Citaat:Er zijn ook nette heren bedoel ik
haha.. ja daar heb je gelijk in...
Als het goed gaat, gaat het goed... maar het blijft een risico. En ik zou dat niet willen lopen.. zowel voor je eigen paard als voor de merrie's
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
CharlyBrown schreef:Ik zou inderdaad maar beginnen met je ruin direct apart te zetten van de merrie's. Dit gaat ongelukken opleveren!! Opmerkingen zoals 'dan hebben de merrie's ook een pleziertje' moet je vergeten! Hebben de eigenaren van die merrie's nog niet geklaagd?
)
Fiebie schreef:Waarom de ruin weghalen?
Mijn ruin staat tussen 3 dames... oké 2,5 ( Faiza is 1,5 maand)
Hij dekte eerst mijn oudere merrie van 17 regelmatig, die was dan zo hengstig als de pest en die merrie ging er gewoon voor staan....
Nu is zij drachtig en dekt hij de andere niet-drachtige merrie.... Moet wel zeggen dat het niet 3x op een dag is zoals TS wel heeft.
Vaak 1 keer per hengstigheid...
CharlyBrown schreef:@Fiebie... heb je niet al genoeg redenen gehoord in dit topic waarom het gedrag van deze ruin nadelig kan zijn voor de merrie's?

. 
zap schreef:Nee, mijn merrie ging er echt voor staan. Ze werd een slettebak eerste klas. Maar dan moet ik het maar goedkeuren? Mijn pony eet ook zo graag 3 kilo biks, jammie. Mijn pony is laatst ook over het draadje heen komen zetten naar de o zo lekkere volle wei. Dat vinden we toch ook niet okee? Dat ze iets lekker vinden/leuk vinden/fijn vinden wil niet zeggen dat het dan maar goed is he
Mijn merrie was wel degelijk veranderd in de tijd. Van een gewone, leuke, vrolijke pony naar een slettebak eerste klas. Zelfs bij de masseuse en tijdens het aanleggen van het been. En ja, dat is zeker in die tijd gekomen dat ze gedekt werd door de ruinen. Ook was ze in die tijd extreem hengstig en kon ik haar bijna niet uit het land krijgen als ze hengstig was.
Voor het gemak vergeet ik dan maar even het gewicht dat elke keer op haar rug/achterhand bonkt en sorry, maar ik ben zuinig op mijn pony dr ruggetje. Ellende genoeg mee gehad
CharlyBrown schreef:Uhmmm, of de merrie's het erg vinden?? Sinds wanneer kan een paard praten?
Het gaat hier om instinkt.. Een merrie wordt hengstig van een dergelijk ruin, en laat zich vervolgens dekken.. de merrie in kwestie gaat er niet bij nadenken hoe lekker ze dit vindt
Andere merrie's zijn dominant, en die trappen van zich af... in dit geval gaat het ook om instinct (en kan het gevaarlijk zijn voor de ruin)
Dan slaat ze... 
Citaat:Mijn vorige paard interesseerde aan weide-afrastering helemaal niks, als hij een hengstige merrie rook, dan ging hij erheen...
lianne125 schreef:Citaat:Mijn vorige paard interesseerde aan weide-afrastering helemaal niks, als hij een hengstige merrie rook, dan ging hij erheen...
dat zegt dan genoeg over je weide afrastering of opvoeding. ik moet toch wel een erg knap paard hebben als ie door de hekken wil komen. praktisch onmogelijk. daar is immers de afrastering ook voor.
zap schreef:(...)
Ook haar hengstigheid was abnormaal geworden in/sinds die tijd. Ze had eigenlijk nooit last van haar hengstigheid en je merkte het soms bijna niet. In die tijd wel hoor, heel haar benen zaten onder de hengstigheidsplas.
Nu staat ze alleen met een merrie en haar hengstigheid is weer normaal. Kortom, je merkt niks meer
lianne125 schreef:Citaat:Mijn vorige paard interesseerde aan weide-afrastering helemaal niks, als hij een hengstige merrie rook, dan ging hij erheen...
dat zegt dan genoeg over je weide afrastering of opvoeding. ik moet toch wel een erg knap paard hebben als ie door de hekken wil komen. praktisch onmogelijk. daar is immers de afrastering ook voor.

Sjuimpje schreef:zap schreef:(...)
Ook haar hengstigheid was abnormaal geworden in/sinds die tijd. Ze had eigenlijk nooit last van haar hengstigheid en je merkte het soms bijna niet. In die tijd wel hoor, heel haar benen zaten onder de hengstigheidsplas.
Nu staat ze alleen met een merrie en haar hengstigheid is weer normaal. Kortom, je merkt niks meer
Dit soort heftige hengstigheidsklachten worden regelmatig veroorzaakt door baarmoederontsteking, die ze dus oplopen door 'natuurlijke' dekkingen.
Zo natuurlijk is het trouwens niet, normaal zal een hengst maar een paar keer dekken waarna de merrie drachtig is en ze weer een jaar rust heeft, ik ben echt perplext dat er mensen zijn die denken dat ze hun merrie hiermee een plezier doen.
. lianne125 schreef:nou hier proberen ze het echt niet. ik denk dat dat ook extreme gevallen zijn. maar als je toch weet dat je paard door de draden of over een hek heen vliegt dan hou je daar toch rekening mee lijkt mij. zeker als ie even gaat dekken. dan zet je hem toch in de verste uithoek die je maar kunt bedenken met een afrastering waar hij toch wel even 3 keer moet rekenen wil hij er overheen komen. maargoed misschien wel een beetje ingewikkeld gedacht van mij, maar ik voorkom dit soort dingen liever.