'Apatische' reactie op de Zweep

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Grobegni

Re: 'Apatische' reactie op de Zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:23

Maar je kan aan lichaamstaal ook een commando koppelen! Zo heb ik Teun ook veel dingen geleerd, als je het commando maar consequent gebruikt. Ze moeten ook leren om op de stem te gaan reageren, helemaal als je straks gaat koetsen, is dat erg handig! Trekpaarden zijn vanwege hun vroegere functie juist erg goed in stemcommando's onthouden. Alleen dan moet je wel dat knopje aanzetten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 18:20

Ik heb Kim wel verschillende stemcommando's geleerd met longeren.
'Stap', 'draf', 'galop' en 'hooo'.
Ze reageert ook snel als ik mijn stem verhef, dus dat is wel fijn.
Aan de lange lijnen en met mennen luisterd ze hier ook naar.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:26

Ik heb het filmpje bekeken en ik denk dat jij nog niet helemaal duidelijk bent.
Vooral in het begin als Kim de oefening nog niet kent, kijk het maar eens terug.
Je loopt vrij weifelend en langzaam op haar af. Met vaak je hoofd ook naar beneden. Later als ze de oefening snapt, loop je veel zelfverzekerder naar haar toe.
Juist in het begin is het nodig om rechtop te staan (je hoeft niet dreigend te doen, maar wel duidelijk) en met duidelijke pas naar haar toe te lopen. Hetzelfde met ernaast achteruit lopen.
Je ziet in het filmpje pas als zij achteruit loopt, ga jij ook.
Zij moet juist op jouw achteruit lopen mee gaan.
Ook al mislukt het, jij moet wel achteruit gelopen zijn.
Ik denk dat het een heleboel scheelt als je wat duidelijker en misschien ook wat zelfverzekerder in je houding bent.
Denk niet: ik hoop dat deze oefening lukt, we gaan het proberen.
Nee juist: Kim, jij gaat nu achteruit op mijn lichaamshouding.
Die gedachte zal veel veranderen in je houding naar haar toe en paarden zijn daar zeer gevoelig voor.

Je zou trouwens ook voor het opzij gaan een halstertouw kunnen gebruiken en deze 'zwaaien' naast haar, terwijl je er naast staat. Bij sommige paarden werkt dit veel beter dan de zweep. Doe je ook wel eens een pasje opzij tijdens het rijden?
Dan zou je op de plek van je been nog met een vinger druk kunnen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:31

Ja, je hebt gelijk. :j
Ik besef het me nu ook wel, nu je het zegt.
Daar moet ik echt aan gaan werken!
Op het moment zelf was ik me daar niet van bewust.

Sinds het filmpje in de OP zijn we al wel een stuk verder hoor.
http://www.youtube.com/watch?v=7F86XkaJKgw
Maar ik doe het daar volgens mij ook nog.

Wijken terwijl ik naast haar (buik) sta, gaat niet lukken, want dan loopt ze achteruit.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:40

Dat filmpje is idd al n stuk beter!
Je kan ook het halstertouw gewoon aan t halster laten zitten, dan kan je dr tegenhouden als ze achteruit wil.
Het 'snappertje' moet gewoon ff komen. Gaat ze met jou ernaast achteruit, pak haar aan het touw en zet haar weer terug.
Poging 2 opzij, mislukt het en loopt ze weer achteruit, pak haar aan het touw en zet haar weer terug naar de beginstand.
En zwaai weer met touw aan de zijkant. Net zo lang tot ze 1 pasje opzij doet (je kan er ook een ander stemcommando aan koppelen als je dat wilt) en prijs haar dan de hemel in alsof ze 1e op t wk is geworden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:46

Hahaha, dat laatste doe ik zowiezo altijd. :D
Daarom zet ik er ook een mooi muziekje onder. :D

Ik ga het proberen. :j