Pony inrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 16:10

Dat het jou of je vriendinnetje 'wel gelukt' is om één paard in te rijden, betekend niet dat je weet hoe je een paard in moet rijden. Elk paard reageert weer anders, en jij moet weten hoe daar op te reageren.

Je zei dat je een plan van aanpak had, ik ben benieuwd welke?

Annemiek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:09

Ik vind dit echt raar..
Ik heb eens gelezen in een topic dat er op de kinder-bokkers erg wordt neergekeken, en dat 'ouderen' denken dat we gehandicapte baby's ofzo zijn die niks kunnen... nooit echt meegemaakt maar nu snap ik het.
Ooit gehoord van Monty Roberts? Misschien heeft dit meisje ook wel zo'n soort gave dat ze gewoon goed met paarden om kan gaan.
En of je nou 12 of 21 bent, je moet het toch óóit eens voor de eerste keer doen! :(

Edit: oei klink een beetje boos :o Raar, normaal ben ik altijd vrolijk }:0

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:45

xxannemiekxx schreef:
Ik vind dit echt raar..
Ik heb eens gelezen in een topic dat er op de kinder-bokkers erg wordt neergekeken, en dat 'ouderen' denken dat we gehandicapte baby's ofzo zijn die niks kunnen... nooit echt meegemaakt maar nu snap ik het.
Ooit gehoord van Monty Roberts? Misschien heeft dit meisje ook wel zo'n soort gave dat ze gewoon goed met paarden om kan gaan.
En of je nou 12 of 21 bent, je moet het toch óóit eens voor de eerste keer doen! :(

Ben het ergens met je eens. En ergens ook weer niet.
Als je 12 bent zeg maar zie je niet echt gevaar en denk je meestal niet veel verder. Als ik mezelf bekijk toen ik 12 was is dat een enorm verschil met nu ookal zou je dat nu op die leeftijd niet zeggen. Toen ik die leeftijd had sprong ik op elk paard zonder er over na te denken. Nu ben ik daar een stuk voorzichtiger in wat niet alleen voor mezelf veiliger is maar ook voor het paard!
Tja in het Monty Roberts gedoe daar moet je maar net ingeloven. Ik zie dat niet zo zeer als een gave.
Voor de rest vind ik zeker wel dat een 12 jarige verstandiger kan zijn dan sommige 20+. Maar dat zie je zelf als 12 jarige toch niet.
Al met al denk ik persoonlijk dat je met gezond verstand een heel eind komt. Maar hulp van een ervaren persoon kan nooit kwaad denk aan een instructeur die je bv 2 x in de week helpt inplaats van les helpen met het inrijden.

Annemiek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 17:20

Monica_1987 schreef:
xxannemiekxx schreef:
Ik vind dit echt raar..

Ben het ergens met je eens. En ergens ook weer niet.
Als je 12 bent zeg maar zie je niet echt gevaar en denk je meestal niet veel verder. Als ik mezelf bekijk toen ik 12 was is dat een enorm verschil met nu ookal zou je dat nu op die leeftijd niet zeggen. Toen ik die leeftijd had sprong ik op elk paard zonder er over na te denken. Nu ben ik daar een stuk voorzichtiger in wat niet alleen voor mezelf veiliger is maar ook voor het paard!
Tja in het Monty Roberts gedoe daar moet je maar net ingeloven. Ik zie dat niet zo zeer als een gave.
Voor de rest vind ik zeker wel dat een 12 jarige verstandiger kan zijn dan sommige 20+. Maar dat zie je zelf als 12 jarige toch niet.
Al met al denk ik persoonlijk dat je met gezond verstand een heel eind komt. Maar hulp van een ervaren persoon kan nooit kwaad denk aan een instructeur die je bv 2 x in de week helpt inplaats van les helpen met het inrijden.

Ik zie dat van Monty Roberts ook niet als een gave hoor, maar hoe noem je zoiets?? Kon het goede woord niet vinden.
En heb geloof ik een beetje fel gereageerd.. Ik zeg ook niet dat álle meisjes van 12 alles beter kunnen, ik zeg ook niet ikzelf alles kan.. integendeel zelfs! Ik kan wel veel, natuurlijk( :o ) maar zeker niet alles!
Maar je kan het in ieder geval proberen. Als het niet lukt kun je altijd nog hulp vragen. Ben zelf ook bezig met een pony weer een beetje wegwijs te maken, niet in rijden maar lange lijnen. Lukt heel goed trouwens! <3 We doen alleen de basis, ik denk niet dat als je nog nooit een pony hebt ingereden dat je dan gelijk naar topniveau opleid, maar de beginselen lijken mij wel gewoon aan te leren. Met het wijken, appuyeren, schouderbinnenwaarts enzo moet je vragen aan een ervarene. Maar als je haar gewoon wilt beleren om lekker door de wei te draven en buitenritten te maken kan dat makkelijk. (lijkt mij)Ik kan me trouwens goed voorstellen dat als je later eens bedenkt wat je vroeger allemaal hebt gedaan, dat je dat denkt van 'dat ik dat toen deed' heb ik ook als ik terug denk aan dat ik 5 was ofzo..ik zei alles gewoon. heb zelfs eens aan een liliputter gevraagd wat ie later wilde worden.. :o

Hafje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:55

ik zal als ik jou was eerst proberen en als je denkt dat je het tog niet aan kan stoppen voor je je pony verkloot ik heb wel vertrouwen in je heb zelf ook een verzorgpony van 1.48 en 2jaar woord 1.50/55
dus ook niet groot maar der baasje rijd er in en ik mag in de toekomst er op :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:01

xxannemiekxx schreef:
Ik vind dit echt raar..

Meisje ook jij bent 12! Begrijp dat je dus zo reageerd.
Maar geloof een oude rot in het vak, dan heb je OOK MET EEN GAVE..niet voldoende ERVARING om een paard af te richten zonder hulp!!
Het heeft niets met een gave te maken.

plien26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 22:06

zal als ik jou was maar voorzichtig doen en laat je is beoordelen door een volwassen persoon die veel verstand heeft met het beleren van jonge pony's of paarden!
Denk wel dat het verstandig is om dat eerst maar is te gaan doen!
Kraak je niet af of wat dan ook maar probeer je er van te overtuigen dat je voorzichtig met dat soort dingen moet zijn!

Goodluck!

Judass

Re: Pony inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 22:17

Ik ben 13, en ik zou er niet snel voor kiezen zo iets te doen. Zeker met weinig tijd enzo. Ik zou eerder wachten tot je zelf wat meer tijd hebt, en dan met een ervaren persoon aan de slag gaan.

Cassidy

Re: Pony inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 22:22

Monty heeft ook geen gave hoor, die heeft het ook van iemand geleerd, al beweert hij van niet...en de verhalen die hij vertelt (over dat hij bij de mustangs zelf is wezen kijken en hun gedrag zo heeft weten na te bootsen dat het werkt) kloppen ook van geen kanten...

Het boek van Monty Roberts is fictie. Een mooi groot verzonnen levensverhaal...