Merrie wordt gevaarlijk, dominantie of iets anders?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bellissima_

Re: Merrie wordt gevaarlijk, dominantie of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:01

JAAAAAAAAAAAAA EEN JOINUP! DAS DE OPLOSSING :D
Probeer het paard te dwingen dat ie naar je luistert, misschien heeft ie dan geen last meer van zn rug!

:') :')

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:04

mwah dan hebben jullie toch een verkeerde join up voor ogen..
Jesus wat zijn jullie ontzettend kinderachtig zeg..

je kunt op bokt ook niks meer zeggen.. :x

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:19

Als het paard een echte Gelderse is dan moet je aardig wat meebrengen om een join up met haar tot een goed einde te brengen. En weet je wat nou zo grappig is? Als je dat in huis hebt, heb je die join up niet nodig........ :(:)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 00:05

gezellig hier....
Mijn gelderse is ook erg dominant en heeft buien, wilde voor de grap ook een periode richting mij bokken.
Bokken richting mij betekend een striem op de kont.
Over me heen lopen....dan komt ze eerst het halstertouw tegen.
Ze wilde dan wel wat duidelijk maken maar ik hield het liever veilig!!
Inmiddels probeert ze dat slechts nog maar en hoef ik maar te kijken.
Ze is niet angstig voor me maar kent mijn grenzen wel.
Als ze te veel voer krijgt gaat de mijne niet bokken maar juist staken!!
Gaat dreigen met steigeren als je aanspoort maar steigert niet!!
Heeft (toen andere eigenaren hun paard van het land wilde halen) die paarden aangevallen, bleek dat haar hormonen overstuur waren.
mijn gelder heeft duidelijk een vaste routine nodig, regelmaat in het rijden en regelmaat in omgang.
Krijgt ze dat niet dan gaat het mis.

Ik geloof echt dat als een gelder ineens gaat bokken wanneer ze dat eerder nooit deed, er echt wel iets niet goed is!!
Dat zou ik eerst na laten kijken voor ik er weer op ging, en werken aan het respect voor jou.
Voeren zou ik alleen doen naarmate het werk wat ze gedaan heeft.
Als ze niet werkt heeft ze meer dan genoeg aan het gras alleen.
Door te veel energie die ze niet kwijt kunnen gaan ze rare dingen doen.
Jammer dat je die eerste strijd van haar hebt verloren, dat vergeet ze niet zo maar.
Die zal je echt zelf moeten gaan winnen van haar anders blijft ze bij jou moeilijk!!

ik wens je veel succes met alles

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 00:10

_Karlijn schreef:
Ik weet niet hoe je er bij komt dat ik niet luister, maar erg veel tijd had ik niet aangezien het bokje-bokje was en daarna bokkend de wei door was. En als jou paard een bokje gaf met wegstappen, zou jij er dan meteen vanaf springen? Ik had zoiets van: doe eens normaal, dus spoorde ik aan, waarna ze dus deze bokkenreeks was. Dat stijve die keer aan de longeerlijn had ik geweid aan het lange stilstaan, niet direct aan problemen aan haar rug.

De hoeveelheid brokken is vanaf vandaag gehalveerd.

Op het moment dat mijn paard ineens bokt met het opstijgen, weet ik dat er iets niet goed zit in ieder geval! Dus ja, ik zou er in ieder geval vanaf springen. Een paard heeft een karakter, kan buien hebben, maar je kan ook verder denken.

Mijn merrie deed dit ook. Met haar heb ik de keuze gemaakt om haar verder met rust te laten vanwege haar leeftijd en verdienstelijke sportcarriere.

Ik denk niet per se dat het te maken heeft met de kunde van jouw rijden, maar wel met de manier en de laksheid waarop je dingen uitsluit.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 12:15

Fiebie schreef:
Een paard heeft een karakter, kan buien hebben, maar je kan ook verder denken.

Daar had ik dus geen tijd voor, ze was al aan de andere kant van de wei voor ik het doorhad. En ik ben er daarna toch ook niet meer opgeweest?

En laksheid waarmee ik dingen uitsluit? Ik sluit helemaal niks uit? Ik geef toch zelf al als optie dat ze misschien ergens pijn heeft? Dat is voor mij erg moeilijk te bepalen, dit paard is niet van mij en ken ik niet door en door, ik zie haar 2x per week.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:21

_Karlijn schreef:
Daar had ik dus geen tijd voor, ze was al aan de andere kant van de wei voor ik het doorhad. En ik ben er daarna toch ook niet meer opgeweest?

En laksheid waarmee ik dingen uitsluit? Ik sluit helemaal niks uit? Ik geef toch zelf al als optie dat ze misschien ergens pijn heeft? Dat is voor mij erg moeilijk te bepalen, dit paard is niet van mij en ken ik niet door en door, ik zie haar 2x per week.

KiWiKo schreef:
mogelijkheid 4 is dat jij gewoon niet goed genoeg kan rijden/longeren voor dit dier???

of is die bij voorbaat al weggestreept?

Ik denk dat daar het probleem mee samengevat is. De merrie weet het allemaal wel, die is een oudgediende. Maar ze ziet elke dag andere mensen die er weer heel anders mee omgaan en die niet allemaal even goed kunnen rijden. Waarschijnlijk is ze de dagen voordien met steeds dominanter gedrag weggekomen zonder dat ze op haar plek gezet is.
Je bent zelf ook niet erg pedagogisch bezig, TS. Een paard dat zich misdraagt moet je op zn plek zetten en aan het werk houden. Niet losklikken en lollig een rondje laten galopperen. Ze leert hier alleen maar van dat het stellen van dit gedrag inhoudt dat het werk voorbij iss.
En natuurlijk zou ze pijn kunnen hebben, maar pijn is geen excuus voor gericht trappen naar de baas.