aeolusnr1 schreef:Je vind het idd zielig,lan ik best begrijpen ook.
En je zegt er dan al vlug bij, dat het niet jouw schuld is dat hij zo doet.
Wel eigenlijk ben ik het er niet mee eens, ik ga er hier ook vanuit dat er niks mis is met het paard en dat het zadel wel degelijk goed past, maar dat het hier echt wel om een soort van verzet gaat, een soort van aangeleerd gedrag.
Jij hebt het hem idd niet aangeleerd maar je houd het nu wel in stand, en das op zich dus ook fout
Maar waarom ga je er vanuit dat het aangeleerd gedrag is? Paardje kan vanalles mankeren zonder dat je dat kan zien..
Manegekinderen komen daar om te leren, helaas is het imo onmogelijk om zoiets af te leren omdat ze gewoon niet zo ervaren zijn.
Tuurlijk is dat fout om er niks aan te doen, maar wat zijn de opties?
1) niet meer erop willen rijden - Als iedereen dat doet gaat de pony wsl naar de slager ipv de D.A of er een goede zadelmaker bij komt. En trainen om het af te leren lijkt me vrij zinloos, want de kans dat het gedrag weer terug komt als de "beginners" weer gaan zadelen lijkt me héél groot.
2) er idd maar vanuit gaan dat het dier geen pijn heeft (terwijl dat imo een grote gok is)
3) zelf geld insteken - kan me voorstellen dat ook dat geen optie is.
Het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar!
En je eigen verantwoordelijkheid om daar te blijven rijden. Als de manege verder goed is, kan ik me voorstellen dat je daar blijft rijden. Probeer maar eens een manege in de buurt te vinden waar alles klopt én ook nog te betalen is