen weg gewreven. toen was het over.

Ik ben geen schuurpaal. mijn rug is ook gevoelig, dus daar hoeft ze niet aan te komen..

velvetluna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:23

ja de mijn pony doet dat ook en ik straf hem zeker niet wijs alleen er op dat dat hij niet hoort te doen tege mij door hem weg te duwen of duidelijk mijn stem te gebruiken .

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 07:49

Nee zeggen is vaak voldoende inderdaad, maar lang niet altijd. Zeker bij paarden die dominant of gewoonweg lomp zijn. Ik heb er eentje die valt in die categorie. In mijn post heb ik ook gezegd dat ik pas na een waarschuwing een tik uitdeel. Inmiddels, na alle duidelijkheid van (inderdaad) een aantal flinke tikken blijft hij ook wel uit mijn ruimte en is een korte uitroep voldoende. Ik durf het zelfs zo te stellen... Als mijn paard als jong dier bij iemand was gekomen die niet zo duidelijk en consequent was, had hij nu te boek gestaan als vals rotbeest. Mijn paard weet nu heel goed waar hij aan toe is en wat hij wel en niet mag, dat heb ik te danken aan het uitdelen van een tik zo nu en dan. Geloof me: negeren, blokkeren, belonen? Been there, done that.

Slaan niet duidelijk? Ik pijn = jij pijn, veel duidelijker kan het niet. Mijn paard is inmiddels al zover, als hij een keertje wat doet dat hij niet mag, schrikt hij van zichzelf. Autocorrigend, ideaal. Ik denk dat we bij het straffen & belonen naar het paard moeten kijken. Het ene paard kan makkelijk af met een waarschuwing, de ander moet gewoon tik krijgen en weer een ander zal nooit iets vervelends doen. Het ene dier is gewoonweg subtieler en gevoeliger dan de ander.

Mijn paard krijgt wel eens een tik op de neus, het is ook de bedoeling dat hij er wat van voelt! Ik sla mijn paard overigens niet dagelijks hoor, maar ik vind wel dat we van het idee af moeten dat iemand die zijn paard een corrigerende tik geeft een harteloze crimineel is.

Tip voor de TS: Probeer het subtiel op te lossen met alle tips die hier zijn genoemd. Werkt het niet? (gedragsverandering is overigens pas na 6 weken consequent toepassen van een strategie merkbaar) Schroom niet, tik er op. Een keer je paard slaan is beter dan straks met een paard te zitten dat geen respect voor je heeft.

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 08:22

:)) ook al zo'n happy beessie dat daar van houdt :+ ik heb dan de teugels vast en dan trek ik haar aan de kant dan weet ze wel dat het niet mag en dan stopt ze ook :)

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:20

raya00 schreef:
Mijn paardje heeft na het rijden ook jeuk aan z'n hoofd. Onder de neusriem (bitloos, bloem) en achter de oren heeft hij altijd een beetje zweet.
Als ik het hoofdstel af heb gedaan krabbel ik hem altijd daar op de jeukplekjes, voordat ik z'n halster omdoe. Dat weet hij inmiddels prima en blijft dus rustig stilstaan tot ik de boel af heb gedaan.

Straffen doe ik niet, ik duw alleen z'n hoofd weg of zeg 'nee' als hij te vroeg (voor het hoofdstel af is) of tegen mij aan wil schuren.
Paard heeft blijkbaar jeuk, ik zie dat niet als iets waar je hem voor hoeft te straffen!

Ik ben het hier mee eens. :j
Ook een tip is, voordat je haar in de stal zet alle riempjes los maken en in de stal meteen af doen.

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:08

helmab schreef:
tik op de neus is echt verkeerd weet je hoe gevoelig dat is! Elk paard wil even jeugen dat mag ook vind ik maar niet telang en dan gewoon stem verheffen stop die dan ook belonen. Paard belonen is het aller belangsrijkste wat er is .

jij Heb zeker nog nooit een schop onder je kont gekregen van je ouders toen je klein was..
Als mijn paard schuurd als hij het hoofdstel om heeft dan zeg ik met een iets strengere toon(NIet schreeuwen) dat het niet mag.
Als die dan niet ophoud krijg hij een tik op zijn neus of onder zijn buik.(een tik he niet dat ik vol met me vuist los ga op hem en het is niet hard gewoon even laten weten dat dit niet mag) tuurlijk heeft het paard jeuk maar dan moet het paard inderdaad wachten tot het hoofdstel af is.
Zoals shirleyP zei ik heb ook echt geen zin om ook elke maand een nieuw hoofdstel aan te schaffen het is me duur zat.
dus daarom moet hij maar even wachten.

en het paard houd echt niet op met schuren om foei te zeggen en daarna een aai te geven over zijn hals
daar moet je gewoon direkt in zijn.

belonen is altijd goed maar zoals jij ook zegt niet te lang krabben?? nou als het hoofdstel af is mag hij van mij een uur staan kriebelen!

succes er mee...

DaniiQueee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:35

Ik krijg ook altijd met moeite het hoofdstel af.. lastig.. geef haar ook een tik en hopelijk leert ze het.. ooit :P

Birte_Ost

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:38

jury schreef:
Doet mijn pony ook. Consequente tik werkte bij haar niet.
Ik ben nu bezig om net zo lang te wachten met het daadwerkelijk afdoen van het hoofdstel/halster tot ze rustig staat.
Ik maak dus de riempjes los, pak het kopstuk vast en wacht dan net zo lang tot ze stil staat.
Dit lijkt tot nu toe wel het gewenste effect te hebben.

Als ze wil schuren als ze naast me staat (maar dat is wat minder) dan krijgt ze nog wel die tik.

Heb ik ook gedaan en als hij braaf bleef staan krabte ik hem even onder de riemen, als hij dan hevig kwam terug schuren duuwde ik hem weg. Nu blijft hij staan doe ik zn hoofdstel af en krab ik hem over zen jeukplaatsen.

Succes

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:07

toch blijf ik heel erg tegen die tik
je paard kan er echt kopshuw van worden