fjord verveeld zich?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jorteee

Re: fjord verveeld zich?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 18:08

een shet kost toch niet zo veel? Mijn pony heeft even (twee weken) alleen gestaan voor zijn vriendje (een minishet van 50,-) er bij kwam, en je zag hem meteen vrolijker worden! Ze staan ook gewoon samen in een box enzo!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 19:14

Ik word echt heel verdrietig van het grote aantal mensen hier dat een geit als ideale goedkope vervanging ziet. Fijn dat het af en toe goed gaat, maar uiteindelijk leven paarden in groepen van paarden en niet tussen de geiten in. Laat een paard maar eens kiezen uit een wei met geiten en een wei met paarden. Mag je raden waar hij in loopt.

Diegenen die beweren er geen geld voor te hebben moeten simpelweg niet aan een paard beginnen. Het dier kan ook ziek worden. En daarnaast: er zijn zat mensen die een shetlander hebben voor de dochter en met hetzelfde probleem zitten. Zet een advertentie en je kunt er bij wijze van nog 50 euro per maand voor vragen. En je paard zal een stuk gelukkiger zijn.

bonikaodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 21:09

femke27 schreef:
Ik word echt heel verdrietig van het grote aantal mensen hier dat een geit als ideale goedkope vervanging ziet. Fijn dat het af en toe goed gaat, maar uiteindelijk leven paarden in groepen van paarden en niet tussen de geiten in. Laat een paard maar eens kiezen uit een wei met geiten en een wei met paarden. Mag je raden waar hij in loopt.

Diegenen die beweren er geen geld voor te hebben moeten simpelweg niet aan een paard beginnen. Het dier kan ook ziek worden. En daarnaast: er zijn zat mensen die een shetlander hebben voor de dochter en met hetzelfde probleem zitten. Zet een advertentie en je kunt er bij wijze van nog 50 euro per maand voor vragen. En je paard zal een stuk gelukkiger zijn.

ik ben het met je eens!
wijzelf hebben schapen erbij in de winter,, mijn paarden vinden het niet erg, maar denk dat ze liefer paarden hadden dan schapen.. maar als de schapen in de wei staan vinden ze het wel leuk lekker de schaapjes naar binnen jachen :+

maar een shet erbij lijkt mij wel het verstandigst. gaat ook niet zo heel veel kosten in zitten(denk ik)en anders idd een advertentie plaatsen ;)
heel veel succes ermee! en veel plezier met je fjord!!

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 21:12

Misschien zal een speeltje hebben bijv. een skippi-bal of een speciale ton waar bix in zit.
En een vriendje/vriendinnetje is natuurlijk nooit verkeert ;) (schaapje, geitje, shetje ofzo een klein maatje)

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 21:18

mijn schoonouders hebben twee schapen twee geiten en wat kippen.
hier liep een shet bij.
de shet wist niet echt meer hoe hij zich moest gedragen. hij deed net als de geiten met zijn hoofd zo bonken tegen de geiten. maar ja hij heeft geen hoorns natuurlijk.
sinds oktober twee jaar geleden, staat hij in het weiland ernaast samen met mijn paard. die stond ergens anders veel binnen.
heb nu twee andere paarden. mijn paard heeft de rust gevonden en de shet heeft weer geleerd om paard te zijn. hij trapt en bijt weer om zich te verdedigen. hij is vrolijk en nooit mer bevangen geweest.

echt waar zet er een shetje bij. het zullen beste maatjes worden. zorg wel voor goed hekwerk.
dat is het enige wat jouw pony nodig heeft.
geen speeltjes en al helemaal geen geiten of andere dieren.

Moana12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:21

Je kan er idd een nieuwe pony,geit of schaap bijnemen.
Maar een paar dingen waar hij mee kan spelen kunnen
ook helpen.

;)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:43

Moana12 schreef:
ook helpen ;)

Ekeif96 schreef:
Misschien zal een speeltje hebben bijv. een skippi-bal of een speciale ton waar bix in zit.
En een vriendje/vriendinnetje is natuurlijk nooit verkeert ;) (schaapje, geitje, shetje ofzo een klein maatje)

Zucht.... :( Daar gaan we weer: een pony is prima. Schaap, geit, skippiebal, boomstronk en een ton praten NIET in paardentaal en zijn dus NIET geschikt als vervanging van een paardachtig gezelschapsdier! :(

shasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:11

femke27 schreef:
Moana12 schreef:
ook helpen ;)

Ekeif96 schreef:

Zucht.... :( Daar gaan we weer: een pony is prima. Schaap, geit, skippiebal, boomstronk en een ton praten NIET in paardentaal en zijn dus NIET geschikt als vervanging van een paardachtig gezelschapsdier! :(

dus volgens u als iemand een paardje wil maar kan er maar 1 kopen en er kan er geen 2de bij of het mag gwn niet, dan zou je niet aan paarden mogen beginnen ? akkoord een paard is een kuddedier , maar je mag toch ook de kans geven aan iemand die al heel lang een paardje wil en er maar 1tje krijgt ofzo dan mag je die droom toch ook niet afpakken heb ook al genoeg paarden gezien die alleen staan hoor en die zijn daarvoor niet minder gelukkig ,ja natuurlijk is het met een paardenvriendje altijd wat toffer maar als het echt niet gaat...
sorry als ik bot overkom da is nu ook nie de bedoeling :)
maar vroeg het mij gwn eens af

Jorteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:42

Ik denk wel dat voor je aan paarden begint over dit soort dingen moet nadenken. Paarden zijn nou eenmaal duur (voer, hoefsmid, entingen, tandarts) En ik denk (weet het eigenlijk zeker) dat twee paarden gelukkiger zijn samen dan één alleen! Ik zou ook niet alleen willen zijn de hele dag.. Daarnaast, zoals eerder gezegd, een shet kost én niet meer ruimte én is in aanschaf en onderhoud goedkoop.

Trouwens net zo met konijnen en ratten etc. die worden ook vaak alleen gehouden, terwijl ze zo graag samen zijn! Elk dier denk ik wel.... (behalve hamsters, die eten elkaar op xD)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:53

Shasha, misschien moet jij maar eens een boek in de bibliotheek gaan halen over het wezen 'paard'. Die horen niet alleen te staan (onder alleen versta ik ook een geit of schaap, dat is helemaal niks voor een paard). En nee ik gun mensen geen paard als ze het dier geen paardwaardig bestaan kunnen geven. Zoals jij dat zegt, hun droom, tja een beetje egoïstisch tegen over het paard vind je niet? Dier moet moederziel alleen wegkwijnen omdat baasje haar 'droom' wil waarmaken.
Als je je paard dus geen maatje wilt geven omdat dat meer geld kost, prima maar wees dan eerlijk en verkoop je paard aan iemand die dat wel WIL.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:56

Shasha, je hoeft niet per se 2 paarden te kopen, om je paard degelijk gezelschap te geven. Je kan hem natuurlijk ook bij een stalling onderbrengen waar hij contact kan hebben met de paarden van andere eigenaren. En ik vind dat wel een vereiste, ja. :j

Ik zou dus eerst maar eens zorgen dat de pony gezelschap krijgt van een ander paard. En dan een liksteen voor het dier kopen, en evt. vitamine/mineralen supplementen bijvoeren.

edit; Jelleee je was me net voor, ben het helemaal met je eens!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:50

@shasha
Ik vind inderdaad dat iemand een paard niet waard is als hij of zij niet de moeite neemt voor een soortgenoot ter gezelschap te zorgen. Ik heb de opties al eerder aangedragen, je hoeft heus niet persé een trekpaard erbij te kopen! Een shetlander volstaat uitstekend. En zelfs die hoef je niet te kopen, die kun je ook gewoon een plek aanbieden in de wei of op stal tegen een kleine vergoeding. Als je deze tijd van het jaar ziet hoeveel paarden elkaar helpen de vliegen weg te jagen dan vind ik het pure mishandeling als een paard alleen staat en dat alleen moet doen met als gevolg dat het hoofd onder de vliegen zit.
Nogmaals: een geit, schaap, skippiebal, koe of wortel is GEEN gezelschap!

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 21:23

Ben het helemaal met Femke27 eens!!
Er schijnen zelfs landen te zijn hoorde ik, dacht Zweden ofzo, waar het zelfs strafbaar is om een paard/pony alleen te houden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:05

mooney1 schreef:
Ben het helemaal met Femke27 eens!!
Er schijnen zelfs landen te zijn hoorde ik, dacht Zweden ofzo, waar het zelfs strafbaar is om een paard/pony alleen te houden.

Wat mij betreft mag dat ook in NL, Belgie en vooral hier op La Palma ingevoerd worden!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:29

Idd, zoiets hadden ze al eerder moeten invoeren.
Maargoed, weer on-topic; hopelijk doet de TS iets met de tips :) Je hoeft trouwens geen eens een paard erbij te kopen, je kunt hem ook ergens stallen waar meer paarden staan, of misschien wil iemand wel zijn paard bij jou stallen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:52

sitaenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 14:41

Nou.. het was een verzorgpony van me en het voelde als mijn eigen pony.. Hij stond te koop en ik wou hem graag kopen, maar iemand anders ook en toen was hij weg... :(

Jorteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:58

Ik dacht dat het ook al strafbaar was in NL om een paard alleen te houden (maar met schaap en dergelijke mocht dan weer wel). Zal wel eens nakijken..

MiniPolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:48

Volgens mij is het nog niet strafbaar maar dat gaan ze wel proberen dacht ik gelezen te hebben hoop iig van wel!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:04

TS, ga je ook nog iets met de tips doen....?