Mijn ruin zijn hengstengedrag word onhandelbaar..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:07

Een 14-jarige volbloed, gefokt voor de baan, heeft ook zonder bijvoer meer dan genoeg energie. Het lijkt mij dat hij twee essentiële dingen mist: beweging en uitdaging. Ik heb gezien dat je niet kun rijden (overigens echt super dat je dan voor het paard kiets!), maar kun je hem wel op een andere manier beweging geven? Elke dag een half uur longeren mist de uitdaging, en alleen grondwerken volstaat evenmin om zo'n paard voldoende beweging te geven. Zou je met hem kunnen 9leren) fietsen? Lekker naar buiten, lange stukken rechtuit draven en galopperen. Dan wordt íe in z'n koppie zeker weten rustiger en heeft het zin om uit te gaan leggen dat jij de baas bent. Misschien zou je hem zelfs voor de kar kunnen leren lopen, kan hij ook kilometers maken én heeft 'ie een flinke uitdaging. Dat je zijn rug niet wilt belasten vind ik hartstikke verstandig, maar een 14-jarige op saai pensioen zetten lijkt me niet goed. Rust roest en ik kan mij voorstellen dat dit paard zuur wordt door z'n saaie leventje.

Noeka

Re: Mijn ruin zijn hengstengedrag word onhandelbaar..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 13:10

Hij mag niets doen , Zowel niet de kar trekken als onder het zadel laat staan longeren want hij weet niet hoe hij zijn rug moet gebruiken.Ik kan je zeggen dat ik Zardo soms moet rechttrekken omdat hij verkeerd gaat rolle en van de pijn soms niet meer recht geraakt.Hij krijgt elke week een DA op bezoek en antibiotica volop , Momenteel moet hij wel op rust of hij dat wilt of niet. Er staat een jong ding bij hem in de weide.Momenteel mag ik hem zelfs niet longeren , zolang hij zijn rug niet leerd gebruik volgende week is de laatste behandeling en dan weet ik of die is aangeslagen of niet. Zo ja dan gaat hij naar een trainingstal om zijn rug te leren gebruiken , Zo niet dan gaat hij naar de kliniek voor operatie.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:11

Je zou kunnen overwegen om hem Provarium Breeding te geven dat bestaat alleen uit een kruid dat in NL veel gebruikt wordt bij moeilijke merries (qua hormonenhuishouding) maar in de VS wordt dat kruid ook wel gebruikt bij hengsten en ruinen die te veel praatjes hebben en "teveel hengst" zijn. Daar is het ook gewoon geschikt voor. Het is van de Groene Os en je kunt het bij de Paardendrogist o.a. kopen. Het werkt in op de hormonenhuishouding van je paard en kan behoorlijk schelen denk ik.
Heeeel vroeger gebruikten Monikken het kruid om celebaat te blijven (dus om hun mannelijke hormonen onder controle te houden) ;-)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:13

Arabiertje* schreef:
@Ellepel : Ja ze staan met zijn tweetjes , omdat ik bang heb dat hij andere paarden iets gaat aandoen. Mijn veulen zit met een snee van 4 cm op haar borst door hem..
@LecyTinker : Zo had ik het nog niet bekeken!

maar er zijn wel andere paarden ?
ik denk dat hij misschien wel in een groepje van uitsluitend ruinen zou kunnen staan,dan heeft hij al veel minder de neiging om macho-gedrag uit te oefenen naar merries toe

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:21

Je zult toch wat duidelijkere signalen naar je paard moeten uitzenden dat jij de leider bent, want hij domineert jou gewoon.
En hem die kruiden van de Groene Os geven lijkt me ook een geschikte optie en eventueel je merrie verruilen voor een ruin.

Maar als hij zoveel last van zijn rug heeft, dan vind ik het niet eerlijk om hem zo te houden. :n
Aangezien hij zich niet rustig houdt op deze manier.

Hoe lang heeft hij die behandeling nog nodig en wat is de prognose?
En is het jouw eigen paard of verzorg je hem voor een ander?

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 13:29

Zardo is al 2 jaar mijn eigen paard , het heeft me bloed zweet en tranen gekost om hem ooit te kunnen berijden maar het is me gelukt vorige zomer heb ik een ongeloofelijk leuke zomer met hem gehad! Onder het zadel kan hij ook een mafkees zijn , als hij geen zin heeft bv steigeren enzo. maar hij kan ook zijn best doen!

Maar in het midde van de winter heb ik ontdekt dat hij begon te bokken om me eraf te krijgen en deze keer uit pijn dus heb ik hem laten controleren door een DA die me doorstuurde naar een osteopaat , De osteopaat antwoorde me dat 1 behandeling niet genoeg zal zijn en hij geopereerd moest worden of onder cortizone. Ik ben verder opzoek gegaan en een DA geraadpleegd uit een paardenkliniek die elke week een bezoekje komt brengen.Zardo zit vast aan de volledige achterhand zijn , de reden is dat hij nooit maar dan ook nooit geleerd heeft om deftig te leren over de rug te lopen.Met als gevolg dat hij zich zelf pijn doet onder het zadel..In de weide blijkt hij totaal geen pijn te hebben.Zolang hij geen gewicht hoeft te dragen is hij een normaal paard en loopt ook volledig correct.De behandelingen zijn nu ongeveer 2,5 maanden bezig en zit nu ook aan de antibiotica voor zijn spieren los te maken.Hij heeft bij de eerste behandeling een spuit gekregen in zijn rug voor vocht te laten aflopen.En al 5 behandelingen gekregen door de osteopaat zijn rug begint de goede kant op te gaan. Zardo kan zelf terug rollen zonder zich pijn te doen , want hij maakt zich nogal graag vuil.Als ik op zijn rug duw knikt hij zachtjes door zijn rug zoals het hoort maar hij maakt de ''klikt'' niet dat hij geen pijn meer heeft.Vanaf het moment dat er een zadel op zijn rug komt , begint hij als een dolle heen te bokken uit schrik.Volgende week is de laatste behandeling en dan moeten we van 0 beginnen dus helemaal opnieuw zadelmak maken. en hem laten door dringen dat hij geen pijn heeft.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:35

Arabiertje* schreef:
Dat kan ik zeker , maar dan breekt hij het kot af. als hij daar alleen moet blijven en stressen mag hij niet dat moet ik voorkomen omwille van zijn rugprobleem en snel koliek aanvallen.Een zweep? Nee daar vergis je je in. dan maakt hij je kapot Zardo is een enorm gevoelig paard en daarmee bereik je niets door er op te slagen oké het hoort niet dat een paard dreigt aan te vallen maar ik ken hem door en door en ik weet dat slagen geen enkel nut heeft.Ik heb twee jaar lang geknokt om hem geen bang te doen krijgen van een zweep om hem op zijn minst te kunnen longeren..Dus ga ik hem nu niet terug inkappen met een zweep hij heeft vroeger slaag genoeg gehad.Ik moet een manier vinden waarop ik toch nog ''groter en sterker'' kan zijn als hem zonder dat ik hem pijn hoef te doen.Kan ik niet een zweep nemen met plasstiek aan? Of zo een soort natural horsemanchip stick?

Je had hem beter bang kunnen laten had je nu dit probleem niet gehad.
Maar als ik dit zo lees wil je eigenlijk niks doen. Niks wat stress op leverd niks wat hem pijn kan doen. Dan kan ik je nu al vertellen dat er weinig gaat veranderen.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 13:37

sporter schreef:
Arabiertje* schreef:
Dat kan ik zeker , maar dan breekt hij het kot af. als hij daar alleen moet blijven en stressen mag hij niet dat moet ik voorkomen omwille van zijn rugprobleem en snel koliek aanvallen.Een zweep? Nee daar vergis je je in. dan maakt hij je kapot Zardo is een enorm gevoelig paard en daarmee bereik je niets door er op te slagen oké het hoort niet dat een paard dreigt aan te vallen maar ik ken hem door en door en ik weet dat slagen geen enkel nut heeft.Ik heb twee jaar lang geknokt om hem geen bang te doen krijgen van een zweep om hem op zijn minst te kunnen longeren..Dus ga ik hem nu niet terug inkappen met een zweep hij heeft vroeger slaag genoeg gehad.Ik moet een manier vinden waarop ik toch nog ''groter en sterker'' kan zijn als hem zonder dat ik hem pijn hoef te doen.Kan ik niet een zweep nemen met plasstiek aan? Of zo een soort natural horsemanchip stick?

Je had hem beter bang kunnen laten had je nu dit probleem niet gehad.
Maar als ik dit zo lees wil je eigenlijk niks doen. Niks wat stress op leverd niks wat hem pijn kan doen. Dan kan ik je nu al vertellen dat er weinig gaat veranderen.

Ik wil zeker iets doen maar niet op de manier van slagen want daar bereik je niks mee en zeker niet met Zardo..

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:37

Wat doe je nu zoal met hem dan om hem bezig te houden?
Aangezien hij zich compleet verveelt uit zich dat in dominant gedrag zoals je zelf al ondervind.
Ik vind je namelijk ook te lief voor hem, want ook al is het je maatje moet je hem wel als paard blijven behandelen.
Je kan bijvoorbeeld grondwerk met hem doen of wat vrijheidsdressuur oefeningen om hem af te leiden en in zijn hoofd bezig te houden.
Dat zijn geen zware lichamelijke handelingen en hij is op jou gericht, het versterkt jullie band samen.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 13:41

Ik ben nu vooral bezig met die behandelingen want na zo een behandeling krijgt hij het op zijn stuipen. Al dat geduw op zijn rug , hij is niet dol op een DA.Ik ga regelmatig eens wandelen met hem aan de hand maar niet lang.Ik doe truckjes met hem en leer hem kunstjes..En borstel hem ook wel regelmatig want dat vind hij heel leuk dan staat ie te slapen.

Ik weet dat ik hem te hard betuttel , Maar ik zie dat beest zo ongeloofelijk graag dat hou je niet voor mogelijke.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:42

Arabiertje* schreef:
Ik ben nu vooral bezig met die behandelingen want na zo een behandeling krijgt hij het op zijn stuipen. Al dat geduw op zijn rug , hij is niet dol op een DA.Ik ga regelmatig eens wandelen met hem aan de hand maar niet lang.Ik doe truckjes met hem en leer hem kunstjes..En borstel hem ook wel regelmatig want dat vind hij heel leuk dan staat ie te slapen.

Ik weet dat ik hem te hard betuttel , Maar ik zie dat beest zo ongeloofelijk graag dat hou je niet voor mogelijke.

Tot dat er ongelukken gebeuren.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 13:46

Ik heb er niets aan aan verwijten maar enkel maar aan oplossingen hulp raadplegen gaat momenteel niet want die behandelingen kosten me ook een fortuin zodra die gedaan zijn geen enkel probleem ik moet een oplossing vinden voor nu. En graag een reactie waar ik iets mee ben :)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:49

Arabiertje* schreef:
Ik heb er niets aan aan verwijten maar enkel maar aan oplossingen hulp raadplegen gaat momenteel niet want die behandelingen kosten me ook een fortuin zodra die gedaan zijn geen enkel probleem ik moet een oplossing vinden voor nu. En graag een reactie waar ik iets mee ben :)

Wat jij wil dat bestaat niet.

Het paard mag geen klap krijgen want dat is zielig.
Hij mag geen stress hebben want dat is zielig.
En er iemand bij halen mag ook niet want dat kost geld.

Wat jij wil is godsonmogenlijk

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:52

je kan het zo zien die merrie is van hem en dat kan niet op stal, ik zou haar toch apart zetten , andere stal desnoods. ik begrijp je probleem van zn rug en de rest, maar daar heeft die merrie niets mee te maken. dat is medish bij hem. als hij zich groot maakt kan je natuurlijk een paraplu pakken die open knalt. dan schrikt hij maar, maar ontzag moet hij hebben. Anders gaat het een keer verkeerd. en inderdaad na kijken of hij goed geruind is. je kan ook een hoop herrie maken, met een fluitje of een gashoorn, maar alleen als hij dreigt, doet geen pijn maar hij schrikt zich hopelijk rot.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 13:53

Kijk , Mijn paard heeft een probleem met zijn rug en nu dat dat probleem bijna is opgelost wil ik dat ook zo houden. Dat is veel prettiger voor hem en kan hij terug onder het zadel en hoeft het niet op pensioen.

Dat hij geen stress mag hebben , Ja oke hij zal zowiezo stress hebben daar kan je niks tegen doen want Z'tje is nu eenmaal een stress-kiker.

Ik ken Zardo al goed genoeg en weet hoe hij reageert op een klap want dan is er niets mee aan te vangen elk paard is anders en een paard met een verleden waarvan ik weet dat hij vroeger slaag gekregen heeft ga ik nu niet opnieuw inmekaar rammelen.Degene die hier met natural horsemanchip geweest is , heeft hem nooit 1 tik gegeven NOOIT.en op een zachte manier te werk gegaan. Dus wat ik wil is helemaal niet onmogelijk.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 13:54

franka75 schreef:
je kan het zo zien die merrie is van hem en dat kan niet op stal, ik zou haar toch apart zetten , andere stal desnoods. ik begrijp je probleem van zn rug en de rest, maar daar heeft die merrie niets mee te maken. dat is medish bij hem. als hij zich groot maakt kan je natuurlijk een paraplu pakken die open knalt. dan schrikt hij maar, maar ontzag moet hij hebben. Anders gaat het een keer verkeerd. en inderdaad na kijken of hij goed geruind is. je kan ook een hoop herrie maken, met een fluitje of een gashoorn, maar alleen als hij dreigt, doet geen pijn maar hij schrikt zich hopelijk rot.

Fantastich idee ! dit was wat ik zocht. bedankt jo!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:56

Arabiertje* schreef:
Kijk , Mijn paard heeft een probleem met zijn rug en nu dat dat probleem bijna is opgelost wil ik dat ook zo houden. Dat is veel prettiger voor hem en kan hij terug onder het zadel en hoeft het niet op pensioen.

Dat hij geen stress mag hebben , Ja oke hij zal zowiezo stress hebben daar kan je niks tegen doen want Z'tje is nu eenmaal een stress-kiker.

Ik ken Zardo al goed genoeg en weet hoe hij reageert op een klap want dan is er niets mee aan te vangen elk paard is anders en een paard met een verleden waarvan ik weet dat hij vroeger slaag gekregen heeft ga ik nu niet opnieuw inmekaar rammelen.Degene die hier met natural horsemanchip geweest is , heeft hem nooit 1 tik gegeven NOOIT.en op een zachte manier te werk gegaan. Dus wat ik wil is helemaal niet onmogelijk.

Ja en dat heeft goed gewerkt :+

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:58

Arabiertje* schreef:

Ja, dat heb ik met de mijne ook dat is mijn grootste oogappel en hij heeft wel wat weg van die van jou, alleen als hij naar mij bijt en me dreigt omver te lopen oid dan sta ik er wel boven, want dat soort acties en gedrag tolereer ik absoluut niet. :n
Dan gaat hij op wat voor manier dan ook een flink aantal passen achteruit op mijn bevel! (niet met slaag uiteraard, maar met een brul of zwaai met mijn touw dat hij uit mijn persoonlijke ruimte gaat)
Dat is niet zielig hoor, want als je kijkt hoe dat in de wei er soms aan toe gaat dan moet je soms wel.
De mijne weet het nu al als ik aanhaal om een schreeuw te geven, dan neem ik een hap lucht en hij vliegt meteen heel overdreven achteruit alsof hij zwaar mishandelt wordt en ik nog niks gedaan heb, hij weet namelijk dondersgoed dat hij fout zit en daarom zijn idiote reactie.
Het is gewoon een kwestie van consequent zijn.

Je kan hem ook masseren en rek en strek oefeningen mee gaan doen.
Het boek van Linda Tellington Jones is wel wat voor jou! http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html
Dat bevordert ook alleen maar zijn ruggebruik etc.
En er staan heel veel leuke oefeningen in die je paard op een rustige manier dingen bij brengen.
Sommigen vinden haar wat te soft, maar het werkt wel!

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 14:02

sporter schreef:
Arabiertje* schreef:

Ja en dat heeft goed gewerkt :+

Zeker en vast.Maar die behandelingen zijn nu eventjes gestopt omwille de behandeling van zijn rug.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:04

Hee, geen ruzie gaan maken! :+ ;) :P
Laatst bijgewerkt door Miska op 06-07-10 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 14:04

Miska schreef:
Arabiertje* schreef:

Ja, dat heb ik met de mijne ook dat is mijn grootste oogappel en hij heeft wel wat weg van die van jou, alleen als hij naar mij bijt en me dreigt omver te lopen oid dan sta ik er wel boven, want dat soort acties en gedrag tolereer ik absoluut niet. :n
Dan gaat hij op wat voor manier dan ook een flink aantal passen achteruit op mijn bevel! (niet met slaag uiteraard, maar met een brul of zwaai met mijn touw dat hij uit mijn persoonlijke ruimte gaat)
Dat is niet zielig hoor, want als je kijkt hoe dat in de wei er soms aan toe gaat dan moet je soms wel.
De mijne weet het nu al als ik aanhaal om een schreeuw te geven, dan neem ik een hap lucht en hij vliegt meteen heel overdreven achteruit alsof hij zwaar mishandelt wordt en ik nog niks gedaan heb, hij weet namelijk dondersgoed dat hij fout zit en daarom zijn idiote reactie.
Het is gewoon een kwestie van consequent zijn.

Je kan hem ook masseren en rek en strek oefeningen mee gaan doen.
Het boek van Linda Tellington Jones is wel wat voor jou! http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html
Dat bevordert ook alleen maar zijn ruggebruik etc.
En er staan heel veel leuke oefeningen in die je paard op een rustige manier dingen bij brengen.
Sommigen vinden haar wat te soft, maar het werkt wel!

Best wel intressant ja ! Ga ik zeker eens proberen , hoe meer ik in omgang doe tes te meer hij me ook zal accepteren zeker :) Hij is soms zo wisselvallig he , hij kan het liefste paard zijn dat er bestaat en de volgende dag de rotste. de reden waarom ik van hem hou <3

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:07

graag gedaan hoop dat het werkt.

Arabiertje* schreef:
franka75 schreef:

Fantastich idee ! dit was wat ik zocht. bedankt jo!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:22

Het is echt een goed boek en ik sla het ook geregeld eens open om te kijken wat voor dingen ik nu eens kan doen ter afwisseling of als ik er even niet uit kom.
Het is namelijk heel divers en bevordert zo goed de omgang met je paard. :j

Het komt vast goed met je knappe kerel en gaaf dat je hem niet meteen afschrijft alleen je moet wel wat consequenter worden hoor, anders gebeuren er misschien ongelukken en dat zou zonde zijn.
Ik heb met de mijne ook wat afgetobd, maar die loopt ook nog steeds mee.

Ik zou het boek aanschaffen, want het is zeker de moeite waard.

Die tip van de paraplu vind ik ansich ook wel goed, maar je moet een dier niet onnodig bang maken imo.
Je paard kan er namelijk nog agressiever op gaan reageren als je hem bang maakt en dan wil hij alleen maar meer zijn merrie beschermen dus doe het wel met verstand.
Ik ben juist met die van mij bezig dat hij niet meer van een plu hoeft te schrikken.
Aangezien je altijd iemand tegen kan komen op straat oid met een paraplu die hem onbewust uitklapt en dan schrikt je paard zich ook idioot en dan krijg je ook rare situaties.
Respect krijg je het meest door rust en vertrouwen en herhaling.
Dus veel oefenen met simpele grondwerk oefeningen waarbij hij zijn plaats weet.

De mijne kan zich ook dominant opstellen en heeft ook veel hengstengedrag voor een ruin. ('dekt' onze Belg in wei op een speelse manier en hij loopt ook samen met mijn merrie)
Maar zodra ik in de wei ben, dan neem ik het leiderschap over en dan bepaal ik de grenzen.
Ik hoef nu nog maar met mijn handen te wijzen en ze gaan aan de kant.
En jouw arabje is ook wel zo gevoelig dat hij dat ook kan leren.
Dus ga er mee aan de gang voordat je straks een paar tanden mist of nog ernstigere dingen gebeuren.

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:23

franka75 schreef:

Toch zou ik hiermee wel uitkijken! Dat ie schrikt wat voor ontzag zorgt kan zeker goed zijn en helpen, maar om maar even het voorbeeld van de paraplu te nemen: als je de paraplu gebruikt als hulpmiddel voor zijn ontzag, en je gebruikt 'm dus door je paard te ''laten schrikken'', zal hij misschien bang worden van paraplu's en dat levert met een buitenrit o.i.d. ook niet de meest ideale situaties op lijkt me dan. :=

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 14:25

ja dat dacht ik dan ook weer , wat als hij uit schrik toch gaat aanvallen? Hoe kan ik hem dan duidelijk maken dat ik dat niet accepteer dat hij me aanvalt.