Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sil_Bill schreef:Hallo allemaal,
Ik heb nu iets meer dan 2 maandjes een nieuw paard.
Maar hij heeft een probleempje waar ik een beetje gek van wordt.
Als ik rij en gewoon lekker buiten of niet intensief is er niks aan de hand.
Maar zodra ik iets van hem vraagt wordt hij boos. niet alleen onder het zadel maar ook aan de hand.
Zodra hij niet de baas kan zijn maar jij dat wilt zijn word hij pissed-off
Als ik bijv. meer verzameling wil, wijken, halthouden enz. ( dus wat serieuzer te werk wil gaan)
Gaat hij in verzet, hij begint met kleine 'hupjes' te maken en als ik hem dan been geef of juist w8 tot hij stilstaat komt hij omhoog. (en dan ook echt ruim van de grond af)
Aan de hand precies hetzelfde verhaal, als hij moet wachten op iets gaat hij ook omhoog.
Hij wordt echt pissig en gaat stampen en (soms) bijt pogingen doen.
hij geeft nooit op, bij de tandarts konden we hem met moeite met 3 man en 3 dubble verdoving bij de grond houden.. hij was zo zwaar verdoofd dat die bijna omviel ennog blijft hij doorgaan. zelfs met praam was het geen doen, en de DA durfde niet nog meer in te spuiten...
-het is een 7 jarige ruin
hij is deze week bekeken door een fysio
is 2 weken geleden bij de tandarts en dierenarts geweest
is bekeken door een zadelmaker en heeft een goed passend zadel
is bij de hoefsmid geweest
is verder in goede gezondheid
EN ik krijg 2 keer in de week les
Ik weet nu niet zo goed wat ik hier het beste aan kan doen....
Voor mijn idee zijn alle medische opties afgesloten, en is het gewoon klier gedrach??
Heeft iemand ervaringen of tips??
Ronne schreef:Mijn ervaring is idd dat wanneer je, zodra het beestje omhoog komt, een goede tik met de zweep (voor of achterzijde) of je platte hand tussen de oren te meppen. Hij denk dan dat ie zijn hoofd stoot en laat het daarna meestal wel uit zijn hoofd om omhoog te komen.
De truc met de fles ken ik ook, maar dan niet door hem stuk te slaan, maar een fles te pakken met een gat er in en deze zelf met je hand dicht te houden en m dan op het hoofd te meppen als ie overeind komt. Hoef je dan dus niet kapot te meppen, dat gaat idd wel een beetje ver.
Bovenstaande verhaal neemt niet weg dat het beest respect moet krijgen. Hiermee kun je bereiken dat hij niet meer omhoog komt, maar wanneer hij geen respect voor je heeft, verzint hij vanzelf nog 1001 manieren om de baas te spelen. Ik zou je toch willen adviseren om, nadat het steigerprobleem onder de knie is, met grondwerk te beginnen. Let ook heel erg op je houding als je met hem omgaat, zorg ervoor dat die ten alle tijde uitstraalt dat jij de baas bent. Wanneer hij aanstapt terwijl jij hem nog stil wil hebben, even een flinke snuk aan het touw en direct (zoals al eerder gezegd) een heel stuk in zijn achteruit. Doe dit echt consequent iedere keer dat hij je voorbij wil. Het kan lang duren, maar uiteindelijk zal hij zich schikken in zijn lot van ondergeschikte.
Ik ga er dan wel vanuit dat er verder medisch gezien niets aan de hand is... zadel past? rug gecheckt? etc.
Succes iig!
_Alarm_wlkp schreef:We hebben thuis ook een volbloed staan die dit jaren heeft gedaan.
Ze is vermoedelijk vroeger mishandelt geweest.
Ze steigerde bij minste druk of als ze haar zin niet kreeg.
Hoe bozer je werd hoe erger het werd met als gevolg achterover vallen.
Het advies dat we hadden gekregen was: negeren als ze het deed als je ze vast had en tijdens het rijden vooruit rijden!
Ze heeft het nadien niet meer gedaan.
We hebben haar al 13 jaar waarvan ze het al 7 jaar niet meer geprobeerd heeft.
Sil_Bill schreef:het paard heeft L dressuur en M springen gelopen.
Dus hij moet het makkelijk kunnen, zowiezo halthouden enz.
ik heb al van veel mensen het advies gekregen over met de zweep tussen zijn oren slaan...
m'n instructeur vond dit ook een goede optie.
Van m'n ouders moet ik hem wegdoen, maar zelf weet ik niet of dat een goede oplossing is..
ik heb al van veel mensen het advies gekregen over met de zweep tussen zijn oren slaan...
Van m'n ouders moet ik hem wegdoen, maar zelf weet ik niet of dat een goede oplossing is..
Schangah schreef:Ronne schreef:Mijn ervaring is idd dat wanneer je, zodra het beestje omhoog komt, een goede tik met de zweep (voor of achterzijde) of je platte hand tussen de oren te meppen. Hij denk dan dat ie zijn hoofd stoot en laat het daarna meestal wel uit zijn hoofd om omhoog te komen.
De truc met de fles ken ik ook, maar dan niet door hem stuk te slaan, maar een fles te pakken met een gat er in en deze zelf met je hand dicht te houden en m dan op het hoofd te meppen als ie overeind komt. Hoef je dan dus niet kapot te meppen, dat gaat idd wel een beetje ver.
Bovenstaande verhaal neemt niet weg dat het beest respect moet krijgen. Hiermee kun je bereiken dat hij niet meer omhoog komt, maar wanneer hij geen respect voor je heeft, verzint hij vanzelf nog 1001 manieren om de baas te spelen. Ik zou je toch willen adviseren om, nadat het steigerprobleem onder de knie is, met grondwerk te beginnen. Let ook heel erg op je houding als je met hem omgaat, zorg ervoor dat die ten alle tijde uitstraalt dat jij de baas bent. Wanneer hij aanstapt terwijl jij hem nog stil wil hebben, even een flinke snuk aan het touw en direct (zoals al eerder gezegd) een heel stuk in zijn achteruit. Doe dit echt consequent iedere keer dat hij je voorbij wil. Het kan lang duren, maar uiteindelijk zal hij zich schikken in zijn lot van ondergeschikte.
Ik ga er dan wel vanuit dat er verder medisch gezien niets aan de hand is... zadel past? rug gecheckt? etc.
Succes iig!
Ben je nu helemaal niet lekker om dit advies te geven. Je kunt je paard doodslaan !
Je moet je diep schamen om zo een advies te durven geven