Steigeren en liggen met hoofdstel indoen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:17

aller eerst is het nou je eigen pony?
Zo als je in je Profiel hebt staan of je verzorgpony?

en als je het halster om doet reageerd hij dan ook zo of kan je dat wel makkelijk om doen?
als dat wel kan is het duidelijk iets in zijn mond wat hem of pijn doet of stoort en dus zou ik de dierenarts er even naar laten kijken :)

8nnemiek

Re: Steigeren en liggen met hoofdstel indoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:18

Wat voor bit heeft het paard in eigenlijk?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 16:18

Barmat schreef:
Als hij zou steigeren, dan zou het onmogelijk moeten zijn hem een hoofdstel in te doen... toch?

Maar je zegt dat hij een jaar onder het zadel is, dus dan moet hij op een gegeven moment toch het hoofdstel in krijgen. Ik vraag me dan af hoe dat dit lukt.

Persoonlijk ben ik heel erg voor de aanpak - laat maar lekker steigeren en gaan liggen, gewoon negeren. Geen aandacht aan gaan schenken, niet gaan praten, niet gaan geruststellen, helemaal niks. Blijf gewoon doen wat je doet, en doe net alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Zodra je weg gaan lopen, angst toont, gaat geruststellen, belonen of wat dan ook, zal het paard het blijven associeren en het gedrag blijven vertonen.

Ik vraag me ook af hoe het meisje in kwestie omgaat met dergelijk gedrag, probleemgedrag zit er zó in en is het maar heel moeilijk weer uit te krijgen.

Met hoofdstel indoen doet hij ook niet heel erg lang moeilijk mee. Vroeger ging het altijd prima. Dat meisje duwt tegen hem aan zodat hij opstaat dan doet ze het nog een keer en dan doet hij het niet meer.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 16:22

japielover schreef:
aller eerst is het nou je eigen pony?
Zo als je in je Profiel hebt staan of je verzorgpony?

en als je het halster om doet reageerd hij dan ook zo of kan je dat wel makkelijk om doen?
als dat wel kan is het duidelijk iets in zijn mond wat hem of pijn doet of stoort en dus zou ik de dierenarts er even naar laten kijken :)

ik zal het wel even uitleggen;)
de pony is gekocht, dus officieel van mij. Hij staat in Duitsland waar hij wordt bereden door 2 mensen. Die kennen we al een hele tijd en ze zijn geweldig met paarden, ze hebben er echt alles voor over. ik ga er in ieder geval elke vakantie heen en soms ook wat vaker. Ik heb hem nu sinds december maar ik ken hem wel langer. In mei is het eigenlijk allemaal begonnen. Misschien is het nu iets duidelijker;)

als ik het halster om probeer te doen ( en anderen ook;)) dan gooit hij zijn hoofd omhoog en stapt achteruit en loopt rustig weg. Dat doet hij elke keer. Na een tijdje moesten we het van die mensen om zijn hals doen en deden ze het later goed. Hij is heel braaf aan de hand en doet ook niets bijzonders.

DA laten kijken is geod idee, zal ik tegen ze zeggen;)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 16:24

8nnemiek schreef:
Wat voor bit heeft het paard in eigenlijk?

zal ik naar gaan kijken, niet zo'n heel ingewikeld bit in elk geval;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:32

Een van deze?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit zijn zo'n beetje de meest gebruikte bitten :)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 16:37

8nnemiek schreef:
Een van deze?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit zijn zo'n beetje de meest gebruikte bitten :)

uh... de bovenste of de 1 na bovenste :o
ik dacht de bovenste

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:49

LoveBodin schreef:
ja daar dacht ik ook al aan. Alleen hoe zeg je dat in het Duits?

ik zou denk ik gewoon ergens een bitloos hoofdstel op de kop tikken en dan zeggen dat je "das mal ausprobieren" wilt ;) Als het goed gaat doe je dat voortaan (tot de problemen opgelost zijn, of misschien wel langer als je het fijner vind) en helpt het niet dan is het gedrag al ingesleten en kun je daaraan gaan werken.

succes!

prins_queen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 00:04

Ik had dus net hetzelfde probleem.
Maar na heelwat proberen ben ik op de grodn gaan zitten tot hij naar mij kwam ,
dat heeft hij dan ook gedaan. Hij begon zelf aan het bit te snuffelen en zowat aant te likken.
Dan na nog even proberen is het dan eindelijk gelukt het erin te krijgen (; x

prins_queen

Re: Steigeren en liggen met hoofdstel indoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 00:07

Het ligt niet altijd aan de tanden hoor, in het begin is dat normaal het is allemaal nog een beetje wennen, Ze zijn het niet gewoon en het is allemaal een beetje nieuw. Koud metaal in je mond is ook niet echt een lachertje hé (;. Je moet gewoon doen of er niets aan de hand is (; En zolang jullie maar wederzids respectblijven behouden, komt dat wel in orde x

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 00:07

ja dat denk ik dus ook die kunstjes wel apart gedrag
hinta schreef:
oké, duidelijk. het kon ook zijn dat hem kunstjes werden geleerd.
het steigeren is een uiting van dominantie, het gaan liggen een uiting van diepe ondergeschiktheid.
het lijkt er op dat hij nog niet precies weet om de middenweg daarin te bewandelen.
waarschijnlijk met rustig en duidelijk handelen, maar vooral consequent zijn zul je dit op kunnen lossen.

Rijkema

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:44

Hihihi, tandloos rijden ???