5 jarige geeft trap. Ik geef een trap terug?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 01:14

Alane schreef:
Als een paard je raakt is dat gericht...
het dier weet dondersgoed waar het zijn voeten laat en waar het ze niet moet laten.
Haalt een paard uit en het raakt je niet, dan is dat net zo bewust en gericht als wanneer het je wel raakt.

En ook hier krijgen ze een schup terug. :j

ben ik niet met je eens

mijn 2 jarige heeft mij eenmalig geraakt nadat hij achteruit trapte ivm een vlieg op zijn been
ik liep net achterlangs en boem , stoornis, alleen de schrikreactie voor hem was al straf genoeg, zelfs hij was danig onder de indruk,daarvoor ga ik hem niet nog eens een trap verkopen :n

zo zijn er nog wel wat situatie's op te noemen dat het bij het dier reflex of instinct kan zijn zonder bewust jou te willen raken
oftewel ongelukkig geraakt....
en dat afstraffen met een trap in de buik (zo wat ik wel eens lees) vind ik echt not done :n

Cassidy

Re: 5 jarige geeft trap. Ik geef een trap terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 01:18

Een paard behoord zijn aandacht bij jou te hebben als je met hem bezig bent. Afgeleid en daardoor een rake klap, of bewust zieken wordt met een correctie van dezelfde intensiteit bedacht, en misschien nog een graadje hoger (om zeker te zijn dat de correctie ook aankomt) Als dat betekend dat ik hem met de wreef van mijn voet een correctie moet geven, dan zij dat zo. Meestal gebeurt dat uit een reflex, en paardlief weet donders goed wat hij verkeerd heeft gedaan...

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 02:22

Cassidy schreef:
Een paard behoord zijn aandacht bij jou te hebben als je met hem bezig bent. Afgeleid en daardoor een rake klap, of bewust zieken wordt met een correctie van dezelfde intensiteit bedacht, en misschien nog een graadje hoger (om zeker te zijn dat de correctie ook aankomt) Als dat betekend dat ik hem met de wreef van mijn voet een correctie moet geven, dan zij dat zo. Meestal gebeurt dat uit een reflex, en paardlief weet donders goed wat hij verkeerd heeft gedaan...

Hier hetzelfde. Als het al gebeurd (bij mijn eigen merrie nog nooit gelukkig) gebeurd dit uit reflex.

Ben wel eens in een wei doelbewust getrapt, omdat meneer zich niet wilde laten vangen. Gelukkig was de trap van hem niet hard, maar hij heeft wel maatje 38,5 op zijn bil gevoeld.
Hij stond meteen stil en ik kon hem meteen pakken haha

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 02:28

Hier is het een beetje een reflex, als ze trappen gaat het zo van "Hey!"-*trap* en dan afhankelijk van hoe hard ze geraakt hebben ga'k er effe bij zitten :')
Vind je reactie niet overdreven, peerdlief mag schrikken maar dat ie schrikt hoef ik nog niet perse te voelen. Of hij trapt uit schrik of uit rottigheid voel je als mens niet hoor... En je botten breken er niet minder snel om, dus trappen doen we niet, onder geen enkele voorwaarde. :) Paard moet met aandacht bij jou zijn en ten alle tijden jouw persoonlijke ruimte respecteren, trappen = niet persoonlijke ruimte respecteren. :)

Edit; typfout er uit gehaald
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 27-05-10 02:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 02:33

Juist, geef je helemaal gelijk. Het is soms heel moeilijk voor een mens om te beoordelen of iets met opzet of gericht was, of "per ongeluk". Reactie komt dan igg alsof iets met opzet was. Paardlief vergeeft gelukkig veel. Een trap "per ongeluk" zal hij na een gerichtte correctie ook niet meer in zijn hoofd halen...maar je bent de gewiekste zogenaamde schrikreacties iig voor...

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:54

Ik vind het ook een goede reactie! Bij mij gaat het ook in een reflex meteen een trap terug! Als een ander paard alleen maar dreigt bij een ander word hij door de baas al aangevallen dus laat staan dat hij ook echt trapt.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:59

De paarden bij mij krijgen ook een gemikte joepser terug ... Trappen duld ik niet.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:02

Een trap terug geven vind ik oké MITS het gebeurd binnen drie seconden dat het paard jou de trap heeft verkocht. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat wanneer er meer dan drie seconden tussen gebeurtenis en jouw reactie (belonen / straffen / corrigeren) zit, het paard het verband tussen die twee dingen niet meer kan leggen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:12

Arm paard.....

Je schrijft dat je paard reageert uit een schrikreactie, hoe dom kun jezelf zijn om een bokje neer te zetten voor zijn hoef :n

Weer een typisch gevalletje mens met paard en geen paardenmens.

Als ik bij je was geweest had je er van mij n
ook een onder gekregen, je bent zelf fout!
Het is zo gemakkelijk om je frustratie op je dier af te willen geven, triest gewoon.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:26

Nee hoor, niets geen overdreven reactie. Ik geef je juist groot gelijk! In de kudde mag je paard ook niet per ongeluk een ander (bijna) raken, want dan komt hij er ook niet vanaf met een 'foei' of een 'aaah maar dat deed ie vast niet expres'. Een paard mag ff schrikken maar uithalen en gewoon niet meer op z'n baasje letten vind ik not done. Trappen en bijten etc accepteer ik sowieso niet en, of het nou mijn paard is of die van een ander, dat paard kan een flinke dreun terug verwachten. Mijn paard heeft 1 keer uitgehaald, was zo aan het miepen met haar buurvrouw op stal dat ze even vergat dat ik schuin achter haar stond. Ze raakte me niet maar vooralsnog vind ik dat ze gewoon moet opletten, (als ik een halve meter naar links had gestaan was ik vol geraakt) dus heeft ze in reflex van mij een schop van mij geincasseerd. Dat soort dingen bewaart ze maar voor op de wei/paddock in de kudde waar ze dagelijks naar hartelust mag mutsen en miepen met andere paarden :)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:36

kaatje77 schreef:
Arm paard.....

Je schrijft dat je paard reageert uit een schrikreactie, hoe dom kun jezelf zijn om een bokje neer te zetten voor zijn hoef :n

Weer een typisch gevalletje mens met paard en geen paardenmens.

Als ik bij je was geweest had je er van mij n
ook een onder gekregen, je bent zelf fout!
Het is zo gemakkelijk om je frustratie op je dier af te willen geven, triest gewoon.....

Heb je nog nooit iemand een paard zien bekappen? := Zonder bokje wordt dat behoorlijk lastig :+

Ook hier een schop terug, altijd. :j

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:38

Jeanine84 schreef:
Ik geef je groot gelijk!

Ik zou het ook doen:)
Ik gefe je ook groot gelijk :D

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:41

Miss_Montana schreef:
Nee hoor, niets geen overdreven reactie. Ik geef je juist groot gelijk! In de kudde mag je paard ook niet per ongeluk een ander (bijna) raken, want dan komt hij er ook niet vanaf met een 'foei' of een 'aaah maar dat deed ie vast niet expres'. Een paard mag ff schrikken maar uithalen en gewoon niet meer op z'n baasje letten vind ik not done. Trappen en bijten etc accepteer ik sowieso niet en, of het nou mijn paard is of die van een ander, dat paard kan een flinke dreun terug verwachten. Mijn paard heeft 1 keer uitgehaald, was zo aan het miepen met haar buurvrouw op stal dat ze even vergat dat ik schuin achter haar stond. Ze raakte me niet maar vooralsnog vind ik dat ze gewoon moet opletten, (als ik een halve meter naar links had gestaan was ik vol geraakt) dus heeft ze in reflex van mij een schop van mij geincasseerd. Dat soort dingen bewaart ze maar voor op de wei/paddock in de kudde waar ze dagelijks naar hartelust mag mutsen en miepen met andere paarden :)

nou ik vind dat nog geheel aan de situatie liggen hoor
en maar goed dat jij mijn stalgenoot niet bent dan, want ik tolereer het niet als een ander mijn paard trapt :n

ik weet dat ik de mindere ben in deze,maar ik vind toch wel dat veel mensen wel heel snel hun paard schoppen, ondanks dat het niet de schuld van het dier is
(bij gerichtere aanvallen heb ik een andere mening)
zeker wat kaatje77 aangeeft, soms ligt de fout bij de mens, en idd na bepaald aantal seconde zijn ze alweer vergeten

ik heb 4 weken geleden nog in het gips gezeten, een gerichte trap richting mijn gezicht, gezicht beschermd met de hand, paard niet gestraft
rede: kreeg hem pas later te pakken

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:45

Ik zou hem denk ik ook een trap teruggeven hoor.

Als het paard in de kudde zou staan en hij zou 'perongeluk' trappen dan zou hij ook een hengst terug kunnen verwachten.

Ik vraag me alleen wel af, als het vanuit een schrikreactie is, en het paard zou je niet hebben geraakt, zou je hem dan ook terugtrappen?

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:48

Ik vind het zeker bij dingen als bekappen dan eis ik een stilstaand paard. Totdat ik hem pauze geef en dan doet ie maar lekker waar ie zin heeft maar naar mij trappen nee dat duld ik niet.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:49

als mijn paard,of een ander paard gericht naar mij trapt krijgt hij/zij ook een trap terug! ik laat mij niet trappen/bijten/omver lopen door een paard.
ik ben de baas,daar heeft het dier naar te luisteren, maar ik behandel paarden altijd met respect en ik zal nooit 'zomaar' uithalen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:51

jouke_h schreef:
Ik vind het zeker bij dingen als bekappen dan eis ik een stilstaand paard. Totdat ik hem pauze geef en dan doet ie maar lekker waar ie zin heeft maar naar mij trappen nee dat duld ik niet.

en als het dier nou evenwicht verliest ofzo? zich wil verstappen omdat het niet lekker op de been staat?

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:51

Ik zou ook terug trappen.
dat is de duidelijkste paardentaal.
als ze trappen oke, maar niet naar jou ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:53

ikdoemaarwat schreef:
nou ik vind dat nog geheel aan de situatie liggen hoor
en maar goed dat jij mijn stalgenoot niet bent dan, want ik tolereer het niet als een ander mijn paard trapt :n

ik weet dat ik de mindere ben in deze,maar ik vind toch wel dat veel mensen wel heel snel hun paard schoppen, ondanks dat het niet de schuld van het dier is
(bij gerichtere aanvallen heb ik een andere mening)
zeker wat kaatje77 aangeeft, soms ligt de fout bij de mens, en idd na bepaald aantal seconde zijn ze alweer vergeten

ik heb 4 weken geleden nog in het gips gezeten, een gerichte trap richting mijn gezicht, gezicht beschermd met de hand, paard niet gestraft
rede: kreeg hem pas later te pakken

Welke situatie praat het dan wél goed als een paard uithaalt? Een paard mag dit gewoon niet doen, klaar. Stel je voor dat je paard uithaalt en er loopt net een kindje langs, dat wil je toch als paardeneigenaar niet op je geweten hebben? Zelfs al is het geen kindje zou ik het net zo erg vinden als het een volwassen iemand betrof. Ik vind het prima dat jij niet van mij zou tolereren als ik jouw paard op z'n lazer zou geven wanneer hij mijn welzijn (expres of niet) in gevaar brengt. Maar ik vind dan wel dat jij als eigenaar ervoor moet zorgen dat jouw paard dat soort fratsen niet in de buurt van mensen uithaalt :)

Dat laatste ben ik het wel met je eens, natuurlijk kan je niet na een half uur terugkomen en dat paard op z'n lazer geven. Maar net als dat een paard in reflex (al dan niet expres) een trap geeft kan ie van mij, ook in reflex, op de seconde nog een trap terug verwachten.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:54

Ik vind je reactie normaal.
In geen geval heeft hij te trappen waar jij bij staat en al helemaal niet richting jou.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:55

Paard wat trapt krijgt een trap terug, ongeacht wat de reden mag zijn.. Paard wat bijt, bijt ik terug, in de neus wel te verstaan..

Ik ben geen paard en wil dus ook niet gebeten of getrapt worden als een paard, heel simpel :P

dorientjuh

brenniie schreef:
als mijn paard,of een ander paard gericht naar mij trapt krijgt hij/zij ook een trap terug! ik laat mij niet trappen/bijten/omver lopen door een paard.
ik ben de baas,daar heeft het dier naar te luisteren, maar ik behandel paarden altijd met respect en ik zal nooit 'zomaar' uithalen.

Ik neem aan dat je begrijpt dat wanneer een paard jou écht als leider ziet, hij het nooit in zijn hoofd zou halen om uit te halen naar jou. Wanneer dit wel gebeurt is dit een teken dat je geen goede leider bent voor je paard.

jouke_h

ikdoemaarwat schreef:
jouke_h schreef:

en als het dier nou evenwicht verliest ofzo? zich wil verstappen omdat het niet lekker op de been staat?

Poe zeg krijgen we weer van dit gezeur. Ik zorg dat hij goed staat. Ze weten dondersgoed dat als ik een been vast heb dat ze niet hoeven te bewegen, en vinden ze het niet fijn staan dan zet ik het been neer. Ik ben daarom ook van de pauzetjes tussendoor. Mijn concentratie is niet optimaal en dat verwacht ik ook niet van de paarden. Maar als ik dan bezig ben dan eis ik dat zij meewerken.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:56

Ik ben zelf nooit getrapt. Ik heb wel eens een hoef tegen mijn been gehad. En dat vind ik HET verschil. Zo viel er laatst een bezem om en het uiterste punt kwam tegen zijn kootholte/hoefballen aan bij het neerkomen op de grond. Ze reactie was een geschrokken 'stuip' achteruit (kort schokkerige trapje) zijn hoef raakte daarbij mijn kuit. Deed best zeer, maar alleen al kijkend naar Stallone (die bijna tegen de muur op klom van schrik) had ik de conclusie reeds getrokken: foutje, bedankt. Al zou een paard naar me uithalen of naar een ander paard trappen terijl hij ziet dat ik er ook tussen sta dan raak ik em waar ik em raken kan. Maar goed, dat is dus nog nooit gebeurd.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:57

Tallie1979 schreef:
Paard wat trapt krijgt een trap terug, ongeacht wat de reden mag zijn.. Paard wat bijt, bijt ik terug, in de neus wel te verstaan..

Ik ben geen paard en wil dus ook niet gebeten of getrapt worden als een paard, heel simpel :P

nee maar je gedraagt je vervolgens wel als een paard door terug te bijten. Meten met 2 maten. heel eerlijk..........