stijgerend paard, moet ALTIJD de baas zijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Goofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:57

En wat als je hem nu longeert? Doet hij het dan ook?

Ik zou dan een longeerring afzetten en hem licht bijzetten zodat hij die druk van nageeflijkheid wel voelt maar wanneer hij omhoog komt niet in hele grote problemen komt zoals omvallen (en het nog een vervelendere ervaring voor hem wordt). Misschien dat je hem aan de longe iets meer kunt aanpakken met bijvoorbeeld de zweep door hem goed voorwaarts te houden?

Die van mij heeft er ook een handje van. Straffen zorgt bij haar alleen maar voor meer stress en woede onder het zadel. Negeren en maar stug doorgaan helpt bij haar. Maar bij ons heeft het vooral met gevoelens van mij te maken. Zodra zij merkt dat ik een beetje afwachtend op haar zit neemt ze gelijk misbruik. Dit is er onder het rijden gelukkig uit, behalve op buitenritten. Hier wordt ik nog wel te afwachtend doordat ik me dan minder op mijn gemak voel door de auto's, sloten, prikkeldraad enzo. Ervaar jij het ook zo, of is het bij jou totaal anders?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 09:08

Sil_Bill schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb nu iets meer dan 2 maandjes een nieuw paard.
Maar hij heeft een probleempje waar ik een beetje gek van wordt.

Als ik rij en gewoon lekker buiten of niet intensief is er niks aan de hand.
Maar zodra ik iets van hem vraagt wordt hij boos. niet alleen onder het zadel maar ook aan de hand.
Zodra hij niet de baas kan zijn maar jij dat wilt zijn word hij pissed-off

Als ik bijv. meer verzameling wil, wijken, halthouden enz. ( dus wat serieuzer te werk wil gaan)
Gaat hij in verzet, hij begint met kleine 'hupjes' te maken en als ik hem dan been geef of juist w8 tot hij stilstaat komt hij omhoog. (en dan ook echt ruim van de grond af)

Aan de hand precies hetzelfde verhaal, als hij moet wachten op iets gaat hij ook omhoog.
Hij wordt echt pissig en gaat stampen en (soms) bijt pogingen doen.

hij geeft nooit op, bij de tandarts konden we hem met moeite met 3 man en 3 dubble verdoving bij de grond houden.. hij was zo zwaar verdoofd dat die bijna omviel ennog blijft hij doorgaan. zelfs met praam was het geen doen, en de DA durfde niet nog meer in te spuiten...

-het is een 7 jarige ruin
hij is deze week bekeken door een fysio
is 2 weken geleden bij de tandarts en dierenarts geweest
is bekeken door een zadelmaker en heeft een goed passend zadel
is bij de hoefsmid geweest
is verder in goede gezondheid
EN ik krijg 2 keer in de week les

Ik weet nu niet zo goed wat ik hier het beste aan kan doen....
Voor mijn idee zijn alle medische opties afgesloten, en is het gewoon klier gedrach??
Heeft iemand ervaringen of tips??

Welk niveau heeft het paard, aangezien hij te dik was zou ik bijna denken dat hij niet zo intensief getraind is.
Het probleem is dat je te veel vraagt zoals je zelf aan aangeeft. Je paard kan dit niet aan en het doet dus zeer. Je training hierop aanpassen, je gaat veel te vlug. Je hebt hem pas 2 maanden! Spieropbouw bij een paard duurt veel langer (jaren!).
Straffen omdat je paard aangeeft dat hij iets niet aankan is het slechtste wat je kan doen!!!

Doordat het een dominant paard is geeft hij aan dat hij het niet aankan. Zie het als een positief iets, je paard communiceert met je!
Luister naar je paard en pas je training aan.
Laatst bijgewerkt door Schangah op 23-06-10 09:12, in het totaal 3 keer bewerkt

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 09:10

Mijn ervaring is idd dat wanneer je, zodra het beestje omhoog komt, een goede tik met de zweep (voor of achterzijde) of je platte hand tussen de oren te meppen. Hij denk dan dat ie zijn hoofd stoot en laat het daarna meestal wel uit zijn hoofd om omhoog te komen.
De truc met de fles ken ik ook, maar dan niet door hem stuk te slaan, maar een fles te pakken met een gat er in en deze zelf met je hand dicht te houden en m dan op het hoofd te meppen als ie overeind komt. Hoef je dan dus niet kapot te meppen, dat gaat idd wel een beetje ver.

Bovenstaande verhaal neemt niet weg dat het beest respect moet krijgen. Hiermee kun je bereiken dat hij niet meer omhoog komt, maar wanneer hij geen respect voor je heeft, verzint hij vanzelf nog 1001 manieren om de baas te spelen. Ik zou je toch willen adviseren om, nadat het steigerprobleem onder de knie is, met grondwerk te beginnen. Let ook heel erg op je houding als je met hem omgaat, zorg ervoor dat die ten alle tijde uitstraalt dat jij de baas bent. Wanneer hij aanstapt terwijl jij hem nog stil wil hebben, even een flinke snuk aan het touw en direct (zoals al eerder gezegd) een heel stuk in zijn achteruit. Doe dit echt consequent iedere keer dat hij je voorbij wil. Het kan lang duren, maar uiteindelijk zal hij zich schikken in zijn lot van ondergeschikte.

Ik ga er dan wel vanuit dat er verder medisch gezien niets aan de hand is... zadel past? rug gecheckt? etc.

Succes iig! :)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 09:15

Ronne schreef:
Mijn ervaring is idd dat wanneer je, zodra het beestje omhoog komt, een goede tik met de zweep (voor of achterzijde) of je platte hand tussen de oren te meppen. Hij denk dan dat ie zijn hoofd stoot en laat het daarna meestal wel uit zijn hoofd om omhoog te komen.
De truc met de fles ken ik ook, maar dan niet door hem stuk te slaan, maar een fles te pakken met een gat er in en deze zelf met je hand dicht te houden en m dan op het hoofd te meppen als ie overeind komt.
Hoef je dan dus niet kapot te meppen, dat gaat idd wel een beetje ver.

Bovenstaande verhaal neemt niet weg dat het beest respect moet krijgen. Hiermee kun je bereiken dat hij niet meer omhoog komt, maar wanneer hij geen respect voor je heeft, verzint hij vanzelf nog 1001 manieren om de baas te spelen. Ik zou je toch willen adviseren om, nadat het steigerprobleem onder de knie is, met grondwerk te beginnen. Let ook heel erg op je houding als je met hem omgaat, zorg ervoor dat die ten alle tijde uitstraalt dat jij de baas bent. Wanneer hij aanstapt terwijl jij hem nog stil wil hebben, even een flinke snuk aan het touw en direct (zoals al eerder gezegd) een heel stuk in zijn achteruit. Doe dit echt consequent iedere keer dat hij je voorbij wil. Het kan lang duren, maar uiteindelijk zal hij zich schikken in zijn lot van ondergeschikte.

Ik ga er dan wel vanuit dat er verder medisch gezien niets aan de hand is... zadel past? rug gecheckt? etc.

Ben je nu helemaal niet lekker om dit advies te geven. Je kunt je paard doodslaan !
Je moet je diep schamen om zo een advies te durven geven -:(-

Ronne

Re: stijgerend paard, moet ALTIJD de baas zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 09:22

Doodslaan??? Ik weet niet hoe hard jij mept??? T beest is niet van suikergoed! Een goeie tik met t achtereind van een zweep, voelt ie na een paar minuten al niks meer van hoor!

Pff doodslaan.. al zou je het willen denk ik niet dat je dat met een zweep zou lukken!

En die truc met die fles is geen advies, ik zeg alleen dat ik die truc ken. Dit is iets wat je kan gebruiken als het gedrag ontzettend ver gaat en er niets anders meer mee te beginnen is. Het werkt namelijk wel.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:33

Je hoort ook vaak de truc als een paard steigert een ei boven/op z'n hoofd kapot te maken..... Maar als een paard goed voorwaarts wordt gereden kan ie niet stijgeren dus denk dat daar voornamelijk aan gewerkt moet worden. Hij komt over als een heel dominant paard dus zou ook goe met grondwerk aan de gang gaan.

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 13:27

het paard heeft L dressuur en M springen gelopen.
Dus hij moet het makkelijk kunnen, zowiezo halthouden enz.

ik heb al van veel mensen het advies gekregen over met de zweep tussen zijn oren slaan...
m'n instructeur vond dit ook een goede optie.

Van m'n ouders moet ik hem wegdoen, maar zelf weet ik niet of dat een goede oplossing is..

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:13

RT-P >> OPG

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:28

We hebben thuis ook een volbloed staan die dit jaren heeft gedaan.
Ze is vermoedelijk vroeger mishandelt geweest.
Ze steigerde bij minste druk of als ze haar zin niet kreeg.
Hoe bozer je werd hoe erger het werd met als gevolg achterover vallen.
Het advies dat we hadden gekregen was: negeren als ze het deed als je ze vast had en tijdens het rijden vooruit rijden!
Ze heeft het nadien niet meer gedaan.
We hebben haar al 13 jaar waarvan ze het al 7 jaar niet meer geprobeerd heeft.

Goofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:47

_Alarm_wlkp schreef:
We hebben thuis ook een volbloed staan die dit jaren heeft gedaan.
Ze is vermoedelijk vroeger mishandelt geweest.
Ze steigerde bij minste druk of als ze haar zin niet kreeg.
Hoe bozer je werd hoe erger het werd met als gevolg achterover vallen.
Het advies dat we hadden gekregen was: negeren als ze het deed als je ze vast had en tijdens het rijden vooruit rijden!
Ze heeft het nadien niet meer gedaan.
We hebben haar al 13 jaar waarvan ze het al 7 jaar niet meer geprobeerd heeft.

Idd, is ook mijn oplossing geweest.....

ukkiepukkie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 19:47

Mijn paard doet bijna hetzelfde. Echter hij gaat de lucht in als we buiten rijden en probeert om te draaien. Rennen doet ie dan niet maar bokken en steigeren des te meer.
In de bak moet ik in het begin wat moeite doen om hem rustig te rijden, maar daarna gaat hij ontspannen en kan ik eigenlijk best goed rijden.
Helaas zorgt het gedrag tijdens buitenritten er nu wel voor dat ik mijn paardje waarschijnlijk weg moet doen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 19:55

Bij een paard wat ik rij heeft het voorwaarts oplossen geholpen. Dus zodra hij in de fout ging: gas erop. Zelf uber-cool blijven, maar gas op de plank en het tempo (draf) daar houden waar jij het wil. Valt paard terug, been eraan en tempo erop. Klinkt erg belachelijk, maar het gaat er puur om dat JIJ de leider bent en het paard te volgen heeft wat jij wilt. Vergeet even al je rijtechnische en werkpunten: Door het tempo te bepalen krijg jij weer de touwtjes in handen, in ieder geval op dat punt.

Edit: Wil er nog even aan toevoegen dat je er voor niet aan hoeft te komen. Dus niet ten strijde trekken met brute armkracht, dit win je niet. In stap komen ze over het algemeen het makkelijkst omhoog, dus zorg dat je takt bewaard en swing met je zit mee in de stap. Schroef voor je gevoel je zitbeenknobbels in je paard en elke stap bepaal je zelf hoe deze worden gezet en in welk tempo. Voel je dan dat er geklooid gaat worden, kun je inkomen met je been.

Slaan en schoppen is niet altijd de oplossing, alhoewel in de praktijk de tik tussen de oren soms kan werken. Paard waar ik op zat steigerde erg vies, dus snel, heel hoog en uhm hoe zeg ik dat.. vluchtig, ongrijpbaar.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 20:48

Hier nog een eigenaar van een steigeraar.
Zal je even zeggen wat ik allemaal al geprobeerd heb.
- Rondjes laten draaien tot het onnozele toe
- als hij omhoog komt omver trekken ( let wel op dit is een groot risico ) hierdoor verliezen ze evenwicht en moeten ze wel terug omlaag komen
- Tik tussen zijn oren
- gewoon negeren

Ik moet wel zeggen dat dit geen van alle hielp bij mijn ruin en dat ik nou naar andere oplossingen aan het zoeken ben voor hem dit af te leren.
Eentje die ik zeker ga proberen is een ei tussen zijn oren kapotslaan zodra hij steigert. Dan krijgen ze ook het idee dat ze dus hun hoofd gestoten hebben en bloeden. Hopelijk werkt dit wel bij mijn ruin.
Overigens doet mijn ruin alleen steigeren bij enge objecten of als hij van de kudde weg moet. Dus hij heeft het nog niet zo erg als de jouwe.
Ik denk dat rondjes laten draaien als hij omhoog wilt gaan wel het beste werkt bij andere paarden.

Groetjes
Hanne

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:34

Sil_Bill schreef:

ik heb al van veel mensen het advies gekregen over met de zweep tussen zijn oren slaan...

Van m'n ouders moet ik hem wegdoen, maar zelf weet ik niet of dat een goede oplossing is..

Ik denk dat je ouders het heel goed zien. Dit is geen fijn paard voor jou en het moet wel leuk blijven.
Je hebt het paard nog niet zo lang dus beter nu dat dier naar een eigenaar die er weg mee weet en jij een brave andere dan dat je over een jaar nog loopt te klooien.

Want als je dit niet aan kunt pakken dan wordt dit gedrag alleen maar erger en er komt een dag dat je de stal of wei niet meer in kunt.

Dus ofwel je haalt er iemand bij die 'm een paar keer goed op z'n plek weet te zetten, of je doet 'm weg. En voor mijn gevoel is de laatste optie de beste want paarden zijn niet dom en weten heel goed bij wie ze wel en niet mogen donderjagen.

Ik ben het dus feitelijk met je ouders eens...

diade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:04

Ik had een keer dat ik op een 1.70 hoog paard zat. Dat schrok ergens van, steigerde en ging er in volle galop vandoor. Gelukkig kon ik toen hij steigerde me er al af laten glijden.
En het paard was nog al afhankelijk van de groep, dus daar ging hij uiteindelijk naar toe. Toen konden we hem weer pakken. Ik heb hem maar afgezadeld en in de wei gebracht, want we stonden allebei te shaken.

Zoiets engs wil ik liever nooit meer meemaken...

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:18

Ben ik mee eens, een paard weet heel goed bij die wel wat kan doen en bij wie niet. Mijn advies is iemand die jou begeleid bij het aanpakken. Dus in plaats van iemand zoeken die hem voor jou aanpakt, iemand die er bij is en je verteld wanneer je hem op zijn donder moet geven.

Hij komt er nu mee weg, hij hoeft niet meer te doen. Dus je moet zorgen dat hij alleen maar meer moet presteren op het moment dat hij weigert, zodat weigeren geen zin heeft.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:39

Sil_Bill schreef:

Persoonlijk denk ik toch dat het wel eens te maken kan hebben met een rijtechnisch en of psychisch probleem. Dit is zijn oplossing en het werkt. Ik denk wel dat je er enigsinds naar moet luisteren.
Je geeft zelf aan dat hij bij het lichte werk niet in verzet gaat, dus ik verwacht toch dat het niet helemaal goed gaat bij het meer vragen. Een zweep tussen de oren leggen vind ik een harde oplossing en zou imo niet mee moeten beginnen als hij zich met makkelijk werk niet verzet. Hij probeerd te communiceren en wsl heb jij (of je voorganger) de zachte communictie niet begrepen. Eigenlijk moet je daar blij mee zijn, want sommige laten zich kapot rijden.
Ik zou dus eerst een poosje lekker simpel gaan rijden, zonder druk.
Rijden alsof je een jong paard beleerd en dus voorzichtig vragen en blij zijn met een reactie zonder gelijk meer te willen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:44

Schangah schreef:
Ronne schreef:
De truc met de fles ken ik ook, maar dan niet door hem stuk te slaan, maar een fles te pakken met een gat er in en deze zelf met je hand dicht te houden en m dan op het hoofd te meppen als ie overeind komt.
Hoef je dan dus niet kapot te meppen, dat gaat idd wel een beetje ver.

Ben je nu helemaal niet lekker om dit advies te geven. Je kunt je paard doodslaan !
Je moet je diep schamen om zo een advies te durven geven -:(-

Doodslaan? Dan sla jij toch een stuk harder dan ik _-:( :+

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:47

Sil_Bill schreef:

En wat is jou niveau ervaring als ik vragen mag?

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 13:56

Verkopen vind ik eigenlijk geen optie. Ik ga niet iemand een paard verkopen waarvan ik weet dat hij stijgerd.

Vanavond neemt een stalgenoot hem mee naar de springles. Dus ik ben benieuwd hoe dat gaat.
Ze is in ieder geval niet bang van hem, dus ik ben benieuwd.

Met rijden probeer ik het zoveel mogelijk te negeren. Als hij begint met hupjes maken dan geef ik flink been en draaf ik verder. Als hij echt omhoog gaat dan krijgt hij wel een flinke tik.

@sporter: ik ben zelf B springen en L2/M1 dressuur ( met m'n vorige paard vanaf niks)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:28

Wat voor grondwerk doe je met hem? En grondwerk kun je overal, ten alle tijden. Dus als hij buiten de omheining hetzelfde doet, ga dan daar grondwerken, op buitenrit, in de bak, in de wei, bij de buren etc. etc. En je moet goed opletten dat je wel echt met grondwerk bezig bent, ipv het paard wat trucjes aan te leren.

Je hebt het paard 2 maanden, ben je er toen meteen mee gaan rijden? Hoe heb je dat opgebouwd?

Ik zou toch echt op de grond beginnen, als hij er aan de hand niet eens meer over nadenkt, zal hij het ook niet zo snel doen als je er op zit. En dingen als flesjes kapot slaan, klap geven op z'n hoofd etc... tja, het is maar hoe je met je paard om wil gaan.

De rangorde staat gewoon nog niet vast, jullie zijn allebei aan het strijden om de leiderrol, dus als hij iets moet doen wat hij niet wil, gaat hij daartegen in door te steigeren. Als jij de leiderrol al had, zou hij hier niet over nadenken.

Grondwerken met dat beest dus! En niet rijden tot je op de grond duidelijk hebt wie er de baas is.

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 15:11

toen ik hem net had heb ik eerst met hem gewandeld. Daarna gelongeert en daarna pas er op. eerst 10 minuutje en steeds opgebouwd. toen na 2 weken een keertje mee naar les maar dan een halfuutje. en zo verder uitgebouwd

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:45

En wat versta jij onder grondwerk? Wat doe je dan?

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 16:12

( ik vind het heel lastig om zoin woordenuit te leggen) bijv. ik laat hem met touwhalster los in bak/longeer ring. Op de plek waar hij gaat staan daar loop ik heen en 'jaag' hem als het ware weg. Dus ik neem zijn plek in. Dit doe ik een aantal keer totdat hij uitzich zelf achter mij aan komt. dan laat ik hem achter me aan lopen, achteruit, omdraaien en als ik weg ren dan hij achter me aan rent. ( en dit allemaal zonder getrek aan het halster o.i.d.)

Of ik doe een join-up met hem dus laten rennen tot de gebruikelijke signalen zichtbaar worden en dan ook laten volgen ect.

meestal begin ik in de 'ring' zech maar en neem hem daarna mee naar buiten. Dan ben ik voornamelijk bezig met dat hij naast me moet blijven lopen en niet moet duwen. ( hij mag niet in 'mijn' ruimte komen als je snapt wat ik bedoel )als hij me wel voorbij gaat laar ik hem achteruit gaan en ga vervolgends weer verder.

Ook een combinatie van longeren en grondwerk vind ik zelf. Danlaat ik hem zonder longeerlijn lopen in de cirkel. maar dan niet als join-up zechmaar maar als longeren. Maar als ik meer naar z'n hoofdkant op beweegmoet hij afremmen en als ikmee aan z'n kont kant zit versnellen. En ( beetje lastig uit te leggen) als ik richting de hoefslag loop en ik steek m'n arm uit dan moet hij omdraaien en van hand veranderen.

T is een heel verhaal, ik hoop dat je er wat van kunt maken. Ik heb overigens wel NH- les gehad. Dus ik doe niet zomaar iets uit een boekje ofzo

danger1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:27

Ik heb van jongs af aan meegekregen dat als je op een paard zit die regelmatig steigert dat je dan eieren in je zak mee moet nemen....komt ie omhoog dan pats ei tussen ze oren kapot dan denkt ie dat ie ze kop gestoten heeft en bloed daarna doen sommige paarden het niet meer maar ja je moet dan wel op het juiste moment het ei bij de hand hebben dat is wel eens een probleem