Barmat schreef:Als hij zou steigeren, dan zou het onmogelijk moeten zijn hem een hoofdstel in te doen... toch?
Maar je zegt dat hij een jaar onder het zadel is, dus dan moet hij op een gegeven moment toch het hoofdstel in krijgen. Ik vraag me dan af hoe dat dit lukt.
Persoonlijk ben ik heel erg voor de aanpak - laat maar lekker steigeren en gaan liggen, gewoon negeren. Geen aandacht aan gaan schenken, niet gaan praten, niet gaan geruststellen, helemaal niks. Blijf gewoon doen wat je doet, en doe net alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Zodra je weg gaan lopen, angst toont, gaat geruststellen, belonen of wat dan ook, zal het paard het blijven associeren en het gedrag blijven vertonen.
Ik vraag me ook af hoe het meisje in kwestie omgaat met dergelijk gedrag, probleemgedrag zit er zó in en is het maar heel moeilijk weer uit te krijgen.
Met hoofdstel indoen doet hij ook niet heel erg lang moeilijk mee. Vroeger ging het altijd prima. Dat meisje duwt tegen hem aan zodat hij opstaat dan doet ze het nog een keer en dan doet hij het niet meer.