'afdanken' van paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: 'afdanken' van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 17:03

IK begrijp hem even niet....Ik kan niet al mijn paarden houden?
En waar kies ik voor???

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 17:07

ja dat is vaak het punt he... je kunt maar één stal betalen aan die prijs en dat hebben velen dan niet over voor die oude knar...

edit: was op het bericht bedoelt van de pensionstal die 260€ kost per maand, niet dat hier net boven...

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:07

Elke kleine ervaring is altijd weer mooi meegenomen voor later.
Het hem helpen door de zware periodes onder ziekte,operatie's of pension. Elke klein stukje jij jou eige paard veder helpt is een positieve ervaring.(zollang jij zelf er niet de dupe van wordt)

Zollang ik mijn paard kan blijven onderhouden dan blijft ze atlijd bij mij. Desnoods als ik echt wilt bljiven rijden, zal ik later op zoek gaan naar een jongere paard om bij te rijden zodat ik mijn eige paard nog kan onderhouden/bijhouden tot de dood.

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:20

aerdenhout1 schreef:
IK begrijp hem even niet....Ik kan niet al mijn paarden houden?
En waar kies ik voor???

Wat ik bedoel is dat het in jou geval anders zou zijn aangezien jij er meer hebt.
Maar dat veel mensen met bijv. maar 1 paard zo een oud beestje weg doen omdat ze perse willen rijden en die dan vervangen voor een jongere variant.

Zeg niet dat jij nu je paarden niet kunt houden maar stel je komt in een financiele crisis en je moet ze bijna allemaal van de hand doen dan is dat een andere situatie dan wanneer je één paard had gehad.

Is dus juist géén aanval naar jou.. ;)

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:56

Mijn paarden zijn tot nu toe verkocht voordat ze oud en versleten waren.

1 paard was op haar 8e niet meer geschikt om mee te rijden, wel was ze pijnvrij.
Ik heb getwijfeld tussen rusthuis, slachthuis, inslapen of verkopen als fokmerrie.
Heb zelf een aantekening in haar paspoort gemaakt en haar verkocht als fokmerrie.
Ik ben niet bang dat ze in de toekomst toch weer bereden zal worden.
Als het opzadelen hun niet zou afschrikken dan komen ze er toch niet op.
En mochten ze er al opkomen (waar ik niet in geloof) dan zullen ze niet lang zitten :D

Mijn allereerste pony mag blijven tot aan haar dood, zij is heel speciaal voor mij.
Ook loopt hier nog een 27 jarige Welsh.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:14

Ik begrijp wel dat het banketstaaf is om een paard te verkopen dat 19+ is. Aan de andere kant. Wat is dan het verschil of je een 8 jarige verkoopt of een 19 jarige. Ik vind, zolang die het "nog doet" kun je elk paard verkopen. Zodra hij onherstelbaar stuk is moet je je verantwoordelijkheid nemen, ongeacht de leeftijd en zelf zorgen voor een passend einde. Beter is om hem te houden maar niet iedereen heeft de mogelijkheden een paard tot het eind toe te houden en daarnaast nog een andere te onderhouden waar wel op gereden kan worden.
Degene die een 19+ jarige koopt weet dat het einde er vast snel aan zit te komen (al hoeft dat natuurlijk helemaal nog niet zo te zijn).

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 16:06

piezze schreef:
Ik begrijp wel dat het banketstaaf is om een paard te verkopen dat 19+ is. Aan de andere kant. Wat is dan het verschil of je een 8 jarige verkoopt of een 19 jarige. Ik vind, zolang die het "nog doet" kun je elk paard verkopen. Zodra hij onherstelbaar stuk is moet je je verantwoordelijkheid nemen, ongeacht de leeftijd en zelf zorgen voor een passend einde. Beter is om hem te houden maar niet iedereen heeft de mogelijkheden een paard tot het eind toe te houden en daarnaast nog een andere te onderhouden waar wel op gereden kan worden.
Degene die een 19+ jarige koopt weet dat het einde er vast snel aan zit te komen (al hoeft dat natuurlijk helemaal nog niet zo te zijn).

jamaar jij weet toch ook hoe oud een paard kan worden en dat het best kan zijn dat hij vanaf zn 20ste niet meer bereden kan worden (of bergaf gaat) voor dat je het koopt? ga je mij niet wijsmaken dat het niet stiekem toch een beetje daarom is dat de meesten rond die leeftijd verkocht worden. vaak net omdat ze nu nog net berijdbaar zijn, maar de eigenaar eigenlijk ook wel weet dat de problemen gaan beginnen komen en dat zo'n 'oud' paard niet meer meekan op wedstrijd. daar hebben velen dan geen zin in en dan komt er een jonger dier in de plaats...
dat mensen geen oud dier + eentje die ze nog wel kunnen bereiden kunnen onderhouden is geen excuus in mijn ogen! neem dat een bijrijdpaard, ga voor een handelsstal rijden, weet ik veel als je per se paarden wilt om op wedstrijd te gaan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:17

Tja, ik kan eigenlijk alleen maar zeggen dat ik al mijn dieren, inclusief mijn eigen paard gewoon hou totdat ze dood gaan of dat ik ze in moet laten slapen bij ziekte, e.d.
Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om mijn paard te verkopen als hij alleen nog maar kan grazen of heel oud wordt. En ja, ik ben dol op rijden, heb mijn paard zelf ingereden en heb daar destijds ook het geduld voor op moeten brengen. Met alle liefde. Hij geeft me zoveel vreugde in het leven, dat ik hem met alle liefde ook een fijne oude dag zal bezorgen in zijn eigen oude, vertrouwde omgeving. Dan maar niet rijden, jammer dan. Ik heb ook wel eens moeite met het 'gemak' waarmee dieren weggedaan of verkocht worden. Dieren zijn bij veel mensen gebruiksvoorwerpen. Mag je vaak niet zeggen, maar zo zie ik het wel.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:55

Ja is ieder zijn keus denk ik. De ene heeft als hobby wedstrijden rijden. (en dat is lastiger met een bejaard paard) en de ander heeft als hobby een soort huwelijk met zijn paard (tot de dood ons scheidt etc.) of blijft zich verantwoordelijk voelen voor een dier dat hij of zij eens nam.

Stel je koopt voor je 10 jarige dochter een leuke C pony van 16 jaar oud, vinden jullie dan dat als je kind 15 is en wil blijven rijden je deze dan maar moet houden, wetende dat het een gezond dier is die misschien wel 35 wordt?

Ander voorbeeld. Ik heb een veulentje gefokt voor mijzelf en heb de moeder van 7 jaar verkocht omdat ik het veulen mooier en liever vind. Moet ik me eeuwig schuldig voelen omdat de moeder misschien ooit in het MP-circuit komt?

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 17:04

Marktplaatscircuit?
Er staan zat goede paarden op Marktplaats die daarnaast keurig verzorgd zijn, dus ik begrijp niet goed wat er mis mee is een paard via Marktplaats te (ver)kopen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:12

Ik ook niet, vandaar mijn vraag, blijkbaar wordt dat namelijk wel als dieronwaardig opgevat hier.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:13

KiWiKo schreef:
precies Pauline!!!

zelfs ook al WIL je de centen er niet voor over hebben om je beetje kapotte paard te onderhouden en een goede oude/of soms jonge oude dag te geven. Dan alsnog is het minder egoistisch om het paard af te laten maken, dan het weg te doen voor het zogenaamde goede tehuis, en het dier later weer terug te zien op marktplaats.........

kijk hier haal ik het vandaan

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:18

op marktplaats staan hele goede paarden, dat absoluut........ maar een groot deel is de onderkant van de markt, en dat wil je je oude of kapotte paard niet aandoen.......

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:44

piezze schreef:
Ja is ieder zijn keus denk ik. De ene heeft als hobby wedstrijden rijden. (en dat is lastiger met een bejaard paard) en de ander heeft als hobby een soort huwelijk met zijn paard (tot de dood ons scheidt etc.) of blijft zich verantwoordelijk voelen voor een dier dat hij of zij eens nam.

Stel je koopt voor je 10 jarige dochter een leuke C pony van 16 jaar oud, vinden jullie dan dat als je kind 15 is en wil blijven rijden je deze dan maar moet houden, wetende dat het een gezond dier is die misschien wel 35 wordt?

Ander voorbeeld. Ik heb een veulentje gefokt voor mijzelf en heb de moeder van 7 jaar verkocht omdat ik het veulen mooier en liever vind. Moet ik me eeuwig schuldig voelen omdat de moeder misschien ooit in het MP-circuit komt?

Wel als het paard niet in orde is, wat vaak een verborgen gebrek is waar het dier last van heeft
Wel als het dier jaren goed heeft gewerkt, geliefd was, gerespecteerd werd en dan een aantal soms verschrikkelijke jaren van de ene idioot (malafide handelaar, onkundige- en ondiervriendelijke mensen) naar de andere geschopt wordt.
Wel als je van het dier houdt, dan kun je niet het risico lopen hem niet zo'n leven te geven.

Dus ja, ik ben ook van mening dat je verplicht bent, aan welk dier dan ook, de verantwoordelijkheid moeten nemen tegenover het dier dat je (mag ik hopen) weloverwogen hebt aangeschaft.
Als er geen klik is, kan ik het mij voorstellen. Geldproblemen is ook begrijpelijk. Zo zijn er meer.

Maar het is gewoon een feit dat het gros van de paardenmensen hun geliefde paard (zo zou het moeten zijn) nog makkelijk inruilen dan hun auto.
En dat is triest.

Ik moet wel bekennen dat ik mijn eerste pony ook heb verkocht aan een handelaar. Was 14 jaar, wist niets, stal eigenaresse regelde alles, en zo zijn er nog wel een paar excuzen :+ (die het eigenlijk niet goedpraten). Ik heb daar sinds jaren echter wel spijt van, en zal dan ook nooit diezelfde fout maken!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:20

Tja dan zijn we er toch? Als iedereen 1 of 2x per leven zoals jij charmant een fout noemt maakt dan is MP al vol met paarden. Orde van de dag, jij bepaalt of dier je belangrijk genoeg is om er 30 jaar voor te zorgen. Daarbij niet vergeten dat een paard goed onderhouden ontzettend veel tijd, geld en energie kost dus ja kan mij voorstellen dat MP ook volstaat.

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:58

piezze schreef:

Je snapt het punt denk ik niet. Je zegt nu dat je een 7 jarige merrie hebt verkocht.Wij hebben het over OUDE paarden. Dus niemand zegt dat jij je eeuwig schuldig moet voelen. Dat had je misschien moeten doen als je die merrie tot haar 20e had laten doorfokken en je haar vervolgens verkoopt omdat ze oud is en niet meer zo makkelijk drachtig te krijgen is. Dit is dus geen goed ''voorbeeld''.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 07:13

piezze schreef:

Dit is nu precies de kern... je verkoopt een 19jarige omdat je weet dat hij niet lang meer meegaat en zelf niet geconfronteerd wil worden met de problemen die al in de lucht hangen en gepaard gaan met ouderdom.
Kortom... paardje wordt oud en kan binnenkort gebreken gaan vertonen, dus wordt ie ingeruild voor een jonge.

Daarnaast staan hier, en ongetwijfeld in nederland, verschrikkelijk veel oudjes te koop. Logisch nadenken maakt duidelijk dat het hier gaat om een veel en veel groter aanbod dan vraag, want er zitten werkelijk maar zeeeeeeeer weinig mensen te wachten tot ze een oud paard kunnen kopen wat over een half jaar wellicht al in de kreukels ligt of dood gaat. Het hoeft niet, natuurlijk, maar de kans is toch groot en dat weet iedereen. Dus zeer weinig mensen kopen een oudje. Problemen krijg je meestal vanzelf als je een paard koopt. Die ga je niet opzoeken.

Dus.... het merendeel van deze oudjes komen op een salamitransport. De koper zegt het er heus niet bij. Die weet een geweldig verhaal af te steken wat op de emoties van de verkoper werken.
En eigenlijk weten we dat stiekem allemaal wel
Maar het is zo makkelijk om te doen alsof het niet zo is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 08:01

Toen mijn allereerstste wedstrijdpaard 12 werd en M2 was had ze steeds last van overvulde gewrichten omdat ze de zware oefeningen niet aan kon. Ik had toen 2 keuzes: recreatief rijden of verkopen. In de eerste instantie zou ik haar verkopen aan een meisje dat er wedstrijden mee zou gaan rijden en springen. Maar hoe vaker dat meisje geweest was, hoe meer ik dacht dit wil ik niet voor haar. Koop afgeblazen en ik zou recreatief gaan rijden. Die zomer was ik met paard op vakantie bij iemand. Die komt bij mij en vraagt of ik mijn paard eventueel wil verkopen want zijn vader zocht een bomproof paard om wat mee door het bos te rijden, voor zijn rugklachten. En toen gingen de radertjes draaien... En heb ik haar verkocht. Regelmatig kwam ik haar nog aan het fietsenrek bij de kroeg tegen en heb ik nog een bosritje met haar gemaakt, ze is 23 geworden. Mijn tweede paard is overleden na een ongeluk. Twee dagen daarna werd ik door een vriendin meegesleept naar mijn huidige paard. Heb heel klinisch gekeken of ze een beetje goed in elkaar zat en een beetje fatsoenlijk kon lopen. Dat was goed dus strik erom en wegwezen, want ik kon haar nog net betalen als ik de dierenartskosten had betaald. In het begin kon ik niks met haar worden, ze was gefokt bij de mensen waar ik haar kocht en ze wilde niks van me weten. Na een NH weekend viel ineens het kwartje en was ze "van mij". Ze is nu 12 en als het even kan gaat ze nooit meer weg. Ze heeft een veulentje aan de voet, een merrietje, dat bedoeld is voor als ik haar ooit niet meer kan rijden. Zoals ik het nu voel gaat ze nooit weer weg, tenzij financiele omstandigheden mij daartoe nopen. In 2007 heeft ze een ongeluk gehad waardoor ze geopereerd moest worden. Heeft me meer dan 10.000 gekost dus ik ben de bank nu nog aan het betalen, maar als ik haar had laten doodgaan omdat ik geen geld had, had ik dat nooit tegenover mezelf kunnen verantwoorden. Dus ja, afdanken zal ik haar nooit niet... tenzij misschien er weer iemand langs komt zoals met mijn eerste paard maar zelfs dan, zoals ik het nu voel blijft ze bij me. En mocht ze ooit weg moeten omdat ze pijn heeft, dan blijf ik bij haar tot het laatst, of bij de dierenarts, of bij de slager. Nooit zal ze het circuit in gaan...

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 08:55

Op zich vind ik dat iedereen die zijn paard wil verkopen met wat voor persoonlijke reden dan ook:financieel,wegens niet meer kunnen rijden door gezondheid of studie,ponyruiters die eraf groeien en van een B genoodzaakt zijn naar een E te moeten bijvoorbeeldt dit recht gewoon heeft MITS het dier gezond is en men goed bekijkt wie de koper is,omdat het dier wat ook gewoon doorleeft ook recht heeft op een goed bestaan!
Zou je dit verbieden dan zijn er veel dieren die verwaarloosd worden waarschijnlijk bij hun huidige eigenaar.

De opmerking dat wat er op Marktplaats aangeboden wordt allemaal bocht is of de onderlaag van de paardenmarkt ben ik het niet mee eens,er staan genoeg goede paarden en pony's op en mensen met goede namen adverteren er zelfs gewoon om de rede dat deze site landelijk goed bezocht wordt,iedereen kijkt op marktplaats!

JE moet wel zelf het kaf van het koren kunnen scheiden maar dat is met alles wat je koopt,op sites als "sporthorses.nl " en "paard te koop" e.d staan vaak paarden die ook op marktplaats staan.

Wel valt het me op dat er heel veel mensen zijn die het niet van te voren ingeschat hebben wat een verantwoording je aangaat wanneer jezelf een paard onderhoudt en dat ze een hele andere levensstijl moeten aannemen dan vooraf,wat er allemaal bij komt kijken en wat voor tijd erin gaat zitten,loopt het paard/pony dan leuke prijsjes met "het kind" of berijder/ster is het allemaal leuk
en het wel waard,komen er mankementjes in beeld word het ineens niet meer zo leuk en moet "het"zo snel mogelijk maar van de hand gedaan worden tegen een prikkie,want tja beter iets dan helemaal niks meer terug in de pocket,want het heeft al genoeg gekost!

Maarja zo werkt het niet he,dan ook zorgen dat het dier geholpen wordt of een einde laten komen aan de lijdensweg die gaat volgen, is mijn mening!

Tanald

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 09:20

Jaren geleden heb ik zelf een '2e hands'hondje gehad. In 1995 zat hij aan boord van een vrachtschip, en is daar letterlijk doodziek geworden. Hij was pas 6 maanden oud toen en kwam uit canada. De bemanning had hem gekocht als kadootje voor de kapitein. Ik heb toen 4 maanden meegevaren met mijn toenmalige vriend. Aan het einde van de reis, heb ik besloten dat het zo niet langer kon, want beestje werd geslagen en geschopt. Eenmaal thuis zat ik dus met een hondje die ik eigenlijk niet kon verzorgen. Uiteindelijk heb ik hem toch gehouden, met al zijn makken, want hij had een behoorlijke klap van de molen gekregen. Na enkele jaren kreeg ik een nieuwe relatie,en vervolgens een dochtertje. De hond werd met de dag nerveuzer, en hoe lief hij ook was met mijn dochter, ik vertrouwde hem voor geen meter. Hij ging met de dag meer bezitterig gedrag vertonen (hij wilde alleen mijn aandacht). Dit tot grote irritatie van zowel mijn man, als mijzelf, plus de angst dat wanneer er een tweede kindje zou komen dat het geheel mis zou gaan. Wegdoen was echter geen optie met alles wat hij in zijn eerste 6 maanden heeft meegemaakt. Naar het asiel brengen zou ik echt nooit doen. Ik heb toen gezocht via internet (geen marktplaats maar via http://www.slhh.nl) naar een nieuw baasje. Met al zijn makken als zenuwachtig, neurotisch en de eis dat hij bij een alleenstaand iemand terecht zou komen heb ik hem op deze site gezet. Wonderbaarlijk genoeg kwam er al snel een reactie, deze oudere vrouw kwam, zag en overwon. Uit zijn reactie op haar, wist ik dat het goed was. Hebben allebei een week bedenktijd genomen en toen hebben we hem naar haar toegebracht. We hebben elk half jaar contact gehouden, en ze waren dolgelukkig met elkaar. Soms kwam hij een weekendje logeren, waarna hij weer helemaal blij was als hij naar haar mocht. Vorige week belde ze op dat hij op ruim 15-jarige leeftijd is ingeslapen. Ik heb hier veel verdriet van, want in mijn hart had hij bij ons oud moeten worden, maar in dit geval heeft hij de laatste jaren van zijn leven gesleten in een veel betere situatie dan in ons drukke gezin, waar hij vaak afgewezen werd omdat er op dat moment geen tijd was voor hem. Ik heb dat nooit zo gewild, maar soms veranderen omstandigheden zo, dat het beter is om een oplossing te zoeken. Inslapen was geen optie, hij was tenslotte kerngezond, en uiteindelijk was dit het beste oplossing voor ons allemaal. Veel mensen oordelen hierover als dat hij is afgedankt, maar ik vind dat uiteraard niet. Afdanken doe je door geen alternatieven te zoeken voor een oplossing, en het dier te dumpen, al dan niet in een asiel. Maar een ander baasje zoeken is toch wat anders. Daarnaast hadden mijn man en ik gezegd dat als er geen andere baas zou komen, we hem dan zouden houden. Asiel was/is onbespreekbaar. Hij rent nu in elk geval over de eeuwige stranden, en ik mis hem nog elke dag.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 09:51

mbt de ponies: ja dat is inderdaad een typische risicogroep he. wordt gekocht voor de kinderen en die zullen er toch weer uitgroeien of er uiteindelijk misschien niet meer naar omkijken...
ik maak er ook niet per se een drama van dat er ponies en paarden verkocht worden. kan prima he dat jou dochter/zoon altijd goed met de pony gewerkt heeft, maar nu toch echt te groot is... als het een beetje een goed beleerd beestje is, staan er vaak ook mensen te springen om hem over te nemen voor hun kinderen. In dat geval heb je gewoon een verkoopbaar dier dat een redelijke kans heeft om naar een goeie thuis te gaan.
als het om een oude sok gaat vind ik dat wel weer wat anders... de pony van mn stiefbroer en stiefzusjes is ook gewoon hier gebleven tot hij erbij neer gevallen is... ze hadden al wel enkele jaren geen interesse meer in paardrijden, maar je gaat een knar van over de 20 toch niet meer verhuizen vonden wij...
ik heb zelf mijn a-pony ook nog...

het grootste probleem heb ik met paarden waar al wel mankementen aan zijn of die eigenlijk 'onbruikbaar' zijn om het oneerbiedig te zeggen en die men dan toch nog kwijt wilt voor een goede thuis. als je zo oprecht wilt dat je oudje een goeie thuis krijgt, geef het hem dan zelf en probeer niet onder het mom van een goede daad hem bij een ander (gratis) te gaan dumpen...

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:10

ik heb om het zo te noemen ook een afdankertje gekocht! :(:) ,

het was 7 jaar geleden mijn eerste verzorgpaard, een pinto x quarterhorse,
wat hebben we al mooie en ook minder mooie momenten gehad samen,

wat heb ik toch gehuild toen hij 1 x van de manege werd, en 1 x verkocht werd
hij is alles voor me, morgen is hij jarig :+ 24 jaar alweer,

echt in super staat, totdat 5 weken geleden dampigheid werd geconstateerd,
nu stappen we veel en af en toe een drafje,

en nu voor altijd medicijnen,
maar hij gaat niet weg, heb hem nu iets meer dan een jaar,
en hij blijft bij mij tot zijn dood, dat heb ik hem beloofd,

mocht het niet meer gaan,
laat ik hem inslapen, verwacht dat hij geen twee jaar meer meegaat,
maar we blijven positief en ik geniet iedere dag van hem,

ik zou nog geen mooi dressuur paard willen ipv mijn ouwe ;)

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 16:57

offtopic, maar dampigheid (afhankelijk van hoe erg het is) kan relatief goed verholpen worden hoor. het geneest niet, dat is waar, maar als je er rekening mee houdt, hoeft het paard er niet te veel hinder van te hebben .
mijn ponietje heeft het ook, wel niet zo heel erg moet ik zeggen en daar merk je niets aan als ze 24/7 buiten staat, een schuilhok met hoogstens wat stofvrij zaagsel in of wat vlas heeft en voordroog krijgt ipv hooi.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:14

Ik ben het helemaal eens met TS ... Mijn paard blijft gewoon bij mij tot hij met z'n vier benen in de lucht ligt, en of ik dan al jaren niet meer heb kunnen rijden, dat maakt me niet veel uit. Mijn honden doe ik ook niet weg als ze geen kilometers lange wandelingen meer kunnen doen, mijn paard dus ook niet. Het zijn beiden mijn huisdieren.

Zelf zit ik in het bestuur van een vzw (www.horsetopia.be) die oude manegepaarden opvangt. Dit omdat een manege, in tegenstelling tot een particulier, meestal het geld niet heeft om al hun oudjes één voor één op pensioen te zetten. Hier bieden wij een alternatief.

Waar ik sinds de start van de vzw van geschrokken ben, is de reacties die we van particulieren krijgen... reacties in de trant van "mijn paard is oud, jullie mogen hem overkopen" (waarom zouden we jouw 'miserie' willen KOPEN???), tot "ik wil van mijn paard af, ik ga een nieuw kopen". Echt te zot voor woorden. Ik snap niet dat die 200 euro stalgeld opeens teveel worden als je niet meer kan rijden, terwijl dat voor een jong paard probleemloos opgehoest wordt?

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 17:58

een manège zou in mijn ogen wel al wat diervriendelijker kunnen zijn door niet mee te werken aan louche handelscircuits... en ik denk dat op de doorsnee manège een paard pas 'met pensioen' gaat als het niet meer berijdbaar is toch? bij ons was dat vroeger toch zo. de oudjes waren net ideaal voor de beginnertjes en als ze begonnen te sukkelen met de gezondheid gingen ze naar de slacht, cru misschien, maar beter dan ze in de handel te gooien. en om nu al die beesten bij een paardenopvang te moeten onderbrengen...