help veulen wil niet aan halstertouw lopen!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:15

poes schreef:
Janine1990 schreef:
Hier andersom ook nog nooit problemen mee gehad ;) Altijd brave veulens... Hoe eerder ze dit soort dingen leren, hoe meer je ze later vrij kunt laten denk ik zo...

Zoveel sportpaarden die afgekeurd worden op artrose in de hals... heel vaak veroorzaakt door hangen aan een touw.

Neen, dat doe ik dus niet met zo'n baby.

Hmm, volgens mij zijn de meeste uitgegroeid tot prima sportpony's hoor... Nog nooit iets gehoord over artrose bij die dieren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:15

Janine1990 schreef:
Hoe eerder ze dit soort dingen leren, hoe meer je ze later vrij kunt laten denk ik zo...

Er zijn betere en vriendelijker manieren om het ze te leren.

Vastzetten in een stal, hoe verzin je het. :(

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:17

JoviBan schreef:
Janine1990 schreef:
Hoe eerder ze dit soort dingen leren, hoe meer je ze later vrij kunt laten denk ik zo...

Er zijn betere en vriendelijker manieren om het ze te leren.

Vastzetten in een stal, hoe verzin je het. :(

Achja, je kan je ook over ergere dingen drukmaken ;)
Dieren zijn allemaal stuk voor stuk prima te benaderen, nooit bang voor mensen.

juval

Re: help veulen wil niet aan halstertouw lopen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:19

misschien kun je proberen hem te laten meelopen door het touw aan de singel van de moeder vast te maken... dat zie ik op fjordenkeuringen vaak gebeuren. moeders 'trekt' ze wel mee, en dan leren ze het vanzelf.

succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:22

Eerst meenemen aan een touwtje naast de mama. Dat kennen ze als het goed is, de meeste veulens van die leeftijd gaan er niet zo snel vandoor als mama bij het baasje blijft. Wel oefenen op een veilig terrein, dus niet langs de weg maar bijv. in een weiland of in de bak.
Pas als het veulen snapt dat druk op het halster(touw) betekent dat hij mee moet lopen, zal hij daarnaar luisteren. Daarom is het ook handig dit te combineren door mee te lopen met de mama: hij zal toch wel mee willen lopen.
Laat in dit geval iemand meelopen die naast de merrie blijft lopen, of pak zelf een langer touw zodat je ze allebei kunt vasthouden (alleen aan te raden als je een brave merrie hebt).

Vastzetten zou ik ook niet doen :oo sowieso oefen ik vastzetten met zulke jonge dieren eerst door het touw zelf vast te houden, dus zonder er een knoop in te doen, maar het dan bijv. wel langs een spijl te halen. Artrose zal je niet zo gauw krijgen door een keer hangen :+ maar een traumatische ervaring kan het wel worden als je pech hebt. En dan krijg je zo'n beest dat je nooit kunt vastzetten.

Dus rustig aan doen, stapje voor stapje. En vooral hulp vragen, geduldig blijven, tot 100 tellen (ipv tot 10), veel belonen (met stem, niet met snoepjes want dan leer je hem ook nog eens bijten), en... vooral niet teveel verwachten. Dan kan het alleen maar meevallen ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:22

Kheb die van mij gewoon eerst geleerd om netjes te wijken voor druk en toen pas vastgezet, ging probleemloos en zonder protest...

Anyway, heb je al is geprobeerd om m gewoon lekker achteruit te laten lopen alsie daar zo'n zin in heeft? Is met die van mij iig meestal zinvoller om m zn gang te laten gaan bij iets wat ie niet kent, hij bedenkt op een gegeven moment vanzelf dat dat niet de bedoeling is :P

Dus als jij druk geeft op t touw en hij begint achteruit te lopen, lekker laten gaan en zachte druk houden. Aangezien achteruit geen favoriete gang is zal ie het (waarschijnlijk) snel zat zijn en besluiten om dan toch maar te doen wat hij denkt dat dat vervelende 2-benige wezen wil :P
Gaat natuurlijk niet op alsie echt begint te rennen, maar begreep dat dat niet het geval is :)

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:23

aerdenhout1 schreef:
Tja..natuurlijk hoeft een 1 1/2 maand oud veulen nog niet mee te kunnen lopen aan een halster, daar zijn ze veels te jong voor.
Maar ik snap ook dat je hem niet los laat als hij de weg op zou kunnen schieten.
Probeer het eens met z'n 2 tjes. Een houd het veulen aan het halstertouw vast en nr twee gaat er naast en begeleid hem met een hand achter de billen. Mams moet er natuurlijk wel naast lopen.
Ik weet niet of hij al een voorkeur heeft voor iets lekkers, maar als dat het geval is, daar voldoende van in je zak mee nemen en steeds als hij een stapje of wat doet belonen met stem en iets lekkers.
Probeer het eerst in het land en liefst een paar dagen achter elkaar.

Zo doen wij het ook.
Gaat prima.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:25

Als ik veulens aanleer om met de moeder mee te lopen, dan heb ik de moeder aan een lang touw en het veulen aan twee aan elkaar geknipte halstertouwen. Die voor de borst van de moeder langs naar rechts (in het verkeer ook meest veilig). Zodra de moeder gaat stappen, neemt ze dan in feite (in het begin misschien met wat meer druk) het veulen mee. Op die manier leren ze heel snel en eenvoudig mee te lopen. Ze associeren het touw dan met hun moeder en leren dan snel dat wanneer mams gaat bewegen, zij mee moeten gaan. Je kunt er namelijk niet van uit gaan dat je altijd iemand bij de hand hebt om je te helpen en op deze manier kun je het heel goed alleen af.
Laatst bijgewerkt door Diane65 op 17-06-10 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:26

Ffortuna schreef:
Eerst meenemen aan een touwtje naast de mama. Dat kennen ze als het goed is, de meeste veulens van die leeftijd gaan er niet zo snel vandoor als mama bij het baasje blijft. Wel oefenen op een veilig terrein, dus niet langs de weg maar bijv. in een weiland of in de bak.
Pas als het veulen snapt dat druk op het halster(touw) betekent dat hij mee moet lopen, zal hij daarnaar luisteren. Daarom is het ook handig dit te combineren door mee te lopen met de mama: hij zal toch wel mee willen lopen.
Laat in dit geval iemand meelopen die naast de merrie blijft lopen, of pak zelf een langer touw zodat je ze allebei kunt vasthouden (alleen aan te raden als je een brave merrie hebt).

Vastzetten zou ik ook niet doen :oo sowieso oefen ik vastzetten met zulke jonge dieren eerst door het touw zelf vast te houden, dus zonder er een knoop in te doen, maar het dan bijv. wel langs een spijl te halen. Artrose zal je niet zo gauw krijgen door een keer hangen :+ maar een traumatische ervaring kan het wel worden als je pech hebt. En dan krijg je zo'n beest dat je nooit kunt vastzetten.

Dus rustig aan doen, stapje voor stapje. En vooral hulp vragen, geduldig blijven, tot 100 tellen (ipv tot 10), veel belonen (met stem, niet met snoepjes want dan leer je hem ook nog eens bijten), en... vooral niet teveel verwachten. Dan kan het alleen maar meevallen ;)

Traumatische ervaring? Mams staat er gewoon naast vast te staan. Suikerklontje om te proeven...
Ja, je kan het natuurlijk ook helemaal verkeerd aanpakken, en het dier een traumatische ervaring bezorgen. Maar als je zelf het vertrouwen van de merrie hebt, en in alle situaties rustig kunt blijven... Weinig mee te doen... Vaak genoeg meegemaakt, nooit eentje die bang is gebleven hier...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:30

Janine, lezen graag. Ik zeg: KAN het worden, niet dat het dat altijd wordt.

En inderdaad, ik wilde nog toevoegen aan mijn post: altijd rustig blijven.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:38

Ons veulen liep vanaf dag 1 met halster en touw mee naar het land.
De eerste paar keer liep ik ermeer achter dan voor omdat ik haar een beetje moest opdrukken. Maar nu loopt ze bijna altijd netjes meer. Als ze nu eens blijft staan dan zorg ik ervoor dat ze druk op het touw voelt maar ik ga niet trekken. Dat heeft helemaal geen zin omdat je toch niet sterk genoeg bent om ze voorwaarts te trekken.

In het begin waren we daar ook erg voorzichtig mee omdat ik niet wilde dat ze achterover zou vallen en dan iets zou beschadigen.

Eigenlijk is dat ook de best manier om een veulen naar voren te krijgen. Even er achter gaan staan (lees tegenaan gaan staan) en dan aandrukken..
Ons veulen is trouwens hierdoor wel extreem mak geworden. We hebben haar gisteren netjes kunnen opscheren zonder stress..
Omdat we haar telkens concequent maar met rust hebben “aangepakt” kunnen we alles met haar doen.

Wat ook heel goed kan is ervoor zorgen dat de merrie het veulen opdrukt op het moment dat het blijft staan. Dit kan door het halstertouw van de merrie te gebruiken als “opdrukker” of de merrie zelf.

Het veulen van dit jaar is wel het makste veulen die we ooit gehad hebben.
Toen mijn vader nog leefde, ging het allemaal wat anders omdat hij het te lastig vond om de veulens aan een touw uit het land te halen.
Nu ik het allemaal zelf moet doen is dat een van de dingen dat we veranderd hebben. Ook omdat we het nu moeten regelen met de dames die allemaal bij ons op stal staan waardoor het veulen dagelijks in andere handen komt.

Oefenen en de tijd ervoor nemen is dus het devies

edit:
Wij hebben het veulen altijd los in de trailer staan naast mama zonder tussenschot.

nog een keer edit:
wat Diane65 beschrijft is ook wat ik bedoel met het meelaten lopen met moeders/

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 15:43

Ffortuna schreef:
Janine, lezen graag. Ik zeg: KAN het worden, niet dat het dat altijd wordt.

En inderdaad, ik wilde nog toevoegen aan mijn post: altijd rustig blijven.

Dat heb ik zeker gelezen ;) Maar ik wil alleen even aangeven dat wanneer je het goed doet, die kans heel klein blijft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 19:40

wij doen met 2 personen, 2 houd mams vast en de ander het veulen.
als je met mam gaat lopen wil het veulen mee.
in het begin weten ze echt niet wat ene touw is en kunnen ze wel es raar gaan doen. :+
dan moet je wel es sterk zijn en zorgen dat je veulen bij je blijft lopen.
degene met de moeder moet af en toe even wachten natuurlijk.
dagelijks oefenen en dan hebben ze heel snel door wat meelopen is.

als ik alleen met moeder en veulen moet dan doe ik het ook zoals diane65 het zget.
2 touwen aan het halster van het veulen en de moeder zorgt er wel voor dat veulen meekomt.

in de wei kun je oefenen met het veulen met meelopen,dan is mam in de buurt en wil een veulen vaak wel goed meewerken.

vastzetten doen we pas bij de eerste keer hoefsmid en dan zijn ze een maand of 3,maar tegen die tijd kennen ze heel goed de druk van het halster en weten ze dat druk ---->naar voren is en hangen dus echt niet kan..
gaat altijd goed

maar goed oefenen dan lukt het wel :D

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:38

doe het met zn 2tjes en probeer dat 1 een korte halstertouw heeft en die gewoon eerst rustig tegen zn borst aanhouden de 2de van achter een beetje duwtje geven zeg maar..als ie loopt neem je het touw gewoon in je hand ...wat wij ook wel eens doen is een mega kort touwtje 20 cm ofso aan zn halster hangen en hem gewoon los begleiden dat ie went dat er iets aan zn halster hangt ......niet zodat ie er op kan stappen vandaar dat ie korter is ;)

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:43

Mijn buurman heeft zes veulens lopen (inclusief de mijne) die gaan overdag naar buiten en 's nachts nog op stal.

Veulen krijgt z'n halstertje vanaf dag 1 om, daar komt een halstertouw aan met een lus aan het eind. Door deze lus gaat het halstertouw wat aan de merrie haar halster zit. Op deze manier kun je de lijn laten vieren en oppakken wanneer nodig.

De eerste paar dagen loopt er iemand achter het veulen om hem voorwaarts te houden, hierna lopen ze keurig mee en hebben ze dit loopje heel snel in de gaten...........

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 23:55

Benodigdheden: geduld, hulp om de merrie vast te houden, lange lijn voor het veulen en er een handtasje van maken :D
Lange lijn aan het halster vast, aan de buitenkant om het veulen heen achter de kont door. Kun je het touw aan de voorkant bij de borst weer bij elkaar pakken en zo heb je een veulenhandtasje, werkt prima. Druk erop om te vragen of ie mee loopt, zodra er een voorwaartse reactie komt meteen de druk eraf. Binnen een dag of 2-3 loopt ie braaf aan het touwtje mee ;)
Niet aan de voorkant gaan hangen, daarmee bevestig je eigenlijk dat ie tegen druk in moet gaan. Beestje moet leren om te wijken voor druk.

saar0203

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 10:17

ben dol op handtasjes!!!!!!:P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:32

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:32

Vastzetten NOOIT doen!

Stel dat hij losbreekt en achteroverklapt.....!

Wij hebben het ons veulen geleerd door het halstertouw vast te maken en in een lus om de hals te doen. Dan is het een kwestie van zachtjes steeds meer corrigeren.
Dus merrie voorop, dan gaan ze lopen, in het begin blijf je iets meer bij het veulen en negeer je het zig zaggen en vervolgens corrigeer je ze steeds meer.
Daarna hoeft het touwtje ook niet meer om de hals.

Tip: Niet terugtrekken, maar 'ophoudingen', bij gewicht gaan ze tegengewicht geven!

Sturen met zn kont, etc. is ook handig om te doen, maar pas op voor een tik. Tenminste daar was onze meid heel goed in.

Ynde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:33

Ik ben nieuw hier en lees mee
mijn veulen wil ook niet aan een
touw lopen,loopt zo los wel achter
mij aan maar eens hij door heeft
dat het touw aan zen halster vast
zit blijft hij gewoon staan.
binne 14 dagen moeten ze naar een
andere weide dus ook de trailer op
ook dit geeft een probleem dit wil
hij niet alle info is welkom??????

elisespunky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:26

oefenen en oefenen, is hij al wel gewend aan een touw. Anders eerst dat leren

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:27

indd gewoon oefenen!
iedereen moet het leren

Chico_2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:16

saar0203 schreef:
nee hij heeft nog nooit vastgestaan het halstertouw, omdat ik dan bang ben dat hij helemaal in paniek raakt, soms loopt hij wel mee, maar zodra er druk op het touw komt wordt ie maf.

Ik had het veulen al veel eerder aan een halstertouw gedaan.
Wij doen dit vaak al na een week. Soms zeggen ze ook wel hoe eerder een paard/pony het leerd hoe makkelijker het is. Maar hier heb je weinig aan, je zoekt naar een oplossing.

Neem de tijd, doe het halstertouw aan het halster en blijf zolang staan totdat het veulen 1 stap zet.
Doet hij dat, gelijk belonen (heel voorzichtig) en probeer nog een stapje. Stapje voor stapje en dan kom je er wel, maar geduld is een schone zaak.

Succes ermee

susan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:22

Zijn verschillende manieren :-)

Heb geoefend door aan zijn halster een touw te bevestigen in eerst in de wei hem zelf rond te laten stappen, terwijl ik volgde. Na 1 week af en toe tussendoor wat druk op het halstertouw waardoor hij kon wennen aan de druk op zijn halster. Dit geleidelijk aan opgevoerd totdat meneer het snapte, en natuurlijk ontzettend belonen wanneer hij goed reageerd, wanneer het niet goed ging genegeerd. Hij snapte er gewoon geen bal van.
daarna vriendin met de moeder rond laten stappen en ik er met het veulen achteraan. die kleintjes die volgen in de regel de mama wel altijd, hier kun je gebruik van maken.
Oh, en belonen hoeft ook niet altijd met lekkers. Per stap 1 snoepje... Als je dan 500 stappen moet doen van de wei naar de dtal ;) En nog een reden om hiermee uit te kijken: Straks wil je paard niets als er niets lekkers tegenover staat.

Andere manier die ook goed helpt, en veel sneller gaat is 2 touwen te gebruiken. 1 aan het halster en in je hand, de 2e ook aan het halster en achter de kont door. schieten ze vaak wel van naar voren, maja, das de bedoeling :-)
Hier is dus wel wat handigheid voor nodig.

Enne, zoals met alles wanneer je met levende wezens werkt: Oefenen, oefenen, oefenen *D

Succes!!

saar0203

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 21:25

Chico_2004 schreef:
Ik had het veulen al veel eerder aan een halstertouw gedaan.
Wij doen dit vaak al na een week. Soms zeggen ze ook wel hoe eerder een paard/pony het leerd hoe makkelijker het is. Maar hier heb je weinig aan, je zoekt naar een oplossing.

hij heeft al vanaf 3 dagen een halster om en is met een week van het ene land naar het andere land gegaan aan een halstertouw. toen hij braaf met zijn moeder meeliep was er niks aan de hand, maar nu hij niet meer zonodig met mams mee hoeft en zijn eigen weg gaat is het een heel verhaal.