Probleem met paard....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:37

Daar heb je gelijk in Charica. Ben alleen een beetje kortaf doordat deze "methode" zomaar even in de groep wordt gegooid als oplossing, terwijl het peerd met vriendjes buiten zetten veel makkelijker en diervriendelijker is in dit geval.

Kluisteren betekent de achterbenen van het paard vastbinden met deze dingen zodat ze niet kunnen slaan, gebruikt bij bijv. natuurlijke dekkingen
Afbeelding

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:37

Somebitch schreef:
[Logisch als een 6 jarige altijd bij moeders in de wei heeft gestaan en naast haar in de stal heeft gestaan dat deze haar moeder mist als ze nooit gescheiden zijn geweest. ;)

Tja dat denk ik dus ook. Ik zou het gedrag even negeren en zorgen dat er ALTIJD paarden naast staan. Liefst bij voorkeur een paard waar hij graag mee op trekt.

24/7 naar buiten los je het probleem niet op vooral als andere wel naar binnen gaan. EN wie weet doet hij het daar ook naar verloop van tijd.

Ene paard hecht zich sneller als een andere. je kan wel voor veel afleiding zorgen maar dat kan ook weer een vorm van gewending geven wat ook geen oplossing is.

Ik hou er dus ook niet zo van als 2 paarden eigenlijk altijd samen zijn geeft vaak problemen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:38

FFKJC schreef:
Cassidy schreef:
Zijn medische problemen uitgesloten? Geen koliekaanval gehad vannacht?

nee ze doet het al die tijd al ze is vannacht gewoon erger bezig geweest omdat ze alleen stond wat ze gewoon níét leuk vind
ze is écht een streskip als ze alleen is...
maar ik moet nu écht naar school heb zo examen...
ben er straks weer :)

paard kan dus niet alleen staan?
geen enkele mogelijkheid om er een paard naast te zetten?
schaap,geit of desnoods een kip kan helpen :D

Cassidy

Re: Probleem met paard....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:40

Er zijn ook stalspiegels (onbreekbaar, dus niet een gewone spiegel in de stal hangen) te koop. Het paard ziet zichzelf maar denkt dat hij een maatje heeft, en wordt daar rustiger door.
Misschien een optie?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:46

Jee wat een gedoe, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?! Ik heb nog niet gelezen waarom paard niet naar buiten kan met een vriendje? toch voor iedereen beter?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:48

Dat gaat misschien nu helpen, maar wat als de winter er weer aankomt, en het dier vaker op stal komt te staan? Paardlief heeft altijd al lopen meppen, en heeft voernijd. Ander vriendje ernaast kan de voernijd versterken?

Sowieso zou ik even kijken wat ze doet als ze wel andere paarden kan zien vanuit haar box. Als dat niet mogelijk is, spiegel in de box (en nou net niet boven de voerbak hangen, want dat gaat geheid averechts werken)....

FFKJC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 16:25

veel oplossingen heb ik al geprobeerd:

ten eerste @ laatmaar1987
ik heb zelf genoeg tijd en ze word gewoon dagelijks gereden soms 's ochtends gelongeerd en 's avonds gereden maar meestal gewoon 1x per dag gereden óf gelongeerd
ik heb niet het idee dat ze haar stal niet als thuis ziet
als er een ander in staat word ze boos...
en als ik erin kom is het opzich wel prima maar poetsen in de box vind ze niet echt fijn..

@ somebitch
ja ze is wel gespeend alleen ze kon haar moeder altijd zien
ze stonden allebij in een aparte paddock maar konden bij elkaar neuzen
ze stonden in aparte boxen maar konden elkaar dus wel ruiken etc.

@ prisca
zou zeggen prima oplossing maar er staat aan beide kanten nu weer een paard
maar daar word ze ook niet vrolijk van
het is echt een probleem
ze kan niet mét paarden en kan niet zonder paarden
naja opzich gaat het prima tenzij ze wil drinken of eten dan gaat ze echt boos worden maar ook 's nachts als ze niks te eten heeft schopt ze..
ik dacht eerst voerneid(dit heeft ze ook) maar dit is nu wel érg uit de hand gelopen...

@ ellepel
er staat dus een paard naast aan beide kanten hier word het ook niet beter van..

@ cassidy
stalspiegel zou misschien nog een optie zijn maarja er staat aan beide kanten een paard
is het dan wel nodig ?

@ Rijerijerije
waarom zou ik haar nou dag en nacht buiten zetten dat lost toch niks op
dan zit ik vant winter alsnog met dit probleem..
bovendien zit het land aan een autoweg niet dat ze er zo op kan rennen maar wel iedereen zou haar zo mee kunnen nemen....

ik ben echt ten einde raad
weet iemand toevallig een gedrags therapeut ?

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:31

Cassidy schreef:
Kluisteren is het samenbinden van twee voorbenen of twee achterbenen, zodat ze niet kunnen schoppen.
Over het gebruik van kluisters zijn de meningen verdeeld, maar als je het paard op die manier kan beschermen dat hij zichzelf serieus bezeerd, zou je het kunnen overwegen. Ik zou het alleen als allerlaatste optie gebruiken, en eerst proberen of ik het anders op kan lossen. En je moet idd weten waar je mee bezig bent.

Je ziet t vaak ook in t buitenland, bijv Turkije:
Dan kan pony / ezel gewoon los grazen, bijv aan de kant van de weg, zonder een heel eind weg te lopen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:34

Misschien helpt het juist wel...Misschien is ze er tegen de winter overheen gegroeid, het is nog steeds een jonkie natuurlijk. En dan heb je iig dit seizoen geen kapotte stal/paard meer. Zorgen voor een goede omheining, dan lopen ze echt niet zomaar de weg op. Bijna elke paardenwei ligt aan een weg toch? Desnoods 3 of 4 schriklinten, deugdelijke sluitingen en dan komt dat vast goed.

willytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:42

dag en nacht buitenzetten word een beetje moeilijk bij ons he FFKJC XD

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 02:37

FFKJC schreef:
@ cassidy
stalspiegel zou misschien nog een optie zijn maarja er staat aan beide kanten een paard
is het dan wel nodig ?

{knip}

ik ben echt ten einde raad
weet iemand toevallig een gedrags therapeut ?

Kan ze die paarden zien? Is er een tralie tussen? Waarom trapt ze dan als er paarden naast haar staan op momenten dat er niet wordt gevoerd?

Gedragstherapeut heb ik niet voor je. Wel kan ik je adviseren om eens contact op te nemen met http://www.petsandpeople.nl . Ik heb ze aan het werk gezien, veranderingen (soms spectaculair) gezien bij paarden die ze behandeld hebben, ze kunnen ook jouw paard helpen...desnoods op afstand.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:10

het is me nou toch niet helemaal duidelijk wat dit paard doet.
ze trapt dus,maar staat niet alleen dus dat kan het niet zijn.
wat heeft er naast haar gestaan, merries of ruinen?

hoe trapt ze dan,met voor of achterbenen?

ze krijgt wel voldoende ruwvoer zodat ze niet trapt omdat ze zin in eten heeft?

deed ze het bij de vorige eigenaar ook?
heb je al gekeken wat ze doet als je haar in een andere stal zet?
tapijt op de stalwanden of idd rubbermatten kan helpen tegen het trappen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:40

Je zegt dat ze tussen 2 paarden in staat? Misschien voelt ze zich bedreigd en helpt het wanneer ze maar 1 buur heeft en in de laatste stal van de rij staat? Of misschien is het een optie om 1 tussenwand helemaal dicht te maken?

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:59

FFKJC schreef:
maar ook 's nachts als ze niks te eten heeft schopt ze..

Heb je het al eens geprobeerd met een fijnmazig hooinet (gevuld met hooi) 's nachts op stal? Als het schoppen vanuit voernijd is dan los je er niks mee op, maar je geeft zelf al aan dat ze ook schopt als ze geen voer heeft (dus dat het niet per sé voernijd is).

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 06:12

Hoe gaat het nu met je paard, heb je al een oplossing gevonden?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 07:15

Mijn merrie kan dit ook zooooo goed!!!!!
Heeft ook haar raam verwijderd, dwars door de tralies heen.
lijkt af en toe door de deur naar buiten te klimmen en kon zo vreselijk flippen dat niemand haar er uit durfde te halen.
Later (na verhuizing) bleek ze niet op haar plek te staan.
Je paard is vast ook dominant?
Na de verhuizing ging het ineens een stuk beter.
Ik vermoed dat je paard het gewoon niet eens is met hoe de zaken nu staan, het het gevoel heeft niet begrepen te worden en het dus uit gaat schreeuwen nu.
Enige optie is uit vinden waar die wel tevreden mee kan zijn en zo langzaamaan steeds iets meer verandering er in brengen.
Kluisteren, ik ben er absoluut niet voor, zo maak je de stal alleen nog maar vervelender voor je paard.
Het raam zo afsluiten dat het geen kwaad meer kan lijkt me een betere optie.
Beetje traquigel wil ook wel wonderen doen.

succes

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:02

Ik weet geen goede gedragstherapeut voor je helaas. Als ik het niet meer weet, bel ik nog wel eens naar het monty roberts centrum voor tips, die weten vaak nog wel wat.

Wat nog zou kunnen is dat dat paard, zoals Alison ook schrijft, in die stal niet fijn staat. Ik merk het nu bij mijn paard. Die staat 24/7 op het land, maar af en toe (bv voor een wedstrijd of als het erg slecht weer wordt) heb ik haar wel 's nachts binnen. Het wisselt dan erg in welke stal ze staat, het is maar net welke stal er vrij is met wel een paard ernaast (in haar eigen stal zou ze dan alleen staan en dat vindt ze niet fijn). In de ene stal staat ze meteen rustig, maar in de andere blijft ze constant staan draaien en druk doen. Volgens mij ligt het deels aan welke buren ze heeft, maar ook bv of ze met haar hoofd uit de stal kan en of ze met haar buren kan snuffelen. Hoe veel/weinig mensen er langs komen. En misschien nog wel meer dingen waar ik geen weet van heb...

Dit heb ik al bij meer paarden gezien. Sommigen willen juist een dichte stal zodat ze zich meer kunnen terugtrekken, anderen worden heel druk als ze geen contact hebben met anderen. Als je gelegenheid hebt zou ik dus eens varieren.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:24

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:25

Heb dit wel vaker met nieuwe paarden op stal gezien. Hoeveel boxen zijn er op stal? Vaak is het toch een kwestie van schuiven tot je de perfecte plek hebt voor je paard. Deze paarden hebben vaak baat bij een rustige stal, met een paard er naast(dus niet bij de ingang waarveel mensen lopen, maar liever een beetje achteraf).

En anders zou ik toch echt naar de optie van 24/7 op land gaan kijken en onder tussen de hele zomer oefenen op het op stal staan. Als het kouder en regenachter word willen de meeste paarden wel op stal. Maak stal leuk, en niet een plek waar ze een spiegel voor der neus krijgt en gekluisterd word als ze niet rustig is(prima nood oplossingen maar dit paard is net weg bij moeders en kan beter rustig stalgedrag aangeleerd worden).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:34

heeft ze niet juist ruzie met 1 van de paarden die er naast staat?
of is ze hengstig?

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:01

Je zou idd contact kunnen opnemen met Annemarie van der Toorn van Monty Roberts Nederland (via www.montyroberts.nl). Als je een email stuurt waarin je je probleem uitlegt neemt ze contact met je op.