probleem met buitenrijden, waarom doet ze dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Donna89

Re: probleem met buitenrijden, waarom doet ze dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 23:04

heb idd een ander zadel... moet nog opzoek naar een goed zadel, maar ze doet het alleen buiten dus als ze last heeft van het zadel zou ze dat thuis toch ook moeten hebben?.. en ja kan haar moeilijk alleen met een pop naar buiten sturen! haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 08:29

ff proberen met je mee te denken.
Geen vast patroon, geen gewoonte om te bokken, bij de manege deed ze het niet (reed ze daar ook buitenritten?), en in de bak doet ze het ook niet.

Ik ben van mening dat een paard dit niet "zomaar" doet, daar moet een prikkel voor geweest zijn.

Mogelijkheid: in de bak rij je 'm "netjes", rond in de bovenlijn etc en buiten niet? Kan dat het verschil maken, zodat hij bv met een flinke galop dusdanig "uit elkaar" gelopen heeft dat dat een prikkel in de rug veroorzaakt heeft?

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 11:18

dat zou eventueel een mogelijk kunnen zijn.. ze is wel in de bak ook nog moeilijk bij elkaar te rijden, ze is vrij lang namelijk. en ja buiten mag ze ook niet met het hoofd in de wolken lopen maar ben ik er wel minder streng in.. maar dan weer, waarom was ze de 1e 3x buiten dan wel zo braaf? terwijl ik toen niks anders heb gedaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 11:22

Dat antwoord zul je nooit krijgen. Kan een progressief spier- of wervelprobleempje zijn, maar kan ook dat ze zich deze keer net iets langer maakte dan vorige keer waardoor er precies ergens een pijnprikkeltje oid ontstond... Stel dat (ik zeg dus absoluut NIET dat dat het is he!!) ze een beginnende kissing spine heeft, dan zou dat een volstrekt logische verklaring kunnen zijn. Nét dat beknel-puntje aangeraakt en daardoor die reactie.
Je zou straks als je hersteld bent kunnen proberen wat er gebeurt als je 'm wat geslotener houdt buiten...

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:05

Ik denk dat dit het 'terugkomende' probleem is! Als ze echt last van haar rug zou hebben zou ze ook dezelfde reactie in de bak moeten geven. Zeker als je haar daar nog meer bij elkaar rijd als in het bos (wat je zelf al aangaf).

Ze zal zich vast wel weer wat herinneren van de vorige keren omdat paarden nu eenmaal veel dingen onthouden (helaas).
Als je iemand zou kunnen vinden die door dit punt heenkomt in het bos zou ik dat proberen! Dan zou ik wel meegaan op de fiets(als je een lang pad hebt om het te bekijken) om te kijken op welk punt het gebeurd en vanaf daar verder gaan werken.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 17:13

Sonja schreef:
Dat antwoord zul je nooit krijgen. Kan een progressief spier- of wervelprobleempje zijn, maar kan ook dat ze zich deze keer net iets langer maakte dan vorige keer waardoor er precies ergens een pijnprikkeltje oid ontstond... Stel dat (ik zeg dus absoluut NIET dat dat het is he!!) ze een beginnende kissing spine heeft, dan zou dat een volstrekt logische verklaring kunnen zijn. Nét dat beknel-puntje aangeraakt en daardoor die reactie.
Je zou straks als je hersteld bent kunnen proberen wat er gebeurt als je 'm wat geslotener houdt buiten...

gaan we zeker proberen.
ook word ze deze maand behandeld door andrea schaginger. zijn doet dry needling en heeft daar laatst een lezing over gegeven bij ons op stal. weet niet of je deze methode kent? ik heb er veel paarden zo gigantisch door zien veranderen, in positief opzicht!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 17:15

StEpHaNiE66 schreef:
Ik denk dat dit het 'terugkomende' probleem is! Als ze echt last van haar rug zou hebben zou ze ook dezelfde reactie in de bak moeten geven. Zeker als je haar daar nog meer bij elkaar rijd als in het bos (wat je zelf al aangaf).

Ze zal zich vast wel weer wat herinneren van de vorige keren omdat paarden nu eenmaal veel dingen onthouden (helaas).
Als je iemand zou kunnen vinden die door dit punt heenkomt in het bos zou ik dat proberen! Dan zou ik wel meegaan op de fiets(als je een lang pad hebt om het te bekijken) om te kijken op welk punt het gebeurd en vanaf daar verder gaan werken.

er is helaas niemand bij ons op stal die dit als een leuke uitdaging ziet.. haha maar ga next time gewoon weer en dan dat er iemand bij is die zou kunnen ingrijpen of helpen oid als er weer wat gebeurt.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 12:22

ga er vandaag weer voor het eerst zelf op! eindelijk!!!

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 12:30

Ik las net wel dat je zelf al zei dat je buiten niet teveel vraagt omdat dat al een trigger is voor vervelend gedrag...

Ze zal dus allicht al door hebben dat ze buiten dus wat meer vrijheden geniet dan in de bak doordat jij je in de bak zekerder voelt.

Bij mijn paard is/was dat het probleem, ze is hem een paar keer gepeerd en daardoor ben ik wat minder zeker van mijn zaak waardoor het cirkeltje rond is.

Tuurlijk kijken of er niet iets anders aan de hand (lichamelijk) en anders inderdaad iemand zoeken die haar kan aanpakken buiten en dan misschien een vrij 'veilige' plek zoeken buiten zoals een zandvlakte ofzo (wordt ze ook wat sneller moe misschien).

Succes met rijden ik ben benieuwd!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 12:44

Sonja schreef:

Ik dacht ook aan een pijnprikkel.
Hierboven zou iddd een goede verklaring kunnen zijn.
Met dressuur doe je haar geen plezier (het over de rug laten lopen dus)? met de galop wordt de rug vaak ook boller (achterhand er verder onder zetten) wat dus het probleem minder onlogisch zou maken.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 17:57

de reden dat ik buiten niet zo veel vraag omdat ze buiten gewoon lekker wil lopen en niet dressuurmatig zwaar werk doen, en ja, geef ik haar groot gelijk in! dus dan is het niet zo dat ik niet zeker ben van mezelf maar gewoon omdat ik geen zin heb om in een ontspannen buitenrit daar moeilijk om te gaan doen.

dressuur maak je haar niet blij mee, niet omdat ze niet kan of last heeft maar omdat ze daar geen zin in heeft. want lopen kan ze wel! haha ze doet het allemaal wel maar allemaal ´net niet´ zegmaar.... moet ik zelf veel te hard voor werken

vandaag ging het rijden erg goed. mjn bijrijder heeft goed werk geleverd! haha

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:12

Donna89 schreef:
dressuur maak je haar niet blij mee, niet omdat ze niet kan of last heeft maar omdat ze daar geen zin in heeft. want lopen kan ze wel! haha ze doet het allemaal wel maar allemaal ´net niet´ zegmaar.... moet ik zelf veel te hard voor werken

Weet je zeker dat ze het wel kan en nergens last van heeft?
Als je zelf dan veelste hard moet werken, is voor mij een signaal dat je het MISSCHIEN toch niet helemaal goed doet.
Dressuur gaat natuurlijk niet om "lopen" maar om "buigen". Veel paarden willen niet correct buigen omdat het simpelweg pijn doet. (kan erge pijn zijn, maar ook gewoon het oprekken van de spieren zijn wat in eerste instantie niet prettig is) iig zijn een hoop paarden snel en slim die zorgen dat ze bijv een been buiten de massa plaatsen, waardoor de ruiter denkt dat deze goed buigt, maar dat dus niet doet O:)

Btw hoef je van mij geen dressuur te rijden ofzo, maar zoek ik een link waarom zij in de bak dat nog nooit heeft gedaan...

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 16:55

ja nee voel me ook niet aangevallen hoor.
ze word nog na gekeken deze maand. maar juist met de dressuur... ze doet alle oefeningen wel.. maar allemaal in de 1e versnelling zeg maar... dit word langzamerhand wel beter.

maar omdat ze het alleen buiten doet was dus de vraag waarom zou ze als ze ergens last van heeft dan alleen buiten zo doen en in de bak en met springen niet.....

anyway. we houden jullie op de hoogte van de vorderingen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:07

sterkte!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:13

Hoe zit het in jullie bos met muggen of dazen? Is het mogelijk dat ze reageert op een steek oid?

laurentius

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:02

Als het inderdaad geen fysiek probleem is zou het misschien kunnen helpen als je op het moment dat ze begint met bokken haar vooruit jaagt en vraagt veel sneller te gaan. Dit maakt bokken moeilijk en als je ondertussen je handen hoog en iets naar voren houdt maak je het haar moeilijk haar hoofd naar beneden te brengen. Het zou kunnen zijn dat ze houdt van racen en weet dat ze sneller is zonder berijder. Verder zou je met je moeder kunnen praten en vragen hoe zij rijdt op zulke momenten, wat is het verschil? Veel succes!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 22:28

riagr schreef:
Hoe zit het in jullie bos met muggen of dazen? Is het mogelijk dat ze reageert op een steek oid?

dat zou idd ook nog is een mogelijkheid kunnen zijn! ze is daar wel erg gevoelig voor, alhoewel er toen nog niet veel prikbeesten waren bij ons...

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 22:30

laurentius schreef:
Als het inderdaad geen fysiek probleem is zou het misschien kunnen helpen als je op het moment dat ze begint met bokken haar vooruit jaagt en vraagt veel sneller te gaan. Dit maakt bokken moeilijk en als je ondertussen je handen hoog en iets naar voren houdt maak je het haar moeilijk haar hoofd naar beneden te brengen. Het zou kunnen zijn dat ze houdt van racen en weet dat ze sneller is zonder berijder. Verder zou je met je moeder kunnen praten en vragen hoe zij rijdt op zulke momenten, wat is het verschil? Veel succes!

thanks voor de tip... ja bij mijn moeder heeft ze dit nooit gedaan, maar aan de andere kant, moet ook niet want die zit niet zo stevig! haha

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:35

misschien raakt ze door het galoperen opgefokt en doet daarom zo.
Het kan ook een rugprobleem zijn,ik weet niet hoe ze normaal loopt.Heeft ze een voorkeurs kant?Loopt ze bijv.linksom makkelijker dan rechtsom?

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 19:19

in de bak merk ik het niet zo dat ze een voorkeurs kant heeft, maar in het bos galoppeert ze alleen aan in de linker galop... ga proberen van de week weer naar buiten te gaan.. ff kijken of mijn buitenrijmaatje wel nog met me mee durft!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 22:08

Morgen is het zover!!
We gaan naar buiten.. ga met het zelfde meisje en hetzelfde paard... En er gaat iemand op de fiets mee! heb er erg veel zin in maar ben ook wel zenuwachtig!

gaat vast helemaal goedkomen.. toch?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:36

Succes vandaag! Ik ben benieuwd :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:39

Heel veel succes vandaag :-) Hoop voor je dat je erachter komt waar het aan ligt, danwel dat je het 'eruit kunt krijgen' als ze zichzelf het als gewoonte heeft aangeleerd :-)

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:45

probeer ervoor te zorgen dat ze al niet de kans krijgt haar hoofd tussen haar benen te steken.

veel succes

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 10:50

allemaal super bedankt! we gaan om 2 uur... doe vanavond verslag.. ben wel zenuwachtig, maar we moeten hier gewoon doorheen! hoop dat we na vandaag gewoon weer wekelijks naar buiten kunnen!