Kunnen paarden bewust kiezen wie ze leuk vinden en wie niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maxielover

Re: Kunnen paarden bewust kiezen wie ze leuk vinden en wie niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 00:47

Paarden hebben zeker voorkeur. Ik merk aan mijn Haflinger dat hij erg goed kan opschieten met paarden van een beetje hetzelfde type als hij, dus met name andere Hafjes, Fjorden, IJslanders, Shetjes, Tinkers e.d. grote paarden weer nauwelijks. Ik heb op een manege waar ze alleen maar bruine, zwarte en voskleurige paarden hadden op 1 Tinker na, meegemaakt dat die Tinker echt het pispaaltje was. Het was al een ontzettend lief beest van karakter, maar ze mochten haar duidelijk niet omdat ze ''anders'' was. Bij ons op stal zijn er ook paarden waaraan je merkt dat ze bepaalde paarden leuk vinden en bepaalde paarden weer helemaal niet. Ik vraag me terwijl ik dit berichtje typ af of paarden ook meer een klik hebben met hun ''leeftijdsgenootjes'' of dat dit helemaal niks uitmaakt. Mijn Haf van 17 kan erg goed opschieten met een (bijna) 2-jarige Tinker x Fries, maar ook met een E-pony van ook 17 jaar. Heeft iemand enig idee of leeftijd een rol speelt in relaties tussen paarden, of hangt het vooral van het karakter af ?

maXcomX

Re: Kunnen paarden bewust kiezen wie ze leuk vinden en wie niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:50

Ik denk toch karakter en (misschien wel kleur?) We hadden laatst 6 jonkies van elk 3 jaar, van dezelfde vader. Degene die de pispaal was, was een vosje, terwijl de andere bruin zwart waren.
Het was wel de slimste van het stel en leerde vlug. Maar of het typisch des paards is... Bij andere dieren en ook mensen zie je dat ook.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:53

beantsje schreef:
Paarden hebben wel degelijk voorkeuren. Ook discrimineren ze; ze kiezen bij voorkeur iemand van hun eigen kleur. Vandaar dat schimmels in de groep vaak niet zo populair zijn.

Overigens zou dit denk ik beter in OMG kunnen staan, ik tem wel even.

Dat stukje over schimmels komt mij ook bekend voor.
Reed laatst op een paard en er reedt ook een schimmel in de bak.
Toen ik ging uitstappen en de teugels los deed ging hij met zijn oren plat achter de schimmel aan en elke keer als ik hem weg stuurde begon hij over nieuw.
Vervolgens kwam er een bonte met veel wit de bak in wou hij die ook aanvallen.
Paard had blijkbaar een hekel aan wit

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:56

beantsje schreef:
Paarden hebben wel degelijk voorkeuren. Ook discrimineren ze; ze kiezen bij voorkeur iemand van hun eigen kleur. Vandaar dat schimmels in de groep vaak niet zo populair zijn.

Overigens zou dit denk ik beter in OMG kunnen staan, ik tem wel even.

haha ze kiezen niet iemand van hun eigen kleur( vind wel leuk klinken)...maar paarden die wit zijn zijn in de natuur een gevaar voor hun want, dan vallen ze teveel op.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:59

Heb vroeger een haflinger gereden en in de les en op de wei gingen de andere,
vooral donkere paarden lopen van hem...
Hij heeft die tijd altijd wat in zijn eentje gestaan tot er een ander
vriendje bij kwam voor hem, een haflinger :)

Thuis staan de 2 bonte pony's vaak samen,
de 2 voskes en de donkere vaak alleen,
zij staat ook de hoogste in rang en andere
zijn erg onderdanig als ze in de buurt is.

Denk zeker dat er voorkeuren zijn.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:30

onze paarden zijn ook net zo ze staan nu in 3 groepen verdeeld.
mijn shet van 1 jaar(bont) staan samen met een schimmel en een arabier vosje,
en aan de andere kant staan 2 schimmels die net bij elkaar weg te slaan zijn(moet de een rijden moet de andere ook mee).
dan staan er nog 2 shetjes bij elkaar.
en dan staat mijn schatje van een paardje alleen aangezien zij met niemand op kan schieten probeert iedereen te schoppen en oren plat in de nek erachteraan als een wilde geen kat vogel noem maar op is er veilig bij.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:35

Paarden hebben wel hun voorkeur. Waar dat precies op gebaseerd is dat zal karakter zijn.
Maar dingen kunnen veranderen. Toen mijn merrie voor het eerst kennis maakte met een ruin hier leek het eerst goed te gaan. Maar na een minuut of 15 stond ze buiten de wei letterlijk uit de wei gejaagd. Na zo'n 1,5 jaar nieuwe poging met andere paarden erbij. En toen negeerde ze elkaar. Ze zochten elkaar niet op. En als ik bij de een was bleef de andere weg en andersom zo. Nu zijn ze hele goede maatje ze passen ook wel goed bij elkaar zijn beide vrij speels dus dat is wel prettig.
Nooit gedacht dat die 2 samen in de wei zouden kunnen maar de mijne laat nu niet meer over zich heen lopen scheelt ook. Ze zijn aan elkaar gewaagd en misschien dat het daarom de eerste keer fout ging.