Ik kan de shet niet meer aan.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Tara_

Re: Ik kan de shet niet meer aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:42

Is dit dat hengstje wat alleen staat waar je al eerder een topic over hebt geopend?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:46

Irmy schreef:
Nanette1, hij is zo agressief dat ik er niet eens meer bij in de buurt mag komen. Ook niet op de afstand van een touw.

Hij is niet agressief, jij durft hem niet de baas te zijn.
Flink op zijn lazer geven, het woord "nee" alleen is echt niet voldoende hoor, daar begrijpt hij niets van....

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:47

ik heb met ts al afgesproken, ze gaat het vanmiddag nog eens proberen met haar vriendin... mocht dat niks worden, vraagt ze aan de eigenaren of ik eens mee mag komen.
we zullen het zien!

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:48

Hopen dat het wat wordt :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:49

ik hoop het :D stevige schoenen aan.......... en even dat dier wegwijs maken in het grote "hoe gedraag ik me" handboek.

dan TS nog een keer of 3 a 4 begeleiden in de omgang zodat ze niet dezelfde fouten opnieuw maakt en je over 3 maanden weer op de stoep mag staan.......... en dan word het vanzelf een happy ending :)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:50

Bokt komt er samen wel :j

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:52

inderdaad... het is ook niet altijd makkelijk voor die jonge meiden om met een shet hengst om te gaan...
als ik soms zie dat sommige volwassenen al hun handen vol hebben aan die pony's kan ik me wel voorstellen dat ze wel eens een extra handje kunnen gebruiken
@kiwiko, dat denk ik ook... als dat beestje eenmaal weet hoe zich te gedragen, en dat hij daar meer lol aan beleefd, dan altijd maar de grote draak uithangen, dan komt dat vanzelf goed.
ik moet eerlijk toegeven dat ik vroeger ook wel eens dat soort problemen gehad heb, en altijd dacht dat ik het goed aanpakte, maar nu,.... achteraf gezien.... had dat toch een stuk beter gekund :+
maar goed aldoende leert men...
en hoop de ts dan ook te kunnen helpen, zodat we over een paar maandjes vrolijke knuffelende foto's van ts en haar verzorgpony kunnen bewonderen!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:53

Zal ik eens langskomen anders...Dan komt ie er niet met een tikje vanaf ~~}>

Ik heb gezien dat Keshia zich al aangeboden heeft, goed van je! Mocht je niet kunnen oid dan mag ts me altijd nog pb-en.

@ TS: zoek hulp, je bent zelf te bang en onzeker om het op te lossen, en dat geeft niet. Ik was op jouw leeftijd ook bang als er een met de oren in de nek op me af kwam rennen, lijkt me normaal. Dat komt wel goed als je meer ervaring hebt en weet wat je moet/kan doen in zo'n situatie. Overschat jezelf in ieder geval niet, doe niets wat je echt niet durft, dat is alleen maar gevaarlijk.
Laatst bijgewerkt door 0000 op 14-07-10 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:54

Van je fouten leer je :j
En het zal heel lastig zijn om een pony die niet gewend is om te werken, duidelijk te maken dat het wel de bedoeling is om wat te doen...

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:57

nou ik denk eerlijk gezegd, dat zomaar in de rondte meppen... of er niet met een tikje vanaf komen, niet echt de oplossing is...
denk dat als het beestje wat meer beweging krijgt, leert om niet te schooien, en te wachten, afstand te bewaren wanneer nodig, en zich ietwat onderdanig te gedragen dat we dan al een heel end zijn...

ik denk eerlijk gezegd, als ik de eerste keer dat mijn paard mij ondersteboven liep, er met de zweep achteraan was gegaan, dat ik er nu nog niet op had kunnen zitten...
sommige paarden ontwikkelen daardoor angst, andere worden juist agressiever.. ik denk dat we het niet van achter de computer kunnen beoordelen hoe we dit paardje aan zouden pakken, ik kan dat ook pas bepalen, wanneer ik het beestje en zijn reacties gezien heb...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:58

keshia schreef:
inderdaad... het is ook niet altijd makkelijk voor die jonge meiden om met een shet hengst om te gaan...
als ik soms zie dat sommige volwassenen al hun handen vol hebben aan die pony's kan ik me wel voorstellen dat ze wel eens een extra handje kunnen gebruiken
@kiwiko, dat denk ik ook... als dat beestje eenmaal weet hoe zich te gedragen, en dat hij daar meer lol aan beleefd, dan altijd maar de grote draak uithangen, dan komt dat vanzelf goed.
ik moet eerlijk toegeven dat ik vroeger ook wel eens dat soort problemen gehad heb, en altijd dacht dat ik het goed aanpakte, maar nu,.... achteraf gezien.... had dat toch een stuk beter gekund :+
maar goed aldoende leert men...
en hoop de ts dan ook te kunnen helpen, zodat we over een paar maandjes vrolijke knuffelende foto's van ts en haar verzorgpony kunnen bewonderen!

heee..... wie niet :D :D

ik had ook ooit als 11 jarige zo een darm :D :D wist ik veel :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:00

ik ben wel bang Keshia, dat je er met een foei niet komt :D :D

vrees dat je hier en daar toch iets steviger in moet komen...... Maargoed, laten we nou maar eerst rustig afwachten wat dit brengen gaat :)

Ik ben blij dat er bokkers zijn die dit meiske willen helpen! SUPER!

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:00

@marloes, denk dat het wel mee valt een beestje iets te leren, ondanks dat hij nog nooit gewerkt heeft...
het is meer een gevoel.... hij hoeft niet opeens netjes te kunnen longeren, of mee te springen over een hindernis..
nee hij hoort zich te gedragen, zodat je samen nieuwe dingen kunt leren. deze pony heeft een opvoeding nodig, geen africhting... ik denk dat als dit paardje netjes zijn plek weet, en er met regelmaat iets gedaan word met de pony, dat die dingen vanzelf aangeleerd worden. zonder problemen

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:01

@ kiwiko, nee dat weet ik.. heb ook wel eens paarden in handen gehad waarvan ik dacht... oeiii die krijgt me er een...
en nu moet ik zeggen, die van mij krijgt ook wel eens met een longeerzweep op zijn kont.... ben echt geen watje wat dat betrefd...
maar om bij voorbaat al te zeggen... ik mep hem af... euhh neeej.... want dat kan ik vanaf hier niet beoordelen....
wie weet is het nodig wie weet ook niet....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:02

Precies :D hij moet verdern nog niks, behalve zich gedragen :D :D

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:03

Precies, en dan zullen ze er samen wel komen :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:04

keshia schreef:
@ kiwiko, nee dat weet ik.. heb ook wel eens paarden in handen gehad waarvan ik dacht... oeiii die krijgt me er een...
en nu moet ik zeggen, die van mij krijgt ook wel eens met een longeerzweep op zijn kont.... ben echt geen watje wat dat betrefd...
maar om bij voorbaat al te zeggen... ik mep hem af... euhh neeej.... want dat kan ik vanaf hier niet beoordelen....
wie weet is het nodig wie weet ook niet....

als die zich prima gedraagd bij je...... en dat kan zomaar hoor, ik bedoel ik heb mensen gehad met hun onhandelbare paard....... die bij mij echt niet een keer verkeerd knipperde met zn oogjes.......

dus het kan heel goed dat het dier zich bij jou supergoed gedraagd, en tja...... dan heeft het geen zin om in te komen :D :D

dan moet je echt TS helpen met haar probleem :D

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:06

inderdaad.... als hij respect voor haar heeft.. netjes kan stilstaan.. rustig mee loopt... zich netjes laat sturen,.. niet bijt niet trapt... niet schooit... pfff dan ben je al een heel eind.. en kan zo'n meisje zich ook weer bezig houden met leukere dingen!

en ook dat klopt... maar het is ook mogelijk de ts mijn handelingen over te laten nemen... als ik zie dat zij hem anders leid als ik... of anders benaderd, dan kan ik haar ook uitleggen hoe het werkt...
heb ik met mijn hubbie, vol angst voor paarden, en mijn oversensitieve merrie ook voor elkaar gekregen... zelfs zo goed, dat hij voortaan haar deken af durft te doen... terwijl hij eerst op 20 meter afstand bekijken al leuk genoeg vond :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:08

precies........... die ponie weet het allemaal wel hoor :D :D echt!!!

soms moet je voor de lieve vrede en de understanding even zo een dier terug naar aarde dirrigeren..........

maar zoals mijn onderschrift zegt......... Een paard maakt alleen maar gebruik van de mogelijkheden die jij hem bied :)

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:09

hihi ja dat is inderdaad goed omschreven zo... hij weet het wel alleeeeennnn....... haha

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:10

wat heerlijk om te lezen dat TS op deze manier geholpen gaat worden. +:)+

succes met de kleine boef, ik heb mijn shet net verkocht maar die was ook niet leuk toen ik haar net had.
Die heeft ook nog regelmatig kennis gemaakt met mijn schoenzolen hoor.
Het mag natuurlijk niet maar vaak helpt het wel :D
Uiteindelijk was ze in braaf en supermak ;)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:15

Staat het dier toevallig alleen?

liespies5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:20

Ik heb ook een verzorgpaard gehad met een dominantie-probleem. Iedereen gaat hier anders mee om. Ik heb echter respect afgedwongen door duidelijk te zijn. Als je iets de ene keer beloond, en de andere keer bestraft, dan kom je niet verder. (Ja ik weet het, beetje extreem voorbeeld)
Ik heb haar losgelaten in de bak, en als ze ergens stil ging staan, gewoon wegjagen. Met veel geluid, en grote gebaren. Ging ze ergens anders staan? Gewoon weer wegjagen. En na een tijdje dit te doen, draaide ik me om, en maakte me gewoon een beetje klein. En als ze dan even kwam kijken, dan had ik wat bereikt ^^.

petra1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:00

neem een keertje een touw mee die je weg kan gooien. als je shet naar je toe stormt, jaag hem dan gelijk weg, hij mag apsoluut niet naar je toe komen, als je dan ziet dat hij zijn binnen oor naar je toe staat geeft het al een goede teken. maar blijf hem weg jagen, hij mag opsoluut niet naar je toe komen, zie je dat hij gaat kauwen en likken met zijn mond, heeft hij al respect voor je. en als hij zich opgeeft gaat zijn hoofd naar benenden, blijft het hoofd meer dan 3 seconde bijna op de grond, dan laat je hem stoppen, maar hij mag niet naar de toekomen, je gaat dan met je lichaam richting de vooras staat, dan moet die stoppen, als hij stopt mag je nogsteeds niet naartoe lopen, zodra hij naar jou toe komt moet je het weer opnieuw doen, maar als hij dan even naar je kijkt (contact zoekt) dan mag je naar hem toelopen. als hij weer zoiets flikt, doe het dan nog eens. zo ziet hij jou als leider, heeft respect voor je en zal dit niet zo gauw doen.

als je het paard zal slaan zal hij apsloluut geen respect meer voor je hebben, dus als je gaat longeren, gebruik gewoon geen zweep, met rijden ook niet. het heeft geen nut, wat wil je liever, dat het langer duurt voor dat het paard iets leert, of met blijven slaan en het paard geen respect meer voor je zult hebben. als je voor de eerste keer een paard gaat longeren moet je zowizo geen zweep gebruiken, als hij iets niet goed doet krijg je de neiging om het paard te slaan, maar het paard kan ook het net zo goed terug doen, zoals je het ziet in de wei.

maar nog een vraagje, is het een hengstje?
zo ja, en heeft zijn oren niet in zijn nek wil hij gewoon spelen. en heeft hij nog een pony bij hem in de wei staan? als hij alleen staat wil hij gewoon spelen met je.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:05

Ik denk dat ze liever niet geslagen wil worden...dat lijkt mij de eerste prioriteit...dat hij het hoe dan ook niet meer in zijn hersentjes haalt om klappen uit te delen!

En verder, hengst of niet, spelen met mensen mag niet. Klaar.

En keshia, als je op mij reageerde, ik bedoelde ook niet dat ik hem zomaar zou gaan slaan he. Maar ik accepteer van geen enkel paard, hoe klein ook, dat ie naar mij slaat. Ik zeg altijd 'er wordt hier niet geslagen behalve door mij' Wat je dus ook niet moet zien als dat ik mijn paarden steeds sla ofzo, maar mocht er ooit een het geniale plan opvatten om klappen uit te gaan delen, dan heeft ie al een mep te pakken nog voordat het idee bij zijn been is aangekomen.

Ts; alsjeblieft de laatste 2 posts niet uit proberen, is heel erg gevaarlijk voor jou op dit moment! Je hebt zonder zweep oid geen enkele manier om de pony bij jou uit de buurt te houden en als hij echt zo doet als je omschrijft is dat gewoon link.