Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
aerdenhout1 schreef:IK begrijp hem even niet....Ik kan niet al mijn paarden houden?
En waar kies ik voor???
piezze schreef:Ik begrijp wel dat het banketstaaf is om een paard te verkopen dat 19+ is. Aan de andere kant. Wat is dan het verschil of je een 8 jarige verkoopt of een 19 jarige. Ik vind, zolang die het "nog doet" kun je elk paard verkopen. Zodra hij onherstelbaar stuk is moet je je verantwoordelijkheid nemen, ongeacht de leeftijd en zelf zorgen voor een passend einde. Beter is om hem te houden maar niet iedereen heeft de mogelijkheden een paard tot het eind toe te houden en daarnaast nog een andere te onderhouden waar wel op gereden kan worden.
Degene die een 19+ jarige koopt weet dat het einde er vast snel aan zit te komen (al hoeft dat natuurlijk helemaal nog niet zo te zijn).
KiWiKo schreef:precies Pauline!!!
zelfs ook al WIL je de centen er niet voor over hebben om je beetje kapotte paard te onderhouden en een goede oude/of soms jonge oude dag te geven. Dan alsnog is het minder egoistisch om het paard af te laten maken, dan het weg te doen voor het zogenaamde goede tehuis, en het dier later weer terug te zien op marktplaats.........
piezze schreef:Ja is ieder zijn keus denk ik. De ene heeft als hobby wedstrijden rijden. (en dat is lastiger met een bejaard paard) en de ander heeft als hobby een soort huwelijk met zijn paard (tot de dood ons scheidt etc.) of blijft zich verantwoordelijk voelen voor een dier dat hij of zij eens nam.
Stel je koopt voor je 10 jarige dochter een leuke C pony van 16 jaar oud, vinden jullie dan dat als je kind 15 is en wil blijven rijden je deze dan maar moet houden, wetende dat het een gezond dier is die misschien wel 35 wordt?
Ander voorbeeld. Ik heb een veulentje gefokt voor mijzelf en heb de moeder van 7 jaar verkocht omdat ik het veulen mooier en liever vind. Moet ik me eeuwig schuldig voelen omdat de moeder misschien ooit in het MP-circuit komt?
(die het eigenlijk niet goedpraten). Ik heb daar sinds jaren echter wel spijt van, en zal dan ook nooit diezelfde fout maken! piezze schreef:Ja is ieder zijn keus denk ik. De ene heeft als hobby wedstrijden rijden. (en dat is lastiger met een bejaard paard) en de ander heeft als hobby een soort huwelijk met zijn paard (tot de dood ons scheidt etc.) of blijft zich verantwoordelijk voelen voor een dier dat hij of zij eens nam.
Stel je koopt voor je 10 jarige dochter een leuke C pony van 16 jaar oud, vinden jullie dan dat als je kind 15 is en wil blijven rijden je deze dan maar moet houden, wetende dat het een gezond dier is die misschien wel 35 wordt?
Ander voorbeeld. Ik heb een veulentje gefokt voor mijzelf en heb de moeder van 7 jaar verkocht omdat ik het veulen mooier en liever vind. Moet ik me eeuwig schuldig voelen omdat de moeder misschien ooit in het MP-circuit komt?
piezze schreef:Ik begrijp wel dat het banketstaaf is om een paard te verkopen dat 19+ is. Aan de andere kant. Wat is dan het verschil of je een 8 jarige verkoopt of een 19 jarige. Ik vind, zolang die het "nog doet" kun je elk paard verkopen. Zodra hij onherstelbaar stuk is moet je je verantwoordelijkheid nemen, ongeacht de leeftijd en zelf zorgen voor een passend einde. Beter is om hem te houden maar niet iedereen heeft de mogelijkheden een paard tot het eind toe te houden en daarnaast nog een andere te onderhouden waar wel op gereden kan worden.
Degene die een 19+ jarige koopt weet dat het einde er vast snel aan zit te komen (al hoeft dat natuurlijk helemaal nog niet zo te zijn).
,
24 jaar alweer,