Dat wennen daar zijn wij ook druk mee bezig.
Beide paarden ( D pony van 15 jaar merrie, en paard van 12 jaar, merrie, staan sinds 10 dagen thuis)
De pony hebben we al 2 jaar ( stond eerst in pensionstal in een groep) en paard is nieuw, stond samen met een pony. Daar was de pony de baas, en paard geen leidster.
Onze eigen pony was de leidster in de ponygroep in de pension stal.
Paard stond al 6 jaar bij vorige eigenaar, onze pony heeft al vele verhuizingen in haar leven doorgemaakt, we verwachtten dus meer problemen met paard ( alles nieuw, ook de eigenaar/rijder) dan met de pony.
Maar wat een verhuizing al niet te weeg brengt: paard is hier dus de baas over de pony, en paard zoekt duidelijk de grenzen, ik moet dus heel duidelijk naar haar zijn, en ben maar begonnen met grondwerk.
Verder is ze wel vrij rustig, weinig gehinnik, behalve als pony uit de buurt is, dan wordt het roepen.
Pony stelt zich heel afhankelijk op, wil nog geen minuut zonder paard, trapt en hinnikt de hele boel bij elkaar in de box als ze binnen gezet wordt en paard nog buiten staat.
Ook het rijden van de pony is momenteel echt survival, ze wil maar 1 ding, zo snel mogelijk richting stal, naar haar vriendin. Op zich heel mooi dat ze het meteen goed met elkaar kunnen vinden, maar dit gedrag is natuurlijk best lastig.
Paard is bomproof, maar schrok de 1e keer rijden toch, en ik lag er dus wel naast. Kortom, het heeft veel impact zo'n verhuizing, al zal het ene paard het vast sneller oppakken dan een ander.
We houden het er maar op dat echt alles nieuw is, en ze daardoor onzeker is.
We proberen verder de omgang en het rijden zo als altijd te doen, maar het is en blijft een giga verandering voor beide dieren, en dat is vast niet in 2 weken klaar.
Geduld, komt vast goed, en als de pony vertrouwd is zou ik wel gaan rijden, misschien aan de longe, en veel grondwerk doen zodat ze vertrouwen in je krijgt en je leert kennen.