Zijn paarden jaloers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:36

alison_belle schreef:
en of ze wel wraak kunnen voelen!!!!
Mijn merrie rekent echt wel af met iemand die haar in de weg loopt op de wei, niet direct het duurt even, maar dat doet ze echt wel.
Verliefdheid kan je zien als de rangorde bepaling, het is maar hoe je er tegen aan kijkt.
Ik kom nooit met lekkers de wei in maar laten de anderen het lef niet hebben om bij HAAR MENS in de buurt te komen hoor :+

Nu vermenselijk je paarden, zo werkt het natuurlijk niet.

Als jouw merrie afrekent met een ander die in de weg loopt komt dat omdat zij dominant is en die ander lager in rang.
Wat verliefdheid met rangorde bepaling te maken heeft snap ik niet, lijkt me totaal wat anders.

Als jouw paard de andere niet bij jou laat dan komt dat toch echt omdat ze iets van jou krijgt wat ze graag wil, of dat aandacht is of lekkers maakt niet uit, het is blijkbaar voldoende om de anderen voor weg te jagen en als de anderen voor haar aan de kant gaan is zij dus hoger in rang.

randalinpony schreef:
Volgens mij is verliefdheid nou typisch iets waarbij je doorgaan NIET meer kunt nadenken. _O-

Dat zou je denken ja maar om de wat diepere verliefdheid (houden van is misschien een betere omschrijving) te kunnen voelen heb je wel verstand nodig. En dan bedoel ik dus niet 'wat een lekker ding', dat kennen paarden ook, zet een hengst maar eens een merrie voor.

Paarden hebben wel allemaal hun eigen karakter waardoor ze weer bepaald gedrag gaan vertonen maar dat heeft niets te maken met het voelen van emotie's.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:47

Verliefdheid is dan ook geen houden van, houden van kan voortvloeien uit verliefdheid.

Bij menselijke verliefdheid speelt geur een veel grotere rol dan wij denken, mensen maken ook feromonen aan, al zijn we ons daarvan niet bewust. Een partner die een geur draagt die doet denken aan de 'nestgeur', de geur van het ouderlijk huis, heeft ook een grotere kans.

We staan dan wel niet onder elkaars staart te snuffelen maar we pikken onbewust toch wel wat op.

Dat bij mensen de rede vervolgens een rol gaat spelen (meestal, hoeveel vrouwen vallen niet voor een 'foute' man?), doet aan die primaire gevoelens niets af.

Ik denk dat de primaire gevoelens van mensen (woede, blijdschap, eenzaamheid) allemaal voortvloeien uit functies die evolutionair voordeel hadden/hebben.

Zo kan een paard zich eenzaam voelen en zelfs verpieteren alleen, omdat hij zich behaaglijk in de kudde voelt omdat dat zijn overlevingskansen vergroot.
Maar is dat bij mensen zoveel anders?

Als een man woedend wordt op de man die hij in zijn bed aantreft met zijn vrouw, is dat dan zoveel anders dan mijn voormalig dekhengstje dat nu moet toekijken hoe zijn rivaal die merries mag dekken?
Is zijn behoefte om dat hengstje bij zijn strot te pakken nu echt anders dan die van de man die dat bij zijn 'rivaal' doet?

Ik denk dat het verschil tussen mens en dier niet zozeer zit in het hebben van emoties als wel in het vermogen ze te reguleren.
Meestal dan.

Sammyoo

Re: Zijn paarden jaloers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 07:35

Ja, paarden kunnen jaloers zijn. Ik had daar zelf al verschillende voorbeelden van gezien en heb een tijdje terug ook gelezen dat daar onderzoek naar was gedaan.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 07:41

mijn merrie is toch echt wel verliefd op die ruin in de groep :+
en jaloers is ze ook, hoef ik niet voor met snoepjes naar de wei :+
en beledigd kan ze zeker zijn, hoef ik niet eens mijn best voor te doen ;)
Ze heeft ook wel eens geen zin, nergens in.
en rond voertijd is ze altijd vreselijk lief <3
Ze is ook wel eens heel bang, heel nerveus, de rust zelve, en ga nog maar een poosje door.

ieder paard heeft zijn eigen persoonlijkheid, hoe verklaar je dat dan?
Als paarden niet kunnen denken....waarom geven ze dan aan ergens pijn te hebben?
Hoe kun je iets wat niet denkt uberhaubt iets leren?
iets wat niet denkt heeft geen herinnering, want daar moet je voor kunnen denken.

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:57

MarcR schreef:
Als je gedrag tov de paarden overeenkomt met het gedrag van de leider binnen een kudde plaats je jezelf wel als leider binnen deze kudde, dit is de enige manier om een duurzame rangorde te bepalen binnen een kudde. Sinds wij zijn overgestapt naar western rijden hebben wij deze wijze van opvoeden geleerd van onze trainers en ik garandeer je dat het werkt, zelfs bij onze dominante 5 jarige merrie.

Veel ruiters denken dat ze leiderschap hebben over hun paard maar het enige dat ze hebben is een bang paard en op het eerste moment dat hun paard voelt dat zijn ruiter kwetsbaar is dan ontploft de boel, zoals maar te dikwijls gebeurt : steigeren, bokken, stampen, bijten, enz.

Zoals jij het omschrijft, daar ben ik het wel mee eens inderdaad. Maar ik bedoelde te zeggen dat paarden je altijd zullen blijven zien als een mens en niet als hun gelijke in die zin.

liespies5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:13

Ik denk het wel, ik heb het wel eens gezien. Maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:47

Citaat:
Als een man woedend wordt op de man die hij in zijn bed aantreft met zijn vrouw, is dat dan zoveel anders dan mijn voormalig dekhengstje dat nu moet toekijken hoe zijn rivaal die merries mag dekken?
Is zijn behoefte om dat hengstje bij zijn strot te pakken nu echt anders dan die van de man die dat bij zijn 'rivaal' doet?

Intressante kwestie maar toch denk ik dat dit niet hetzelfde is, het gevoel op zich wel; die ander moet weg en liefst nog een trap na krijgen, maar de gedachte erachter niet.
Zo zal jouw hengstje tevreden zijn als de andere hengst weg is en geen enkele wroeging hebben tegenover de merrie's maar zo zal het bij de man niet werken.
Bij de hengst komt er dus 'gewoon' territorium- en voortplantingsdrift aan te pas, bij de man werkt het wat ingewikkelder.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:49

alison_belle schreef:
ieder paard heeft zijn eigen persoonlijkheid, hoe verklaar je dat dan?
Als paarden niet kunnen denken....waarom geven ze dan aan ergens pijn te hebben?
Hoe kun je iets wat niet denkt uberhaubt iets leren?
iets wat niet denkt heeft geen herinnering, want daar moet je voor kunnen denken.

Ik heb niet gezegd dat paarden geen persoonlijkheid en karakter hebben, als dat niet zo zou zijn zouden het machine's zijn.

Misschien is denken te eenvoudig benoemd, verstand of het vermogen tot redenatie is misschien duidelijker.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:54

Jaloezie is primair gedrag en is dus alles behalve vermenselijken.
Het is eerder andersom dat mensen hun primaire gedrag proberen te onderdrukken om de lieve vrede te bewaren.
Het is een draagkracht achter het krijgen van het beste eten, het beste mannetje/vrouwtje, de meeste aandacht etc. Bij honden is jaloezie aangetoond en bij aandere dieren wordt aangenomen dat het ook voorkomt.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:58

anneliesdj schreef:
ArnoBokt schreef:
Ik denk dat dieren dezelfde emoties kunnen hebben als mensen.
Maar wat maakt het eigenlijk uit ?

Ben ik het absoluut niet mee eens, er zijn emotie's die een paar gewoon niet kan hebben omdat je die alleen hebt als je kunt nadenken.
Enkele voorbeelden; wraak, verliefheid en jaloezie hoort er ook bij.

Soms lijkt het wel of paarden jaloers zijn maar ze denken daar anders over dan wij dus kun je 't eigelijk geen jaloezie noemen.
Wel weet een paard dat jij met wat lekkers de weide in komt en als er dus een ander paard bij jou staat jaagt hij die weg, niet zozeer omdat hij jaloers is en het de ander niet gunt maar simpelweg omdat hij zelf wat lekkers wil.

volgens mij spreek je jezelf redelijk tegen nu!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:10

Waarom spreek ik mezelf tegen?
Dat is toch wat ik zeg?
Ik verduidelijk het alleen omdat jij met nadenken weer wat ander bedoeld dus is misschien is een andere omschrijving duidelijker, daarom bedoel ik nog wel hetzelfde.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:12

anneliesdj schreef:
Waarom spreek ik mezelf tegen?
Dat is toch wat ik zeg?
Ik verduidelijk het alleen omdat jij met nadenken weer wat ander bedoeld dus is misschien is een andere omschrijving duidelijker, daarom bedoel ik nog wel hetzelfde.

ik ben blij dat ik me gewoon mag uiten........ik word een beetje moe van je.....geef je maar gelijk en trek me terug uit de discussie ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:15

Waar slaat dat nu op?
Jij zegt dat ik mezelf tegenspreek en als ik vraag waarom geef je mij ineens gelijk?
Waarom wordt je ineens moe van me als ik vraag waar je op doelt?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:51

anneliesdj schreef:
Citaat:

Intressante kwestie maar toch denk ik dat dit niet hetzelfde is, het gevoel op zich wel; die ander moet weg en liefst nog een trap na krijgen, maar de gedachte erachter niet.
Zo zal jouw hengstje tevreden zijn als de andere hengst weg is en geen enkele wroeging hebben tegenover de merrie's maar zo zal het bij de man niet werken.
Bij de hengst komt er dus 'gewoon' territorium- en voortplantingsdrift aan te pas, bij de man werkt het wat ingewikkelder.

Ik denk ook dat juist die primaire reactie hetzelfde is, maar dat is juist de emotie.
Volgens mij zijn primaten overigens wel in staat om wrok te koesteren en elkaar op heel simpel niveau 'terug te pakken'.

Maar ik denk ook dat het verschil tussen mens en dier is dat ze een situatie anders overzien en dus juist ook 'het vrouwtje' verantwoordelijk houden hoor, dat stuk ontberen dieren overduidelijk.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:10

Of je het jaloezie kunt noemen...Ik was laatst met rommy aan het oefenen aan de lange lijnen. Er springt zo een ezel over het hek heen en loopt heel mooi achter rommy en mij aan. Over de balkjes enzo. Hij wou ook gewoon meedoen.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:14

als ik erna maar eerst doe, en ze haar eten gehad heeft, en weer gewassen en gestreken in de wei staat.
kan ik met de shet doen wat ik wil, (poetsen beetje wandelen in het weiland) dat maakt haar niet uit. ze gaat er naast staan soezen.

maar als ik eerst de shet wil doen, dan gaat ze een beetje zielig lopen doen, waarop ik me schuldig voel, en haar maar eerst doe,
maar das meer mijn gevoel dan die van erna

xxconchita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:08

Tuurlijk kan een paard/ pony jaloers zijn . Mijn vriendin verzorgt een hengstje die jaloers is omdat ze even meer aandacht gaf aan een vroeger mishandeld en schichtig paardje gaf.
En een andere vriendin was een keer een paar dagen niet naar haar verzorgpony geweest en die was jaloers omdat de andere 2 toen wel aandacht kregen.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:40

Ja...ik denk dat het vooral met jou gevoel temaken heeft. Als jij denkt dat hij zo gaat doen gaat hij ook zo doen. Ik denk niet dat paarden en ezels op die manier denken zoals mensen dit doen. Ze zijn niet echt jaloers denk ik ze zijn gewoon nieuwsgierig en willen dat ook wel eens van dichtbij bekijken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:41

randalinpony schreef:
Ik denk ook dat juist die primaire reactie hetzelfde is, maar dat is juist de emotie.
Volgens mij zijn primaten overigens wel in staat om wrok te koesteren en elkaar op heel simpel niveau 'terug te pakken'.

Maar ik denk ook dat het verschil tussen mens en dier is dat ze een situatie anders overzien en dus juist ook 'het vrouwtje' verantwoordelijk houden hoor, dat stuk ontberen dieren overduidelijk.

Dat zou me niet verbazen, apen zijn ook in staat om te leren rekenen ed.
Voor een paard lijkt me dat wat te hoog ingeschat.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:51

Paarden en alle andere dieren kunnen inderdaad Jaloers zijn.

Meestal als in de kudde de jaloersietijd optreed wordt of
1. Tegen elkaar gevochten voor de rangorde.
2. Vormen een klein apart groep in de kudde en blijven ze op een klein afstand van de kudde.

Dat is meestal wat er in de kuddes onstaat.

Maja of paarden ook met mensen jaloers worden omdat ze andere paard rijden denk ik ook aan het soort paard ligt.

Het paard weet jij over hem leidingschap heb en als je met een nieuwe paard aankomt zou die dat niet zo een probleem gaan vinden.

Onthou wel dat jou leidingschap afneemt des minder jij met je paard bezig bent en meer met de nieuwe.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:04

Ik denk wel dat het gedrag voortkomend uit de rangorde tussen paarden, kenmerken kan hebben welke door ons als jaloers worden geïnterpreteerd.

Ik merk dat mijn schimmel merrie beschermend is naar mij toe. De paarden van mijn vriendin mogen van mijn schimmel merrie ook niet bij ons in de buurt komen als we een onderonsje hebben.
Elk ander paard dat dan in onze buurt komt wordt weg gejaagd. Terwijl ze normaal heel vreedzaam is. En erg lief met andere paarden.
Wanneer ik een van mijn fjorden merries meeneem dan staat mijn schimmel er ook heel beteuterd en vragend bij te kijken. Alsof ze het mij kwalijk neemt! En niet begrijpt dat ik niet voor haar kwam.
Ze is hier sterker in, dan mijn 2 fjorden merries.

Ik merk dat mijn eigen merries een bepaalde gesteldheid hebben op mij. De paarden van mijn vriendin hebben dat weer niet. Ze gaan gewoon door met hun alle daagse dingen als ik eraan kom.
Maar met die paarden doe ik ook niets. Het heeft te maken met de rangorde tussen mij en mijn merries. Die 2 andere paarden staan daar gewoon buiten. Maar zodra ik weg ben herstellen ze hun onderlinge rangorde weer.

Geeske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 06:36

Mijn Ijs is heeeeeeel erg jaloers als ik de wei in kom en een ander aai... oren gaan platter dan plat, en ze gaat er gelijk tussen staan hahaha

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 23:29

Als ik mijn verzorgpony niet als eerste aai als ik aankom op stal, of niet als eerste gedag zeg of uit de wei haal, of als ik bij zijn stal sta met de deur open (hij blijft netjes staan) en met iemand praat dan draait hij zijn kon naar me toe, of doet vanalles om aandacht te krijgen. :')

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 23:34

Ik kan wel met zekerheid zeggen dat die van mij jaloers is. En ook niet een klein beetje.
Het is echt een schatje op stal, maar als ik alleen al bij een ander paard stá begint ze lelijk te doen. Op een gegeven moment is ze zelfs begonnen met tegen de muur slaan uit pure jaloezie.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 23:35

Ik kan wel met zekerheid zeggen dat die van mij jaloers is. En ook niet een klein beetje.
Het is echt een schatje op stal, maar als ik alleen al bij een ander paard stá begint ze lelijk te doen. Op een gegeven moment is ze zelfs begonnen met tegen de muur slaan uit pure jaloezie.

Als ze in de bak staat met 2 anderen mogen die ook echt niet bij me komen staan, want dan jaagt ze ze meteen weg!