paard in trailer krijgen, hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:56

Va_toutje schreef:
@As_LoveYou: Ik moet eerlijk zeggen dat ik jouw verhaal wel herken, maar ik denk dat er een betere en rustigere manier moet zijn om je paard de trailer weer op te krijgen.
Dan is het toch wel een enorme heisa als je op die manier iedere week op wedstrijd moet...
Pff, dan neemt bij mij de motivatie al af om uberhaupt te gaan.

Ja dat klopt, ik zie er ook tegen op om hem altijd de trailer in te krijgen. Maar na 2 uur met eten lokken en lief zijn, en je ziet aan zijn hoofd dat hij er toch niet ingaat dan ben je het wel een keer zat, hoeveel geduld je ook hebt..

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:57

Even een stipje, ik heb ook een moeilijke lader van de een op de andere dag en vind jullie tips wel interessant :)

As_LoveYou

Re: paard in trailer krijgen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:00

Toen ik daar stond met mijn pony waren er ook mensen op af gekomen die zeiden dat met een hindernis balk achter zijn kont ook heel goed helpt. Ik vind die manier niet heel erg leuk klinken dus heb het ook niet gedaan, maar misschien iets voor jou? Ik denk dat daar het voordeel van is dat hij voelt dat er iets stevigs achter het paard zit, maar het is net welke manier je zelf wilt natuurlijk

deCent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:19

Zoals meerdere hier al aangeven denk ik dat al die hulpmiddelen (balken, longeerlijnen, zwepen etc.) echt niet de bedoeling moeten zijn.
Al heb ik zelf ook al alles geprobeerd, van hengstenketting tot longeerlijnen en zelfs uiteindelijk verdoven en de trailer in de ingang van de bak zetten om hem te foppen, omdat ik toch echt naar de dierenarts moest met hem.

Het stomme is dat ie er altijd heel lief opging, zonder enige twijfel of angst.
Normaal staat hij in een 1,5 paards-trailer, en vanaf het moment dat we hem in een keer in een 2-paards trailer hebben vervoerd ging hij in verzet. Ik heb dus wel het idee dat het daarmee te maken heeft gehad.
Daarom wordt je er zo radeloos van als ie het ineens vertikt om erop te gaan, hij gaat dus nu ook niet meer op een 1,5-paards!
En dan denk je dat je nog best wel verstand hebt van paarden :+
Ik ga dat Ebook van Eddy Modde eerst een lezen denk ik. Hopelijk word ik daar wat wijzer van.

@cissy thanks!
Misschien dat ik binnekort eens contact met je opneem om een sessie te doen, ik weet niet of het goed is om hier zomaar zelf mee aan de slag te gaan.

Lover97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:51

in ieder geval niet dwingen, daar gaat ze tegen in. zeet anders de trailer in de wei en leg daar als enige plek biks en hooi in.

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:54

Maar dan niet in de wei ( = gras ;)) maar in de buitenbak. Leg het eten maar in de trailer, gaan ze er vanzelf in.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 13:56

Kukkie schreef:
Kijk eens op http://www.diagonaal-paardenvervoer.com/?page_id=73 Hier kun je een e-book van Eddy Modde aanvragen.
Daarin staat in principe alles wat je nodig hebt. En je kunt hem ook gewoon mailen met vragen. Hij antwoord snel.

Maar stop met wat je nu allemaal doet. Want zonder het te beseffen ben je je paard nu aan het trainen om alles behalve die trailer in te gaan.

wil ik nog even ophalen & benadrukken.
Elke keer als het paard met stress en trailer te maken krijgt slaat ie dat op. Dus het wordt alleen maar erger zo.

Tineeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:38

Je mag vooral niet met je gezicht naar hem toestaan en hem lokken want als je met je rug naar de trailer staat geef je aan dat er gevaar is voor een paard en dan durven ze er zeker niet in.

blauwdruifje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:00

Tineeex schreef:
Je mag vooral niet met je gezicht naar hem toestaan en hem lokken want als je met je rug naar de trailer staat geef je aan dat er gevaar is voor een paard en dan durven ze er zeker niet in.

heel simpel, maar een goede tip... ik merk ook vaak met normale dingen dat mijn pony beter luisterd als ik gewoon doorloop zonder haar aan te kijken.

_Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:03

ik heb ook alles gedaan wat jij heb gedaan.. maare al die tips hier werken bij mij ook niet.. ik heb vorige x 2 en een half uur gestaan.. en afgelopen vrijdag moesten we naar de DA en hij ging no way de trailer op.. ik heb een afspraak gemaakt bij petra vlasblom ze gaat mij helpen met trailer laden

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:07

oeh.. dat probleem ken ik :o

mijn haflinger staat recht omhoog als hij merkt dat hij in de trailer moet komen,
levensgevaarlijk! Mijn vader is ook al eens op de snufferd gevallen en paard de weg op!
Ja ik weet uit ervaring hoe vervelend het is ! :j

Hij is dan misschien maar 3 keer in de trailer geweest, maar de manier van de longe helpt dan nog het best.
Maar dan wel met meerdere mensen, en 2 longeerlijnen :j
de methode van Monthy roberts schijnt ook te helpen, met mijn andere pony werkte dat ook.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:40

Bitje, maar 3 keer de trailer in geweest, met steigeren en weigeren en dan met lijnen en meerdere mensen.... goed bezig!
Waarom niet gewoon de tijd uittrekken en het paardje leren wat trailer laden is? Net zoals ie ooit zadelmak is gemaakt en geleerd wat rijden is?
Hij is nl ook niet geboren met een zadel op zn rug en de wetenschap dat er een mens op zn rug zou komen te zitten, dat heeft hij ook allemaal moeten leren, waarom trailerladen dan niet?
Ik snap dat nou nooit..... maar goed, ik heb het er maar druk mee :)

Waarom het dier elke keer een slechte ervaring geven met de trailer, want dat is het nl vanuit zijn standpunt. Waarschijnlijk heb je elke keer zodra hij er in stond de klep gelijk dichtgedaan want jullie waren blij dat hij er eindelijk in stond....?

Als je dan de methode van Monty Roberts kent bij je andere pony waarom pas je die dan niet toe met wat aanpassingen?

HorseDreamx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:05

Met een bezem tegen de kont aan! Dat helpt bij sommige

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 07:13

het is een kwestie van vertrouwen, veel er naar toe lopen en weer terug klep op klep af, laten bewegen allen stil laten staan als hij op de klep staat, en weer terug, hoe verder er in hoe meer rust geven, klopjes geven aan raken of hij nu vooruit of achter uit loopt blijf hem aanraken, geluid maken alsof je de stang er in doet terwijl je er naar toe loopt of terug loopt blijf dat geluit maken, kan een paar uur duren, zo wat, als hij er maar in staat, een emmer voorin met kleine stukjes appel, alleen geven als hij er in staat.

Bobbiaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 08:00

Mijn ene paard had er ook moeite mee. Ik heb hem elke dag gevoerd op de trailer (even laten staan voor 10 minuten) en dan er weer uit gehaald. Dit heb ik een maand lang gedaan, en ben toen gaan rijden. Je moet het wel samen doen, en zeker geen druk leggen op je paard (dat werkt averechts..). Gewoon rustig oefenen...SUCCES!!!

BunnyIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 08:14

Mijn paard kreeg ik ook voor geen mogelijkheid in de trailer, bleek dat er een balk op de grond los zat waardoor die naar beneden zakte als je er op ging staan. Is er niks mis met de trailer?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 08:41

Ik heb erg goede ervaringen met de mensen van http://www.trailerladen.com.... Vaak krijgen zij alsnog mensen op de cursus die eerst met de montyroberts/longeerlijnen methode hebben gewerkt.
Ik heb de cursus zelf gevolgd, het is een heel duidelijke methode die gebruikt wordt en dat zorgt voor consequentie en duidelijkheid.

Het is geen dwingen, uiteindelijk kiest het paard er zelf voor om de trailer als veilige plek te beschouwen en er op te gaan.

Denush

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 09:45

Mijn paard wil dit pas sinds kort, twee jaar werd hij HEULEMAAL GEK

_Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 09:59

ik ben wel blij dat petra vlasblom komt.. ik heb zoveel al geprobeerd maar als ik 1 ding heb geleerd dan is het wel dat als je een trailer probleem heb dit absolut niet zelf kan oplossen..
ik heb alle geduld van de wereld en ben echt de moeilijkste niet... maar ik krijg het niet voor elkaar om mijn paar zelf de trailer op te laten lopen ik ben dus ook heel blij dat petra mij dingen gaat uitleggen en helpen want op deze manier maak ik het alleen maar erger

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:06

mijn haflinger wou eerst ook nooit in de trailer. ik had ook ongeveel alle methodes geprobeerd.

Toen heb ik via trailerladen.com een dvd besteld (kan ook een clinic bij wonen evt)
dit is een methode die voornamelijk werkt met de druk op het halstertouw en veel geduld.
om dat ik ook met haar bezig bij met clickertraining. heb ik die 2 gecombineerd.

Om er zeker van de zijn dat ze als ze eenmaal in de trailer stond ook even bleef staan stond de brokken bak klaar voor in de trailer. Maar dar heb ik nooit mee gerammeld want dat deze we vroeger en ze werd daar niet meer warm of koud van.

Toen ben ik een week lang elke dag gaan trainen. (geen druk want ik moest niet ergens naar toe)
De eerste ochtend stond ze alleen met de voorbenen op de klep. beloont en toen gestopt. Savonds preccies het zelfde.

Na 3 dagen liep ze nog wel wat gespannen de trailer in. de daar op volgen de dagen kreeg ze haar brokken sochtends en savonds alleen maar in de trailer.

Vergeet niet dat door al dat dwingen je paard de trailer niet meer als iets positiefs ziet, en dat je vertrouwen op moet bouwen. Ze gaan nu elke week super braaf de trailer in als of ze nooit anders heeft gedaan. Ik ben elke week weer verbaast, hoe mooi het gaat.

succes

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:35

sophie84 schreef:
mijn haflinger wou eerst ook nooit in de trailer. ik had ook ongeveel alle methodes geprobeerd.

Toen heb ik via trailerladen.com een dvd besteld (kan ook een clinic bij wonen evt)
dit is een methode die voornamelijk werkt met de druk op het halstertouw en veel geduld.
om dat ik ook met haar bezig bij met clickertraining. heb ik die 2 gecombineerd.

Om er zeker van de zijn dat ze als ze eenmaal in de trailer stond ook even bleef staan stond de brokken bak klaar voor in de trailer. Maar dar heb ik nooit mee gerammeld want dat deze we vroeger en ze werd daar niet meer warm of koud van.

Toen ben ik een week lang elke dag gaan trainen. (geen druk want ik moest niet ergens naar toe)
De eerste ochtend stond ze alleen met de voorbenen op de klep. beloont en toen gestopt. Savonds preccies het zelfde.

Na 3 dagen liep ze nog wel wat gespannen de trailer in. de daar op volgen de dagen kreeg ze haar brokken sochtends en savonds alleen maar in de trailer.

Vergeet niet dat door al dat dwingen je paard de trailer niet meer als iets positiefs ziet, en dat je vertrouwen op moet bouwen. Ze gaan nu elke week super braaf de trailer in als of ze nooit anders heeft gedaan. Ik ben elke week weer verbaast, hoe mooi het gaat.

succes

Kijk, dat bedoel ik.
Super!
Jammer dat er nog zo veel tips worden gegeven in de trant van "bezem tegen kont".

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:42

Citaat:
Jammer dat er nog zo veel tips worden gegeven in de trant van "bezem tegen kont".

Bij ons stond er vroeger naar mijn gevoel wel 10 man om de trailer die het allemaal wel even wisten hoe het moest. (waren er in de praktijk misschien 4) maar alle methodes werden uit de kast gehaald. en naar veel gedoen zat ze er dan uit eindelijk wel in. Maar kwam ze met grote neus gaten thuis van de spanning. Als je met een zweep aan kwam begon ze zelfs te bokken, terwijl ze dat normaal nooit doet. en een logeer lijn. mevr ging er gewoon in hangen. daar trek je niets aan.

Op de dvd van trailer laden word dat gevoel wat iedereen heeft ook mooi omschreven. Het paard hoeft nooit op de trailer maar als hij dan moet, ook graag binnen 10 minuten.

En als het paard er 1 keer op loopt is het toeval, 3 keer is begrepen.

Voor de kleine probleem gevalling raad ik zeker de dvd aan, bij groter /gevaalijke situatie is een persoonlijke training misschien nog wel het besten.

en zoals hier boven al werd gezegd, ook trailer laden moet je trainen net als zadelmak maken.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:58

Volg ik even mee...

Er staan al enkele goede tips heb ik gezien. Dat van Eddy Modde ga ik es opzoeken en doorlezen.

Vorig jaar heb ik onze tweejaar leren trailerladen en heb daarvoor twee weken tijd genomen. Alles uit de trailer gehaald en telkens smorgens en s avonds eten geven op de trailer. Nooit bruut geweest. Na twee weken was ie perfect te laden. Enkele maanden nadien begon hij wel eens dwars te doen en moesten we hem de bezem effe laten zien en dat was voldoende. Nu een half jaartje later weet hij de bedoeling en loopt vanzelf (zonder bezem of wat dan ook)de trailer op.

Heb hier nog een ander geval staan ook. In het begin redelijk te laden maar zeer ongeduldig met afladen en zou de stang eruit geduwd hebben als de klep nog maar open ging.(heeft zo ook eens over de voorstang gehangen met haar benen ;( ) Ondertussen , vier jaar later,ben ik terug op de zachte manier bezig met eten te geven op de trailer en ik zal wel zien hoeveel tijd ik nodig heb voor haar. Schrik heeft ze absoluut niet, ze is enkel eigenzinnig/koppig.

suci

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 00:47

Jongens, jongens, jongens... nu snap ik waarom mijn paard doodsbang is om op een trailer te staan (helaas heb ik deze openbaring al eerder gekregen)!!!

Ik heb die van mij niet als veulen en de vorige eigenaren heeft mijn diertje op precies hetzelfde manier de trailer ingeslagen en geduwt als ik van sommige hierboven lees. RESULTAAT: Een heel angstig dier die als de dood is voor de trailer en peentjes staat te zweten!!!

Je moet het dier met respect behandelen, ook al doet hij dat op dat moment niet met jou. Een tik geven op het juiste moment is niet erg. Maar hem de trailer in tikken of meppen is zo verkeerd!!! Ik wil niet zeggen dat ik mijn paard niet corrigeer, maar pas op met een trailer.

Je moet je paard eigenlijk geen keuze geven dan de trailer. Laten ervaren dat het gewoon goed is. Zet eventueel de trailer tegen een muur of draad. Bind een andere lijn aan de trailer vast en loopt ver van de zijkant steeds meer de trailer toe. Hij kan niet links, rechts of achteruit. Als je dit rustig en kalm aan doe, dan loopt hij ervan zelf in. Waarom dit bij sommige niet lukt? Omdat ze dan net te laat reageren. Je moet hem niet te snel maar ook niet te langszaam in willen laden. Kijk naar je paard. Geeft hij zich over, dan rustig de ruimte verkleinen...

Probeer maar eens. Een rustige manier zonder al die fratsen.

suci

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 00:50

Even een toevoeging.. het is inderdaad trainen, trainen, trainen. Verwacht niet dat hij er in een keer inloopt. Jij kon ook niet bij de eerste poging lopen.

Geduld is een schone zaak.