paard accepteerd geen 'nee'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:57

idd ik zou ook dadelijk zeggen net als wat "Kiwiko" ook al zei, hou je handen van zo'n paard.
Ofwel maak je het nog erger, ofwel raak je uiteindelijk gewond, maar echt dit kan nooit tot een goed einde komen.
Maar los van dit paard hier zou ik je aanraden, meer studiewerk te doen, voor je je als paardentrainer wil gaan opstellen.
Uit wat hier zich heeft voorgedaan kan je echt duidelijk stellen dat je zeker niet klaar bent om een paard te gaan opleiden en nog minder klaar om het te gaan corrigeren.

susan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:05

Hartstikke lief en leuk dat je dit voor deze mensen wilt doen, en ik zou zeggen dat als het een rustig paard betrof je er ook zeker mee door kon gaan. Hoe kun je het anders leren?

Echter als ze dominant is, en daarin zelfverzekerd, consequent en goed aangepakt moet worden kan het een gevaarlijk verhaal worden wanneer je niet weet wat je precies doet, en er weinig ervaring mee hebt.

Niet vervelend bedoeld, maar het feit dat jij twijfelt over of je haar niet te hard hebt aangepakt bevestigd voor mij wel het feit dat dit je boven je pet gaat. En daar is helemaal niets mis mee!

Paarden opvoeden, zeker bij probleemgedag (en dat vind ik wanneer ze op deze manier reageert op correctie) valt niet mee. Daar is een berg discipline, zelfvertrouwen en kennis voor nodig. Zelfs als het om voedernijd gaat, zoals in voorgaand bericht werd aangedragen. Stel (ff worstcase scenario) dat er straks een kind haar stal binnen loopt, en mevrouw heeft nog wat sto liggen? Wil niet zeggen dat het dan jou schuld is, maar hoe schuldig en verantwoordelijk voel je je dan?
Ik zou geen onnodig risico en gevaar willen lopen, en praten met de eigenaar. Het verhaal uitleggen en hem iemand laten zoeken die dit dagelijks doet.
Waarschijnlijk is het gedrag dan ook wel te corrigeren.

Succes!

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 13:56

poes schreef:
Gelezen in de penny zeker? :+

_O- :')

PinkAxelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 15:04

Voorlopig blijft ze staan.. eigenaar is op reis, en ze hersteld van een blessure.. ze is trouwens heel braaf de laatste 4 dagen, heeft niet meer geschopt, maar ze loopt met halster aan. kuisen etc gaat goed.
ik ga dit met de eigenaar bespreken, maar inderdaad, ik denk ook dat dit paard niet zo geschikt voor mij is... dit kun je natuurlijk pas weten nadat je het paard hebt leren kennen...

dankje voor de reacties!

WashingtonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 15:12

Dit paard is je waarschijnlijk aan het uittesten en wil graag de baas zijn. En ik zou je er zeker niet schuldig om voelen dat je haar een tik hebt verkocht. Als je inderdaad daarna maar weer 'normaal' tegen haar doet.

_flodje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:20

poes schreef:
De paardvriendelijkste manier is haar behandelen als paard ;) Als zij gaat meppen zou een onderdanig paard achtergaan, een paard hoger in rang zou haar even duidelijk maken dat dit niet kan, en de hoogste in rang, daar zou ze het nooit bij proberen :D Of je fysiek geweld nodig hebt hangt af van je eigen overmacht en haar instelling.

Maar je kunt ook het anders proberen, ga zwaaien met een touw of springen of roepen. Dat kan ook verfrissend werken.

Verder zal ze ook wel braver worden eens ze in het werk staat, dit is gewoon een paard dat altijd haar zin mocht doen en dat is even aanpassen natuurlijk!

inderdaad :j

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 08:48

Pegazlove schreef:
ik ga nog wachten, zeker tot ze beslaan is.. hoefsmid komt normaal maandag, en ga haar toch eens door DA laten controleren.. verder heb ik geen problemen meer met haar gehad..

zoek iemand die je kan en wil helpen, die ook weet waar het probleem licht, zo kan je er wat van\ bij leren, je zelf verbeteren, zo misschien ook het paard beter leren begrijpen,corrigeren. eerst op de grond beginnen zodat julli elkaar kunnen leren begrijpen dan er op.
zorg dat julli plezier gaan krijgen in de samenwerking. 8-)
succes.

Rijkema

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:27

Zorg wel dat het veilig blijft voor jezelf.
Laat zo'n machtspelletje niet uit de hand lopen.
Ennuh als je het zelf niet meer weet, vraag dan hulp van iemand die er net iets meer van weet dan jezelf.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:25

Pegazlove schreef:
ik ga dit met de eigenaar bespreken, maar inderdaad, ik denk ook dat dit paard niet zo geschikt voor mij is... dit kun je natuurlijk pas weten nadat je het paard hebt leren kennen...

Ik denk dat dit de beste oplossing is...Heel verstandig dat je dat in ziet en niet koppig doorgaat ...

Lisa_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:02

poes schreef:
Gelezen in de penny zeker? :+

*veegt zichzelf op*

antje_vip

Re: paard accepteerd geen 'nee'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:45

Volgens mij gewoon een rangorde probleem! Mijn pony deed 2 jaar lang namelijk hetzelfde met mijn moeder. ;) Dus eerst even duidelijk maken dat jij boven haar staat. En voordat je verder gaat met dat paard, ga eerst een boek lezen over opvoeden met alle info die je nodig hebt :)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:53

idd terug brengen die handel voordat je een mept krijgt.

Als de eigenaren nooit problemen hebben gehad zal ze daar wel altijd haar zin hebben gehad en heb jij nu de problemen. of je pakt het nu aan en stel je je dominant op en als ze slaat krijgt ze er een terug of ze gaat terug.

Denk dat die mensen wel weten wat ze wegbrengen.......straks krijg jij de schuld.

pieomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:57

Nou als mijn paard dit zou flikken bij me (en ik ben echt geen voorstander van slaan en schoppen)
maar dan krijgt ze van mijn toch een gelovelijke lel voor dr kop zoniet een flinke trap terug
Ik vind dit soort spelletjes echt niet kunnen namelijk super gevaarlijk trouwens ook.
Deed ze dit trouwens ook bij de eigenaar (sorry heb niet het hele topic gelezen?)

PinkAxelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 22:32

heb haar inderdaad een lel terug gegeven, en sindsdien heeft ze het niet meer gedaan...

geen idee, denk niet dat ze er een rede toe had, er werd niet naar haar omgekeken... nuja, wel eten, over de draad gesmeten denk ik... maar niet echt in de omgang genomen... dusja... voorlopig gaan het zeer goed, dus ik hoop dat ze het begrepen heeft..

skippertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:16

Ze moet jou natuurlijk wel accepteren. En JIJ bent de baas, dus geef haar maar een keer een tik hoor!

Ik zou zelf niet zo'n paard aankunnen :+

PinkAxelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 21:44

ze heeft al meer dan 1 tik gekregen sinds ze bij mij staat, en begint door te hebben dat ze niet de baas is..

Ze gaat waarschijnlijk toch ergens anders naar toe...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:52

Paard heeft toch geen mensenkontakt gehad? Dit paard is niet opgevoed en nu aan jouw de taak. Je weet iig nu dat het een merrie is die laat zien dat ze niet snel onder de indruk is, maar haar manieren leren is best te doen, als je weet wat je doet.

Zij geeft aan dat ze niet gediend is van een duw tegen haar schouder omdat ze niet weet dat ze om moet, dat kommando kent ze niet en ze reageert instinctief, gewoon een merrie die dominant gedrag laat zien, niets ergs mee. Maar je moet wel weten hoe je dit op een paardwaardige en normale manier gaat oplossen, door te gaan slaan en schreeuwen omdat je eigenlijk niet weet wat je moet doen en een beetje bangig bent geworden, ga je communicatiestoornissen krijgen en dan kan je wel eens een losse hoef tegen komen...

Ik ben van de korte en duidelijke signalen en dat hebben ze snel door, mits ze eerlijk is en jij duidelijk bent ook in je houding naar haar toe.

PinkAxelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 21:59

meestal is ze wel eerlijk, en ik denk ik wel duidelijk, ze merkt het vrij snel als ze iets doet dat niet gehoord is, ze wordt niet direct gestrafd, en dit heeft ze wel degelijk door, want als ik haar 'waarschuw' door een haar naam vrij luid en kort te zeggen, stopt ze even met wat ze aan het doen is (zoals met tegen mij aan te duwen, of met spullen te gaan lopen, borstels etc) maar na 2 sec doet ze verder met wat ze bezig is, en duw ik haar weg, in extreme gevallen, als ze bv hapt, wat ze blijkbaar leuk vindt, krijgt ze een tik (met de hand, dus niet hard) en dat heeft ze het meestal wel door...

rosanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 22:00

hoe denk je dat paarden onder elkaar een dominante hebben?
omdat een paard dominant is, laat zien waar zijn grenzen liggen, laat hij zien aan zijn kudde dat ze naar hem moeten luisteren..

dus als jij een 'duwtje' geeft aan het paard en met (een beetje een) bangerig stemmetje zegt; niet doeeeen (in de hoop dat je bazig overkomt en zij stopt)! voelen die paarden aan dat jij bang bent en niet bepaald hoog in een rangorde staat, althans niet in die van haar met jou.. en denken ze ha-ha :Y) .

dus gewoon een lel tussen de oren geven, en boos worden zoals paarden dat ook doen toch?!
en dat is nog paardvriendelijk ook, want paarden bijten en trappen elkaar, en ik denk dat jij niet aan hun bijt en trapvermogen zal tippen :+

PinkAxelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 22:04

haha, inderdaad, dat denk ik ook niet, maar ik klink niet bang hoor, denk ik, en ze is vrij geshokeerd als ze een tik krijgt, dan loopt ze gelijk weg... maar het is toch ook niet zo dat ze niet gewaarschuwd wordt door andere paarden als ze iets verkeerd doet? althans, bij mijn paarden krijgt ze eerst een waarschuwing ( oren in de nek, en kwaad kijken, en als dit niet helpt wordt ze gestraft: bijten of schoppen...)

rosanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 22:11

Pegazlove schreef:
maar na 2 sec doet ze verder met wat ze bezig is, en duw ik haar weg, in extreme gevallen, als ze bv hapt, wat ze blijkbaar leuk vindt, krijgt ze een tik (met de hand, dus niet hard) en dat heeft ze het meestal wel door...

het is zo dat paarden weten waar ze mee bezig zijn, ze weten meestal wat fout is en wat goed, want niemand heeft het paard aangeleerd bij jou in die kast een kijkje te leren nemen en alles leegeten toch ?:p

paarden houden mensen (en anderen die bij hun in de buurt zijn) CONSTANT maar dan ook CONSTANT in de gaten, (vlucht instinct), ze letten op je houding, sterker nog, ze voelen jouw emoties..
dus wat jij hierboven zei, ik duw haar weg (klinkt in mijn ogen niet heel erg overtuigend sorrya(A)) maar als ze bijt geef ik een tik (niet hard), ik denk dat dat dus niet hard genoeg is om dat paard over te laten komen van HEE, zij is de baas, ik moet oppassen.

PinkAxelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 22:17

dat is eigenlijk wel... :p
eigenlijk heb je wel gelijk.. =)
dus ik ga gewoon harder en strenger met haar zijn, en misschien duidelijker maken dat ik de baas ben...

dankje...

rosanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 22:24

ik weet hoe je je voelt hoor:p
want ik heb leren rijden bij een vriendin, zij heeft hard-dravers..
ik heb nooit op een manege gereden, maar leer het bij haar..
aan het begin wist ik er niks vanaf natuurlijk, dus zat ik *ondanks ik dacht dat het niet was te zien* onzeker op dat paard, hoe je het went of keert, ik had natuurlijk weinig ervaring, en was niet zeker van mijn zaak..
hij ging aardig hard,ik had geen controle over hem en hij wist niet van ophouden, en ik snapte er geen zak van :p en ik zag dat mijn vriendin maar wat schreeuwde als ze vervelend waren en ze hielden op! dus ik dacht oke dat doe ik ook! maar paarden voelen dat je het meer doet uit angst en niet uit boosheid en dominantie..

maar nu ik het paardrijden en hem(!) doorkrijg ben ik totaal niet onzeker op dat paard, en hij weet waar mijn grenzen liggen, zonder dat ik het paard mishandeld of wat heb, hij voelt het aan dat ik verzekerd op hem zit, en ik heb nu volledige controle over hem!

Dus als ik jou was zou ik denken, het is maar een paard, als ze hard genoeg trapt ben ik toch dood? so what.
beetje hard, maar als je zo denkt straal je dat uit.
een beetje een heel erg lang verhaal sorry! haha :o

PinkAxelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 23:19

:D heb de clue (of hoe je dat ook schrijft/zegt) begrepen!

denk inderdaad dat ik wat onzeker overkom op haar.. ken haar namelijk niet goed, en heb dus geen idee hoe ze opgevoed etc is... als ze dit ooit al geweest is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 08:56

Opvoeding is overal gelijk....dit soort dingen is not-done bij een goed opgevoed paard, dus een niet of slecht opgevoed paard, maar dat moet geen verschil voor jouw maken. .

Jij moet oppassen met deze merrie, die is vrij brutaal en doordat je al hebt weggegeven, zal zij niet zo snel toegeven. Je geeft de indruk dat je te weinig ervaring hebt met daadkrachtig opvoeden, want meestal is 1 keer corrigeren genoeg als je duidelijk bent. Deze merrie probeert steeds weer.