Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
dressagelady schreef:aerdenhout1 schreef:Een 2 jarige aan de longe die steigert?
Dan is het paard dus slimmer dan dat jij bent!
Een 2 jarige moet je lekker paard laten zijn in een groep op de wei!
Amen!
En van verzet een commando maken vind ik toch echt wel 'rare dingen doen'.
aerdenhout1 schreef:Lieve meid..waarom denk je nu dat je 2 jarige aan het steigeren is?? Omdat jij het zo goed doet??
Dit is verzet tegen iets waar hij nog lang niet aan toe is!
Maar ik begrijp het al, je weet het allemaal veel beter dan de doorgewinterde bokker, dus veel plezier verder met je paard!
Snap alleen niet waarom je dan dit topic plaatst als je denkt het zelf allemaal zo goed te weten!
aerdenhout1 schreef:Lieve meid..waarom denk je nu dat je 2 jarige aan het steigeren is?? Omdat jij het zo goed doet??
Maar ik begrijp het al, je weet het allemaal veel beter dan de doorgewinterde bokker, dus veel plezier verder met je paard!
Snap alleen niet waarom je dan dit topic plaatst als je denkt het zelf allemaal zo goed te weten!
ArabicQueen schreef:aerdenhout1 schreef:Lieve meid..waarom denk je nu dat je 2 jarige aan het steigeren is?? Omdat jij het zo goed doet??
Waarom reageer je dan hier in het topic als je er zo moe van word en persee het laatste woord wilt hebben?!
Nu ontopic: Stijgeren betekend niet meteen verzet maar kan ook onwetendheid of speelsigheid zijn vooral bij jonge paarden.
aerdenhout1 schreef:Fijn voor jou dat je dus een heel braaf paard hebt breezy302, ,maar niet elk paard is hetzelfde!
Ik vind in elk geval dat een 2 jarige nog helemaal niets hoeft te leren en nog lekker paard mag zijn!
En ik reageer omdat het paard zelf erg moeilijk kan reageren, zou hij dat kunnen ( en dat doet hij door te protesteren door te steigeren) zou hij dat zeker doen op bokt!
Maar nogmaals..ik haak af en wens je veel succes met je steigerende 2 jarige!

linda_arnold schreef:Ik zou het zeker niet belonen, dat gaat je niet in je voordeel werken wanneer je hem straks gaan inrijden.![]()
Persoonlijk zou ik hem nog even laten staan, maargoed nu je toch bezig bent en daar je topic overgaat: niet dagelijks aan de longe nemen, rechte stukken lopen, wandelen zijn of wellicht aan de fiets veel beter voor de ontwikkeling van een jong paard.
Af en toe 10 minuutjes kan geen kwaad, maar houdt het speels....................zie het als een kind van 4 die een 'serieus werkje' op school moet doen. Als dat kind er nog niet aan toe is, zal hij zich uiteindelijk ook verzetten om toch te mogen 'spelen'.

Babel schreef:Het is voorjaar, dus ik neem aan dat dit paard net 2 jaar is geworden en voorlopig nog geen 3 wordt. Ik vind het dan ook veel te vroeg om nu al te longeren. 15 min-20 min vind ik helemaal van de zotte. Daarmee begin je zeker niet eerder dan 3 jaar, en zelfs dan nog zijn er mensen die vinden dat dat te vroeg is.
Laat je paard lekker paard zijn en daarvan genieten. Het werken kan altijd nog en daar heb je later genoeg tijd voor. Als je geen geduld hebt dan moet je geen jong paard kopen.

linda_arnold schreef:Zie net dat je paardje net een maand 2 is........................, denk dat het in DAT geval gewoon ontwetendheid is.
Ik zou het longeren nog een half jaartje laten zitten en nu nu vooral richten op ander grondwerk:)
Succes
we doen echt wel rustig aan en ik dwing haar niet. als ze der echt geen zin in heb gaan we ook wat anders doen hoor. en dat ze aan een touwtje zit (en het dus longeren heet) is omdat we geen roundpen hebben
aerdenhout1 schreef:Fijn voor jou dat je dus een heel braaf paard hebt breezy302, ,maar niet elk paard is hetzelfde!
Ik vind in elk geval dat een 2 jarige nog helemaal niets hoeft te leren en nog lekker paard mag zijn!
En ik reageer omdat het paard zelf erg moeilijk kan reageren, zou hij dat kunnen ( en dat doet hij door te protesteren door te steigeren) zou hij dat zeker doen op bokt!
[***] schreef:Mijn nieuwe 2 jarige paardje stijgert,
Met het lopen (in de bak en buiten) is ze erg braaf en kijkt nergens van op.
Maar met longeren (longeer 1x per week niet intensief maar beetje draven stappen/rondje galop) als ze het niet snapt gaat ze stijgeren. Ze komt wel weer op de grond en als ik der zeg verder te gaan doet ze dat ook braaf.
Ook als ik haar nieuwe dingen wil leren en ze snapt het niet, kan ze nog wel eens omhoog komen.
Ze doet het dus alleen als ze baldadig is of het niet snapt. Het is geen verzet om pijn oid.
Nu is de vraag, wat zal ik doen. Ik doe wel NH met haar, en laat haar ook kunstjes doen. Ik kan het gebruiken voor later.
Maar ik denk dat het beter is om eerst te proberen er vanaf te komen ( door te negeren, of te corrigeren met de stem) als dit niet werkt, dan kan ik het altijd nog op comando leren om te kijken of het dan te controleren word.
Wat vinden jullie?
Alou schreef:melizz13 schreef:heeft ze haar balans al goed gevonden?
ga dan eerst verder met draf
dan pas galop
draf gaat goed hoor.
en nouja, ze zal toch der balans in galop ook moeten vinden hein de wei crost ze gewoon de hoeken om hoor.
en het is maar 1 rondje galop.
breezy302 schreef:aerdenhout1 schreef:Fijn voor jou dat je dus een heel braaf paard hebt breezy302, ,maar niet elk paard is hetzelfde!
Mijn 2jarige steigerd niet hoor.
TS: Ik lees nu dat je paard pas net 2 is. Dat vind ik ook te jong. De mijne is alweer 2,8. En ik longeer 2x in de week 5min meestal korter.
melizz13 schreef:
in de wei crost ze gewoon de hoeken om hoor.MLoeser schreef:En een paard van net 2 is volop in de groei en ontwikkeling. Dan is het ook zeker niet aan de raden allerlei zware VD oefeningen te gaan doen. (steigeren is zo'n zware oefening, knielen en liggen zijn andere oefeningen die zwaar zijn). Daarvoor is het paard fysiek veel te jong, maar zeker ook mentaal! Als je VD wilt gaan doen kun je leuk met de basis beginnen: Meelopen aan een los touw, wijken voor druk (maar dan niet meteen meters achterwaarts of zijwaarts, dat is ook niet goed voor de gewrichten) en altijd handig: voetjes geven op alleen commando etc. Net 2 is een kind van 10, die zet je toch ook niet in het vierde jaar van de middelbare school?
Alou schreef:ik doe ook grond werk hoorwe doen echt wel rustig aan en ik dwing haar niet. als ze der echt geen zin in heb gaan we ook wat anders doen hoor. en dat ze aan een touwtje zit (en het dus longeren heet) is omdat we geen roundpen hebben