Paard doet (zonder reden) ineens hysterisch in de trailer...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dinniedepooh

Re: Paard doet (zonder reden) ineens hysterisch in de trailer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 18:57

@ Britty
Fijn om te lezen dat het dus niet alleen bij mijn paard gebeurd!
De eerste keer dat het gebeurde stelde ik ook voor om hem eens rechts te zetten (hij staat nu dus altijd links ;)) maar toen zei de eigenaar gelijk: dan heb je kans dat ie het in de bochten naar links gaat doen...
Hoop ook dat ie dit grapje snel afleert, want als hij elke keer zo gehavend de trailer uit komt is ook niets.
Thanx voor je fijne reactie. Begon echt al aan mezelf te twijfelen. Het is zo'n geweldig fijn paard en ik ben zo vreselijk gek op hem. Mijn hart breekt als hij zo raar doet.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:09

Mijn vader zei destijds, toen hij het in bochten naar links begon te doen, dat hij hem liever weer aan de linkerkant in de trailer wilde zetten. Dit ivm veiligheid, als een paard rechts in de trailer staat schijn je meer kans te hebben dat je trailer gaat slingeren, heeft iets te maken met de bolling van de weg.

Het is inderdaad heel naar om mee te maken. Ik had bij iedere bocht de neiging om stil te gaan staan en in de trailer te gaan kijken of hij nog wel in orde was. Dat kan je natuurlijk ook niet doen, dus zit je de hele weg weer in de zenuwen. Heb hem ook nog wel eens een testritje laten doen met een paar streepjes kalmeringspasta, maar dat had weinig effect. Misschien een te lage dosering (wilde hem niet apestoned in de trailer zetten) maar vooral omdat hij niet echt in paniek was, maar gewoon zin had om te etteren. De problemen losten zich bijna gelijk met de hengstigheid van zijn vriendinnetje op, vandaar ook dat ik die 2 dingen aan elkaar koppelde.

Hoop voor je dat het snel opgelost is. Ik hou je topic in ieder geval in de gaten!

dinniedepooh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 19:12

Klopt precies wat je zegt! Ik zit in elke bocht een schietgebedje te doen, want echt, het lijkt wel of hij de trailer uit komt lopen, zo'n kabaal!
De eerste keer dat ik het hoorde dacht ik dat de trailer niet goed vast zat en eraf viel, zo'n herrie!
Hoop ook echt dat het gauw over is. Hou je op de hoogte Britty!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:14

K geef je overigens groot gelijk dat je het paard een tik geeft als hij loopt te schrapen op de wasplaats, zou ik ook doen! Ik heb je 1e bericht luid en duidelijk begrepen, dus denk dat de anderen idd niet goed gelezen hebben. Dus dat ligt niet aan jou hoor ;)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:21

dinniedepooh schreef:
Wel een hooinet, niet een hooinet, het maakt allemaal niets uit.
Vandaag op concours geweest. De route zo gepland dat de eerste bochten die we hadden linksom waren en dat ging wel goed.
Blijf erbij dat hij gewoon stout is, want als ie bang was dan zou ie denk ik ook staan te trillen en vreselijk bezweet zijn en dat is hij allemaal niet.

dat hoeft, hij kan ook in zichzelf keren en dan denk jij dat alles prima gaat. Ik denk niet dat je het moet zien als jou pesten of stout zijn daar doe je je paard tekort mee. Er is een duidelijke reden dat hij dit gedrag vertoont en ik denk dat je er serieus mee aan de gang moet, haal er iemand bij met ervaring en goede resultaten, want je hebt wel te maken met een heel sterk dier, gewoon met een 'normaal' paard in een trailer is al riskant genoeg en jij gaat rijden met zo'n paard omdat je je wedstrijd wil rijden, ik vind dat je veel te veel risico neemt, ik zou het in ieder geval niet doen.
www.2moons.nl, balinghehof etc. zijn adresssen die je vast kunnen helpen, check ook je trailer van de binnenkant, ga er zelf eens instaan en dan de bochten maken die problemen opleveren bij je paard. Succes.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:25

wat voor schot zit er in de trailer ??? en is het paard altijd in dezelde trailer vervoerd ?????

dinniedepooh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 19:27

@ Garny 95:

De trailer is vrij nieuw en het andere paard dat in deze trailer gaat heeft er ook geen problemen mee.
Heb contact met Helene Timmer, zij vertegenwoordigd Chris Irwin in Nederland en eventueel zou ik met haar een afspraak kunnen maken.
Probeer nu een camera te regelen om in de trailer te hangen zodat wij in de auto zie wat er gebeurd.

@ sassefras:

Deze trailer kent hij echt al jaren, dus dat is het echt niet. Heb 'm zelfs weleens in de trailer van een vriendin gehad, ook zonder problemen. Daarna weer in de eigen trailer en ook geen problemen. Dit is echt van de laatste paar weken.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:40

Oja, ik geef je ook gelijk voor de tik bij het schrapen, ik had dat gewoon niet goed begrepen. Ik hoop dat je er met osteopathie uitkomt, het heeft mijn paard heel erg geholpen.

dinniedepooh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 19:42

Ja, hoop ik ook, alleen de ostheopaat komt twee keer per jaar, dus is niet zo dat ie nu ineens voor het eerst komt.
Hoe dan ook, wou dat het over was!!

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:43

@Garny95: Ts heeft al een afspraak gemaakt met een osteopaat, zie pag. 1. Er wordt dus heus wel hulp gezocht en het is denk ik heel verstandig om eerst lichamelijke problemen uit te sluiten. En als de reden dat hij dit doet zo duidelijk zou zijn, zou het vinden van een oplossing ook niet moeilijk zijn.

Dat vervoer met een trailer de nodige risico's met zich mee brengt is een feit. Maar om een paard nou niet meer te gaan vervoeren omdat hij opeens fratsen heeft in de trailer, lost het probleem natuurlijk nooit op. Ik denk nog steeds dat het bij mijn paard ook een vorm van verzet was. Ik had ook liever gehad dat hij dan vervelend had gedaan bij het laden ipv onderweg kunstjes te staan doen, maar dat deed hij nou eenmaal niet.

Als je een rijtechnisch probleem hebt, zeg je toch ook niet: ik ga niet meer rijden, want omdat ik zo nodig op mn paard wil zitten neem ik onnodig risico. Nee: je gaat op zoek naar een oplossing, lichamelijk en/of rijtechnisch. En dat is toch precies wat er hier gedaan wordt? Een probleem los je niet op door het uit de weg te gaan.

dinniedepooh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 20:36

@ Britty,

Thanx weer voor je geweldige post, had het zelf niet beter kunnen verwoorden!! ;)

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:38

Hoi,

is de trailer een tweepaards trailer?

dinniedepooh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 20:40

Ja, het is een twee-paards trailer (als je het topic doorleest zie je dat dit al meerdere malen is besproken, ook aan welke kant hij staat en met of zonder hooinet, alleen of met andere paarden...).

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:42

Mijn paard doet het namelijk ook, alleen is zij een merrie.
Wat misschien helpt is het tussenschot helemaal wijd te zetten of er tussenuit te halen of het paard in een 1 paards trailer te zetten. Kwam de DA bij mij een keer mee aan als tip voor mijn merrie. :)

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:42

Die van mij deed het eigenlijk ook uit het niets in de bochten, leek wel of hij elke keer omviel en wat een kabaal!
Wij hebben tweepaardstrailer en bij ons kan het middenschot er helemaal uit. Toen hebben we hem elke keer in de tweepaardstrailer zonder schot gezet, dat hij echt wijd kon staan met z'n achterbenen en zo goed balans had, en toen hadden we dit probleem niet meer..

Ben benieuwd wat de osteopaat zegt.

dinniedepooh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 20:44

@ Careano,

Ik ben bang dat als ik hem zonder schot of in een anderhalf-paards trailer zet, hij straks nooit meer in een twee-paards vervoerd kan worden... ;(

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:51

Ik had een paard die dit ook opeens deed terwijl ik hem al 9 jaar had. Hij liep ook Z2 en SGW dus hij maakte genoeg kilometers in de trailer. Ik heb hem eerst een tijdje rechts neergezet en na verloop van tijd weer gewoon links. Heb je bodembedekking in de trailer? Ik namelijk niet. Bij hem heb ik wat stro op de bodem neergelegden toen was het zo goed als over..

dinniedepooh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 20:52

Deze trailer heeft een rubberen vloer die er ook vast in ligt, dus geen matten ofzo.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:54

Leg eens wat stro of zaagsel achterin. Misschien begint hij wat te glijden als hij rechtsom gaat en raakt hij wat paniekerig. Je kan het altijd proberen. Soms helpt iets heel simpels..

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:33

Moet je vaak met 2 paarden op stap dat je hem zo graag in een tweepaardstrailer wilt?
Je zou het altijd natuurlijk even een rondje kunnen proberen om te kijken of het probleem zo verholpen is.

dinniedepooh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 21:36

Als ik altijd alleen maar met hem op stap ging was het inderdaad geen probleem, maar de reden dat ik een topic start is mede omdat er heel vaak nog een paard mee gaat.
En dan daarbij, als ik nou niet met twee paarden op stap ging, maar wel een twee-paards trailer heb, zou ik deze dan weg moeten doen voor een anderhalf-paards trailer?

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:42

Tussenschot ertussenuit halen zodat hij meer ruimte heeft... Dat was de oplossing van een pony die ik ken, die ging ook vooral in de rechterbochten (geloof ik... ) een hoop kabaal maken, poging tot liggen.. Nu is het tussenschot eruit en staat ze keurig stil :)

Edit; die pony doet het alleen als er 2 paarden in de trailer staan, en het tussenschot dus gewoon recht staat. Als ze in dr eentje in de trailer staat en tussenschot staat op zij of is eruit dan staat ze gewoon stil..

dinniedepooh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 21:44

Thanx Deniece, maar hoe doen we dat dan als het andere paard ook mee moet? ;)
Kan moeilijk een aparte trailer gaan regelen voor meneer.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 21:47

Nee dat wordt dan lastig inderdaad, tussenschot eruit was goeie optie (in ieder geval bij die van mij), maar die van mij moest zich ook gewoon aanpassen als er wel een keer een paard bij stond.
Ik hoop dat er iemand anders nog de gouden tip voor je heeft, want ik weet verder ook niet echt hoe je dit kan oplossen.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 03:27

Careano schreef:
Die van mij deed het eigenlijk ook uit het niets in de bochten, leek wel of hij elke keer omviel en wat een kabaal!
Wij hebben tweepaardstrailer en bij ons kan het middenschot er helemaal uit. Toen hebben we hem elke keer in de tweepaardstrailer zonder schot gezet, dat hij echt wijd kon staan met z'n achterbenen en zo goed balans had, en toen hadden we dit probleem niet meer..

Ben benieuwd wat de osteopaat zegt.

Risico hiermee is dat je je paard extra ruimte geeft om te staan springen. Dit is een goede oplossing als het bijvoorbeeld een balansprobleem is. Maar juist helemaal niet als hij het doet om zich te verzetten tegen het vervoeren. Maar goed: daar kom je dan alleen achter als je het gaat proberen. Bij de mijne was het in ieder geval geen oplossing, omdat hij zich nog steeds tegen de buitenwand aan kon gooien. Mijn paard stond steeds echt tegen de buitenwand aan te beuken, dus het tussenschot opzij of eruit had geen nut.

Maar kabaal maken doet het zeker. Onze trailer leek net een poppenhuisje als Rocco weer eens uit zijn dak ging. Hij stuiterde bijna de bochten door.