Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Citaat:Paarden hebben bijvoorbeeld een zeer goed geheugen en kunnen met behulp hiervan de weg naar huis vinden. Paarden hebben echter maar een beperkt probleemoplossend vermogen en ze kunnen geen indirecte verbanden leggen. Intelligent of niet, toch kun je wel bewondering hebben voor de snelheid waarmee een paard informatie moet verwerken.

etc. Dit kan een paard, maar heeft met denken niets te maken. Verder redeneren dan een gevolg (plannen) kan een paard niet.Pollewoppy schreef:Als jij die boeken al gelezen hebt, kun je voor ons misschien kort uitleggen wat DENKEN is en wat NADENKEN is. Jij geeft zelf nu ook geen duidelijkheid.
Ik ga me er zelf in ieder geval eens in verdiepen. Heb al zat boeken gelezen, maar het valt me op dat als het over dieren gaat, men opeens ook niet meer zo helder heeft wat denken nou eigenlijk is. Ik vind dat dat eerst helder moet zijn voordat je een discussie kunt houden over wat je met denken bedoeld.
Joycebunny schreef:ooh, wees maar zeker dat paarden kunnen denken hoor.
Niet alle paarden klieren omdat ze pijn of angst hebben (al kan je hier op bokt nog wel over discussiëren). Er zijn ook werkelijk lastpakken bij, die echt vervelend doen om vervelend te doen, zelfs onder de beste ruiter. Denk ook maar aan paarden die er telkens weer in slagen de staldeur open te frutselen, of ontsnappen uit de wei, die denken daar ook over na hoor
brazilie schreef:Anim Cogn. 2010 Jan;13(1):51-61. Epub 2009 Jun 17.
Human facial discrimination in horses: can they tell us apart?
Stone SM.
Oklahoma State University, 700 N. Greenwood, Tulsa, OK 74106, USA.
conclusie van het onderzoek:
This study demonstrated that using photographs could
reduce the amount of time necessary to train horses. Horse
industry professionals could incorporate photographic
stimuli rather than use abusive techniques into training
methods. SpeciWcally, training time could be reduced if
the horse is simply shown a photograph of their new riders
as a means of acquainting the horse to them and shortening
the bonding period. This study used a technique
which has the potential to strengthen the horse–human
bond. Simply, human companions could hang photographs
of themselves in the barn for their horse to
observe.
lijkt me toch geen actie-reactie (reflex of instinct) gedrag, toch wel iets van denkvermogen, denk ik....